Σκληρό αγώνα δίνουν τα τελευταία χρόνια οι αγρότες της Καβάλας προκειμένου να αλλάξει η όδευση του αγωγού ΤΑΡ κι έτσι να σωθούν οι καλλιεργήσιμες εκτάσεις τους, εκπροσωπώντας το σύνολο της τοπικής κοινωνίας που αντιδρά. Το υπουργείο διακηρύττει ότι συμφώνησε για το έργο κατασκευής του αγωγού χωρίς να δίνονται εξηγήσεις περί αλλαγής της όδευσης. Οι τρεις κυβερνητικοί βουλευτές υποστηρίζουν ότι όσο κι αν προσπάθησαν ωστόσο δεν κατάφεραν να μάθουν λεπτομέρειες για το θέμα που καίει του αγρότες της Καβάλας. Απαισιόδοξοι όμως εμφανίζονται ότι η τελική συμφωνία δε θα επιτρέψει μια αλλαγή στην όδευση.
Ο πρόεδρος των αγροτών του δήμου Καβάλας Θέμης Καλπακίδης πάντως επιμένει ότι ο αγωγός δε θα περάσει από την περιοχή μας και από τη ραδιοφωνική συχνότητα της ΠΡΩΙΝΗΣ υπογράμμισε: «Η ανικανότητα του καθενός δε θα ξεσπάσει στο δικό μας κεφάλι. Εμείς θα προσπαθήσουμε μέχρι το τέλος. Ανίκανοι είναι όσοι τα τελευταία τρία χρόνια υπόσχονταν ότι το δίκαιο αίτημά μας θα ικανοποιηθεί, όσοι έκαναν βαρύγδουπες δηλώσεις υπέρ μας. Άτομα όπως ο πρωθυπουργός που χαρακτήριζε ως δίκαιο το αίτημά μας».
Οι αγρότες μαθαίνουν ότι καθημερινά η κατασκευάστρια εταιρεία προσπαθεί να εξασφαλίσει τις υπογραφές των κτηματιών, κάτι που δε θα συνέβαινε εάν ο αγωγός θα περνούσε από άλλη περιοχή. Η αδυναμία ενημέρωσης την οποία επικαλούνται οι βουλευτές δε γίνεται πιστευτή, αφού ο κ. Καπλακίδης πιστεύει ότι δεν έχουν τη δυνατότητα τροποποίησης των δεδομένων λόγω ισχυρών πιέσεων. Ο κ. Καλπακίδης ζήτησε από τους βουλευτές να ανεξαρτητοποιηθούν και να μη ψηφίσουν αποφάσεις που θα πλήξουν τον αγροτικό κόσμο. Ζήτησε επίσης από τους βουλευτές να παραδεχθούν δημόσια ότι κορόιδεψαν τους αγρότες.
Ρωτήθηκε ο κ. Καλπακίδης γιατί δεν επιχειρείται συνάντηση με τους υπόλοιπους τοπικούς φορείς που στηρίζουν το αίτημά τους, όπως ο αντιπεριφερειάρχης και η δήμαρχος, αφού οι επαφές με τους βουλευτές δε στάθηκαν αποδοτικές. Ο πρόεδρος των αγροτών μας απάντησε: «Οι συγκεκριμένοι φορείς μάλλον είναι αναπληρωματικοί παίκτες και δεν κάθονται ούτε καν στον πάγκο. Όταν συζητήθηκε η απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων από την περιφέρεια, δόθηκε θετική γνωμοδότηση επειδή λύθηκε το πρόβλημα της Καρβάλης, χωρίς να περιλαμβάνεται το ζήτημα των Φιλίππων. Τότε ο περιφερειάρχης είχε δηλώσει ότι αφού κάποιοι αποφάσισαν δεν υπάρχει περιθώριο αντιδράσεων.
