Dark Mode Light Mode

μικρά πρωϊνά απο τον Νίκο Γενικόπουλο

Έγκαιρη κι αναλυτική ενημέρωση

Στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Καβάλας τη Δευτέρα 1η Δεκέμβρη ο πρώην Δήμαρχος Καβάλας Κωστής Σιμιτσής άσκησε κριτική στον Περιφερειάρχη Γιώργο Παυλίδη. Για δύο θέματα: Το αν παρακολουθεί κι αν συμπαρίσταται στην προσπάθεια των Καβαλιωτών να αλλάξουν την όδευση του αγωγού ΤΑΡ. Πόσο σωστή είναι η προβολή της Καβάλας στις διάφορες τουριστικές εκθέσεις που γίνονται εκτός Ελλάδας αυτό το διάστημα.

Η Δήμαρχος Δήμητρα Τσανάκα προσπάθησε να υπερασπιστεί τον κ. Παυλίδη κι η συζήτηση τέλειωσε γρήγορα.

Τις επόμενες μέρες ο κ. Παυλίδης φέρεται να απάντησε στον κ. Σιμιτσή μέσω συνεντεύξεων που έδωσε σε τοπικά μέσα ενημέρωσης. Απ’ ότι καταλάβαμε υποστήριξε (μεταξύ των άλλων) ότι επισκέπτεται συχνά την Καβάλα, προτιμά να μην δημοσιοποιεί αυτές του τις επισκέψεις. Θυμόμαστε τον προηγούμενο Περιφερειάρχη που συνήθως έκανε το αντίθετο. Δημοσιοποιούσε τις επισκέψεις και τις συναντήσεις στην Καβάλα πλην όμως όλες ήταν επισκέψεις «αστραπή». Έφθανε τρέχοντας κι έφευγε μετά από λίγο γιατί πάντα κάποιος άλλος τον περίμενε σε ένα άλλο σημείο της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.

Ούτε το ένα είναι σωστό, ούτε το άλλο. Φαίνεται ταυτόχρονα πόσο δύσκολη είναι η δουλειά του Περιφερειάρχη μιας κι η περιοχή στην οποία απευθύνεται είναι μεγάλη, με ένα σωρό απαιτήσεις και προβλήματα. Ο κ. Παυλίδης κάνει κάτι που δεν έκανε ο κ. Γιαννακίδης. Βρίσκεται περισσότερο στο γραφείο του στη Κομοτηνή. Αντί να πηγαίνει αυτός εκεί που πρέπει, τον επισκέπτονται στην «πρωτεύουσα» της Θράκης όλοι όσοι θέλουν να τον συναντήσουν. Κάπως έτσι –χωρίς πολλά άλλα λόγια- έγινε πρόσφατα η συνάντηση του κ. Παυλίδη με τη διοίκηση του ΤΕΙ Καβάλας.

Επειδή βρισκόμαστε στα πρώτα χρόνια της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης άπαντες οι εμπλεκόμενοι ψάχνουν να βρουν μια σωστή φόρμουλα προκειμένου να ασκήσουν τα καθήκοντα τους. Ο Γιαννακίδης έκανε τη προσπάθεια του, ο Γιώργος Παυλίδης αρχίζει τώρα τη δική του. Λάθη έγιναν και γίνονται, αυτό είναι βέβαιο. Αυτά τα λάθη βελτιώνουν τους ανθρώπους που ανέλαβαν τον δύσκολο ρόλο, να είναι παντού στους 5 διαφορετικούς Νομούς της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.

Μένουμε στον Γιώργο Παυλίδη, αλλάζουμε θέμα. Την Παρασκευή μας έκανε γνωστή συνάντηση του με τους εκπροσώπους του ΤΑΡ. Η οποία ανακοινώθηκε στις 5 Δεκέμβρη, πραγματοποιήθηκε ωστόσο μία περίπου εβδομάδα πιο νωρίς. Στις 27 Νοεμβρίου! Όλα τα θέματα του ΤΑΡ μας ενδιαφέρουν πολύ. Το θέμα «καίει» την Καβάλα και τον πρώην Δήμο Φιλίππων. Ζητούμε ότι αφορά αυτή την υπόθεση να το μαθαίνουμε αναλυτικά και στην ώρα του. Αν είναι δυνατόν πριν γίνουν αυτές οι συναντήσεις κι όχι με καθυστέρηση (αδικαιολόγητη φυσικά) μιας εβδομάδας.

