Το Παγγαίο είναι πολύ γνωστό από τα μυθολογικά χρόνια, ενώ ο Ευριπίδης στην τραγωδία του «Ρήσος» κάνει λόγο για το «όρος με τους όγκους χρυσού, του οποίου η γη κρύβει επίσης άργυρο». Για αιώνες τα πλούσια μεταλλεία του παρείχαν σε μεγάλη αφθονία χρυσό και άργυρο και αποτελούσαν πόλο έλξης για πλήθος λαών και φυλών στη γύρω από το Παγγαίο περιοχή. Οι καταγραφές μιλάνε για χρυσάφι που υπήρχε ακόμα και στα χρόνια του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Για τον επιχειρηματία κ. Γιώργο Χατζησάββα, όμως το βουνό ποτέ δε στέρεψε από χρυσάφι. Βλέπετε, ο ιδιοκτήτης της μεγαλύτερης ελληνικής εταιρείας εξόρυξης φυσικών πετρωμάτων και πρώτων υλών, της Ακρόλιθος ΑΒΕΕ, εξακολουθεί να γνωρίζει τον τρόπο να βγάλει κανείς χρήματα από τη φύση. Και όχι μόνο αυτό. Ο βορειοελλαδίτης επιχειρηματίας γνωρίζει πλέον πώς να εξάγει τον πλούτο της χώρας στον αραβικό κόσμο, στην Ευρώπη ή τις ΗΠΑ, ανταγωνιζόμενος ανάλογα μεγάλες ευρωπαϊκές επιχειρήσεις.
Επιχειρηματίας κατά λάθος
Η ιστορία της Ακρόλιθος, της κορυφαίας εγχώριας επιχείρησης φυσικών πετρωμάτων, ξεκίνησε κατά τύχη. Ο κ. Χατζησάββας μετά τις σπουδές του γύρισε στην Καβάλα για ένα μικρό διάστημα μέχρι να δει τι θα κάνει. «Έπρεπε ν΄ αποφασίσω που θα δραστηριοποιηθώ. Για την ακρίβεια ήθελα να εξελιχθώ σε στέλεχος πολυεθνικής εταιρείας μια και είχα κάνει σχετικές σπουδές. Τη δραστηριότητα στα λατομεία λοιπόν την ξεκίνησα πιο πολύ σε μία κατεύθυνση του τύπου… βλέποντας και κάνοντας. Σαν ένα πάρεργο μέχρι να πάρω τις τελικές αποφάσεις μου. Να όμως που αυτό το πάρεργο κρατά τώρα 33 χρόνια και μου απέδωσε ευημερία, πλήρη απασχόληση και μία δουλειά με συγκινήσεις», λέει στο «business stories» ο δημιουργός και ιδιοκτήτης της εταιρείας.
Η «συμπληρωματική» εργασία του κ. Χατζησάββα, λοιπόν, ξεκίνησε το 1979, καθώς προχώρησε στην πρώτη εξόρυξη σχιστολίθου από την περιοχή Παγγαίου. Ωστόσο, αυτό που ο businessman ξεκίνησε για το χαρτζιλίκι του εξελίχθηκε σε μία απροσδόκητη επιτυχία. «Ήταν μία περίοδος όπου η οικοδομική δραστηριότητα έσπρωχνε μπροστά και τη δική μας δουλειά, με αποτέλεσμα ό,τι κάναμε να πετυχαίνει. Κάπως έτσι εγκατέλειψα τη σκέψη να ενταχθώ σε μία πολυεθνική ή άλλου τύπου εταιρεία και αφιερώθηκα στη δική μου επιχείρηση. Καλύτερο, εξάλλου, ήταν και είναι να είσαι αφεντικό του εαυτού σου από το να εργάζεσαι κάπου αλλού», μας λέει ο κ. Χατζησάββας.
