Δύο βουλευτές από την Ξάνθη, βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, επαναφέρουν στη βουλή και μέσω αυτής στα αρμόδια υπουργεία, το πρόβλημα της εμβέλειας του τηλεοπτικού σήματος στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, με έμφαση τις ορεινές περιοχές της Ξάνθης και της Ροδόπης. Κατέθεσαν ερώτηση στους αρμόδιους υπουργούς κυρίους Παππά και Σπίρτζη όπου εμπλέκουν και την πρωτοβουλία της περιφέρειας η οποία δεν τελεσφόρησε, οι επιπλέον αναμεταδότες που είναι απαραίτητη ν΄ αγορασθούν μέσω ευρωπαϊκού προγράμματος. Η ερώτηση των κ.κ. Στάθη και Ζεϊμπέκ κατατέθηκε την περασμένη εβδομάδα. Ταυτόχρονα προβληματα με το ψηφιακό τηλεοπτικό σήμα εντοπίζονται και το νομό Καβάλας. Υπάρχουν περιοχές όπου το ψηφιακό σήμα δεν φτάνει. Αναφέρεται ειδικότερα η περιοχή του πρώην δήμου Πιερέων. Εκεί μάλιστα όπως λέγεται λειτουργούν ακόμη και τώρα αναλογική αναμεταδότες για να εξυπηρετούνται όλοι οι κάτοικοι.
Στον πρώην Δήμο Ορεινού επίσης δεν φτάνει το σήμα της Digea αλλά και στη Νότια Θάσο, σε περιοχές που δεν έχουν οπτική επαφή με το Υψάριο.
Υπολογίζεται ότι στο νομό Καβάλας ένα 10% του πληθυσμού δεν εξυπηρετείται τηλεοπτικά από την Digaa. Το ποσοστό αυτό είναι αρκετά μεγαλύτερο, αν εξεταστεί συνολικά η κατάσταση στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη.
Γι΄ αυτό άλλωστε επιμένει ν΄ ασχολείται με το πρόβλημα η περιφέρεια ΑΜΘ και το Γιώργος Παυλίδης. Η ερώτηση των δύο βουλευτών αναφέρει τα εξής:
Η μετάβαση στην ψηφιακή εποχή για την Περιφέρεια ΑΜΘ δεν έγινε ομαλά. Από την 1η Σεπτεμβρίου 2014 έγινε η παύση εκπομπής του αναλογικού σήματος για την Περιφέρεια ΑΜΘ χωρίς στη συνέχεια να εκπέμψει το ψηφιακό σήμα σε ένα πολύ μεγάλο μέρος της οροσειράς της Ροδόπης. Ως αποτέλεσμα, δεν υπάρχει μέχρι και σήμερα πρόσβαση στην ελληνική τηλεόραση για τους κατοίκους των περιοχών αυτών, παρόλο που πληρώνουν κανονικά το τέλος για την ΕΡΤ. Επομένως, η αδυναμία πρόσβασης στη δημόσια και στην ιδιωτική τηλεόραση αναγκάζει τους πολίτες της περιοχής να καταφύγουν σε άλλες λύσεις, όπως στην αγορά ιδιωτικών αποκωδικοποιητών και στην χρήση των υπηρεσιών ελληνικής ψηφιακής πλατφόρμας δορυφορικής συνδρομητικής τηλεόρασης (NOVA). Συνολικά, η μετάβαση στην ψηφιακή τηλεόραση αποτέλεσε υπόθεση διαπλοκής. Ο αποκλεισμός της ΕΡΤ από τον διαγωνισμό για το ψηφιακό φάσμα, μετά το αυταρχικό κλείσιμό της, με στόχο να αναλάβει το έργο η κοινοπραξία της DIGEA -που δημιουργήθηκε από τους ιδιωτικούς τηλεοπτικούς σταθμούς για να ελέγχουν πλήρως τις ψηφιακές τηλεοπτικές εκπομπές- και σε συνδυασμό με το πρόγραμμα “ψηφιακής σύγκλισης”, όπου και η ανάληψη του κόστους της κάλυψης με ψηφιακό σήμα υπάγεται στους ΟΤΑ, καταδεικνύει τις σκανδαλώδεις πολιτικές που προώθησε η προηγούμενη κυβέρνηση.
Συγκεκριμένα, παρόλο που ο Νόμος 2328/95 σχετικά με τους τηλεοπτικούς σταθμούς εθνικής εμβέλειας ορίζει ότι η άδεια λειτουργίας τους έχει χορηγηθεί “υπό τον πρόσθετο όρο της κάλυψης όλης της επικράτειας μέσα σε (1) έτος και της κάλυψης όλων των νησιωτικών και μεθοριακών περιοχών μέσα σε (9) μήνες από την χορήγηση της άδειας” (§3.α.), με βάση την απόφαση 716-003/25-6-2014 και συγκεκριμένα με το άρθρο 6 παρ. 1 επισημαίνεται ότι “…ο κάτοχος των δικαιωμάτων χρήσης ραδιοσυχνοτήτων οφείλει να καλύπτει τουλάχιστον το 95% του πληθυσμού της χώρας εφαρμόζοντας τον χάρτη συχνοτήτων”. Έτσι, ενώ η ΕΡΤ κάλυπτε το 99,8% του πληθυσμού, η DIGEA είχε τη δυνατότητα να καλύψει με ψηφιακό σήμα το 95% του πληθυσμού εξαιρώντας τις ακριτικές περιοχές της χώρας και μέσα σε αυτές την οροσειρά της Ροδόπης.
