Στις 9 Ιουλίου του 2013 – δηλαδή πριν από λίγες μόνο ημέρες- η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας Θράκης ενέκρινε τους περιβαλλοντικούς όρους της εταιρίας CORAL ΑΕ, η έδρα της οποίας βρίσκεται στη Νέα Καρβάλη. Πίσω ακριβώς από τις εγκαταστάσεις της Καβάλα Όιλ. Το θέμα φαίνεται να περνά στο ντούκου. Έχει όμως μεγάλο ενδιαφέρον, όπως θα εξηγήσουμε αμέσως τώρα.
Η εταιρία CORAL αποθηκεύει και διακινεί υγρά καύσιμα. Είναι διάδοχος εταιρία της Penylan. Πριν από τη Penylan οι ίδιες αποθήκες υγρών καυσίμων ήταν ιδιοκτησία άλλων εταιριών (Θάσος Ελλάς, ΒΡ κτλ). Η δραστηριότητα είναι λίγο πολύ γνωστή, άρχισε στην ίδια περιοχή το 1980 όταν η πρώτη εταιρία (Θάσος Ελλάς) κατασκεύασε τις δεξαμενές αποθήκευσης υγρών καυσίμων. Από τότε η ίδια εγκατάσταση αλλάζει συχνά ιδιοκτήτη και μεγαλώνει. Σε κάθε ευκαιρία. Οι δε τοπικοί φορείς και παράγοντες είναι σαφώς αντίθετοι στην επέκταση των δεξαμενών, αυτό όμως δεν μπορούν (όπως αποδεικνύεται) να το σταματήσουν. Οι αντιρρήσεις και οι αποφάσεις των συλλογικών οργάνων ελάχιστα επηρεάζουν την ουσία.
Το 2009 η εταιρία Penylan απευθύνεται πρώτη φορά στις αρμόδιες υπηρεσίες. Ζητά ανανέωση της άδειας περιβαλλοντικών όρων και τροποποίηση αυτής. Εμμέσως πλην σαφώς δια της ίδιας οδού επιδιώκει αναβάθμιση και επέκταση της εγκατάστασης. Από τότε αρχίζει το σήριαλ με συχνή αλληλογραφία των εταιριών με τις υπηρεσίες αφού το 2011 η Penylan αποσύρεται και στη θέση της εμφανίζεται η εταιρία Coral. Μεσολαβούν πολλά έγγραφα. Κάποια στιγμή το θέμα φθάνει και στο Περιφερειακό Συμβούλιο της ΑΜΘ (10-11-2011). Το οποίο γνωμοδοτεί ομόφωνα αρνητικά επί του συγκεκριμένου αιτήματος. Ρόλο παίζει η παρέμβαση του Λάζαρου Βασιλειάδη, που εξηγεί γιατί δεν πρέπει να γίνει δεκτό το αίτημα της εταιρίας.
Η ίδια υπόθεση απασχολεί αρχές του 2013 το Περιφερειακό Συμβούλιο Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης της Αποκεντρωμένης. Η γνωμοδότηση του είναι θετική. Αμέσως μετά η εταιρία προσκομίζει νέα έγγραφα που συνηγορούν στην ικανοποίηση του αιτήματος της κι έτσι στις 9 Ιουλίου (την προηγούμενη εβδομάδα) εξασφαλίζονται νέοι και εγκεκριμένοι περιβαλλοντικοί όροι.
