Παρόντας στην κρίσιμη σύσκεψη της ΠΕΔ ΑΜΘ που πραγματοποιήθηκε την περασμένη Πέμπτη με θέμα την κατανομή των αντισταθμιστικών οφελών του αγωγού ΤΑΡ ήταν ο αντιδήμαρχος Καβάλας Γιώργος Φιλόσογλου. Φαίνεται ότι διαφορετικές απόψεις διατηρούν αναφορικά με την κατανομή η περιφέρεια ΑΜΘ και οι εμπλεκόμενοι δήμοι. Δηλαδή, η μεν περιφέρεια υποστηρίζει την κατανομή κατά 50 – 50%, οι δε δήμοι αντιπροτείνουν την κατανομή 80 – 20%. Στο ερώτημα εάν θα συμφωνήσουν τελικά οι δήμαρχοι και ο περιφερειάρχης σε κάποιο ποσοστό, ο Γιώργος Φιλόσογλου από τη ραδιοφωνική συχνότητα της ΠΡΩΙΝΗΣ διευκρίνισε:
«Υπάρχει συγκεκριμένη εταιρική δέσμευση κοινωνικής ευθύνης εκ μέρους του ΤΑΡ και η οποία ερίζεται σε μία σύμβαση που έχει υπογραφεί με την ελληνική κυβέρνηση και εμφανίζει ποσό της τάξεως των 32 εκατομμυρίων ευρώ. Αυτό το ποσό θα πρέπει να διανεμηθεί στις τρεις περιφέρειες από τις οποίες θα διέρχεται ο αγωγός.
Στην περιφέρεια ΑΜΘ “χρεώνεται” περίπου το 40% της διέλευσης του αγωγού, άρα σε επίπεδο ποσού μεταφράζεται σε δώδεκα περίπου εκατομμύρια ευρώ. Ο κ. Λαμπάκης εξουσιοδοτήθηκε ομόφωνα από όλα τα μέλη της ΠΕΔ προκειμένου να συναντηθεί με τους εκπροσώπους της κατασκευάστριας εταιρείας ώστε να καταθέσει την πρόταση της περιφερειακής ένωσης δήμων.
Με αυτή την πρόταση, οι 22 δήμοι ζητούν το συνολικό ποσό των δώδεκα εκατομμυρίων ευρώ, από το οποίο το 20% θα εισπράξει η περιφέρεια για οριζόντιες δράσεις όπως τουρισμός – εκπαίδευση – έργα, ενώ τα υπόλοιπα χρήματα θα κατανεμηθούν κυρίως στους δήμους από τους οποίος θα διέρχεται ο αγωγός ΤΑΡ.
Ο δήμος Καβάλας λοιπόν και βάσει των έως τώρα στοιχείων σχετικών με την όδευση των 27 χλμ από τη συνολική όδευση των 217 χλμ της περιφέρειας, θα πρέπει να λάβει ποσό άνω του ενός εκατομμυρίου ευρώ. Να υπενθυμίσω πάντως ότι εκκρεμεί η προσφυγή του δήμου και των αγροτών στο ΣτΕ όπως επίσης εκκρεμεί δικόγραφο στο ΣτΕ από Σέρρες και Θεσσαλονίκη.
Χρήματα σε ρευστό δε θα λάβει κανένας δήμος στο ταμείο του. Σύμφωνα με την πρόταση της ΠΕΔ τα χρήματα είτε θα πρέπει να δοθούν υπό τη μορφή μελετών, είτε υπό τη μορφή προμηθειών, είτε υπό τη μορφή έργων. Ο κ. Λαμπάκης μας ενημέρωσε ότι θα ακολουθηθεί η διαδικασία των δημοσίων έργων. Εύλογα τέθηκε το ερώτημα τι θα συμβεί εάν για παράδειγμα ο δήμος Καβάλας διαθέτει μελέτη για έργο προϋπολογισμού ενός εκατομμυρίου ευρώ και κάποιος εργολάβος καταθέσει προσφορά με έκπτωση της τάξεως του 50%. Σε ανάλογες περιπτώσεις, το ποσοστό της έκπτωσης θα πρέπει να καλύψει άλλο έργο του συγκεκριμένου δήμου.
Η δήμαρχος Καβάλας επεσήμανε ότι το βάρος θα πρέπει να δοθεί στην περιοχή που θα θιγεί από τη διέλευση του αγωγού, σημείωση που συμπεριλήφθηκε στο τελικό κείμενο της πρότασης της ΠΕΔ. Εξάλλου, δεν είναι δυνατό να αποτιμάται ομοίως η χιλιομετρική αποζημίωση εάν ο αγωγός διέρθει από ένα βουνό ή εάν διέρθει από κάποια εύφορη και καλλιεργήσιμη έκταση.
Να ξεκαθαρίσω ότι δεν υπάρχει κανένας λόγος διενέξεως με τη διοίκηση της περιφέρειας. Και ο περιφερειάρχης από την πλευρά του προσπαθεί βάσει της δικής του λογικής να βοηθήσει στην υπόθεση. Δεν έχουμε όμως κάτι ουσιαστικό να χωρίσουμε μεταξύ μας. Ωστόσο, η περιφέρεια είναι μια διαφορετική θεσμική οντότητα και το ζήτημα αφορά κατά κύριο λόγο στους ένδεκα δήμους από τους οποίους θα περάσει ο αγωγός. Η υπόθεση θα πρέπει να ξεκαθαρίσει το συντομότερο δυνατό και η διαδικασία επιβάλλεται να ολοκληρωθεί άμεσα».
—