Ο κ. Παυλίδης εξέδωσε μια ανακοίνωση η οποία «σηκώνει» μπόλικη συζήτηση. Δημιουργεί απορίες για την κουβέντα που είχε με τους εκπροσώπους του ΤΑΡ, αναρωτιόμαστε αν τους ρώτησε για την εναλλακτική όδευση από Ζυγό ως Λυδία και τι του απάντησαν. Η πρόταση του κ. Περιφερειάρχη να υπάρχουν κατά μήκος του αγωγού «6 αναμονές λήψης αερίου» για οικιακή χρήση δημιουργεί μόνο εντυπώσεις. Δυστυχώς ακόμη κι αν μας διαθέσουν σήμερα αέριο δεν υπάρχει η υποδομή αυτό να φτάσει στα σπίτια των κατοίκων των 5 νομών. Η δε δημιουργία υποδομής- δηλαδή δικτύου- χρειάζεται ένα ολόκληρο ΕΣΠΑ για να γίνει. Πέραν τούτου η διανομή φυσικού αερίου στα σπίτια μας θα γίνει κάποτε (ένας Θεός ξέρει πότε) αλλά με άλλον τρόπο. Θα είναι μια ιδιωτική πρωτοβουλία, για την οποία το κράτος έκανε μέχρι τώρα ελάχιστα πράγματα. Κι άλλες φορές σημειώσαμε ότι από τον ΤΑΡ το μόνο που δεν μπορούμε να πάρουμε (ενώ ίσως θα έπρεπε) είναι φυσικό αέριο. Για ένα σωρό λόγους που αφορούν τους σχεδιασμούς αυτής αλλά και των προηγούμενων κυβερνήσεων. Το αέριο θα φθάσει σπίτια μας κάποια στιγμή μέσω ιδιωτικών επιχειρήσεων που θα πληρώσουν το κράτος για να αποκτήσουν το δικαίωμα της εκμετάλλευσης του.

Αν ο Γιώργος Παυλίδης παρακολουθούσε τη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Καβάλας τη Δευτέρα 1η Σεπτέμβρη θα καταλάβαινε πόσο μεγάλη σημασία έχει το θέμα του ΤΑΡ για τον Δήμο Καβάλας. Θα άκουσε την κ. Δήμαρχο και τους επικεφαλείς των παρατάξεων της αντιπολίτευσης να συμφωνούν στην περαιτέρω στήριξη των αγροτών προκειμένου ο αγωγός να αλλάξει όδευση. Θα «εξοπλίζονταν» με κατάλληλα επιχειρήματα ώστε η συζήτηση με τους εκπροσώπους του ΤΑΡ να ήταν διαφορετική από αυτή που διαβάζουμε ότι έγινε. Κι εν πάση περιπτώσει ότι έχει σχέση με τον ΤΑΡ μας ενδιαφέρει πολύ περισσότερο απ’ ότι ο κ. Παυλίδης νομίζει. Για αυτό και ζητούμε έγκαιρη κι αναλυτική ενημέρωση. Δηλαδή το αυτονόητο.

*Διαβάζουμε στις τοπικές εφημερίδες (αλλά και ιστοσελίδες) της Βόρειας Ελλάδας και των νησιών τι κάνουν αυτό το διάστημα άλλοι αντιπεριφερειάρχες Τουρισμού. Κάνουν πολύ περισσότερα απ’ ότι ο κ. Αμοιρίδης. Το βασικότερο; Ενημερώνουν για τις δραστηριότητες τους. Δεν θα έπρεπε αλήθεια να γνωρίζουμε αναλυτικά τι σχέδια υπάρχουν για τις επόμενες τουριστικές εκθέσεις; Ακόμη κι αν δεν θέλεις να δημοσιοποιείς αυτό που κάνεις (αν το κάνεις), οι κανόνες του παιχνιδιού είναι τέτοιοι που επιβάλλουν το αντίθετο. Οι ενέργειες σου, τα ταξίδια σου, οι επαφές σου πρέπει να γίνονται γνωστές. Αντιγράφουμε κείμενο από εφημερίδα της Σάμου, έτσι για να μαθαίνουμε τα νέα των άλλων μιας και δεν μαθαίνουμε τα νέα των δικών μας: «Στην τουριστική έκθεση της Σμύρνης, συμμετέχει ο Αντιπεριφερειάρχης Σάμου, αρμόδιος για θέματα Τουρισμού, κ. Νίκος Κατρακάζος, επικεφαλής αντιπροσωπείας επαγγελματιών του κλάδου από όλα τα νησιά της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου. Ο Αντιπεριφερειάρχης είχε συναντήσεις με επαγγελματικούς και τοπικούς φορείς, με σκοπό την περαιτέρω αύξηση του τουριστικού ρεύματος από την Τουρκία».

