Dark Mode Light Mode

«Εις το φως της ημέρας» – Ένα θεατρικό «μπιζουδάκι» στην Παλιά Μουσική

Ένα θεατρικό «μπιζουδάκι» προετοιμαζόταν τις τελευταίες εβδομάδες και αποκαλύφθηκε σε όσους βρέθηκαν το βράδυ της Τρίτης στην αυλή της Παλιάς Μουσικής. Ενόσω εμείς ανεβοκατεβαίναμε στο Φρούριο παρακολουθώντας τις υπόλοιπες εκδηλώσεις του φετινού ΦΦΘ, παρατηρούσαμε ότι στην αυλή τα φώτα ήταν αναμμένα και διάφορα νεαρά πρόσωπα εργαζόταν μέχρι αργά. Τελικά καταλάβαμε τι ακριβώς ετοίμαζαν, όταν το βράδυ της Τρίτης άρχισε μια παράσταση σαράντα περίπου λεπτών με μεταφυσική θεματολογία.

Το ολιγοσέλιδο άγνωστο διήγημα του Κ.Π. Καβάφη πρωτοδημοσιεύτηκε το 1979 από το Ινστιτούτο Ελληνικής Φιλολογίας του Πανεπιστημίου του Παλέρμο, με επιμέλεια της Renata Lavagnini, υπό τον τίτλο: «C. Kavafis, Εις το φως της ημέρας». Πρόκειται για ένα διήγημα που θα μπορούσε να καταταχθεί στο είδος του φανταστικού. Ανοίγοντας την αφήγηση σε πρώτο πρόσωπο, ο συγγραφέας δίνει το λόγο σ’ έναν από τους από τους δύο φίλους με τους οποίους δειπνεί, τον Αλέξανδρον Α. Εκείνος αρχίζοντας με την αινιγματική φράση «Εάν ήθελον θα ήμην τώρα ποιος ξεύρει ποσάκις εκατομμυριούχος – αλλά δεν ετόλμησα», διηγείται την περίεργη ιστορία του.

Μια συνηθισμένη κουβέντα ανάμεσα σε φίλους με θέμα το χρήμα σύντομα μετατρέπεται στην αφήγηση ενός εξαιρετικά ασυνήθιστου περιστατικού που είχε συμβεί δέκα χρόνια πριν, την πραγματική φύση του οποίου οι ενδοκειμενικοί ακροατές και μαζί τους οι αναγνώστες, αδυνατούν να προσδιορίσουν με ακρίβεια.

Ο Καβάφης δηλαδή δημιουργεί ένα υπέροχο περιβάλλον μέσα στο οποίο αναπτύσσεται η αγωνία του ανθρώπου να γίνει πλούσιος. Η Αλεξάνδρεια στην απόλυτη ακμή της, οι άνθρωποι που χαίρονται τις απολαύσεις μιας οικονομικά άνετης ζωής και μέσα σε όλο αυτό το θερμό περιβάλλον έρχεται ξαφνικά ένα φάντασμα, για να αναστατώσει τη ζωή του κεντρικού ήρωα. Ένα φάντασμα που παραδόξως εμφανίζεται κάτω από τον ανελέητο αυγουστιάτικο Αλεξανδρινό ήλιο, εις το φως της ημέρας.

 

ΤΟ ΦΑΝΤΑΣΜΑ ΚΑΙ Ο ΘΗΣΑΥΡΟΣ

Αυτό το πεζό καβαφικό κείμενο, σχετικά άγνωστο στους περισσότερους, έγινε το υλικό της παράστασης σε επιμέλεια και σκηνοθεσία Ανδρέα Ανδρέου, με ερμηνευτές τα μέλη της ομάδας ΘΕΟΝΟΗ, την Αμαλία Αρσένη, το Ντίνο Ψυχογιό και τον Ανδρέα Ανδρέου, ενώ για το σκηνικό και τα κοστούμια φρόντισε η Ματίνα Μέγκλα.

