Με βασικό επιχείρημα τα εθνικά συμφέροντα, την τήρηση διακρατικών συμφωνιών, την τήρηση της αρχικής συμφωνίας σε σχέση με τον αγωγό ΤΑΡ ο Υπουργός Γιάννης Μανιάτης άσκησε πιέσεις-στην μεσημβρινή σύσκεψη που έγινε στο γραφείο του- προκειμένου να τελειώσει με συμφωνία το θέμα της όδευσης του αγωγού από την επαρχία Καβάλας. Η επίμαχη περιοχή για την οποία γίνεται συζήτηση είναι αυτή από τον Αμυγδαλεώνα έως τα όρια του Ν. Καβάλας με το Ν. Δράμας. Ο υπουργός είπε χθες ότι ως τις 10 Σεπτέμβρη πρέπει να υπογράψει την απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων του έργου ώστε σε ταξίδι με τον Πρωθυπουργό στο εξωτερικό στις 20 Σεπτεμβρίου όλη η πορεία του αγωγού στην Ελλάδα να είναι οριστική και τακτοποιημένη.
Οι πιέσεις του Υπουργού απευθύνονταν και στους τοπικούς φορείς και στους κατασκευαστές του έργου. Ήταν ωστόσο ξεκάθαρο ότι παραλήπτη είχαν μόνο αυτούς που συνεχίζουν να διαφωνούν, αυτούς που βρίσκονται στην Καβάλα. Συμφωνία δεν υπήρξε αλλά μόνο ευχές. Η πρόταση που ισχύει είναι αυτή του ΤΑΡ όπως διατυπώθηκε το περασμένο Σάββατο με την οποία διαφωνούν ξεκάθαρα ο Αγροτικός Σύλλογος, ο πρόεδρος του ΓΕΩΤΕΕ και ο Λάζαρος Βασιλειάδης. Διαφωνούν (μάλλον σε ηπιότερο τόνο) και οι Μαρκόπουλος- Τσανάκα.
Η τελευταία εξέδωσε ήδη σχετικό δελτίο τύπου βάση του οποίου σε αυτή τη πρόταση είναι πιθανές βελτιώσεις στην κατεύθυνση μιας ακόμη πιο ορεινής όδευσης. Αυτό φαίνεται μάλλον απίθανο να γίνει αφού οι εκπρόσωποι του ΤΑΡ είτε δεν θέλουν, είτε δεν προλαβαίνουν να κινηθούν ακόμη πιο βόρεια. «Η επόμενη συνάντηση μας θα είναι στα χωράφια» προειδοποίησε στο τέλος της διαδικασίας ο κ. Καλπακίδης, εννοώντας φυσικά τοπικές κινητοποιήσεις. «Οι αποφάσεις έχουν παρθεί» είπε μετά τη σύσκεψη φανερά απογοητευμένος ο Ζαφείρης Μυστακίδης. Κατά τους εκπροσώπους του ΤΑΡ η πρόταση που οι ίδιοι κατέθεσαν δεν έχει πρόβλημα από την πλευρά της Αρχαιολογικής υπηρεσίας. Χθες απερρίφθη μία ακόμη φορά η πρόταση για παράλληλη πορεία του ΤΑΡ με τον υφιστάμενο της ΔΕΠΑ.
Είναι φανερό ότι τώρα αρχίζουν τα δύσκολα μιας και ήρθε η ώρα των αποφάσεων. Στις οποίες ή θα ληφθούν υπόψη οι τοπικές προτάσεις κι ανησυχίες ή θα γίνει αυτό που θέλει ο ΤΑΡ. Αυτό που προτείνει από το περασμένο Σάββατο, αυτό που είναι βολικό και για το Υπουργείο.
*Το δελτίο τύπου της Δημάρχου είναι το ακόλουθο: Την ανάγκη να υπάρχει ευρύτατη ενημέρωση των τοπικών κοινωνιών αναφορικά με τον οριστικό σχεδιασμό της όδευσης του νέου Αδριατικού Αγωγού Φυσικού Αερίου (ΤΑΡ), τόνισε η δήμαρχος Δήμητρα Τσανάκα κατά τη διάρκεια της ενημερωτικής σύσκεψης που πραγματοποιήθηκε χθες το μεσημέρι στο Υπουργείο Ενέργειας, Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής μετά από σχετική πρόσκληση του υπουργού Γιάννη Μανιάτη. Η δήμαρχος υπογράμμισε ότι δεν πρέπει να θιχτούν τα συμφέροντας των αγροτών και το έργο ν’ αποβεί προς όφελος της εθνική οικονομίας και όχι σε βάρος των πολιτών, ενώ ζήτησε να εξεταστούν όλες οι προσφερόμενες λύσεις.
Στη διάρκεια της συνάντησης έγινε γνωστό ότι στις 10 Σεπτεμβρίου ο υπουργός Ενέργειας θα μεταβεί στο Μπακού της Αρμενίας προκειμένου να υπογράψει τη σύμβαση της κατασκευής του νέου Aδριατικού Αγωγού Φυσικού Αερίου (Trans Adriatic Pipeline – TAP).
Ο υπουργός Ενέργειας ζήτησε από τους παραβρισκόμενους να καταβάλουν κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε να υπάρξει η καλύτερη δυνατή λύση για την όδευση του αγωγού από τις περιοχές τις ανατολικής Μακεδονίας σημειώνοντας με νόημα, «βοηθήστε με, να βοηθήσω τη χώρας μας, να βοηθήσω τους αγρότες και να προστατέψω τις ιδιοκτησίες τους».
Κατά τη διάρκεια της ενημερωτικής συνάντησης, που διήρκησε για περισσότερο από δυόμιση ώρες και διεξήχθη σε καλό κλίμα, τα στελέχη της κοινοπραξίας της κατασκευάστριας εταιρείας του αγωγού TAP ενημέρωσαν τους προέδρους των επιστημονικών φορέων και τους εκπροσώπους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης για όλες τις τελευταίες εξελίξεις. Εκείνο που τονίστηκε είναι ότι μέχρι και αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε ισχύ το σχέδιο της βόρειας όδευσης του αγωγού, ενώ υπογραμμίστηκε ότι και επ’ αυτού του σχεδίου θα υπάρχουν σημαντικές βελτιωτικές παρεμβάσεις και διορθώσεις ώστε να μη θιχτούν καλλιεργήσιμες εκτάσεις και να μην κινδυνέψουν κτίσματα ή μνημεία. Πάντως όλοι οι συμμετέχοντες ζήτησαν ο σχεδιασμός της όδευσης να γίνει ακόμα πιο βόρεια. Στη συνάντηση συμμετείχαν εκτός της δημάρχου, ο αντιπεριφερειάρχης Θόδωρος Μαρκόπουλος, ο βουλευτής Νίκος Παναγιωτόπουλος, ο πρόεδρος του ΤΕΕ – ΤΑΜ, ο πρόεδρος του παραρτήματος ανατολικής Μακεδονίας του ΓΕΩΤΕΕ, ο πρόεδρος του Συλλόγου Αγροτών Καβάλας, ο πρώην πρόεδρος του ΤΕΕ – ΤΑΜ Λάζαρος Βασιλειάδης ως τεχνικός σύμβουλος και οι δήμαρχοι Δοξάτου και Προσοτσάνης.