Dark Mode Light Mode

ΓΝΩΣΗ και ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ-Χωροταξικός Σχεδιασμός Περιφέρειας Α Μ Θ

Από την περιφερειακή παράταξη ΓΝΩΣΗ και ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ πήραμε και δημοσιεύουμε το παρακάτω δελττίο τύπου:

Στην συζήτηση για τον χωροταξικό σχεδιασμό που έγινε στην περιφέρεια Α.Μ.Θ η
παράταξη ΓΝΩΣΗ και ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ δια του περιφερειακού της συμβούλου
Β.Τραϊφόρου ψήφισε την εισήγηση της περιφέρειας, κάνοντας τις παρακάτω
παρατηρήσεις.
1. Η μελέτη παρ΄όλο που αφορά περιφέρεια που γειτνιάζει με περιφέρειες άλλων
χωρών,(Βουλγαρίας-Τουρκίας) και με μία Ελληνική(Κεντρικής Μακεδονίας) δεν έλαβε
υπόψη της,τον αντίστοιχο σχεδιασμό,και την αλληλοεπίδραση, όπως και την μεγίστη
σημασία της Θεσσαλονίκης,με αποτέλεσμα να γίνουν λαθεμένες εκτιμήσεις κυρίως
στους άξονες μεταφορών.
Επίσης δεν εξετάζονται οι πιθανές επιπτώσεις από φαινόμενα όπως η κλιματική αλλαγή,το
ανέβασμα της στάθμης των υδάτων,τα έντονα καιρικά φαινόμενα.
2. Η ανάδειξη του άξονα Ορμενίου-Αλεξανδρούπολης ως μόνου συγκοινωνιακού
άξονα εκτός του άξονα Σόφιας -Θεσσαλονίκης δεν είναι σωστός διότι σε μεγάλο βαθμό οι
κάθετοι άξονες από Ξάνθη και Κομοτηνή ανταγωνίζονται της Αλεξανδρούπολης.
Η ανάδειξη της Αλεξανδρούπολης και Κομοτηνής σε πρωτεύοντες εθνικούς πόλους έγινε
όταν υπήρχε η προοπτική της δημιουργίας του αγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολης ο
οποίος όμως τώρα έχει ακυρωθεί. Για την Κομοτηνή είναι σημαντικό που είναι διοικητικό
κέντρο το οποίο όμως κινδυνεύει να το χάσει με την πιθανή διεύρυνση μεγαλυτέρων
περιφερειών όπως συζητείται Μακεδονίας -Θράκης με έδρα την Θεσσαλονίκη.
3. Η σημασία που δίνεται στον άξονα Αλεξανδρούπολης-Ορμενίου-Βουλγαρίας για την
παράκαμψη των Δαρδανελλίων είναι υπερεκτιμημένη. α) μελέτες έχουν δείξει ότι οι
μεταφορές από την θάλασσα του Βοσπόρου είναι χαμηλότερου κόστους β) η μεταφορές
από Μπουργκάς- Σόφια-Θεσσαλονίκη είναι ήδη ανεπτυγμένος και εξυπηρετεί το 83% των
φορτίων Ελλάδας-Βουλγαρίας γ) έχει να ανταγωνιστεί τον άξονα Μπουργάς –
Τεκιρντάκ (Ραιδεστός)
4. Ο άξονας Καβάλα-Σέρρες-Δράμα που είναι η μελλοντική σύνδεση της περιφέρειας με
τον κύριο διευρωπαϊκό διάδρομο Orient/East-Ment μπορεί να λειτουργήσει ως
εναλλακτική απόληξη από Κεντρική Ευρώπη -Σόφια με κατάληξη στο λιμάνι της
Καβάλας διότι το λιμάνι της Θεσσαλονίκης θεωρείται κορεσμένο.Πλεονεκτήματα του
λιμανιού της Καβάλας είναι η διαφορετική θέση από το επιβατικό, μεγάλο βάθος χωρίς
