Το χθεσινό κρουαζιερόπλοιο (3ο του 2015) ήρθε νωρίς το πρωί. Ήταν μεγάλο, με 600 επιβάτες που δεν έμειναν μέσα σε αυτό. Ξύπνησαν με την άφιξη του πλοίου στην Καβάλα, βγήκαν όλοι έξω. Περίπου 200 επέλεξαν μια κοντινή εκδρομή με τα τουριστικά λεωφορεία που τους περίμεναν. Οι υπόλοιποι- με τη βοήθεια του καλού καιρού- αποφάσισαν να περπατήσουν. Κι αυτοί όμως που κινήθηκαν προς Φιλίππους και Ξάνθη, γύρισαν στην πόλη πριν το μεσημέρι. Συνέχισαν εκτός πλοίου. Αυτή τη φορά στο κέντρο της πόλης. Υπό αυτές τις συνθήκες το χθεσινό κρουαζιερόπλοιο έκανε αισθητή την παρουσία του στην Καβάλα. Στην κίνηση που υπήρξε στο κέντρο πρέπει να υπολογίσουμε (εκτός από τους επιβάτες του πλοίου) κι ένα μεγάλο μέρος του πληρώματος. Το πλήρωμα του Άλμπατρος είναι 360 άτομα, πολλοί εθεάθησαν επίσης να κυκλοφορούν στην αγορά.
Τι λέτε, αξίζει τον κόπο; Ουδείς γνωρίζει επακριβώς τι ξόδεψαν στην Καβάλα όλοι αυτοί οι άνθρωποι. Ακόμη κι αν υπήρχε η καλύτερη οργάνωση, πάλι δεν θα μαθαίναμε τα νούμερα. Κατά προσέγγιση υπολογίζουμε πάντα. Αναλαμβάνουμε το ρίσκο. Προσπαθούμε να μαντέψουμε, αν ξόδεψαν χρήματα και πόσα ήταν αυτά. Πάντως χθες η πόλη μας (από το πρωί ως το απόγευμα) ήταν αλλιώς. Οι τουρίστες κινούνταν συνεχώς, ξεχώριζαν εύκολα. Ξεχώριζαν σε σχέση με τους μόνιμους κατοίκους της, σε σχέση με τους άλλους επισκέπτες. Αυτούς για το παγκόσμιο πρωτάθλημα της ιστιοπλοΐας.
Δεν μπορεί, κάτι θα κέρδισε η Καβάλα χθες. Ρόλο έπαιξε το ότι το κρουαζιερόπλοιο ήταν μεγάλο. Είχε δηλαδή μπόλικους επιβάτες και πλήρωμα. Ήρθε στην Καβάλα νωρίς το πρωί, έμεινε ως το βράδυ. Ο καιρός ήταν καλός. Η Καβάλα τις μέρες με ήλιο δείχνει ομορφότερη, είναι πιο ελκυστική. Ο απολογισμός του χθεσινού γεγονότος είναι σίγουρα θετικός. Πόσο θετικός, το ξέρουν οι επαγγελματίες της αγοράς. Ειδικότερα, αυτοί της τυχερής αγοράς που βρίσκεται πλησίον της παραλιακής περιοχής.
Νομίζαμε ότι τα είχαμε δει όλα μα κάναμε λάθος. Δεν είχαμε δει το κάμπινγκ του Πάρκου Φαλήρου! Το είδαμε κι αυτό έτσι ώστε να εμπλουτίσουμε τις εικόνες και τις εμπειρίες μας. Να πάρουμε κατάλληλη αφορμή για νέες αναλύσεις, ατέλειωτες συζητήσεις. Πρώτα πρώτα πιστεύουμε ότι τα πάρκα είναι πάρκα και όχι οτιδήποτε άλλο. Πολύ περισσότερο κάμπινγκ. Δεύτερον, δεν έπρεπε να μας το πουν ότι προσωρινά το Πάρκο θα λειτουργεί κι ως κάμπινγκ; Τρίτον και βασικότερο, η ιδέα δεν αρέσει και δεν πρέπει να επαναληφθεί. Κατανοούμε ότι τώρα είναι αργά για να αλλάξει. Προκειμένου να μην εκτεθεί η πόλη, είναι προτιμότερο έτσι να εξελιχθούν τα πράγματα ως το τέλος των αγώνων. Με μία συμφωνία. Να μην ξαναγίνει. Δεν είναι σωστό.