 

Οι αποθήκες του Τελωνείου

Με προσεκτικά και σταθερά βήματα ο Δήμος Καβάλας συνεχίζει να παρακολουθεί και να προωθεί το θέμα των αποθηκών στο κτίριο του Τελωνείου, στο λιμάνι. Σαφώς και τις διεκδικεί, κάπως διαφορετικά εδώ και λίγες εβδομάδες. Πιο συναινετικά, πιο «προσγειωμένα», σε «ανοιχτή» γραμμή με τον ΟΛΚ. Ο οποίος θέλει κι αυτός μέρος των ίδιων αποθηκών. Η συζήτηση Δήμου Καβάλας και ΟΛΚ συνεχίζεται στη βάση οι αποθήκες να μπουν σε … μοιρασιά. Είναι πολλά τα τετραγωνικά μέτρα κι έτσι και οι δύο φορείς μπορούν να βολευτούν και να κάνουν τη δουλειά τους. Κοινή πάντως είναι η διαπίστωση ότι θα χρειαστεί μπόλικος χρόνος ακόμη μέχρι να έρθει (και για τους δύο) η ώρα της δικαίωσης. Το όλο ζήτημα θα συμφωνεί πιθανόν στην Καβάλα αλλά θα αποφασιστεί στην Αθήνα.

 

Νεάπολις-Χριστούπολις-Καβάλα. «Μέκκα του καπνού»-«Καπνούπολη των Βαλκανίων».

Όπως και να την προσφωνήσεις, αναφέρεσαι στο ίδιο μέρος. Στην πόλη αυτή της ανατολικής Μακεδονίας, που γνώρισε την ακμή, τη διπλή προσφυγιά, την παρακμή και που τώρα προσπαθεί να σταθεί ξανά στα παλιά της πόδια.

Κάποτε, στο λιμάνι της Καβάλας έβλεπε κανείς χαμάληδες* φορτωμένους καπνά, πλοία από κάθε γωνιά του κόσμου, προξένους και καπνεμπόρους να κουβεντιάζουν. Ανθρώπους διαφόρων εθνικοτήτων. Έλληνες, Εβραίοι, Αρμένιοι μουσουλμάνοι. Ήταν η περίοδος της μεγάλης ακμής του καπνεμπορίου στην πόλη της Καβάλας. Από το 1840 και μέχρι το μεγάλο Κραχ του 1930, η Καβάλα δέσποζε ως «Μέκκα» στο εμπόριο του ανατολίτικου καπνού. Μετά τη μεγάλη κρίση, όσοι καπνέμποροι επιβίωσαν, προσπάθησαν να ορθοποδήσουν, χωρίς όμως μεγάλη επιτυχία. Ύστερα ήρθε η Βούλγαρο-Γερμανική κατοχή για να ανακόψει όποια νέα προσπάθεια και τα χρόνια μετά από αυτήν ήταν απλώς σελίδες σε ημερολόγια. Έτσι έφτασε η στιγμή της δεύτερης προσφυγιάς. Αυτής που οι Καβαλιώτες αντί να υποδεχθούν κόσμο, όπως έγινε το 1922, αναγκάστηκαν να μεταναστεύσουν οι ίδιοι, ως οικονομικοί μετανάστες. Η πόλη πλέον είχε χάσει το παλιό της κύρος και έστεκε ως μια πόλη της μεσαίας τάξης, χωρίς ιδιαίτερους μοχλούς ανάπτυξης.

Φτάνοντας στο σήμερα.