Μεταξύ των άλλων αυτοί προβλέπουν: «Η διακινούμενη ποσότητα των πετρελαιοειδών συνολικά από τη μονάδα (με βάση τα στοιχεία της υφιστάμενης διακίνησης) εκτιμάται ότι θα είναι περίπου 90.500 m3 ετησίως, ενώ ειδικότερα η διακινούμενη ποσότητα βενζίνης εκτιμάται ότι θα είναι περίπου 27.500 m3 ετησίως. Η υφιστάμενη εγκατάσταση αποτελείται από Βιομηχανικό γήπεδο συνολικής επιφάνειας 12.188 m², Κτιριακές εγκαταστάσεις συνολικής επιφάνειας 1254,34 m² που περιλαμβάνουν το κτίριο διοίκησης, τις δεξαμενές αποθήκευσης και το σταθμό φόρτωσης προϊόντων, Ένα ιδιόκτητο αγκυροβόλιο μέσω του οποίου παραλαμβάνονται τα πετρελαιοειδή, εγκαταστάσεις αποθήκευσης και διακίνησης πετρελαιοειδών, που περιλαμβάνουν πέντε Μεταλλικές (5) δεξαμενές αποθήκευση των πετρελαϊκών προϊόντων. Θα κατασκευαστεί νέος αγωγός εκφόρτωσης προϊόντων αυτοκαθαριζόμενος με ξέστρο σε παράλληλη θέση με τον υπάρχοντα αγωγό για τον εκσυγχρονισμό και την αύξηση της ασφάλειας λόγω παλαιότητας του υφιστάμενου. Από την εγκατάσταση της CORAL A.E. μέχρι την ακτογραμμή ο αγωγός θα οδεύσει υπέργεια παράλληλα με τη θέση της υφιστάμενου αγωγού και στη συνέχεια υπόγεια στην παραλία και υποθαλάσσια στον πυθμένα μέχρι το αγκυροβόλιο όπως απεικονίζεται στους σχετικούς χάρτες που συνοδεύουν την παρούσα. Θα γίνει κατασκευή δυο βοηθητικών δεξαμενών σταθερής οροφής (2 Χ 500 m3) για αποθήκευση diesel κίνησης και θέρμανσης. Δίπλα στο υφιστάμενο αντλιοστάσιο θα κατασκευαστεί νέο αντλιοστάσιο προϊόντων με πέντε αντλίες. Στο υφιστάμενο αντλιοστάσιο θα προστεθούν δυο ακόμη αντλίες. Για λόγους ευελιξίας θα κατασκευαστεί μία νέα νησίδα φόρτωσης. Στο ανατολικό τμήμα της εγκατάστασης θα κατασκευαστούν 2 οριζόντια δοχεία (`BUFFER TANKS`), όγκου 50 m3 έκαστο για την υποδοχή θαλασσινού νερού από τον αγωγό εκφόρτωσης, πριν την εκφόρτωση από Δ/Ξ. Η λειτουργία τους συνίσταται στο να συλλέγουν πριν τη εκφόρτωση το θαλασσινό νερό που περιέχει ο αγωγός εκφόρτωσης όταν δεν είναι σε λειτουργία».
Όποιος διαβάσει αναλυτικά την απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων που υπογράφει ο Παναγιώτης Γεωργιάδης Προϊστάμενος Γενικής Δ/νσης Χωροταξικής και Περιβαλλοντικής Πολιτικής της Αποκεντρωμένης, θα καταλάβει ότι ο Νομός Καβάλας δεν ξεμπέρδεψε με τις δεξαμενές υγρών καυσίμων. Αυτές επιμένουν, βρίσκουν πάντα τον τρόπο να κάνουν περισσότερο αισθητή τη παρουσία τους (κι ας πρόκειται για κάτι που τυπικά υφίσταται από πολλά χρόνια τώρα).
*Από την ιστοσελίδα της εταιρίας αντιλαμβανόμαστε πολύ συγκεκριμένα το ποια είναι η εταιρία Coral ΑΕ : Τον Ιούνιο 2010 ολοκληρώθηκε η συμφωνία εξαγοράς των δραστηριοτήτων Shell στην Ελλάδα από τη ΜΟΤΟΡ ΟΙΛ (ΕΛΛΑΣ) ΔΙΥΛΙΣΤΗΡΙΑ ΚΟΡΙΝΘΟΥ A.E. Η συμφωνία αφορά τις δραστηριότητες της Shell στον τομέα των πρατηρίων, των εμπορικών και βιομηχανικών καυσίμων, της ασφάλτου, τις δραστηριότητες εφοδιασμού και διανομής, το υγραέριο, τα χημικά και τις εγκαταστάσεις παραγωγής λιπαντικών στην Ελλάδα. Το δίκτυο των περίπου 700 πρατηρίων Shell, μεταβιβάστηκε και αυτό στη Motor Oil και θα εξακολουθήσει να διατηρεί το εμπορικό σήμα και να διαθέτει τα προϊόντα της Shell, σύμφωνα με τη Σύμβαση Άδειας Χρήσης Σημάτων που υπεγράφη μεταξύ της Shell και της Motor Oil. Με τη συμφωνία αυτή, η επωνυμία της εταιρείας “Shell Hellas Α.Ε.” τροποποιείται σε “Coral Α.Ε.”. Παράλληλα, δημιουργείται κοινοπραξία μεταξύ Shell και Motor Oil με αντικείμενο την εμπορία αεροπορικών καυσίμων και εταιρική επωνυμία “Shell & MOH Aviation Fuels A.E.”, η οποία επίσης θα χρησιμοποιεί τα εμπορικά σήματα και θα διαθέτει τα προϊόντα Shell.Όσο αφορά τις πωλήσεις υγραερίου, η “Shell Gas Α.Ε.Β.Ε.Υ.” μετονομάζεται σε “Coral Gas Α.Ε.Β.Ε.Υ.” και συνεχίζει τη δραστηριότητά της στον κλάδο εμπορίας υγραερίου με τη νέα επωνυμία.