Στην περιοχή μας υπάρχουν κάποια ακόμη κάμπινγκ που σαφώς έπρεπε να απορροφήσουν αυτούς τους επισκέπτες. Ο Δήμος Καβάλας δεχόμενος να μετατρέψει το Πάρκο του σε κάμπινγκ δρα εναντίον των επαγγελματιών. Δεν ξέρουμε ποιοι ακριβώς ήταν οι λόγοι για μια τέτοια απόφαση. Ξέρουμε ότι η απόφαση ήταν λάθος. Θα φανεί στη πορεία αφού το Πάρκο λειτουργεί μόνο ως Πάρκο. Όλα τα άλλα απλώς δεν βγαίνουν…
Στη συνέντευξη τύπου για τους ιστιοπλοϊκούς αγώνες που αρχίζουν σήμερα (η οποία δόθηκε προχθές) διαπιστώσαμε ότι ο πρόεδρος του ΝΟΚ αδίκησε τον ΟΛΚ. Τον ευχαρίστησε χλιαρά. Σα να τον ξέχασε. Κι όμως ο ΟΛΚ έκανε και κάνει ένα σωρό ενέργειες για την επιτυχία των αγώνων. Δρα από καιρό τώρα για την εξασφάλιση των απαραίτητων υποδομών, διευκολύνει, εξυπηρετεί, συνδιοργανώνει. Ο ΝΟΚ πρέπει να ευχαριστήσει πιο συγκεκριμένα και πιο γενναία τον Οργανισμό. Πιστεύουμε ότι ήταν μια παράλειψη στη συνέντευξη τύπου που θα καλυφθεί άμεσα. Αυτή την ηθική ανταμοιβή την έχουν ανάγκη οι εργαζόμενοι και οι διοικούντες του Οργανισμού. Την αξίζουν.
Το Ισραηλιτικό Συμβούλιο μας βάζει δύσκολα. Δέχεται την συγνώμη της κ. Δημάρχου, δέχεται να γίνει η εκδήλωση για τα αποκαλυπτήρια του μνημείου αλλά βάζει δύο προϋποθέσεις. Απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, σύμφωνη γνώμη της Ιεράς Μητρόπολης. Το πρώτο είναι βέβαιο ότι θα γίνει (μετά τα όσα μεσολάβησαν). Το δεύτερο είναι θέμα του Μητροπολίτη. Ο οποίος σύμφωνα με την πρόσφατη ανακοίνωση, μάλλον δεν συναινεί. Μπλέξαμε λοιπόν. Ή μάλλον ο Δήμος Καβάλας ξέμπλεξε, τώρα έμπλεξαν άλλοι…
Μετά από αυτή την απάντηση του Ισραηλιτικού Συμβουλίου όλοι αντιλαμβάνονται ότι είναι δύσκολο η εκδήλωση να γίνει στις 7 Ιουνίου, όπως προτείνει ο Δήμος Καβάλας. Αν η εκδήλωση γίνει θα γίνει αργότερα. Κι αφού προηγουμένως δεχθεί το μνημείο η Ιερά Μητρόπολη. Πώς όμως να δεχθεί ένα μνημείο για κάτι που δεν έγινε στην Καβάλα;
Γράφαμε τις προάλλες για τον κίνδυνο να σταματήσουν στη μέση τα έργα στο λιμάνι, αν επιβεβαιωθούν οι ανησυχίες και δεν υπάρχουν χρήματα για την πληρωμή τους. Ίδιος είναι ο κίνδυνος για όλα τα έργα του ΕΣΠΑ στην πόλη και το Νομό. Υπάρχει ενδεχόμενο τα χρήματα που αρχικά δεσμεύτηκαν για τα έργα αυτά, να έχουν μετακινηθεί αλλού. Να έχουν χρησιμοποιηθεί για άλλο σκοπό. Αυτός ο κίνδυνος δεν αφορά τις κινήσεις μόνο της σημερινής Κυβέρνησης. Ξεκινά από τους χειρισμούς των χρημάτων του ΕΣΠΑ που έκανε η προηγούμενη.
