Dark Mode Light Mode

μικρά πρωϊνά απο τον Νίκο Γενικόπουλο

Αυτό που τελικά καταλαβαίνουμε αφορά πρωτίστως (αν όχι αποκλειστικά) την ΔΕΠΑ. Θα πρέπει επιτέλους να αντιληφθεί ότι δεν είμαστε ένα νέο της ακροατήριο επί του οποίου μπορεί να κάνει όποιες ανακοινώσεις θέλει. Είμαστε οι νέοι της συνομιλητές, πρέπει να μας δείξει υπευθυνότητα και σεβασμό. Να μην αυθαιρετεί, να μην ελπίζει σε διάσπαση του μετώπου των Καβαλιωτών. Αυτό δεν θα γίνει ποτέ, ειδικά όσο το διακύβευμα είναι το πλωτό (της) LNG. Αμέσως θα εξηγήσουμε τι εννοούμε.

Προ εβδομάδων η ΔΕΠΑ μας έστειλε διάφορα έγγραφα, μέρος των οποίων παρουσίασε στην συνάντηση των εκπροσώπων της με τους βουλευτές και τους δημάρχους του Νομού Καβάλας. Σε αυτά τα προκαταρκτικά στοιχεία μελετών περιέγραφε συγκεκριμένα (λέμε τώρα) ότι έχει στο μυαλό της. Τα λάβαμε, τους ακούσαμε, τα μελετήσαμε. Από αυτά τα στοιχεία- τα δικά της στοιχεία- προέκυψε το θέμα με την χλωρίωση του θαλασσινού νερού. Τέτοια αφορμή υπάρχει στην σελίδα 55 του κειμένου που έχει τίτλο «Μελέτη Περιβαλλοντικών και Κοινωνικών Επιπτώσεων».

Αναφέρει συγκεκριμένα η μελέτη (που έχει την υπογραφή και της ΔΕΠΑ): « Θαλάσσιο περιβάλλον. Θα εξεταστούν οι επιπτώσεις κατά την κατασκευή, όπως η ενδεχόμενη αύξηση της θολερότητας, αλλά και κατά την λειτουργία του Έργου, που κυρίως αφορούν στη χρήση θαλασσινού νερού για την θέρμανση του υγροποιημένου φυσικού αερίου κατά την αεριοποίηση». Προκύπτει συγκεκριμένα ο ρόλος που θα παίξει το θαλασσινό νερό στη μετατροπή του φυσικού αερίου από υγρό σε αέριο. Πουθενά δεν αναφέρει διαδικασία μετατροπής του φυσικού αερίου στο πλοίο, δεν λένε τίποτα για μετατροπή μέσω θέρμανσης κτλ.

Αυτό το σημείο (της σελίδας 55) διάβασαν οι επιστήμονες στους οποίους απευθύνθηκε η Συντονιστική Επιτροπή. Με αυτή την αφορμή ο Γιώργος Συλλαίος αναφέρθηκε σε θαλασσινό νερό με χλώριο, το οποίο θα γυρίζει χλωριωμένο στη θάλασσα. Υπό αυτές τις συνθήκες υπάρχει σοβαρό θέμα, υποστήριξε ο κ. Συλλαίος στις 30 Ιουνίου. Κι όλοι συμφώνησαν μαζί του.

Την Παρασκευή 4 Ιουλίου η ΔΕΠΑ διέψευσε τα περί χλωρίωσης στο θαλασσινό νερό. Ήταν τόσο κατηγορηματική που έπεισε τους εκπροσώπους του Επιμελητηρίου της Καβάλας. Ο Άγγελος Τσατσούλης εννοώντας το χλώριο αναφέρθηκε σε ανακρίβειες που ακούστηκαν στην Καβάλα. Ευτυχώς σταμάτησε εδώ. Χθες ο πρόεδρος του ΤΕΕ ΑΜ (προερχόμενος από την ίδια ενημερωτική διαδικασία) ήταν πιο αναλυτικός. Θα υπάρχει θαλασσινό νερό και χλώριο- είπε- αλλά σε πολύ μικρότερη ποσότητα.

