Το βασικό ερώτημα είναι το εξής: Παίζει και ποιόν ρόλο στην ανάπτυξη του τόπου το Γενικό Χωροταξικό Σχέδιο της ΑΜΘ; Επηρεάζει και μέχρι ποιού βαθμού τα έργα που προγραμματίζονται στους 5 Νομούς; Ουδείς μπορεί να απαντήσει με ασφάλεια και σιγουριά. Υπάρχει ωστόσο ένα Γενικό Χωροταξικό για την Ελλάδα. 13 ακόμη, ένα για κάθε μια Περιφέρεια. Υπάρχουν κι άλλα Χωροταξικά. Θα τα λέγαμε θεματικά. Σε αυτά τα κείμενα (μελέτες) επιστήμονες (μηχανικοί τις πιο πολλές φορές) σχεδιάζουν, εκτιμούν, προτείνουν. Άλλοι αγνοούν τις προτάσεις, τη συζήτηση τους, την έγκριση τους. Άλλοι θέλουν να παρέμβουν. Διαφωνούν, προσπαθούν να τα διορθώσουν. Κάπως έτσι η ζωή συνεχίζεται. Χωρίς ποτέ να εξακριβώνουμε την πραγματική αξία της διαδικασίας, της μελέτης, της πρότασης, της δουλειάς που κάθε φορά γίνεται.
Το υφιστάμενο Χωροταξικό της Ελλάδας ξεχωρίζει (ως προς την Ανατολική Μακεδονία Θράκη) την Αλεξανδρούπολη. Αυτό γίνεται κυρίως λόγω γεωγραφικής θέσης αφού η πρωτεύουσα του Έβρου είναι πολύ κοντά σε δύο ενδιαφέρουσες χώρες. Την Τουρκία και την Βουλγαρία. Αυτό το θεωρητικό πλεονέκτημα οι επιστήμονες το «παντρεύουν» με την Κομοτηνή. Φτιάχνουν και αναφέρουν στα κείμενα τους το αναπτυξιακό δίπολο της ΑΜΘ, Αλεξανδρούπολης – Κομοτηνής. Οι άλλοι (συμπεριλαμβανομένης και της Καβάλας) είναι αξιόλογοι αλλά έπονται.
Για αυτόν πάνω κάτω τον λόγο το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης έχει προβάδισμα σε σχέση με το δικό μας, το αεροδρόμιο της Αλεξανδρούπολης έχει προτεραιότητα σε σχέση με το δικό μας κτλ. Οι επιστήμονες ότι αφορά την Αλεξανδρούπολη το βλέπουν με άλλο μάτι, σε βαθμό εκνευριστικό. Π.χ. οι προτεινόμενες αλλαγές στο Γενικό Χωροταξικό της ΑΜΘ αναφέρονται συχνότερα στην Σαμοθράκη παρά στη Θάσο. Τούτο συμβαίνει επειδή η Σαμοθράκη είναι κοντά στην Αλεξανδρούπολη ενώ η Θάσος πλησίον της υποδεέστερης Καβάλας!
Αυτό το κείμενο, των αλλαγών στο υφιστάμενο Γενικό Χωροταξικό της ΑΜΘ, το έχουν στον υπολογιστή τους για να το μελετήσουν τοπικοί φορείς και περιφερειακοί σύμβουλοι. Αμφιβάλλουμε αν κάποιος το διάβασε ήδη. Ακούμε συμπολίτες μας που αυτό το διάστημα το διαβάζουν, να εκφράζουν τη διαφωνία τους. Ουδείς Καβαλιώτης μπορεί να δεχθεί- έτσι στα καλά καθούμενα- ότι η Αλεξανδρούπολη προηγείται. Η ίδια η ζωή δείχνει άλλα πράγματα. Οι δε επιστήμονες είναι μία ακόμη φορά ολοφάνερο ότι μελέτησαν, σχεδίασαν και προτείνουν εξ αποστάσεως. Δεν ζουν στην ΑΜΘ. Δέχονται ως δεδομένα αρχικά σφάλματα, αναπαράγουν θεωρίες που η ζωή ακύρωσε και ακυρώνει στην πράξη.
