Dark Mode Light Mode
Ο Γιώργος Καββαθάς στη συνέλευση των λογιστών
Η καταγγελία του φορέα και οι δύο απαντήσεις των επιθεωρητών περιβάλλοντος
Μπόλικοι πρόσφυγες στο λιμάνι

Η καταγγελία του φορέα και οι δύο απαντήσεις των επιθεωρητών περιβάλλοντος

Την προηγούμενη εβδομάδα ήρθε και πάλι στην επικαιρότητα ο τρόπος που εκτελείται έργο χρηματοδοτούμενο από το ΕΣΠΑ, ειδικότερα το αρδευτικό δίκτυο δυτικής πεδιάδας Νέστου. Αφορμή επιστολή για το ορθόν του έργου, από πλευράς της διοίκησης του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου, τμήμα Ανατολικής Μακεδονίας. Όλοι θυμούνται ότι υπάρχουν αγρότες που συγκεκριμένα πια υποστηρίζουν το έργο με αυτόν τον τρόπο που εκτελείται, δεν είναι όμως ιδιαίτερα γνωστό το πρόσφατο παρελθόν, μια αλληλογραφία με μεγάλο ενδιαφέρον, ανάμεσα στο φορέα διαχείρισης Δέλτα Νέστου – Βιστωνίδας – Ισμαρίδας και τους Επιθεωρητές Περιβάλλοντος, ειδικότερα το γραφείο των επιθεωρητών περιβάλλοντος του αρμόδιου υπουργείου που εδρεύει στη Θεσσαλονίκη.

Στις 8 Σεπτέμβρη του 2014, δηλαδή πριν από ένα χρόνο, ο Μάνος Κουτράκης που είναι πρόεδρος του φορέα διαχείρισης υπέγραψε την πρώτη επιστολή καλώντας τους Επιθεωρητές Περιβάλλοντος, να ελέγξουν τον τρόπο που κατασκευάζεται το έργο. Αυτή έκαναν αυτοψία, το Μάρτιο του 2015. Απάντησαν στον κ. Κουτράκη τον Ιούλιο του 2015. Ο κ. Κουτράκης επανήλθε με νέο έγγραφο τον Αύγουστο του 2015. Στο τέλος Αυγούστου οι Επιθεωρητές έστειλαν την τελευταία τους απάντηση.

Σε γενικές γραμμές οι επιθεωρητές περιβάλλοντος, σημειώνουν ότι το συγκεκριμένο έργο εγκρίθηκε ως προς τους περιβαλλοντικούς όρους του, από το υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ, το 2008.

Σημειώνουμε επίσης ότι υπήρξαν γνωμοδοτήσεις στην ίδια πρώτη φάση του έργου από διάφορους φορείς, όλες θετικές. Ξεχωρίζουν τη γνωμοδότηση το Νοέμβριο του 2007, θετική κι αυτή, του Φορέα Διαχείρισης Δέλτα Νέστου – Βιστωνίδας – Ισμαρίδας.

Στο τέλος της αλληλογραφίας με το Φορέα οι Επιθεωρητές, στέλνουν επιστολή στις περιφερειακές υπηρεσίες της περιφερειακής ενότητας Καβάλας, ζητώντας να συνεργαστούν με τον φορέα διαχείρισης για την εκτέλεση του έργου.

Στις 8 Σεπτέμβρη του 2014, ο Φορέας με την υπογραφή του κ. Κουτράκη, έστειλε την πρώτη του επιστολή. Σ΄ αυτήν σημειώνει ότι αλλάζει ο τρόπος κατασκευής του έργου κατά κάποιο τρόπο και η μελέτη, την οποία αναζήτησε κι όταν τη βρήκε διαπίστωσε ότι δεν είναι πλήρης.

