Dark Mode Light Mode

μικρά πρωϊνά απο τον Νίκο Γενικόπουλο

Μέσα σε λίγες μόνο ημέρες η πόλη μας έδειξε το καλό της και το κακό της πρόσωπο. Την Παρασκευή ήταν μια πόλη ανυπόφορη, εξ αιτίας των κυκλοφοριακών της προβλημάτων. Χθες Κυριακή ήταν… Πειραιάς. Στο λιμάνι της συνυπήρξαν για αρκετές ώρες 5 μεγάλα πλοία. Δύο κρουαζιερόπλοια και τρία επιβατικά- οχηματαγωγά. Και οι δύο εικόνες (εντελώς διαφορετικές μεταξύ τους) είναι απόλυτα αληθινές. Αν είχαμε περιθώριο επιλογής φυσικά και θα διαλέγαμε αυτή της Κυριακής. Τέτοια δυνατότητα δεν υπάρχει, θα ζήσουμε με τα καλά μας και τα άσχημα μας. Ελπίζοντας ότι τα καλά θα είναι συχνότερα, περισσότερα σε σχέση με όσα θεωρούνται «στραβά κι ανάποδα».

 

Η ζωή άλλωστε τα έχει όλα. Και τα ωραία και τα άσχημα. Σημασία έχει οι αποφάσεις και οι δράσεις των ανθρώπων κάποια να τα απομακρύνουν, κάποια άλλα να τα δημιουργούν όσο πιο συχνά γίνεται. Πολλοί λένε ότι αυτοί που αποφασίζουν και δρουν είναι οι αιρετοί. Οι εκπρόσωποι μας. Λάθος. Όλοι έχουμε μερίδιο και στις καλές και στις άσχημες στιγμές μιας πόλης. Όλοι βάζουμε το χεράκι μας. Αλλού λιγότερο, αλλού περισσότερο. Προβάδισμα σαφώς υπάρχει σε όσους εκλέγονται να μας εκπροσωπούν. Αυτοί ωστόσο δε μπορούν να κάνουν  θαύματα, δεν είναι τα εύκολα θύματα (της κριτικής), δεν είναι οι μόνιμοι ένοχοι και εύκολοι στόχοι.

 

Κάποτε ο Στάθης Εριφυλλίδης δημιούργησε την ΑΚΕΠ. Την Αδέσμευτη Κίνηση των Ενεργών Πολιτών. Ήταν το 1995, στόχο είχε να γίνει Δήμαρχος. «Κρατούμε» αυτό που και σήμερα ισχύει. Το «Ενεργών Πολιτών». Όλοι πρέπει να είμαστε ενεργοί πολίτες, άνθρωποι με δικαιώματα και υποχρεώσεις. Μόνο αν με υπευθυνότητα αναλάβουμε κι εκπληρώσουμε τις υποχρεώσεις μας (μικρές και μεγάλες) θα μπορούμε να απολαύσουμε τα δικαιώματα μας. Στην Ελλάδα η οδός είναι διαφορετική. Εξ αυτού του λόγου ο δρόμος στραβός, το αποτέλεσμα μη ικανοποιητικό.

 

Έχουμε (ως μη ενεργοί πολίτες) μόνο δικαιώματα. Μόλις αυτά θιγούν επαναστατούμε και μόλις… στρίψουμε τη γωνία ξεχνάμε τις υποχρεώσεις μας. Βλάπτουμε τον τόπο μας, την πατρίδα μας, απομακρυνόμαστε από τον εκάστοτε στόχο μας. Όλα αυτά τα σημειώνουμε όχι γιατί χθες είχαμε 5 μεγάλα πλοία στο λιμάνι, τα βλέπαμε και τα ξαναβλέπαμε μα δε τα χορταίναμε. Στόχος μας είναι το κακό, το στραβό, το άσχημο της περασμένης Παρασκευής. Το κυκλοφοριακό χάος σε όλο το κέντρο. Άραγε φταίνε μόνο αυτοί; Εμείς καθόλου;

 

Οι πολίτες εκφράστηκαν και στις κατ’ ιδίαν συζητήσεις τους και στο διαδίκτυο. Διαβάσαμε … κατάρες και κριτικές προς τους άλλους. Την Τροχαία, τον εργολάβο και φυσικά τον Δήμο Καβάλας. Αυτοί λοιπόν ευθύνονται για το πρόβλημα της Παρασκευής; Αμφιβάλλουμε. Ποιος στάθμευε το αυτοκίνητο του –παρά τα κυκλοφοριακά προβλήματα- στην άκρη της Βενιζέλου, ενοχλώντας την κυκλοφορία; Όχι ο τροχονόμος. Ποιος «ανέβαζε» το φορτηγό στο πεζοδρόμιο, δεν άφηνε καθόλου χώρο για τους πεζούς; Όχι ο Δήμαρχος ή ο δημοτικός σύμβουλος.