Με αφορμή τα λόγια του κ. Κυριαζίδη και την ακόμη πιο αναλυτική ανακοίνωση του ΤΕΕ ΑΜ λύθηκε το μυστήριο. Η ΔΕΠΑ τα αλλάζει ή κοινώς «τα γυρίζει». Αποσύρει τα της σελίδας 55, τροποποιεί την μέθοδο λειτουργίας του συστήματος. Υποστηρίζει ότι η μετατροπή θα γίνεται μέσω θέρμανσης επί του πλοίου. Όπως καταλαβαίνουμε υπάρχουν όντως ανακρίβειες. Αυτές όμως «χρεώνονται» στην ΔΕΠΑ που άλλα έγραφε κι άλλα λέει. Αν μάλιστα ερευνήσουμε καλύτερα την υπόθεση θα καταλάβουμε ότι δεν είναι ανακρίβειες. Είναι η αναμενόμενη «αναδίπλωση». Μπροστά στην φασαρία που προκλήθηκε στην Καβάλα από τις πληροφορίες περί του χλωριωμένου θαλασσινού νερού η ΔΕΠΑ υποχρεώθηκε να αλλάξει τα δικά της έγγραφα. Μετά- σφυρίζοντας αδιάφορα- προσπάθησε να διαψεύσει τους επιστήμονες της Καβάλας.

Οι οποίοι ότι είπαν, ότι υποστήριξαν το βρήκαν στα δικά της κείμενα. Λέμε λοιπόν ότι επιτέλους η ΔΕΠΑ πρέπει να σοβαρευτεί. Δεν έχει να κάνει με ιθαγενείς στους οποίους άλλα ανακοινώνει τον Απρίλιο κι άλλα τον Ιούλιο. Έχει να κάνει με συνειδητοποιημένους ανθρώπους που ξέρουν κάτι παραπάνω απ’ ότι οι της Αθήνας νομίζουν. Μόνο με αυτόν τον όρο η ΔΕΠΑ είναι ευπρόσδεκτη για συζήτηση. Αρκεί ότι ανακοινώνει να είναι τα οριστικά στοιχεία της πρότασης κι όχι κάτι που μπορεί να αλλάξει, ανάλογα με το τι θα βρει να πει η άλλη πλευρά.

Κι αν η ΔΕΠΑ είναι τόσο έξυπνη και τόσο… προοδευτική και οικολογική, γιατί δεν αποκλείει εντελώς τη χρήση του θαλασσινού νερού; Διότι η βασική μετατροπή θα γίνεται με θέρμανση επί του πλοίου όμως όλο και κάποια ποσότητα νερού με χλώριο θα χρησιμοποιείται. Αν θέλει όντως να διασκεδάσει τις εντυπώσεις ας αποσύρει εντελώς τη χρήση του θαλασσινού νερού κι ας δείξει κάτι τέτοιο με τις μελέτες που εκπονούνται.

Μπορεί; Πιστεύουμε ότι δεν μπορεί. Όλη δε η ιστορία με το νερό της θάλασσας (άλλοτε μπόλικο κι άλλοτε περιορισμένο) δείχνει αυτό το πράγμα. Ότι δεν είναι αξιόπιστος συνομιλητής. Ας το καταλάβουν αυτό όσοι ενημερώθηκαν την Παρασκευή στην Αθήνα, όσοι μένουν Καβάλα και προσπαθούν να στηρίξουν (από εγωισμό και μόνο) την πρόταση της.

Για να μπούμε ακόμη καλύτερα στο νόημα αυτού που προτείνεται, για να ενημερωθούμε κι όχι να μπερδευτούμε, χρειάζεται η ΔΕΠΑ να παρουσιάζει σταθερή πρόταση σε όλη τη διαδρομή που επίκειται. Αυτό θα συμβεί αν ξεκαθαρίσει τι θέλει να κάνει, που και με ποιο τρόπο. Αν αντίθετα αλλάζει τη διαδικασία της μετατροπής ανάλογα με το τι λένε στη Καβάλα τότε δεν θα είναι ΔΕΠΑ αλλά ένα ακόμη εκκρεμές. Που για να πετύχει τον στόχο του θα μπορεί να βρίσκεται πότε από εδώ, πότε από εκεί….