Μετά λύπης διαπιστώνουμε ότι κανείς δεν τηρεί τις προεκλογικές του υποσχέσεις. Η δήμαρχος Καβάλας για παράδειγμα, προεκλογικά υποστήριζε ότι μόνο πάνω από το πτώμα της θα περνούσε ο αγωγός. Θυμίζω ότι το ψήφισμα που εξέδωσε το δημοτικό συμβούλιο αποδέχεται την όδευση από την Καβάλα αλλά διαφωνεί με την όδευση από τα χωράφια των Φιλίππων. Η διγλωσσία έχει κάποια όρια. Δεν πρέπει να κοροϊδευόμαστε μεταξύ μας. Το μόνο που ζητούμε είναι να υλοποιήσουν τις υποσχέσεις που έδιναν στα συλλαλητήρια και να τηρήσουν τις βαρύγδουπες δηλώσεις που έκαναν τις παραμονές των εκλογών. Όχι άλλα να λένε μπροστά στις κάμερες κι άλλα να κάνουν μετά».
ΤΗΝ ΑΔΙΚΗΣΕ ΑΦΑΝΤΑΣΤΑ
Άμεση ήταν η απάντηση της δημάρχου Δήμητρας Τσανάκα σε όσα της καταλόγισε ο Θέμης Καλπακίδης. Με δηλώσεις της στο ραδιόφωνο της ΠΡΩΙΝΗΣ τόνισε: «Με στεναχώρησαν και με πίκραναν τα λεγόμενα του κ. Καλπακίδη, διότι με αδίκησε αφάνταστα. Θυμίζω, ότι για την εγκατάσταση του LNG είχα ξεκαθαρίσει πως θα γινόταν μόνο πάνω από το πτώμα μου. Και όπως αποδεικνύεται μέχρι στιγμής μάλλον καταφέρνουμε να αποτρέψουμε την εγκατάσταση.
Για την όδευση του ΤΑΡ έκανα αγώνες και πέτυχα την τραπεζοειδή πορεία του προκειμένου να μη διέρχεται μέσα από τον τυρφώνα. Έτσι, η όδευση θίγει ελάχιστους αγρότες με μεγάλες εκτάσεις και όχι μικροκαλλιεργητές. Παλεύουμε για τη μικρότερη δυνατή ζημιά. Παλεύουμε να περάσει ο αγωγός πίσω από το αρχαίο θέατρο των Φιλίππων.
Μετά την αλλαγή της κυβέρνησης δεν με κάλεσε κανείς εκ νέου σε κάποια σύσκεψη. Μόνο μια φορά κλήθηκα σε σύσκεψη από τον κ. Σκουρλέτη, ο οποίος μάλιστα θύμωσε μαζί μου εξαιτίας των απόψεων που εξέφρασα. Σ’ εκείνη τη σύσκεψη θυμάμαι τον Τάκη Εμμανουηλίδη να συμπεραίνει ότι η Καβάλα θα θυσιαστεί ως Ιφιγένεια και ο υπουργός του απάντησε ότι πρέπει να ζητήσουμε αντισταθμιστικά οφέλη.
Στη σύσκεψη που οργανώθηκε από την ΠΕΔ ΑΜΘ κι όπου άπαντες ζήτησαν αντισταθμιστικά οφέλη, εγώ είχα θέσει όρο να μην περάσει ο αγωγός από καλλιεργήσιμη γη. Το αντισταθμιστικό που επίτηδες ζήτησα εγώ ήταν κάτι εξαιρετικά δύσκολο και συγκεκριμένα το επιβατικό λιμάνι της Καβάλας.
Ο δήμος Καβάλας έχει πληρώσει μέχρι στιγμής ποσό 6.000 ευρώ για προσφυγή στο ΣτΕ. Επειδή ποτέ δεν είχα άσχημες σχέσεις με τον κ. Καλπακίδη, ειλικρινά έμεινα άφωνη από τις δηλώσεις του. Αν θέλουμε να είμαστε ειλικρινείς, οφείλουμε να παραδεχθούμε ότι η όδευση του αγωγού θα κάνει τη μεγαλύτερη ζημιά στις καλλιεργήσιμες εκτάσεις του Δοξάτου. Είναι κρίμα να ακούω σχόλια ότι δε στήριξα επαρκώς τον αγώνα των αγροτών κι ότι δεν κινήθηκα αντίθετα στο ρεύμα».