Dark Mode Light Mode

Διαφωνούν ΥΠΕΚΑ – ΤΑΪΠΕΔ για τη «Νότια Καβάλα»

Στην έκδοση του 15αύγουστου, η εφημερίδα ΤΟ ΒΗΜΑ της Κυριακής, φιλοξένησε δισέλιδο αφιέρωμα στη διαμάχη που ξεσπάσει σχετικά με την εκμετάλλευση της αποθηκης φυσικού αερίου «Νότια Καβάλα» ανάμεσα στο υπουργείο περιβάλλοντος και το ΤΑΪΠΕΔ. Όπως αναφέρει το δημοσίευμα υπάρχει διάσταση απόψεων για το τι πρέπει να γίνει, επειδή το ΤΑΪΠΕΔ υποστηρίζει ότι έχει στα χέρια του μελέτη Φινλανδικής εταιρίας που δείχνει ότι το έργο δεν είναι οικονομικά βιώσιμο, ώστε να προκηρυχθεί διαγωνισμός.
Υπάρχουν αντίθετες απόψεις από το υπουργείο, αλλά το θέμα παραμένει σταματημένο εδώ και πολύ καιρό, με αποτέλεσμα να υπάρχει κίνδυνος να χαθεί η ευκαιρία, που παρουσιάζεται στη χώρα μας.
Το κείμενο που υπογράφει ο δημοσιογράφος της εφημερίδας Άγγελος Αλ. Αθανασόπουλος, αναφέρει μεταξύ των άλλων τα ακόλουθα:

«Σφοδρότατη αντιπαράθεση έχει ξεσπάσει τις τελευταίες εβδομάδες μεταξύ του υπουργείου περιβάλλοντος, ενέργειας και κλιματικής αλλαγής (ΥΠΕΚΑ) και του ΤΑΪΠΕΔ με αφορμή την υποθαλάσσια αποθήκη φυσικού αερίου στη Νότια Καβάλα. Σε μία περίοδο που στην Ευρώπη κορυφώνεται η συζήτηση για την ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού, λόγω της ρωσο-ουκρανικής κρίσης και του ενδεχόμενου διακοπής της παροχής φυσικού αερίου από τη Μόσχα ως απάντηση στις ευρωπαϊκές κυρώσεις, η αξιοποίηση της αποθήκης θα μπορούσε να προσφέρει στη χώρα μας τη δυνατότητα δημιουργίας στρατηγικών αποθεμάτων τόσο για την ίδια όσο και για την τροφοδοσία άλλων ευρωπαϊκών χωρών.