προβλήματα προσχώσεων,ευχέρεια επεκτάσεως, αρμονική σύνδεση με τον αστικό ιστό,
μοναδικό “πράσινο” λιμάνι της περιφέρειας καθώς εφαρμόζει σχέδιο διαχείρισης
αποβλήτων των πλοίων και η σύνδεσή του με τα νησιά του Αιγαίου που είναι πολύ
σημαντική(120.000 το έτος)
5. Η εκπόνηση μελετών ΣΟΑΠ(Σχέδια Ολοκληρωμένης Αστικής Παρέμβασης) δεν είναι
υψηλής προτεραιότητας. Αντίθετα υψηλής προτεραιότητας είναι η κάλυψη των Δήμων της
περιφέρειας με Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια/Τοπικά Χωρικά Σχέδια.
6. Η συνύπαρξη εξορυκτικών δραστηριοτήτων (μάρμαρα-Θάσος) με αρχαιολογικούς
χώρους,ιστορική κληρονομιά, παραδοσιακούς οικισμούς, τοπία υψηλού κάλλους, τουρισμό
υψηλής έντασης, καθιστούν απαραίτητο τον προσεκτικό σχεδιασμό των εξορυκτικών
δραστηριοτήτων και την αποκατάσταση του φυσικού τοπίου.
7. Τεχνόπολη στην Ξάνθη διότι υπάρχει Πολυτεχνική Σχολή και μπορεί να υποστηρίξει
τέτοιου είδους δράσεις με αποτελεσματικότητα.
8. Τουριστική ανάπτυξη με επιπλέον δράσεις, όπως τουρισμός κρουαζιέρας, ιαματικός
τουρισμός, εναλλακτικόςτουρισμός γαστρονομίας – οινογνωσίας και φυσικά συνδυασμός
πολιτισμού με το τουριστικό προϊόν (η ΓΝΩΣΗ ΚΑΙ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ προκάλεσε
συζήτηση στο προηγούμενο περιφερειακό συμβούλιο και έκανε συγκεκριμένες
προτάσεις)
9. Στον πρωτογενή τομέα ο συνδυασμός καλλιεργειών με την γεωθερμία παρουσιάζει
συγκριτικά πλεονεκτήματα που μπορούν να αυξηθούν με καινοτόμες ιδέες .Εμφαση να
δοθεί στην αλιεία και τις ιχθυοκαλλιέργειες.
10.Πρωτεύων εθνικός πόλος πρέπει να ορισθεί το τρίπολο Δράμας-Καβάλας-Ξάνθης που
έχει πολλά περισσότερα πλεονεκτήματα από το δίπολο Αλεξανδρούπολη –
Κομοτηνή (πληρέστερο αστικό δίκτυο,αεροδρόμιο, λιμάνι, άξονες Ξάνθης-Φιλιππούπολης
και Καβάλας-Δράμας-Σερρών-Σόφιας, παλιές πόλεις σε Ξάνθη-Καβάλα, πολιτιστικές
εκδηλώσεις όπως φεστιβάλ μικρού μήκους ταινιών στη Δράμα-φεστιβάλ Φιλίππων-
καρναβάλι Ξάνθης κ.λ.π). Ο λόγος που προτάθηκε για πρωτεύων εθνικός πόλος η
Αλεξανδρούπολη-Κομοτηνή ήταν ο αγωγός Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολης που δεν
ισχύει πλέον διότι καταργήθηκε.
Γενικά στο κείμενο διακρίνεται μία τάση μεγιστοποίησης της σημασίας της
Αλεξανδρούπολης για την αναπτυξιακή πορεία της Περιφέρειας ακόμη και στον τρόπο
γραφής του κειμένου και τον τρόπο προσέγγισης των θεμάτων.
Καταθέσαμε αυτές τις προτάσεις και ελπίζουμε οι ειδήμονες να τις λάβουν σοβαρά υπόψη
τους.

Προηγούμενο άρθρο

Βόλει ΑΟΚ: Σημαντική εκδήλωση την Τετάρτη

Επόμενο άρθρο

Η γραμμή φέριμποτ Καβάλας-Θάσου πρέπει να λειτουργεί με επάρκεια