Ο υπουργός περιβάλλοντος Παναγιώτης Λαφαζάνης ήταν ο κεντρικός και πιο σημαντικός ομιλητής του φόρουμ που οργανώθηκε χθες στην Αθήνα με τίτλο «Η διήθηση του φυσικού αερίου στην Ελλάδα». Μίλησαν επίσης οι εκπρόσωποι και της ΔΕΠΑ, αλλά και του ΔΕΣΦΑ. Από την ομιλία του κ. Λαφαζάνη προκύπτει ότι έτσι κι αλλιώς γνωρίζαμε τις προηγούμενες ημέρες ότι, παραμένει σε ισχύ το σχέδιο της ΔΕΠΑ για ένα πλωτό LNG στη Βόρειο Ελλάδα, γίνεται μία διαπραγμάτευση με τους εκπροσώπους του αγωγού ΤΑΡ, την οποία χειρίζεται και προωθεί ο ίδιος ο υπουργός, ο οποίος σε αυτή τη συζήτηση συμπεριλαμβάνει και το ζήτημα της αλλαγής όδευσης. Η ομιλία του Παναγιώτη Λαφαζάνη έβγαλε αυτές τις ειδήσεις. Ειδικότερα αναφέρθηκε στο πλωτό LNG, το οποίο περιέγραψε ότι θα δημιουργηθεί κάπου στη Βόρεια Ελλάδα. Αντίθετα για τη διαπραγμάτευση για τον αγωγό ΤΑΡ ήταν πιο συγκεκριμένος, καθώς μίλησε και για την αύξηση των αποζημιώσεων και για τα αντισταθμιστικά οφέλη, όπως επίσης και για την ανάγκη ν΄ αλλάξει ο όδευση.
Ο κ. Λαφαζάνης σε κάθε σημείο της ομιλίας του επαναλάμβανε ότι η ελληνική κυβέρνηση υποστηρίζει τον αγωγό ΤΑΡ.
Το κυριότερο από όλα αυτά, που αφορά την Καβάλα για τον αγωγό ΤΑΡ, στην ομιλία του κ. Λαφαζάνη, είναι το ακόλουθο:
Γνωρίζετε ασφαλώς ότι από τη χώρα μας έχει σχεδιαστεί να περάσει και θα κατασκευαστεί το επόμενο διάστημα και ένας άλλος αγωγός φυσικού αερίου από τον οποίον θα μεταφέρεται αέριο προερχόμενο από το Αζερμπαϊτζάν, ο λεγόμενος ΤΑΡ.
Η κυβέρνησή μας, όπως είναι επίσης γνωστό, στηρίζει και αυτόν τον αγωγό. Όπως σκοπεύει να στηρίξει και τον αγωγό, που είναι ακόμα στη φάση μελέτης, και ο οποίος σχεδιάζεται να φέρει φυσικό αέριο από την ανατολική Μεσόγειο, τον λεγόμενο East Med.
Η Ελλάδα, έτσι, φιλοδοξεί να γίνει χώρος διαφοροποίησης των δρόμων και των πηγών προέλευσης του φυσικού αερίου, κάτι ιδιαίτερα σημαντικό για τους καταναλωτές και τις ευρωπαϊκές οικονομίες.
Φυσικά, όπως από τον ρώσικο αγωγό, έτσι και από τον ΤΑΡ, τον αγωγό με αζέρικο φυσικό αέριο, επιδιώκουμε με δίκαιο τρόπο να διασφαλίσουμε τα μέγιστα δυνατά οφέλη για την ελληνική οικονομία και τον ελληνικό λαό.
Γι’ αυτό, με πρωτοβουλία της κυβέρνησής μας, και χωρίς να μειώνουμε τη στήριξή μας τον αγωγό, διεξάγουμε αυτή την περίοδο διαπραγματεύσεις με τη διοίκηση του ΤΑΡ, πάνω σε τρία εύλογα αιτήματά μας.
Πρώτον: Τη διασφάλιση ικανοποιητικών αποζημιώσεων στους αγρότες, των οποίων η γη απαλλοτριώνει ο αζέρικος αγωγός.
Δεύτερον: Την πραγματοποίηση συμφωνίας για την τροποποίηση της όδευσης του αζέρικου αγωγού (ΤΑΡ) στη βάση των αιτημάτων των τοπικών κοινωνιών.
Τρίτον: Την αποκόμιση ικανοποιητικών αντισταθμιστικών ωφελειών από τη διέλευση του ΤΑΡ, τόσο για τον προϋπολογισμό του κράτους, όσο και για τους δήμους, από τους οποίους διέρχεται ο αγωγός.
Ελπίζουμε ότι η διοίκηση του ΤΑΡ θα ανταποκριθεί θετικά στα δίκαια και εύλογα αιτήματά μας, τα οποία δεν αφορούν μόνο τη χώρα μας, αλλά και κάτι εξαιρετικά σημαντικό: τη στήριξη του αγωγού από τον ελληνικό λαό.
Την ίδια ώρα, κυρίες και κύριοι, η Ελλάδα συμμετέχει και στηρίζει την κατασκευή του IGB, αγωγού φυσικού αερίου, που θα συνδέει τον ΤΑΡ, και θα ξεκινά από την Κομοτηνή με κατεύθυνση τη Βουλγαρία. Αυτός ο αγωγός, του οποίου η τελική επενδυτική απόφαση αναμένεται να ληφθεί από βδομάδα σε βδομάδα, είναι μέρος του λεγόμενου «κάθετου διαδρόμου», που θα μεταφέρει φυσικό αέριο από την Ελλάδα έως τη Ρουμανία και ενδεχομένως και σε άλλες χώρες της Κεντρικής Ευρώπης.
Στο πλαίσιο αυτό, στηρίζουμε και τη δημιουργία ενός τερματικού LNG δημοσίου συμφέροντος στη Βόρεια Ελλάδα με κατεύθυνση τα Βαλκάνια, το λεγόμενο Aegean LNG.