Γραμμένο σε «καθαρευουσιάνικη» γλώσσα το κείμενο, διόλου δε δυσκόλεψε τους τρεις νεαρούς ερμηνευτές που «έπαιξαν» με ένα τραπέζι, τρεις καρέκλες κι ένα μακρύ πανί, οπτικοποιώντας όσα μας αφηγούνταν κι εναλλασσόμενοι να αναλαμβάνουν το ρόλο του αφηγητή. Όπως ακριβώς επέβαλε το καβαφικό κείμενο, στο τέλος μας άφησαν μετέωρους να αναρωτιόμαστε, εάν τελικά θα έπρεπε να πιστέψουμε στη σφαίρα του μεταφυσικού και εάν τελικά ο «άνδρας μετρίου αναστήματος έως 40 ετών που εφορούσε μαύρα ρούχα αρκετά παλαιά και ψάθινο καπέλο, που εις το αριστερό χέρι εφορούσε ένα δακτυλίδι το οποίον είχεν ένα σμαράγδι πολύ μεγάλο, που είχε γένεια μαύρα με πολλαίς άσπραις τρίχαις, και κάτι τι περίεργον στα μάτια, ένα βλέμμα και χλευαστικόν και μελαγχολικόν και αποκάλυψε ένα τόπον εις τον οποίον είναι κρυμμένος μεγάλος θησαυρός» ήταν πράγματι ένα φάντασμα το οποίο τολμούσε να εμφανίζεται ανάμεσα στον κόσμο και μάλιστα «Εις το φως της ημέρας».

 

ΤΑΛΑΝΤΟΥΧΑ ΤΕΚΝΑ ΔΙΑΣΗΜΩΝ ΓΟΝΙΩΝ

Μπορεί τα ονόματα των τριών νεαρών ηθοποιών να μη είναι ακόμη ευρύτερα γνωστά στο θεατρόφιλο κοινό. Ωστόσο δύο εξ αυτών κουβαλούν ήδη στις πλάτες τους τη «βαριά» ιστορία των γονιών τους.

Η 23χρονη ηθοποιός Αμαλία Αρσένη για παράδειγμα, είναι η ταλαντούχα κόρη του Γεράσιμου Αρσένη και της Λούκας Κατσέλη, ανιψιά της Νόρας Κατσέλη και της Κίττυς Αρσένη, εγγονή του Πέλου και της Αλέκας Κατσέλη. Αφού τελείωσε τις σπουδές υποκριτικής στην Αμερική, πέρυσι για πρώτη φορά ανέβηκε στο θεατρικό σανίδι, όταν της πρότεινε ο σκηνοθέτης Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος να συμμετάσχει στην παράσταση «Στάλερχοφ» του Γερμανού συγγραφέα Φραντς Χάβερ Κρετς για το Θέατρο του Νέου Κόσμου. Μόλις ολοκληρώσει τις υποχρεώσεις της στην Ελλάδα θα ετοιμάσει τις αποσκευές της για το Λονδίνο, όπου την περιμένει η Βασιλική Ακαδημία Θεάτρου (RADA) προκειμένου να κάνει μεταπτυχιακές σπουδές.

Στο Λονδίνο όμως θα αναχωρήσει προκειμένου να συνεχίσει τις σπουδές του και ο Ανδρέας Ανδρέου, που δεν είναι άλλος από το γιο του συνθέτη Γιώργου Ανδρέου, ο οποίος ήταν παρόντας στην παράσταση προκειμένου να χειροκροτήσει την εμφάνιση του διαδόχου του.

Στις τεχνικές λεπτομέρειες της παράστασης βοήθησε ο Αλέξανδρος Γκόνης, γιος του καλλιτεχνικού διευθυντή Θοδωρή Γκόνη. Ο Αλέξανδρος σπουδάζει βιολοντσέλο στο Ωδείο Φίλιππος Νάκας, είναι φοιτητής του Πολιτικού Τμήματος και Δημόσιας Διοίκησης στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και τη θεατρική περίοδο 2013 συνέθεσε την πρωτότυπη μουσική για την Παράσταση «Winterlong» σε σκηνοθεσία Κάρολου Αρμένη. Ο 23χρονος Κωνσταντίνος Κάρολος Αρμένης, γιος του Γιώργου Αρμένη, έκανε το ντεμπούτο του ως σκηνοθέτης διαλέγοντας ένα σύγχρονο και σκληρό κείμενο, ενώ την ιδιαίτερη μουσική έγραψε ο φίλος του από τα μαθητικά χρόνια, Αλέξανδρος Γκόνης.

 

ΒΟΥΛΑ ΘΑΣΙΤΟΥ ΔΕΛΗΓΙΑΝΝΗ

 

 

Προηγούμενο άρθρο

Πήρε παράταση η μεταβίβαση του 35% - Ανέβηκαν οι τόνοι από Κανάκη- Βακιρτζή

Επόμενο άρθρο

Καταργείται η μπάντα της Μεραρχίας;