Δεν μας ενοχλεί το κείμενο τους. Καθόλου. Κι ας μας αδικεί. Σύντομα θα υποχρεωθούν να διορθώσουν τις μελέτες τους. Η Καβάλα (σύσσωμος ο Νομός) αναπτύσσεται ταχύτερα σε σχέση με τους 4 άλλους της Περιφέρειας. Αυτό φαίνεται. Το ζούμε. Μόνο όσοι απουσιάζουν από την ΑΜΘ αρνούνται να το δουν. Να το παραδεχθούν. Δικό τους πρόβλημα. Δικό μας πρόβλημα είναι άλλο. Οι συγκεκριμένες μελέτες καλοπληρώνονται για να αναπτύξουν και να προτείνουν σενάρια που στο τέλος θα αποδειχθούν άχρηστα. Ξοδεύονται χρήματα για κάτι που θα μείνει ντεκόρ στη βιβλιοθήκη. Θα «πιάνει» μπόλικο χώρο σε πολλούς ηλεκτρονικούς υπολογιστές. Άδικος χαμένος κόπος.
Παρόλα αυτά «απομονώνουμε» και μεταφέρουμε αυτούσιο τμήμα της ίδιας μελέτης και πρότασης που αναφέρει ότι στον Νομό μας υπάρχει πρόβλημα, συνυπάρχουν βιομηχανία και τουρισμός. Γράφουν κατόπιν τούτου οι μελετητές: «Λόγω της ισχυρής παρουσίας του τουρισμού στο νομό, θα πρέπει να εξεταστούν πιθανές συγκρούσεις χρήσεων γης μεταξύ των δύο δραστηριοτήτων -τουρισμού, βιομηχανίας- με λεπτομερή χωρικό σχεδιασμό, στο νότιο τμήμα του νομού. Τέλος αναγκαία κρίνονται ειδικά μέτρα αντιρρύπανσης λόγω και του μεγάλου αριθμού μονάδων Σεβέζο».
Μετά από όλα τα πιο πάνω (τα οποία είναι μιας πρώτης τάξεως αφορμή ώστε η συζήτηση να γενικευτεί) απευθυνόμαστε μία ακόμη φορά στους τρεις κυβερνητικούς βουλευτές του Νομού. Γνωστοί και συμπαθείς και οι τρεις. Ο Ηλίας Ιωαννίδης, η Αλεξάνδρα Τσανάκα, ο Τάκης Εμμανουηλίδης. Τους ρωτούμε: Θα γίνουν όσο πρέπει και βουλευτές της Καβάλας; Δεκτό το ότι ασχολούνται με τα εσωτερικά του ΣΥΡΙΖΑ. Κατανοητό ταυτόχρονα. Δεν εξελέγησαν βουλευτές μόνο για τα θέματα της Αριστεράς. Εκπροσωπούν στην Κυβέρνηση και τον Νομό Καβάλας. Τι κάνουν για τα τοπικά μας προβλήματα;
Τι κάνουν με την πολύμηνη εκκρεμότητα του πυροσβεστικού σταθμού λιμένα; Τον Μάρτιο ξοδεύτηκαν χρήματα κι ετοιμάστηκε το κτίριο. Το κλείδωσαν και περιμένουν την ολοκλήρωση της διαδικασίας (δηλαδή της γραφειοκρατίας) προκειμένου να το παραλάβει και να το λειτουργήσει η Πυροσβεστική Υπηρεσία. Πρέπει να εκδοθεί Κοινή Υπουργική Απόφαση. Την περιμένουμε τον Απρίλιο, τον Μάη, τον Ιούνη, τον Ιούλη. Δεν υπογράφεται. Δεν πρέπει να ενδιαφερθούν και να την «σπρώξουν» την ριμάδα την απόφαση οι τρεις βουλευτές;
Το συγκεκριμένο παράδειγμα είναι το πλέον χαρακτηριστικό. Όπως στο πρόσφατο παρελθόν έτσι και σήμερα τους στέλνουμε μήνυμα. Συγκεκριμένο. Να γίνουν πιο πολύ βουλευτές της Καβάλας. Να επισκέπτονται τα υπουργεία. Να πιέζουν. Να διεκδικούν. Να ενδιαφερθούν περισσότερο. Το ένα δεν αποκλείει το άλλο. Όσο νοιάζονται για το μέλλον της Κυβέρνησης και του ΣΥΡΙΖΑ, το ίδιο να κάνουν για τα πολλά ζητήματα που η Καβάλα έχει σε εκκρεμότητα. Τώρα τέλειωσε το θέμα της συμφωνίας. Αυτή έγινε. Άρα πεδίον δράσης λαμπρόν.
