Μπορούσε κάποιος να φανταστεί ότι από το λιμάνι της Καβάλας θα περνούσαν χιλιάδες πρόσφυγες, δίνοντας δουλειά (μεταφορική) σε πλοία- λεωφορεία- Ταξί; Πρόκειται για μια έκπληξη, την μεγαλύτερη των τελευταίων ετών ως προς την πόλη μας. Σήμερα μέσω του λιμανιού διακινούνται περισσότεροι πρόσφυγες κι από τους επιβάτες των κρουαζιερόπλοιων! Το γεγονός έχει δύο πλευρές. Το δράμα των οικογενειών και των ανθρώπων που «ξεριζώνονται», το μεταφορικό έργο που ανακύπτει. Το οποίο ουδείς μπορεί να προβλέψει πότε θα τελειώσει. Ο πόλεμος συνεχίζεται, οι άνθρωποι φεύγουν για να σωθούν. Επιλέγουν την κεντρική- δυτική- βόρεια Ευρώπη. Η οποία υποδέχθηκε ένα σωρό αλλά περιμένει πολλούς ακόμη. Το ελληνικό κράτος αποφάσισε το ταξίδι προς τα σύνορα με τα Σκόπια να γίνεται μέσω Αθηνών. Για οικονομικούς λόγους. Ωστόσο δεν είναι λίγοι όσοι πηγαίνουν στην Ειδομένη μέσω της Καβάλας.
Αρχικά όλοι τους γίνονταν από επιβάτες του πλοίου, επιβάτες του Υπεραστικού λεωφορείου. Βάδιζαν από το λιμάνι ως το πρακτορείο. Τα τουριστικά λεωφορεία «μυρίστηκαν» δουλειά. Πρότειναν συνεργασία με το ΚΤΕΛ. Αυτό αρνήθηκε. Προσπάθησε να τους αποτρέψει ζητώντας από το Λιμεναρχείο εντός της ζώνης του λιμανιού να τηρείται η νομιμότητα. Τα τουριστικά γραφεία (2 στον αριθμό) νομιμοποιήθηκαν. Ταυτόχρονα αρκετοί επιβάτες του πλοίου είχαν τα χρήματα ώστε το επόμενο ταξίδι τους να γίνει με Ταξί. Κάπως έτσι ο χορός έγινε από χορός για έναν (Υπεραστικό ΚΤΕΛ), χορός για τρεις. ΚΤΕΛ, Ταξί, τουριστικά. Σημειώνουμε ότι στην πορεία τα τουριστικά διασπάστηκαν. Ο ένας εκ των δύο πήγε στη Μυτιλήνη κι έκανε εκεί τις συμφωνίες (νόμιμες ή παράνομες, αυτό ουδείς το ερεύνησε). Πρόσφατα ακούστηκε ότι το άλλο τουριστικό γραφείο άρχισε συνεργασία με το ΚΤΕΛ. Στην αρχική βάση, την οποία το ΚΤΕΛ είχε απορρίψει. Η αγορά κινείται συνεχώς για να εξασφαλίσει όσο το δυνατό πιο μεγάλο μερίδιο μεταφορικού έργου. Αυτοί που κινούνται περισσότερο είναι αυτοί που δημοσίως δηλώνουν: «Δουλειά υπάρχει για όλους». Ταυτόχρονα κάνουν ότι μπορούν για να αυξήσουν τη δική τους. Αναμενόμενο δεν είναι; Για την εποχή μας φυσικά. Ούτε πρέπει να μας παραξενεύει που στο λιμάνι κάθε φορά που έρχεται πλοίο οι επαγγελματίες «αναγνωρίζουν» τα Σκόπια με το όνομα «Μακεδονία». Το κάνουν με κίνητρο τα έσοδα τους. Αν αποκαλέσουν σωστά τα Σκόπια, ως Σκόπια, οι πρόσφυγες θα τους προσπερνούν αδιάφορα.
Τα Ταξί είναι στη μέση. Θίγονται συνεχώς και δεν αντιδρούν επιτυχώς. Γκρίνια υπάρχει μεταξύ των ιδιοκτητών. Κατηγορούν τους εκπροσώπους τους ότι πλήρωσαν 2.800 ευρώ σε δικηγόρους αλλά χωρίς αποτέλεσμα. Κι όμως, η δικαστική προσφυγή των Ταξί (επί της οποίας δεν αποφάνθηκε η δικαιοσύνη ακόμη) αμφισβητεί το νόμιμο της αφετηρίας λεωφορείων εντός του λιμανιού. Οι Ταξιτζήδες υποστηρίζουν ότι η αφετηρία του Αστικού είναι παράνομη αφού ποτέ δεν συμπληρώθηκε με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου! «Η χωροθέτηση έγινε από τον ΟΛΚ αλλά αυτή είναι μόνο η χωροθέτηση» λένε.
Όσοι παρακολουθούν το θέμα από μακριά λένε ότι η κατάσταση στο λιμάνι ηρέμησε, η αγορά ρυθμίστηκε μόνη της. Έτσι φαίνεται αλλά έτσι δεν είναι. Τα Ταξί ζητούν τήρηση των κανόνων και του νόμου απ’ όλα τα λεωφορεία. Το Λιμεναρχείο απαντά ότι αυτό ισχύει. Τα λεωφορεία καταγγέλλουν ότι τα Ταξί αναχωρούν με 6 και 7 άτομα. Δηλαδή υπεράριθμα. Καταγγελίες υπάρχουν κάθε μέρα πλην όμως φαίνονται όλες «χλωμές». Το πράγμα πήρε το δρόμο του, ο οποίος εντός των ημερών θα αλλάξει. Τώρα το πλοίο θα έρχεται απόγευμα και όχι βράδυ.
Η οικονομική κρίση ταλαιπωρεί όλους τους προαναφερθέντες επαγγελματίες της πόλης και της περιοχής. Βλέποντας τόσους πρόσφυγες να ψάχνουν τρόπο για να συνεχίσουν το ταξίδι τους όλοι «ορμούν» ως ταύροι σε υαλοπωλείο. Επειδή οι καταστάσεις είναι πρωτόγνωρες, δεν απαντήθηκαν ξεκάθαρα κι οριστικά τα νομικής φύσεως ερωτήματα που ανακύπτουν συνεχώς. Ελπίζουμε μέχρι «ο κάθε κατεργάρης κάτσει στον πάγκο του» να μην υπάρξουν απρόοπτα. Αυτό να γίνει άμεσα κι ομαλά. Ούτε για το ένα είμαστε σίγουροι, ούτε για το άλλο.
=