Οι επιθεωρητές απάντησαν  γράφοντας εν πολλοίς και τα εξής (Η απάντηση των Επιθεωρητών Περιβάλλοντος, που ακολουθεί έχει ημερομηνία 8 Ιουλίου του 2015):

 

«Συμπεραίνεται ότι η μορφή του αρδευτικού δικτύου (επιφανειακό με διώρυγες) ήταν εξαρχής γνωστή. Αν και οι ακριβείς διαστάσεις των διωρύγων δεν αναφέρονται στη μελέτη, εφόσον εγκρίθηκε ένα αρδευτικό δίκτυο αυτού του τύπου, ήταν αναμενόμενη η δημιουργία επιχωμάτων και η ανάπτυξη υψηλών στάθμεων σε σχέση με το έδαφος για την εγκατάσταση των διωρύγων, προκειμένου να επιτευχθούν οι απαραίτητες υψομετρικές διαφορές για την κίνηση του νερού, με βαρύτητα.

Τα ζητήματα χωρικού κατακερματισμού των οικοτόπων της περιοχής αλλά και της διατάραξης της αισθητικής του τοπίου αξιολογήθηκαν στο στάδιο της περιβαλλοντικής αδειοδότησης. Αν και στην (6) σχετική Κ.Υ.Α. Ε.Π.Ο. δεν έχουν συμπεριληφθεί όροι για τον περιορισμό των ανωτέρω επιχώσεων, η επιβλέπουσα υπηρεσία του έργου, το Τμήμα Δομών Περιβάλλοντος της Π.Ε. Καβάλας, με το (10) σχετικό, δήλωσε ότι έχουν προβλεφθεί σιφωνοειδείς διαβάσεις κατά μήκος των διωρύγων για την κίνηση της πανίδας και την επικοινωνία των περιοχών και ότι υπάρχει η πρόθεση να αυξήσουν τον αριθμό τους εφόσον αυτό υποδειχθεί από τον Φορέα».

 

Στις 4 Αυγούστου του 2015, ο Φορέας, επανήλθε με νέα επιστολή προς τους Επιθεωρητές. «Σκόπιμα στη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του έργου υπάρχει ασάφεια», αναφέρει ο φορέας στο έγγραφό του, ως προς τις διαστάσεις των διωρύγων και τη δημιουργία επιχωμάτων. Και βέβαια συνεχίζει η απάντηση, δεν συνοδεύονταν ως όφειλε με αντίστοιχη τεχνική μελέτη.

Στο έγγραφο του Φορέα αναφέρονται τα εξής: «Από τη διατύπωση αφήνετε να εννοηθεί ότι θα είναι μια συνέχεια του υφιστάμενου δικτύου, που για να υπάρχει συνεχής ροή νερού, θα προβλεφθεί υψομετρική διαφορά με δημιουργία αναχωμάτων, ύψους 30 εκατοστών και άνω.

Φυσικά το μέγιστο ύψος των αναχωμάτων δεν διευκρινίζεται, με αποτέλεσμα να έχουν κατασκευαστεί σήμερα αναχώματα ύψους ενός μέτρου και προσθέτοντας τις αδιευκρίνιστου μεγέθους από τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων διώρυγες να έχουμε τμήματα που η κατασκευή φτάνει τα 2,8 μέτρα.

Με το ίδιο έγγραφο ο Μανόλης Κουτράκης υπενθυμίζει στους Επιθεωρητές ότι το έργο κατασκευάζεται μέσα στο εθνικό πάρκο Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης, σε περιοχή προστατευόμενη, Natura 2000.

Όλα αυτά δείχνουν ότι πέρα από τις αντιρρήσεις του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου Ανατολικής Μακεδονίας και τις παρατηρήσεις του, πέρα από τις αντιρρήσεις και παρατηρήσεις του Περικλή Αμπεριάδη, που κι αυτός δημοσιοποίησε έγγραφο με ίδιο περιεχόμενο, πέρα από το αίτημα των αγροτών το έργο να συνεχιστεί, υπάρχουν ανοιχτά θέματα που κανείς δεν ξέρει αν θα συνεχίσουν ν΄ απασχολούν τις υπηρεσίες ή αν το θέμα θα σταματήσει εδώ.

Προηγούμενο άρθρο

Ο Γιώργος Καββαθάς στη συνέλευση των λογιστών

Επόμενο άρθρο

Μπόλικοι πρόσφυγες στο λιμάνι