 

Όσα έγιναν στο κέντρο της Καβάλας την Παρασκευή οφείλονται στο ότι δεν είμαστε ενεργοί πολίτες. Έχουν σχέση με την καλοπέραση μας, η οποία ακόμη κι αν πρόκειται για απαραίτητο έργο δεν αλλάζει. Δεν επηρεάζεται. Βρίζαμε ενώ ήμασταν μέσα στο αυτοκίνητο, περιμέναμε στην ουρά. Κατηγορούσαμε τους άλλους. Ψάχναμε να τους βρούμε στο τηλέφωνο. Να τους τα «ψάλουμε». Κι όταν η Παρασκευή πέρασε, όταν πέρασε και το Σάββατο κι ήρθε η Κυριακή θαυμάζαμε το λιμάνι γεμάτο πλοία. Ευχόμενοι να το βλέπουμε συχνά έτσι…

 

Ξεχνούσαμε ότι τα 5 πλοία ήταν την ίδια ώρα στην Καβάλα λόγω καιρού, ονειροβατούσαμε αφού αποδίδαμε το γεγονός στην συνεχιζόμενη τουριστική κίνηση. Στις ομορφιές του τόπου και στον θαυμάσιο (αν και δροσερό) χθεσινό καιρό… Δυστυχώς δεν είναι έτσι. Υπάρχουν κουσούρια αδιόρθωτα, κακή νοοτροπία, κάνουμε λάθη συνεχώς. Μπορούμε να ελπίζουμε είτε σε συμπτώσεις (ευτυχείς), είτε σε θαύματα πολλά. Όσο δεν αλλάζουμε δεν υπάρχει άλλος τρόπος να πετύχουμε.

 

Στις ερωτήσεις για τα αποτελέσματα του ταξιδιού της στην Αθήνα (Πέμπτη και Παρασκευή) η Δήμαρχος απαντά με πλατύ εκφραστικό χαμόγελο. Όταν η συζήτηση «προχωρά», τότε ακούμε από το στόμα της το όνομα του Τρύφωνα Αλεξιάδη. Συνεχίζει όπως φαίνεται και βάζει το χεράκι του προκειμένου αιτήματα της Καβάλας να ικανοποιηθούν. Καταλαβαίνουμε ότι τούτο δεν θα γίνει αυτόματα, με το πάτημα ενός κουμπιού. Χρειάζονται πολλά μικρά βήματα προς τον στόχο. Αυτά γίνονται, πλησιάζουμε.

 

Σημειώνουμε ότι όσο ήταν στην Καβάλα ο Αναπληρωτής Υπουργός Εσωτερικών δεν ενημερώθηκε για το μείζον θέμα της αλλαγής της όδευσης του ΤΑΡ. Ακούμε ότι οι εκπρόσωποι του Αγροτικού Συλλόγου Δήμου Καβάλας προσπάθησαν να «φθάσουν» στον κ. Αλεξιάδη μα δε τα κατάφεραν. Οι βουλευτές που τον συνόδευαν δεν απάντησαν στα τηλεφωνήματα που δέχθηκαν.

 

20 λεωφορεία μπήκαν χθες το πρωί στο λιμάνι της Καβάλας. Τουριστικά όλα. Παρέλαβαν επιβάτες των δύο κρουαζιερόπλοιων, τους οποίους μετέφεραν σε σύντομες εκδρομές στη Ξάνθη και στον Αρχαιολογικό χώρο των Φιλίππων. Όσοι έμειναν στα δύο πλοία βγήκαν μια βόλτα στο κέντρο της πόλης.

 

Οι τοπικοί σύλλογοι και οι εθελοντές που οργανώνουν και μοιράζουν τη βοήθεια προς τους πρόσφυγες αποφάσισαν (από την Παρασκευή) να μην βρεθούν το απόγευμα του Σαββάτου στο λιμάνι για μια παρόμοια πρωτοβουλία. Είχαν τους λόγους τους. Διαδικαστικούς και όχι μόνο. Δικαιώθηκαν αφού το πλοίο δεν ήρθε το απόγευμα του Σαββάτου αλλά τα ξημερώματα της Κυριακής.

 

=================================================================

Η νοοτροπία των οδηγών

Την Παρασκευή για 6 ώρες ήταν εκτός κυκλοφορίας μεγάλο τμήμα της οδού Ερυθρού Σταυρού. Δημιουργήθηκε κυκλοφοριακός χάος, πολύ μεγαλύτερο από αυτό που οι αρμόδιοι προέβλεπαν. Οι καταστάσεις, τα προβλήματα που ανέκυψαν και δεν αντιμετωπίστηκαν μας οδηγούν σε ορισμένα χρήσιμα συμπεράσματα:

1)Ακόμη και σήμερα που υπάρχει Εγνατία οδός υπάρχουν πολλά μεγάλα φορτηγά που μπαίνουν στην πόλη. Τα πιο πολλά κατευθύνονται στο λιμάνι για να εξυπηρετηθούν στο Τελωνείο. Άρα η μεταφορά της τελωνειακής υπηρεσίας στο νέο λιμάνι (σχέδιο μακροπρόθεσμο) θα βοηθήσει και από αυτή τη πλευρά την Καβάλα.