Σύντομα ο Βορειοελλαδίτης επιχειρηματίας συνειδητοποίησε ότι η απλή εξόρυξη πετρωμάτων δεν αρκεί. Για τον λόγο αυτό στη συνέχεια επεκτάθηκε στην επεξεργασία της πρώτης ύλης, αλλά κι άλλων φυσικών πετρωμάτων από διάφορες περιοχές της χώρας και του εξωτερικού. Ήδη από τη δεκαετία του «90 η εταιρία παγίωσε την παρουσία της στην αγορά και δημιούργησε τις προϋποθέσεις για εξαγωγές. Πλέον η Ακρόλιθος ΑΒΕΕ είναι μία ολοκληρωμένη μονάδα με σύγχρονες εγκαταστάσεις επεξεργασίας, εκθεσιακούς χώρους και γραφεία συνολικής έκτασης 60.000 τ.μ. Αυτή η παραγωγική της δυναμική και οι διαρκείς επενδύσεις την οδήγησαν στο να αναδειχτεί η μεγαλύτερη εταιρεία του τομέα στην Ελλάδα και μία από τις ισχυρότερες στην ευρωπαϊκή αγορά, ανταγωνιζόμενη ακόμη και τα ηχηρά ιταλικά ονόματα. Γιατί στην Ιταλία βρίσκεται ο μεγάλος ανταγωνισμός για τις ελληνικές επιχειρήσεις. Η καβαλιώτικη επιχείρηση αυτή τη στιγμή έχει κατορθώσει να διαθέτει τρία ιδιόκτητα λατομεία στην περιοχή του Παγγαίου, έκτασης πάνω από 500.000 τ.μ. από τα οποία εξορύσσεται η πέτρα Καβάλας (Ακροβουνίου). Τα λατομεία αυτά κάνουν επίσης εξορύξεις σχιστόλιθου (Καβάλα) και ψαμμίτη (Σική). Παράλληλα, η Ακρόλιθος ΑΒΕΕ έχει την αποκλειστική διάθεση των προϊόντων ενός λατομείου και μίας μονάδας επεξεργασίας στη Μάνδρα Ξάνθης, όπου παράγεται και υφίσταται επεξεργασία ένα ψαμμιτικό υλικό με την επωνυμία «πέτρα Μάνδρας». Εκτός αυτών η εταιρία από το 2009 επεκτάθηκε και στην παραγωγή βοτσάλων με την ίδρυση μίας νέας σύγχρονης μονάδας, σε χώρο 13.000 τ.μ. Η παραγωγή σε βότσαλο δίνει την ευκαιρία στη μακεδονική επιχείρηση να περάσει σε νέα, πιο διακοσμητικά αντικείμενα και να διευρύνει τον εμπορικό της ορίζοντα. Γρήγορα ο κ. Χατζησάββας αντιλαμβάνεται τον στενό ορίζοντα της ελληνικής αγοράς και τα προβλήματα που θα έφερναν η κάμψη της δόμησης και η εν γένει οικονομική κρίση, γι΄ αυτό και ψάχνεται δυναμικά με στόχο να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις ώστε να κάνει εξαγωγές. «Είδαμε σύντομα προς τα που πήγαινε το πράγμα στην Ελλάδα, καθώς και τα σύννεφα στην αγορά μας. Κάπως έτσι τα τελευταία χρόνια η εταιρεία ακολουθεί επιθετική εξαγωγική πολιτική προκειμένου ν΄ αντισταθμίσει τις απώλειες που καταγράφονται στην εγχώρια αγορά», τονίζει ο Έλληνας επιχειρηματίας.
Οι σχέσεις με το Κατά
Θα πρέπει να σημειώσουμε πως η εταιρία «Ακρόλιθος» εξάγει καβαλιώτικο σχιστόλιθο ήδη από τις αρχές του 1980, σε μία προσπάθεια να τονώσει τις πωλήσεις της. Ήταν η πρώτη εξάλλου, περίοδος πτώσης της οικοδομής την οποία η εταιρεία από την Καβάλα είχε αντιμετωπίσει επιτυχώς. Παρά ταύτα, τα τρία τελευταία χρόνια οι εξαγωγές υπερδιπλασιάστηκαν για λογαριασμό της οικογενειακής εταιρείας. Μόνο το 2010 ενισχύθηκαν κατά 60%, φτάνοντας στο 30% επί των συνολικών πωλήσεων. «Στόχος μας μέσα στο επόμενο διάστημα είναι οι εξαγωγές μας να φτάσουν να είναι στο μισό των συνολικών πωλήσεων σε σχέση με την Ελλάδα», αναφέρει ο κ. Χατζησάββας.