Λέγεται για παράδειγμα ότι το έργο στην Ερυθρού Σταυρού ενώ εκτελείται κανονικά και προχωρά, δεν πληρώνεται εδώ και πολλούς μήνες. Ο ανάδοχος- κατά τις ίδιες πληροφορίες- δεν έχει εισπράξει χρήματα όλο το 2015! Εδώ και 5 μήνες δουλεύει και δεν πληρώνεται. Σκέφτεται κανείς τι έχει να γίνει αν τα έργα αυτά σταματήσουν επειδή επί μακρόν δεν πληρώνονται; Σκέφτεται κανείς τις συνέπειες διακοπής εργασιών του έργου της Ερυθρού Σταυρού στην έναρξη του Καλοκαιριού; Ανησυχούμε περισσότερο επειδή κάτι τέτοιο έγινε πέρσι, αμέσως μετά τις δημοτικές εκλογές. Για τον ίδιο λόγο. Επειδή το κράτος δεν πλήρωνε. Πέρσι χάθηκαν 3-4 μήνες με καλό καιρό. Ελπίζουμε φέτος το Καλοκαίρι το έργο να συνεχιστεί κανονικά και να τελειώσει.
Στα νησιά του Βορείου Αιγαίου εκδηλώνονται συνεχώς διαμαρτυρίες επειδή δεν εκτελούνται τα δρομολόγια του Ταξιάρχη (όλα αφορούν το λιμάνι της Καβάλας), ασκούνται πιέσεις στο Υπουργείο ή ο Ταξιάρχης να επανέλθει ή να αντικατασταθεί. Η εφημερίδα της Μυτιλήνης Emprosnet. Gr γράφει χθες ότι ο Υπουργός δεν κάνει τίποτα, τον κατηγορεί ότι διευκολύνει την ΝΕΛ. Ταυτόχρονα σήμερα το θέμα θα απασχολήσει τη συνεδρίαση του Σ.Α.Σ.
Το απόσπασμα του δημοσιεύματος αναφέρει μεταξύ άλλων τα ακόλουθα: Εντείνονται οι πιέσεις από τη Λήμνο προς το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου, για να δρομολογηθεί άλλο πλοίο στην γραμμή Λαύριο – Άη Στράτης – Λήμνος – Καβάλα.
Παράλληλα οι δήμοι και οι άλλοι φορείς των δύο νησιών διαμηνύουν στον αναπληρωτή υπουργό, Θοδωρή Δρίτσα, πως δε θέλουν να επιστρέψει στα δρομολόγιά του το «Ταξιάρχης». Την ίδια ώρα το υπουργείο ακολουθεί την τακτική του κατενάτσιο. Δηλαδή αντί να κηρύξει έκπτωτη την ΝΕΛ ζητά τη γνωμοδότηση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών για το θέμα. Με την κίνηση αυτή δίνει άλλη μια μικρή παράταση στην ΝΕΛ να βρει λύση και να επαναδρομολογήσει το πλοίο.
Κι αυτό παρότι έχει περάσει πάνω από ένας μήνας από τη στιγμή που ξεκίνησε η τελευταία επίσχεση εργασίας των ναυτικών του Ταξιάρχης, η οποία ακινητοποίησε το πλοίο στο Λαύριο. Στο διάστημα που μεσολάβησε από τότε η ΝΕΛ κλήθηκε σε απολογία από το υπουργείο, κατέθεσε το υπόμνημά της και στη συνέχεια το υπόμνημα εξετάστηκε από τους νομικούς συμβούλους του υπουργείου για να προταθούν οι κυρώσεις που θα επιβληθούν στη ΝΕΛ. Κατόπιν αυτού ο κ. Δρίτσας μπορεί να προχωρήσει στη λήψη αποφάσεων χωρίς καμία άλλη αναμονή. Αντί αυτού ζήτησε τη γνωμοδότηση του ΣΑΣ που θα συνεδριάσει την Παρασκευή στη Νάξο. Η θέση του ΣΑΣ δεν πρόκειται να φθάσει στα χέρια του υπουργού πριν από την ερχόμενη Δευτέρα ή Τρίτη.