Dark Mode Light Mode

Ερώτηση βουλευτών Καβάλας του ΣΥΡΙΖΑ για τον αγωγό

Οι τρεις βουλευτές Καβάλας του ΣΥΡΙΖΑ κατέθεσαν προς τον υπουργό Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας την παρακάτω ερώτηση:

ΘΕΜΑ: Απομάκρυνση αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου από την παραλία του συνοικισμού Νέας Καρβάλης Καβάλας
Το έτος 1981 κατασκευάστηκε ένας χερσαίος αγωγός μεταφοράς φυσικού αερίου συνολικού μήκους 7 χιλιομέτρων, ο οποίος εγκαταστάθηκε στην παραλία εντός του συνοικισμού της Νέας Καρβάλης και σε όλο το μήκος της ακτογραμμής που ενώνει τις χερσαίες εγκαταστάσεις της «Καβάλα Oil Α.Ε.», με τις εγκαταστάσεις της «E.L.F.E ΑΒΕΕ» οι οποίες βρίσκονται ανατολικά και δυτικά του συνοικισμού αντίστοιχα και σε απόσταση περίπου 1500 μέτρα από αυτόν.
Ένα τμήμα του αγωγού μήκους 1500 μέτρων διέρχεται μέσα από το συνοικισμό της Νέας Καρβάλης σε απόσταση μόλις 4 – 8 μ. από κατοικίες και καταστήματα. Σε όλο το μήκος της διαδρομής του ο αγωγός είναι αφύλακτος, δεν επιτηρείται και δεν προστατεύεται με κανένα σύστημα, ενώ έχουν πρόσβαση σ’ αυτόν ελεύθερα ανά πάσα ώρα και στιγμή άνθρωποι, ζώα και διάφορα μηχανήματα και οχήματα που διέρχονται συχνά από πάνω του.
Ισχυρά κύματα του νοτιά μετακινούν πάνω από τον αγωγό μεγάλες ποσότητες άμμου που τον σκεπάζουν και φέρνουν κάθε τόσο στην επιφάνεια τμήματα του, σε διάφορα σημεία της διαδρομής του, ενώ εκατομμύρια κυβικά θαλασσινού νερού χτυπούν με σφοδρότητα πάνω του.
Τμήμα του αγωγού αυτού, μήκους 250 μέτρων περίπου έχει μετατοπιστεί διαδοχικά, τον Φεβρουάριο του 2010 κατά 150 μέτρα και τον μήνα Μάρτιο του 2013 κατά 100 μέτρα, από το υψηλότερο σημείο του πρανούς της παραλίας, όπου είχε αρχικά εγκατασταθεί το 1981, στον αιγιαλό.
Κατά την αρχική εγκατάσταση του αγωγού δεν έγιναν ειδικές κατασκευές ούτε και τηρήθηκαν οι ζώνες ασφαλείας εκατέρωθεν του άξονά του (απόσταση από κτίσματα) όπως ορίζει το Αμερικάνικο Εθνικό Πρότυπο Ασφαλείας (ANSI) B31.8, σύμφωνα με το οποίο έχει κατασκευαστεί ο συγκεκριμένος αγωγός. Όπως επίσης δεν τηρήθηκαν ποτέ οι διατάξεις των άρθρων 8, 9 και 10 του Τεχνικού Κανονισμού ασφαλείας στον οποίο εντάσσεται και το ANSI- B 31.8, που εξέδωσε το ΥΠΕΚΑ και δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ Β603/5-3-2012 «Συστήματα μεταφοράς Φυσικού Αερίου με Μέγιστη Πίεση Λειτουργίας άνω των 16 bar», ενώ ο συγκεκριμένος αγωγός έχει μέγιστη πίεση λειτουργίας 30 – 40 bar.
Από το 2010 μέχρι και σήμερα οι κάτοικοι της περιοχής της Νέας Καρβάλης έχουν αναδείξει ποικιλοτρόπως το παραπάνω θέμα στέλνοντας σειρά υπομνημάτων στα αρμόδια υπουργεία, με εκθέσεις πραγματογνωμοσύνης τόσο από την πλευρά των κατοίκων όσο κι από την πλευρά της Καβάλα Oil, με κύριο αίτημα την αλλαγή όδευσης του συγκεκριμένου αγωγού, που αποτελεί μια περιβαλλοντική βόμβα για την ευρύτερη περιοχή.