Ο βουλευτής της αντιπολίτευσης Νίκος Παναγιωτόπουλος έχει διαφορετικό έργο. Χρησιμοποιώντας την εμπειρία του τα πάει μια χαρά στην αντιπολίτευση, ακόμη κι όταν αντικείμενο συζήτησης (δήλωσης, ανακοίνωσης, ερώτησης στη Βουλή) είναι τοπικό πρόβλημα. Χθες ωστόσο ασχολούνταν με τις σύντομες θερινές διακοπές του Πρωθυπουργού. Έγραψε (που αλλού; στο facebook) για τον Αλέξη Τσίπρα τα ακόλουθα: «Μιας και το αριστερό αγόρι άρχισε τις βόλτες στο Αιγαίο με θαλαμηγούς “φίλων” , γιατί δεν πετάγεται και μέχρι την Κω, τη Ρόδο και τη Λέσβο να χαρεί τον ήλιο με μερικές χιλιάδες παράνομους μετανάστες (άντε, και μερικούς πρόσφυγες, αλλά τι σημασία έχει τώρα;) που λιάζονται εκεί;».
Από την ίδια πηγή –δηλαδή το facebook- αντιγράφουμε παρατήρηση συμπολίτισσας που πρόσφατα επισκέφθηκε την Θάσο. Έφθασε στο νησί αλλά το φέρι μποτ Φιλιάγκος άργησε να προσεγγίσει το λιμάνι και να δέσει. Γράφει λοιπόν αρκετά θυμωμένη: « Φτάνει πια ο πόλεμος της ΑΝΕΘ με το Φιλιάγκος. Ο κόσμος τι φταίει; Σήμερα το πρωί δύο δεμένε πλοία της ΑΝΕΘ στο λιμάνι, για να αράξει το Φιλιάγκος πέρασαν περίπου 20 λεπτά. Πόλεμος νεύρων. Ουαουου…». Την ανάρτηση συνόδευσε με σχετική φωτογραφία αναμονής στον καταπέλτη του πλοίου. Έχει άδικο; Φυσικά και δεν έχει άδικο. Πλην όμως, στην Ελλάδα ζεις και δεν υπάρχει ελπίς.
Μέλη του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων Καβάλας δουλεύουν εθελοντικά τα απογεύματα στην Δ. Καπναποθήκη για να ετοιμάσουν την επένδυση με την οποία θα «ντύσουν» το νέο παγκάκι της πλατείας Καπνεργάτη. Η αρχική δουλειά των παιδιών (στο πλαίσιο πρόσφατης εκδήλωσης του Δήμου Καβάλας) θέλει συμπλήρωμα. Το οποίο όπου να ‘ναι τελειώνει.
Την ημέρα του 15Αυγουστου ο Γιάννης Πασχαλίδης ευχήθηκε με SMS στους φίλους του. Τις έχει αυτές τις συνήθειες ο πρώην βουλευτής κάθε φορά που πλησιάζει θρησκευτική εορτή. Το ίδιο μήνυμα «ανέβασε» και στην σελίδα του στο διαδίκτυο.
Αναβλήθηκε για να γίνει μάλλον αύριο το πρωί η εκδήλωση του Δήμου Καβάλας για την παρουσίαση του ειδικού μηχανισμού στην Καλαμίτσα, αυτού που διευκολύνει τα ΑμΕΑ να κάνουν μπάνιο στην θάλασσα. Η παρουσίαση επρόκειτο να γίνει χθες από τη Δήμαρχο. Θα γίνει εντός των ημερών.
Αύριο το απόγευμα στην Παλιά Μουσική παρουσιάζεται σε συνέντευξη τύπου το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Παπαϊωάννου, 16ο στη σειρά. Στην συνέντευξη τύπου θα μιλήσουν η Δήμαρχος Δήμητρα Τσανάκα, ο αντιδήμαρχος Μιχάλης Λυχούνας, ο πρόεδρος του Δημοτικού Ωδείου και Δημοτικός Σύμβουλος Χάρης Τριανταφυλλίδης και η καλλιτεχνική διευθύντρια Κορίνα Βουγιούκα.
Ο Δήμος Καβάλας συμφώνησε να βοηθήσει τον ΑΟΚ στην κατασκευή στεγάστρου πάνω από την θύρα 7 στο «Ανθή Καραγιάννη». Προχθές που έγινε συνάντηση στο Δημαρχείο (ο ΑΟΚ με τη διοίκηση του Δήμου Καβάλας) η Δήμαρχος ανέβασε τον πήχη. Ζήτησε ότι μελετηθεί και δρομολογηθεί να αφορά τρεις θύρες (6-7-8) και όχι μία μόνο. Εχθρός του καλού είναι το καλύτερο. Ας είναι δυσκολότερο και φυσικά ακριβότερο.