Εντυπωσιασμένος, πέρυσι το καλοκαίρι παρατηρούσα ένα τεράστιο κρουαζιερόπλοιο που είχε δέσει στο λιμάνι της Καβάλας. Αναρωτήθηκα αμέσως γιατί ήρθε. Άργησα να καταλάβω πως κάτι νέο είχε ήδη ξεκινήσει στην πόλη. Μια προσπάθεια ανάδειξής της ως τουριστικού προορισμού, ίσως πρώτη φορά με αξιώσεις. Τα στοιχεία μιλούν από μόνα τους. Το 2013, προσάραξαν 13 κρουαζιερόπλοια, ενώ το 2014, 26, αποβιβάζοντας (το 2014) συνολικά περίπου 21.000 άτομα. Οι εθνικότητες των τουριστών είναι εξίσου ενδιαφέρουσες, καθώς τη Βόρεια Ελλάδα επισκέπτονται κυρίως τουρίστες από τις χώρες των Βαλκανίων. Η.Π.Α. Ηνωμένο Βασίλειο, Αυστραλία κ.τ.λ. Επίσης αξιοσημείωτο είναι πως οι τουρίστες αυτοί ενδιαφέρονται κυρίως για τον αρχαιολογικό χώρο των Φιλίππων, ο οποίος σημειωτέον είναι στα υπό ένταξη μνημεία παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO.

Με τα χρόνια η Καβάλα εξελίχθηκε και οι χαμάληδες του καπνού έδωσαν τη θέση τους στα πληρώματα πολυτελών κρουαζιερόπλοιων. Το λιμάνι που έδωσε πνοή σε μια μικρή Τουρκόπολη και τη μετέτρεψε σε έναν κοσμοπολίτικο σταθμό για το εμπόριο της εποχής, κλήθηκε να δώσει πάλι τη λύση. Εδώ στην Καβάλα οι άνθρωποι έχουν βάλει τη μηχανή να δουλεύει, συνδυάζοντας ποιοτικό τουρισμό με ποσότητα στους τουρίστες. Αυτός ο νέος σχεδιασμός με σωστό προγραμματισμό και παράλληλη δημιουργία κατάλληλων τουριστικών υποδομών καλείται να δώσει νέα ώθηση στην πόλη, με μεγάλες προοπτικές. Μένει να δούμε εάν θα συνεχιστεί και δεν λοξοδρομήσει στην πορεία.

*χαμάλι ονομαζόταν το μέσο μεταφοράς του καπνού από τους εργάτες οι φέροντες αυτό ονομαζόντουσαν χαμάληδες, όπου λόγω της δυσκολίας της δουλειάς τους επικράτησε με αρνητική χροιά.

Γιάννης Γκίκας ( φοιτητής Πολιτικών Επιστημών- από το protagon.gr)

 

Στη Σκιάθο και την Αλεξάνδρεια

Δύο ειδήσεις που έχουν και τοπικό ενδιαφέρον. Ο Δήμος Αλεξάνδρειας για την πραγματοποίηση εκδηλώσεων τα Χριστούγεννα προμηθεύεται χριστουγεννιάτικες στολές από κατάστημα στην αγορά της Καβάλας!

Ο Δήμος Σκιάθου διαθέτει τουριστική επιτροπή όπως αυτή του Δήμου Καβάλας. Με τον ίδιο ακριβώς στόχο. Τουριστική ανάπτυξη, τουριστική προβολή. Την προηγούμενη εβδομάδα η επιτροπή συνεδρίασε κι αποφάσισε συγκεκριμένο σχέδιο δράσης για το 2015 με χρήματα του Δήμου Σκιάθου. Ποσό 112.000 ευρώ. Μακάρι κι η αντίστοιχη επιτροπή του Δήμου Καβάλας να είχε ένα τόσο γεμάτο πορτοφόλι. Στη Σκιάθο αντίθετα ψήφισαν ομόφωνα τα χρήματα αυτά αν και άπαντες συμφώνησαν ότι είναι λίγα! «Αν μάθουν ότι για την τουριστική προβολή διαθέτουμε μόνο 112.000 ευρώ θα μας πάρουν με τις πέτρες» είπε στη συνεδρίαση μέλος της επιτροπής κι αμέσως μετά ψήφισε το κονδύλι.

Όπως το δει κανείς. Διότι άλλο πράγμα η τουριστική προβολή της Σκιάθου, άλλο πράγμα η τουριστική προβολή του Δήμου της Καβάλας. Για την Καβάλα 112.000 είναι υπέρ αρκετά. Για την Σκιάθο μάλλον όχι.

Προηγούμενο άρθρο

ΔΕΛΤΙΟ ΕΙΔΗΣΕΩΝ ΔΕΥΤΕΡΑ 8 ΔΕΚΕΜΒΡΗ 2014

Επόμενο άρθρο

Ουδέν νεώτερο ....