2)Οι υπηρεσίες που αποφάσισαν και εκτέλεσαν το απαραίτητο έργο είχαν προειδοποιήσει τους πολίτες με ανακοίνωση που εξέδωσαν την προηγούμενη μέρα. Δυστυχώς ουδείς έδωσε σημασία στην ανακοίνωση, κανείς δεν άλλαξε το πρόγραμμα και την βόλεψη του. Όλοι κινήθηκαν όπως κάθε μέρα με τα αυτοκίνητα τους γνωρίζοντας ότι οι συνθήκες θα ήταν διαφορετικές.

3)Η Τροχαία Καβάλας έλαβε όλα τα απαραίτητα μέτρα, είχε προσωπικό της στις διασταυρώσεις κτλ. Κι αυτό το μέτρο δεν ήταν αρκετό. Όσοι κι αν είναι οι τροχονόμοι στους δρόμους, η κίνηση είναι πάντα μεγαλύτερη.

4)Τις ώρες του έργου η είσοδος στο κέντρο της πόλης από δυτικά και βόρεια γίνονταν μόνο από την οδό Βενιζέλου. Κι όμως και τότε (παρά τους τροχονόμους) υπήρχαν στο κρίσιμο τμήμα της οδού Βενιζέλου (από Φάληρο έως Δαγκλή) παράνομες σταθμεύσεις. Κάποιοι για να μην ενοχλούν την κίνηση παρκάρισαν πάνω στο πεζοδρόμιο, ενοχλώντας τους πεζούς.

5)Στην οδό Βενιζέλου, κοντά στο δημοτικό σχολείο του Άη Γιάννη, υπάρχουν δύο κάδοι σχεδόν μέσα στο οδόστρωμα. Οι κάδοι σκουπιδιών ενοχλούν τα μεγάλα αστικά λεωφορεία. Αποδείχθηκε και την Παρασκευή ότι τα λεωφορεία δυσκολεύονται να περάσουν από το σημείο όταν στο αντίθετο ρεύμα υπάρχει ουρά σταματημένων αυτοκινήτων.

Όλα αυτά (αλλά και πολλά ακόμη που διαπιστώθηκαν στο κέντρο της Καβάλας το πρωί της Παρασκευής) μας δείχνουν ότι το κυκλοφοριακό παραμένει ένα από τα βασικά προβλήματα της πόλης. Οφείλεται όχι μόνο στην έλλειψη αστυνόμευσης, στους στενούς δρόμους κτλ. Βασικό πρόβλημα είναι η νοοτροπία του οδηγού, η οποία είναι πηγή παραβατικής συμπεριφοράς που δεν αλλάζει με τίποτα.

 

Λάϊτ ημερήσια διάταξη

Συνεδριάζει το απόγευμα το Δημοτικό Συμβούλιο Καβάλας με μόνο 22 θέματα στην ημερήσια διάταξη. Αριθμός πολύ μικρός σε σχέση με διπλάσια και τριπλάσια θέματα που απασχόλησαν τις προηγούμενες συνεδριάσεις. Από τα 22 θέματα τα 5 αφορούν ταξίδια αιρετών στο εσωτερικό και εξωτερικό, τα 4 είναι θέματα σχολείων. Με λίγα λόγια η ημερήσια διάταξη είναι λαϊτ. Ευκαιρία να συζητήσουν όλα τα άλλα. Η αφορμή υπάρχει. Εννοούμε τις επαφές της Δημάρχου στην Καβάλα με τον κ. Τρύφωνα Αλεξιάδη αλλά και το πρόσφατο διήμερο ταξίδι της στην Αθήνα.

 

Η κατολίσθηση

Ο Αστυνομικός Διευθυντής Αβραάμ Κοσκερίδης υπέγραψε την Παρασκευή νέα απόφαση για τα κυκλοφοριακά μέτρα που ισχύουν στην Παράκαμψη Καβάλας,  λόγω της κατολίσθησης που σημειώθηκε τον Μάρτιο του 2015. Από τη μια η πρόοδος των εργασιών με την ουσιαστική αποκατάσταση του προβλήματος να έχει γίνει, από την άλλη η ισχύ της αμφιδρόμησης έως το τέλος Νοέμβρη (αυτό αναφέρει στην απόφαση του ο κ. Κοσκερίδης) δείχνουν ότι έρχεται η ώρα η κίνηση να επανέλθει σε κανονικές συνθήκες. Άργησαν μεν, τελειώνουν εντός του μήνα δε.

Προηγούμενο άρθρο

Μητρικός θηλασμός στο Εμπορικό Κέντρο

Επόμενο άρθρο

ΔΕΛΤΙΟ ΕΙΔΗΣΕΩΝ ΔΕΥΤΕΡΑ 2 ΝΟΕΜΒΡΗ 2015