Η Μελέτη Περιβαλλοντικών και Κοινωνικών Επιπτώσεων της ΔΕΠΑ έχει ημερομηνία Δεκέμβρης 2013. Στην Καβάλα «μοιράστηκε» την Άνοιξη του 2014. Είναι ένα ενδιαφέρον κείμενο που «φωτογραφίζει» τον κόλπο της Καβάλας, τον περιγράφει ως μοναδική ιδανική περιοχή για πλωτό LNG. Στο ίδιο κείμενο η ΔΕΠΑ μας γνωστοποιεί τις προηγούμενες- μυστικές από τους Καβαλιώτες- κινήσεις της: «Το 2012 η ΔΕΠΑ ανέθεσε στη διεθνώς αναγνωρισμένη για την μεγάλη εμπειρία της στον τομέα αυτό βελγική εταιρεία EXMAR, μελέτη σκοπιμότητας για την εξέταση της δυνατότητας κατασκευής ενός πλωτού τερματικού σταθμού φυσικού αερίου (FSRU) στη θαλάσσια περιοχή του κόλπου της Καβάλας. Η μελέτη αυτή κατέδειξε ότι ένας πλωτός τερματικός σταθμός υγροποιημένου φυσικού αερίου είναι τεχνικά και οικονομικά εφικτός, χωρίς να δημιουργεί εμπόδια και κινδύνους σε άλλες δραστηριότητες της περιοχής. Μάλιστα, αναγνωρίσθηκαν πιθανές συνέργειες με τα έργα που σχεδιάζονται για την περιοχή (π.χ. υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου, λιμάνι Καβάλας «Φίλιππος Β’»).

Σε άλλο σημείο του ίδιου κειμένου η δημόσια εταιρία προβλέπει τη δυνατότητα το πλωτό LNG μαζί με άλλα παρόμοια έργα να μετατρέψει την Καβάλα σε ενεργειακό κόμβο: «Η ΔΕΠΑ εξετάζει τη δημιουργία Σταθμού LNG στην περιοχή του κόλπου της Καβάλας. Η συγκεκριμένη περιοχή ενδείκνυται, λόγω των άλλων ενεργειακών έργων που υπάρχουν ή προγραμματίζονται στην συγκεκριμένη περιοχή (υπόγεια αποθήκη, αγωγοί ΔΕΣΦΑ, TAP και IGB), αφού δυνητικά μπορεί να εξελιχθεί σε ενεργειακό κόμβο με την παράλληλη αξιοποίηση όλων των υποδομών, δίνοντας μία άλλη αναπτυξιακή προοπτική τόσο σε τοπικό επίπεδο όσο και σε εθνικό».

Τέλος αναγνωρίζει ότι πρέπει να γίνει σωστή ενημέρωση του κοινού. Κάτι που δεν το έκανε ως τώρα (κι ας υποστηρίζει το αντίθετο): «Το έργο έχει μεγάλη σημασία για το ευρύτερο κοινωνικοοικονομικό περιβάλλον της Καβάλας. Για την ενημέρωση του κοινού σχετικά με τη φύση του έργου, τη σκοπιμότητα και τα αναμενόμενα οφέλη του για την τοπική κοινωνία, θα πρέπει να υπάρξει επαρκής πληροφόρηση μέσω αποτελεσματικών σχετικών δράσεων ενημέρωσης προς όλους τους ενδιαφερόμενους, τόσο σε άμεσα εμπλεκόμενους φορείς, όσο και προς το ευρύ κοινό. Ήδη έχουν γίνει σημαντικά βήματα προς την κατεύθυνση αυτή και άλλα προγραμματίζονται, όπως αναφέρθηκε προηγουμένως».

 

Προηγούμενο άρθρο

ΔΕΛΤΙΟ ΕΙΔΗΣΕΩΝ ΤΡΙΤΗ 8 ΙΟΥΛΗ 2014

Επόμενο άρθρο

Οι εργαζόμενοι της ΔΕΗ περνάνε σε άλλους τρόπους διαμαρτυρίας