Στο ίδιο άρθρο (6), παρ.2 της απόφασης 716-003/25-6-2014, αναφέρεται ότι “Μετά την ολοκλήρωση του δικτύου, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην ανωτέρω υπό 1 παρ. του παρόντος άρθρου και εάν υφίσταται μέρος του πληθυσμού που βρίσκεται εκτός της περιοχής κάλυψης του δικτύου, ο Κάτοχος των δικαιωμάτων χρήσης ραδιοσυχνοτήτων, εφόσον δεν προτίθεται να επεκτείνει το δίκτυό του στις περιοχές αυτές, οφείλει να συνεργάζεται με τρίτους και ιδίως με Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, οι οποίοι προτίθενται να αναλάβουν το κόστος προμήθειας, εγκατάστασης, λειτουργίας και συντήρησης και να διαθέσουν την απαραίτητη έκταση για τις εν λόγω υποδομές…”. Σε αυτό το πλαίσιο, με την απόφαση του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων (ΑΔΑ: 79ΞΝ1-1ΡΙ) εγκρίθηκε η Ένταξη της Πράξης “Παροχή ψηφιακού τηλεοπτικού σήματος σε ακριτικές περιοχές της Περιφέρειας ΑΜΘ” , στον Αξονα Προτεραιότητας “02 – ΤΠΕ και βελτίωση της ποιότητας ζωής” του Ε.Π. “Ψηφιακή Σύγκλιση”.
Η εκτιμώμενη πληθυσμιακή κάλυψη ανερχόταν στους 150.000 – 180.000 κατοίκους στους Νομούς: Έβρου, Σαμοθράκης, Ροδόπης, Καβάλας, Θάσου, Δράμας και Ξάνθης. Ωστόσο, τελικά η Περιφέρεια ΑΜΘ απεντάχθηκε από το πρόγραμμα, με την αιτιολογία ότι η ψηφιακή σύγκλιση δεν μπορεί να ολοκληρωθεί μέσα στους καταληκτικούς χρόνους του ΕΣΠΑ.
Αντί λοιπόν, οι ευθύνες για την παροχή ψηφιακού σήματος να αποδοθούν στην DIGEA, η προηγούμενη κυβέρνηση επέλεξε να αναλάβει η Περιφέρεια το κόστος κάλυψης, από τους πόρους των πολιτών και τα χρήματα του ΕΣΠΑ, τα οποία θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν για την ανάπτυξη της. Επιπρόσθετα, η DIGEA έχει εξασφαλίσει κανονικά τα έσοδα της από τους περιφερειακούς σταθμούς της περιοχής, χωρίς εντούτοις να την καλύπτει με ψηφιακό σήμα.
Επειδή, λοιπόν, είναι δικαίωμα των πολιτών να έχουν πρόσβαση στη δημόσια και μη τηλεόραση και στην πληροφόρηση.
Επειδή, με τον ν. 3431/2006 αρ. 2 ορίζεται η «Καθολική υπηρεσία» ως το ελάχιστο σύνολο υπηρεσιών, […] το οποίο είναι διαθέσιμο για κάθε χρήστη στην Ελληνική Επικράτεια, ανεξάρτητα από τη γεωγραφική του θέση και, υπό το πρίσμα των ιδιαίτερων εθνικών συνθηκών, σε προσιτή τιμή.
Επειδή, οι πολίτες καταβάλλουν κανονικά τα τέλη υπέρ της ΕΡΤ, μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ χωρίς να έχουν πρόσβαση στις υπηρεσίες της.
Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
1. Σε ποιες ενέργειες θα προβούν προκειμένου να αποκτήσουν οι αναφερόμενες περιοχές πρόσβαση στο τηλεοπτικό δίκτυο και στους τηλεοπτικούς σταθμούς εθνικής εμβέλειας, δημόσιους και ιδιωτικούς και με ποιον τρόπο θα εξασφαλίσουν την εκπομπή ψηφιακού σήματος, για να μην αναγκάζονται οι κάτοικοι και η Περιφέρεια να καταφεύγουν σε άλλες λύσεις;
2. Σε ποιες ενέργειες προτίθενται να προβούν, ώστε το σήμα της ΕΡΤ να φτάσει ως τις ακριτικές περιοχές της χώρας και με βάση τον πρόσφατα ψηφισμένο νόμο 4324/2015 αρ. 2 περ. 11 να γίνει η ΕΡΤ Α.Ε. πάροχος περιεχομένου και δικτύου για τη μετάδοση των προγραμμάτων της και στις συγκεκριμένες περιοχές;