10 εκ από τον ΤΑΡ στην ΑΜΘ ως τέλη εταιρικής ευθύνης
Με διακριτικό και ταυτόχρονα σαφή τρόπο ο Περιφερειάρχης Γιώργος Παυλίδης ανακοίνωσε χθες τις εξελίξεις περί του αγωγού ΤΑΡ, μας προετοίμασε για την «στροφή» της Περιφέρειας αφού τα λεφτά είναι πολλά και οι εγκρίσεις του Υπουργείου στο έργο δεδομένες.
Ο Γιώργος Παυλίδης αρνήθηκε ότι παύει να υφίσταται το ζήτημα της αλλαγής όδευσης. Όπως όμως μίλησε –στην έναρξη της συνεδρίασης του χθεσινού περιφερειακού συμβουλίου- όλοι κατάλαβαν ότι περνάμε σε μια νέα περίοδο. Η Περιφέρεια ΑΜΘ αποδέχεται ότι το έργο είναι προ των πυλών, θεωρεί σίγουρο ποσό 5 εκ ευρώ ως τέλη εταιρικής ευθύνης και σχεδιάζει που θα τα αξιοποιήσει. Τα υπόλοιπα 5 εκ ευρώ θα τα μοιραστούν οι Δήμοι της ΑΜΘ από τους οποίους διέρχεται ο αγωγός.
Η Κατερίνα Γεροστεργίου ήταν η μοναδική που αμέσως μετά την ενημέρωση του κ. Παυλίδη ρώτησε για την απόφαση του συμβουλίου περί της αλλαγής της όδευσης. Ο Παυλίδης της απάντησε: « Εμμένουμε στην απόφαση για την αλλαγή της όδευσης και πολεμάμε. Είμαι σαφέστατος. Υπάρχει κι η άποψη να παραιτηθούμε από οτιδήποτε. Ούτως ή άλλως έχει υπογραφεί η απόφαση… Από την άλλη πλευρά δε θα στερήσουμε από την κοινωνία τα 10 εκ ευρώ. Τους το είπα ότι το υποστηρίζουμε και εμμένουμε σε αυτό (στην αλλαγή της όδευσης) ».
Ο κ. Παυλίδης μετά την κοπή της βασιλόπιτας στη συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου πήρε τον λόγο χθες κι ως συνήθως ενημέρωσε .Αρχικά για το ΕΣΠΑ, στη συνέχεια για τις συζητήσεις με την ΔΕΠΑ για το οικιακό φυσικό αέριο. Στο τέλος άφησε τα νέα του ΤΑΡ.
Είπε αναλυτικότερα: « Όπως γνωρίζετε ο αγωγός ΤΑΡ προχωρεί στην υλοποίηση του. Έχουν υπογραφεί όλες οι επιμέρους αποφάσεις. Αυτές είναι αποφάσεις τελικής υλοποίησης. Ήδη ένα μεγάλο μέρος- η συντριπτική πλειοψηφία- των πολιτών έχει εισπράξει τα τέλη απαλλοτρίωσης. Συνεπώς βρισκόμαστε στη τελική ευθεία προς αυτή τη κατεύθυνση. Εδώ και πάρα πολύ καιρό πιέζουμε να υπάρξουν ανταποδοτικά τέλη. Η Ευρωπαϊκή Ένωση τα απαγόρευσε όπως και τα τέλη όδευσης. Όμως τα τέλη εταιρικής ευθύνης ο ΤΑΡ δεν τα αφήνει. Υπό αυτή την έννοια, σε συνεννόηση και με το Υπουργείο, φαίνεται ότι είναι διαθέσιμος να δώσει στις τρεις περιφέρειες από τις οποίες περνά ο αγωγός ποσό της τάξης των 30 εκ ευρώ περίπου. Είχα μια συνάντηση μαζί τους όπου τους τόνισα κατηγορηματικά ότι διατηρούμε ακέραιες τις θέσεις του περιφερειακού συμβουλίου όσο αφορά την όδευση στην ευρύτερη περιοχή των Τεναγών. Πέρα από εκεί το ποσό το οποίο που προορίζεται για την περιφέρεια δεν θα το αρνηθούμε. Από το ποσό αυτό το μισό- ήδη μίλησα και με τον πρόεδρο της ΠΕΔ κ. Λαμπάκη- η άποψη μου είναι κατά την όδευση που ακολουθεί μέσα από τους δήμους να πάει σε αυτούς και το άλλο μισό να μείνει στην Περιφέρεια ΑΜΘ. Για να μην υπάρχει όμως κανένα απολύτως θέμα αμφισβήτησης, διαφάνειας, καθαρότητας από καμιά κατεύθυνση είναι σκέψη μου να υπάρξει ένα επιχειρησιακό προγραμματικό σχέδιο όπου με πλήρη καθαρότητα και μέσα από το περιφερειακό συμβούλιο να αποφασίσουμε τι δράσεις θα εντάξουμε. Οι οποίες θα πρέπει να έχουν μια λογική ισχυρά ανταποδοτική για την κοινωνία. Εδώ πρέπει να τονίσω ότι η σκέψη είναι να υπάρχει επιτροπή παρακολούθησης που θα αποφασίζει για την ένταξη των έργων. Να υπάρχει επιτροπή ελέγχου κάθε έργου κτλ. Μερικές σκέψεις που έχουμε είναι: 1) Να χρηματοδοτηθούν ως προς τον εξοπλισμό δημόσια ΚΕΚ. Να βγουν παιδιά τεχνίτες για το φυσικό αέριο. 2)Να γίνουν μεταπτυχιακά στο ΤΕΙ και στο ΔΠΘ στο ίδιο αντικείμενο 3)Να δούμε ζητήματα φτώχιας και έκτακτων αναγκών 4) Συμπληρωματικές δράσεις τουριστικής προβολής».