Τα κοινοτικά κονδύλια
Ωστόσο υπάρχουν διαφορετικές προσεγγίσεις που μοιάζουν αγεφύρωτες, ενώ σε λίγους μήνες, συγκεκριμένα το Νοέμβρη, λήγει η άδεια εκμετάλλευσης που έχει παραχωρηθεί στην εταιρία Energean Oil & Gas. Ενημερωμένες πηγές μιλώντας προς «Το Βήμα» τονίζουν ότι πρέπει να βρεθεί σύντομα λυση, διαφορετικά θα χαθεί μία σημαντική ευκαιρία για την αξιοποίηση κοινοτικών κονδυλίων, στο πλαίσιο της κινητικότητας που αναπτύσσεται για τη δημιουργία περισσότερων αποθηκευτικών χώρων στην Ευρώπη με σκοπό τη μείωση της έκθεσης στο ρωσικό αέριο.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες του «Βήματος», ο υπουργός ΠΕΚΑ Γιάννης Μανιάτης έχει αποστείλει το τελευταίο διάστημα τρεις επιστολές προς τη διοίκηση του ΤΑΪΠΕΔ (που άλλαξε πάλι πρόσφατα) και συγκεκριμένα προς τον προηγούμενο διευθύνοντα σύμβουλο Γιάννη Εμίρη ζητώντας να βρεθεί άμεσα λύση στο πρόβλημα. Αυτό επιτάθηκε από την αδυναμία ή και κωλυσιεργία του ΤΑΪΠΕΔ να προκηρύξει τον διαγωνισμό, παρά την εντολή του ίδιου του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά ήδη από τον περασμένο Δεκέμβριο. Παράλληλα, στο πλαίσιο των κινήσεών του ώστε η Αθήνα να αποκτήσει αναβαθμισμένο ρόλο στο ευρωπαϊκό ενεργειακό σκηνικό, ο κ. Μανιάτης έστειλε κατεπείγουσα επιστολή στον ΡΑΕ ώστε να επισπευθούν οι διαδικασίες για το διαγωνισμό.
Το ΤΑΪΠΕΔ όμως, που έχει αναλάβει την ιδιωτικοποίηση της αποθήκης, εκτιμά ότι το έργο δεν είναι οικονομικά βιώσιμο, ώστε να προκηρυχθεί διαγωνισμός. Επ΄ αυτού έχει ήδη αποστείλει στους αρμόδιους φορείς (στο ΥΠΕΚΑ και στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας – ΡΑΕ) σχετική μελέτη που εκπόνησε εκ μέρους του η φινλανδική εταιρία Poyry (ολοκληρώθηκε τον Απρίλιο του 2014). Σύμφωνα με αυτήν, η αποθήκη απαιτεί επενδύσεις ύψους περίπου 400 εκατ. ευρώ, ώστε να μπορέσει να βγει σε διαγωνισμό. Ακόμη κι έπειτα από αυτό όμως η έκθεση συμπεραίνει ότι το έργο δεν θα είναι βιώσιμο, διότι δεν προκύπτουν οι απαραίτητες ταμειακές ροές (περίπου 20 εκατ. ευρώ) για κάτι τέτοιο.
Μία από τις προτάσεις που φέρεται να έχουν κατετεθεί εκο μέρους του ΤΑΪΠΕΔ είναι να αναλάβει το κράτος την επιδότηση της συγκεκριμένης επένδυσης, ίσως μέσω της ΡΑΕ. Παράγοντες που είναι σε θέση να γνωρίζουν τα διαμειβόμενα πίσω από κλειστές πόρτες τονίζουν όμως ότι κάτι τέτοιο θα επιβάρυνε έτι περαιτέρω το κόστος για τον Έλληνα καταναλωτή. Ως ενδιάμεση λύση θα μπορούσε π.χ. να προωθηθεί η εγγύηση του 30% – 40% του project από τον ΔΕΣΦΑ. Στη συνέχεια όμως τη λύση για την οικονομική βιωσιμότητα θα την έδινε η ίδια η αγορά, ανεξαρτήτως του ποιος θα είχε την άδεια για την αποθήκη.
Ωστόσο, η κωλυσιεργία του ΤΑΪΠΕΔ παραλίγο να κοστίσει στη χώρα τη συμπερίληψη της υποθαλάσσιας αποθήκης στα Έργα Κοινου Ενδιαφέροντος (PCLs) της ΕΕ. Χρειάστηκαν η παρέμβαση και το «ξενύχτι» των υπηρεσιών του ΥΠΕΚΑ κυριολεκτικά την ύστατη ώρα (στις 7 Αυγούστου), ώστε να προλάβει η Ελλάδ ατην προθεσμία της 8ης Αυγούστου για να συμπεριληφθεί η ειδική ηλεκτρονική πλατφόρμα με τα απαραίτητα στοιχεία και να σταλεί στην Κομισιόν. Και αυτό ενώ το ίδιο το ΤΑΪΠΕΔ, με επιστολή του στην Επιτροπή τον περασμένο Μάιο, ενημέρωνε ότι αυτό είναι αρμόδιο για τη διαχείριση της αποθήκης».

Προηγούμενο άρθρο

500.000 ευρώ στην Καβάλα από το Σκρατς

Επόμενο άρθρο

Τυχερό ΣΚΡΑΤΣ μοιράζει 500.000 ευρώ