Dark Mode Light Mode
Aντώνης Καπνίδης στους 93, 7: « Δεν αντέδρασα και δεν έβρισα κανέναν»
Δημοσίευμα στην ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ – Βραζιλιάνικος κολοσσός προτείνει συνεργασία στη ΒΦΛ
Ανακοίνωση σωματείου ΔΕΥΑ Καβάλας

Δημοσίευμα στην ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ – Βραζιλιάνικος κολοσσός προτείνει συνεργασία στη ΒΦΛ

Στο φύλλο της κυριακάτικης εφημερίδας ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ δημοσιεύθηκε άρθρο υπογεγραμμένο από τη Σοφία Χριστοφορίδου, η οποία επί σειρά ετών δημοσιογραφούσε στην Καβάλα και σύμφωνα με το οποίο «Επένδυση στη Βόρεια Ελλάδα σχεδιάζει η Βραζιλία». Το ρεπορτάζ της δημοσιογράφου αναφέρει επίσης ότι ένας από τους μεγαλύτερους βραζιλιάνικους συνεταιρισμούς, ο Coonagro ενδιαφέρεται και για την εισαγωγή λιπασμάτων, με τη μορφή είτε τελικού προϊόντος είτε πρώτων υλών. Στο πλαίσιο αυτό, οι επιτελείς της πρότειναν συνεργασία στη λιπασματοβιομηχανία ELFE (πρώην ΒΦΛ). Το πλήρες κείμενο αναφέρει τα εξής:

 

Η πέμπτη μεγαλύτερη χώρα στον κόσμο, με πληθυσμό πάνω από 200 εκατ. ανθρώπους, έχει ανάγκη από το ελληνικό σιτάρι και τα ελληνικά λιπάσματα! Όσο παράδοξο κι αν ακούγεται, η Βραζιλία έφτασε μέχρι την Ελλάδα, αναζητώντας νέους προμηθευτές, προσφέροντας δεκαετή συμβόλαια σε παραγωγούς δημητριακών στη Βόρεια Ελλάδα και προτείνοντας συνεργασία στη λιπασματοβιομηχανία ELFE.

Ως «γέφυρα» μεταξύ των δύο χωρών λειτούργησε το νεότευκτο Ελληνοβραζιλιανό Επιμελητήριο, που οργάνωσε πριν από τρεις μήνες μια μεγάλη αποστολή στην Ελλάδα, στην οποία συμμετείχαν εκπρόσωποι του αντίστοιχου υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και στελέχη της Coonagro (ενός από τους μεγαλύτερους αγροτικούς συνεταιρισμούς της Βραζιλίας).

Η αντιπροσωπεία από τη Βραζιλία συναντήθηκε, μεταξύ άλλων, με τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης, κ. Αθανάσιο Τσαυτάρη, τον υφυπουργό Ανάπτυξης, κ. Νότη Μηταράκη, τον κυβερνητικό εκπρόσωπο, κ. Σίμο Κεδίκογλου, και τον πρόεδρο της ελληνικής Βουλής, κ. Ευάγγελο Μεϊμαράκη. Επίσης, συνάντησαν εκπροσώπους από αγροτικές ενώσεις και εταιρείες μεταποίησης τροφίμων, όπως η Δήμητρα, η Σπορεία Παρασάκη, οι ΕΑΣ Αλεξανδρούπολης, Παγγαίου Νέστου, Θεσσαλονίκης και Καρδίτσας, η Ελληνική Βιομηχανία Ζωοτροφών και η Βιομηχανία Φωσφορικών Λιπασμάτων, αλλά και εκπροσώπους από τη μονάδα της «Υφαντής» στην Αλεξανδρούπολη.

Έξι μήνες μετά από αυτές τις προπαρασκευαστικές συναντήσεις, τον Μάρτιο του 2014, αναμένεται στην Ελλάδα και δεύτερη αποστολή από τη Βραζιλία, προκειμένου οι συζητήσεις να μετουσιωθούν σε διακρατικές συμφωνίες μεταξύ των δύο χωρών.

 

«ΔΙΨΟΥΝ» ΓΙΑ ΣΙΤΑΡΙ

Η Βραζιλία καταναλώνει 10 εκατομμύρια τόνους σιτάρι κάθε χρόνο, εκ των οποίων εισάγει τους 4,5 εκατ. τόνους (κυρίως από τις ΗΠΑ, τον Καναδά και την Αργεντινή). «Όμως, επειδή η τελευταία εκ των χωρών αυτών αποφάσισε να δώσει βάση στην εσωτερική κατανάλωση, η Βραζιλία σκοπεύει να καλύψει από εναλλακτικές πηγές τις ανάγκες της, κλείνοντας συμφωνίες συμβολαιακής γεωργίας», εξηγεί ο πρόεδρος του Ελληνοβραζιλιανού Επιμελητηρίου, κ. Κίμων Πάτκας, ο οποίος βρέθηκε στη Θεσσαλονίκη, για την 25η Agrotica.