Οι εγκαταστάσεις των αγωγών ανήκουν στο Ελληνικό Δημόσιο. Υπήρχε σύμβαση παραχώρησης χρήσης, μεταξύ του Ελληνικού κράτους και της Καβάλα Oil από το 1999 μέχρι το 2013 οπότε και σκανδαλωδώς ανανεώθηκε, για άλλα 25 χρόνια, μέσω του ν.4135/2013 από την προηγούμενη κυβέρνηση, χωρίς ποτέ να ερωτηθεί η άποψη της τοπικής κοινωνίας, καθώς αποτελεί προαπαιτούμενο για συνέχιση αυτής της δραστηριότητας στο περιβάλλον της, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 5 και 6, σε συνδυασμό με του άρθρου 2 του Ν. 3422/2005 που κύρωσε την διεθνή σύμβαση της Δανίας, καθώς και με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 28 του Συντάγματος.
Η Καβάλα Oil παρότι εκμεταλλεύεται τον αγωγό δεν αναλαμβάνει το κόστος της αλλαγής όδευσής του, αναφέροντας πως η κυριότητα του αγωγού όσο και η υποχρέωση αποκατάστασης του περιβάλλοντος παραμένουν στο Ελληνικό Δημόσιο.
Επειδή δεν έχουν τηρηθεί οι αποστάσεις ασφαλείας από κατοικίες και καταστήματα.
Επειδή το πρόχειρο όσο και προσωρινό έργο του κυματοθραύστη και των πασσαλομπήξεων για την προστασία του τμήματος των 250 μ. έγινε χωρίς μελέτη και χωρίς ειδική αδειοδότηση για παράκτια έργα σύμφωνα με το νόμο περί Αιγιαλού και Παραλίας.
Επειδή το πρωτόκολλο διοικητικής αποβολής της Κτηματικής Υπηρεσίας Καβάλας και η δικαστική απόφαση για την αποκατάσταση του αιγιαλού και της παραλίας με την απομάκρυνση όλων των υλικών του προσωρινού, πρόχειρου και αυθαίρετου έργου, εξακολουθούν να μην εκτελούνται ούτε από τις αρμόδιες υπηρεσίες.
Επειδή αντισυνταγματικά έγινε η ανανέωση παραχώρησης χρήσης του αγωγού και όλων των εγκαταστάσεων μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της Καβάλα Oil.
Επειδή ο αγωγός είναι εκτεθειμένος σε όλες τις καιρικές συνθήκες, στα θαλάσσια κύματα και στις ανθρώπινες δραστηριότητες.
Επειδή η περιοχή της Νέας Καρβάλης είναι μια ιδιαίτερα βεβαρημένη περιβαλλοντικά και βιομηχανικά περιοχή με πλήθος εργοστασίων, αγωγών μεταφοράς φυσικού αερίου και δεξαμενών αποθήκευσης καυσίμων να την περιστοιχίζουν.
Επειδή ο συγκεκριμένος αγωγός αποτελεί μια περιβαλλοντική βόμβα για την ευρύτερη περιοχή.

Με βάση τα παραπάνω ερωτάται ο κ. Υπουργός
1. Προτίθεται το υπουργείο να λάβει υπόψιν του τα αποσταλμένα σε αυτό, υπομνήματα και τις παρατηρήσεις των κατοίκων της Νέας Καρβάλης;

2. Προτίθεται να αναλάβει πρωτοβουλίες συνεννόησης με την Καβάλα Oil προκειμένου να βρεθεί μια άμεση λύση στο πρόβλημα των κατοίκων;
3. Προτίθεται να αναλάβει πρωτοβουλίες για την αλλαγή όδευσης του παραπάνω αγωγού έτσι ώστε να μην διασχίζει κατοικημένες περιοχές;

Οι ερωτώντες βουλευτές:
Ιωαννίδης Ηλίας
Εμμανουηλίδης Δημήτρης
Τσανάκα Αλεξάνδρα

Προηγούμενο άρθρο

μικρά πρωϊνά απο τον Νίκο Γενικόπουλο

Επόμενο άρθρο

Επιστολή Θασιακής Ένωσης στον υπουργό Ναυτιλίας