Η Ακρόλιθος αυτή την περίοδο έχει στοχεύσει κυρίως σε αγορές όπως η Ιταλία, η Γερμανία, η Ελβετία, οι σκανδιναβικές χώρες, αλλά και οι ΗΠΑ και το Κατάρ, με το οποίο ο κ. Χατζησάββας έχει αναπτύξει σημαντικές σχέσεις. Δεν είναι τυχαίο πως ο Έλληνας επιχειρηματίας διατηρεί προσωπική φιλία με μέλη της κυβέρνησης του Εμιράτου, τα οποία συχνά φιλοξενεί στο εξοχικό του σπίτι στη Μύκονο. Είναι η καλύτερη δυνατή επιχειρηματική διπλωματία, την οποία η χώρα μας συνολικά όφειλε να αναπτύξει. Μάλιστα ο επιχειρηματίας το τελευταίο διάστημα δυναμώνει την προσπάθειά του για επενδύσεις στρέφοντας τη δραστηριότητά του στην αγορά των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων. Για το λόγο αυτό θα επισκεφθεί σύντομα και το Ντουμπάι αποσκοπώντας να ανοίξει την αναδυόμενη μεσανατολική αγορά. Το βέβαιο είναι πως ο σχιστόλιθος Καβάλας διεκδικεί με αξιώσεις όλο και ισχυρότερα μερίδια όχι πλέον μόνο στην πατρίδα μας και σε όλη την Ευρώπη, αλλά και στον πλανήτη.
Στη Χαβάη και τις Σεϊχέλες
Πως, όμως, μία ελληνική επιχείρηση, με όλες τις δυσχέρειες που η αγορά μας έχει και τις όποιες οικονομικές δυσκολίες, μπορεί ν΄ ανταπεξέλθει στις ασφυκτικές συνθήκες του ανταγωνισμού; Από τα αβαντάζ του φυσικού πετρώματος, σύμφωνα με τον επιχειρηματία, είναι οι ανταγωνιστικές τιμές – κι αυτό κυρίως λόγω της ανεξάντλητης πρώτης ύλης, του καθετοποιημένου χαρακτήρα της εταιρείας και του εργατικού κόστους. Η γειτνίαση της Ακρόλιθος δε με το λιμένα της Καβάλας βοηθά σημαντικά την επιχείρηση στις εξαγωγές των ειδών της ακτοπλοϊκώς, που αφορούν υλικά δόμησης για ξενοδοχεία στις πολυτελέστερες μεριές της Γης: από το Ντουμπάι μέχρι τη Χαβάη και τις Σεϊχέλες ή τις ελβετικές Άλπεις, με τις οποίες η εταιρεία συνδέεται επιχειρηματικά.
Νέος άνθρωπος και δραστήριος παρά τα 33 χρόνια συνεχούς δράσης, ο κ. Χατζησάββας εξακολουθεί να βρίσκεται στην πρώτη γραμμή, ωστόσο στο δυναμικό της εταιρείας έχουν ενταχθεί και νεότερα μέλη της οικογένειας. Έτσι, τα τελευταία χρόνια στην Ακρόλιθος εργάζεται ο γιος του Γιάννης, ενώ η μικρότερη κόρη, η Ευφροσύνη, έχει αναλάβει το κομμάτι της διακόσμησης καθώς οι πρώτες ύλες της εταιρείας είναι το Νο1 για την art deco. «Έπειτα από προσπάθειες και αγώνες πολλών ετών υπερηφανευόμαστε ότι η εταιρεία μας, η οποία δραστηριοποιείται σ΄ ολόκληρη την παγκόσμια αγορά, είναι μία από τις μεγαλύτερες μονάδες στον τομέα της στον ευρωπαϊκό χώρο».
Η εταιρεία από τη Βόρεια Ελλάδα έχει περάσει το τελευταίο διάστημα και στις επενδύσεις τζακιών, μία ιδιαίτερα επικερδής δραστηριότητα. Η διακόσμηση του τζακιού με μάρμαρα και πέτρα χρονολογείται από την εποχή της Αναγέννησης όταν το τζάκι γνώρισε τον πραγματικό του θρίαμβο με δουλεμένες τις λεπτομέρειές του, αποτελώντας πραγματικά ανάγλυφο ή ολόγλυφο κομψοτέχνημα. Από τότε διάσημοι αρχιτέκτονες και γλύπτες διέπρεψαν ως σχεδιαστές και κατασκευαστές, χρησιμοποιώντας φυσικά διακοσμητικά πετρώματα για τις δημιουργίες τους. Παράλληλα, η εταιρεία έχει περάσει και στην παραγωγή τούβλων, λιθόστρωτων κατασκευών κ.α.