Σε αυτό το πλαίσιο, τον περασμένο Οκτώβριο εκπρόσωποι του ομοσπονδιακού υπουργείου Γεωργίας της Βραζιλίας, της τριτοβάθμιας συνεταιριστικής οργάνωσης Conabi και της αγροτικής βιομηχανίας Coonagro συναντήθηκαν με εκπροσώπους των ΕΑΣ Θεσσαλονίκης, Κιλκίς, Καρδίτσας και Αλεξανδρούπολης, προτείνοντάς τους να συνάψουν δεκαετείς συμφωνίες συμβολαιακής καλλιέργειας για την παραγωγή 600.000 τόνων σίτου ετησίως: «Αυτό θα μπορούσε να λειτουργήσει ως ποσόστωση για την ποσότητα που εξάγεται από την Ελλάδα προς τη Βραζιλία, είτε πρόκειται για σιτάρι που παρήχθη στην Ελλάδα είτε για προϊόν που εισήχθη από κάποιαν άλλη χώρα και εξάγεται από ελληνική εταιρεία στη Βραζιλία» σημειώνει ο κ. Πέτκας.

«Είμαστε ανοιχτοί στη συνεργασία, δώσαμε ένα κοστολόγιο στη βραζιλιάνικη αντιπροσωπεία και περιμένουμε την απάντησή τους» αναφέρει από την πλευρά του ο πρόεδρος της ΕΑΣ Θεσσαλονίκης, κ. Χρήστος Τσιχίτας. Βέβαια, όπως παραδέχεται, οι αγρότες δεν έχουν εξοικειωθεί ακόμη με τις διαδικασίες και τις δεσμεύσεις της συμβολαιακής γεωργίας, η οποία μπορεί να δίνει μικρότερες αποδόσεις, αλλά περιορίζει το ρίσκο, καθώς είναι προσυμφωνημένη η τιμή και η απορρόφηση του συνόλου της παραγωγής.

 

WHO IS WHO: Ποιος είναι ο αγροτικός συνεταιρισμός Coonagro

Ο αγροτικός συνεταιρισμός Coonagro είναι ένας κολοσσός με ετήσιο τζίρο 6 δισ. δολάρια, ημερήσια παραγωγή τριών εκατ. πουλερικών, τριών εκατ. λίτρων γάλακτος και 100.000 χοιρινών.

Η πρώτη από τις συμφωνίες που υπέγραψε ήταν με την Ελληνική Βιομηχανία Ζωοτροφών (ΕΛΒΙΖ), στη Θεσσαλονίκη, για την παρασκευή ζωοτροφών και σογιέλαιου με βραζιλιάνικο σπόρο σόγιας.

 

ΚΑΒΑΛΑ: Στα σκαριά deal και για εισαγωγή λιπασμάτων

Εκτός από τα σιτηρά, η Coonagro ενδιαφέρεται και για την εισαγωγή λιπασμάτων, με τη μορφή είτε τελικού προϊόντος είτε πρώτων υλών. Στο πλαίσιο αυτό, οι επιτελείς της πρότειναν συνεργασία στη λιπασματοβιομηχανία ELFE (πρώην ΒΦΛ).

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Ελληνοβραζιλιανού Επιλελητηρίου, κ. Κ. Πέτκα, η Βραζιλία εισάγει 7,5 εκατ. τόνους ετησίως. Στο πλαίσιο αυτό, πρότεινε στην ELFE να αγοράζει 1,2 εκατ. τόνους λιπάσματος ετησίως. Βέβαια, το κοστολόγιο που προτάθηκε είναι χαμηλότερο κατά 80 δολάρια/ τόνο από τις σημερινές τιμές πώλησης της εταιρείας, ωστόσο, όπως σημειώνει ο διευθυντής τού εργοστασίου λιπασμάτων, κ. Ιωάννης Τσάρας, «είμαστε ανοικτοί σε συζητήσεις». Κατά τον ίδιο, το πεδίο όπου θα μπορούσε να υπάρξει συνεργασία μεταξύ των δύο μερών είναι η σύμπραξη για την εισαγωγή σε ανταγωνιστικότερες τιμές των πρώτων υλών που απαιτούνται για την παραγωγή λιπάσματος.

Το σχέδιο που προτείνει το Ελληνοβραζιλιανό Επιμελητήριο είναι να δημιουργήσει ένα «ορμητήριο» κοντά σε κάποιο από τα λιμάνια της Βόρειας Ελλάδας (για παράδειγμα, της Θεσσαλονίκης ή της Καβάλας) και εκεί να λειτουργήσει ένα κέντρο logistics, όπου θα αποθηκεύει αγροτικά προϊόντα από την Ελλάδα και πρώτες ύλες από τρίτες χώρες, με τελικό προορισμό τη Βραζιλία. Παράλληλα, εκεί θα στέλνει τα δικά της προϊόντα, για περαιτέρω μεταποίηση (π.χ., κρέατα, ζωοτροφές) ή συναρμολόγηση (π.χ., αγροτικά μηχανήματα) στη χώρα μας. Με αυτόν τον τρόπο θα εξασφαλίσουν εύκολη, γρήγορη και πιο οικονομική πρόσβαση σε αγορές όπως της Μέσης Ανατολής, των Βαλκανίων της Ρωσίας, της Ανατολικής Ευρώπης και της Βόρειας Αφρικής.

Το ερώτημα είναι αν η απόσταση μεταξύ των δύο χωρών ανεβάζει κατά πολύ το κόστος μεταφοράς. Όπως εκτιμά ο κ. Πέτκας, οι καλές οδικές και λιμενικές υποδομές και η ναυτιλία της χώρας μας μπορούν να υποστηρίξουν έναν τέτοιο σχεδιασμό συνεργασίας.

 

=

 

 

Προηγούμενο άρθρο

Aντώνης Καπνίδης στους 93, 7: « Δεν αντέδρασα και δεν έβρισα κανέναν»

Επόμενο άρθρο

Ανακοίνωση σωματείου ΔΕΥΑ Καβάλας