Η θετική για τη ΔΗΜΩΦΕΛΕΙΑ τροπή που έλαβε η εκδίκαση στον Άρειο Πάγο της διένεξης με τον ΟΛΚ αναφορικά με την απαλλοτρίωση της έκτασης στο εμπορικό λιμάνι, φέρνει πλησιέστερα στην υλοποίησή του ένα μακροχρόνιο δημαρχιακό στόχο. Να «εισβάλλει» ο δήμος στην περιοχή του επιβατικού λιμανιού της πόλης και να πάρει υπό την αρμοδιότητά του το κτήριο του τελωνείου. Η διοίκηση του δήμου όμως και η πρόεδρος της ΔΗΜΩΦΕΛΕΙΑ Αναστασία Ιωσηφίδου δε σκοπεύουν να αρκεστούν μόνο στο τελωνιακό κτήριο, αφού τώρα που η χρονική συγκυρία διαφαίνεται ευνοϊκή, ανεβάζουν τον πήχη των διεκδικήσεων.
Την προηγούμενη Πέμπτη, κατ’ εντολή της δημάρχου Δήμητρας Τσανάκα και κατόπιν συνεννοήσεως που είχε προηγηθεί με τον αναπληρωτή υπουργό οικονομικών Τρύφωνα Αλεξιάδη, η κ. Ιωσηφίδου επισκέφθηκε το νομικό συμβούλιο του υπουργείου. Στόχος του ταξιδιού της ήταν να διερευνηθεί η δρομολόγησης της σύννομης διαδικασίας συντέλεσης της απαλλοτρίωσης. Να σημειωθεί ότι η δικαστική υπόθεση του εμπορικού λιμανιού αφορά και στην ποινική δικαιοσύνη πέραν του Αρείου Πάγου. Άρα πλήρης απεμπλοκή θα υπάρξει μόνο όταν θα γίνει συντέλεση της απαλλοτρίωσης των 75 στρεμμάτων και καταβολή της αποζημίωσης που δικαιούται η ΔΗΜΩΦΕΛΕΙΑ.
Στη διάρκεια της συζητήσεως που πραγματοποίησε η κ. Ιωσηφίδου με τον εκπρόσωπο του νομικού συμβουλίου του ΥΠΟΙΚ, έγινε επιτέλους κατανοητό ότι η διαδικασία της απαλλοτρίωσης θα πρέπει να συνεχιστεί επί των 75 στρεμμάτων. Διότι είναι αδιανόητη η απομείωση της εκτάσεως που αναφερόταν στις μελέτες του έργου και ίσχυε κατά την υλοποίηση του έργου στο λιμάνι. Ο εκπρόσωπος του νομικού συμβουλίου κατανόησε επίσης ότι εάν δικαιωνόταν η πλευρά του ΟΛΚ τότε οι εξελίξεις του έργου θα ήταν φοβερά δυσάρεστες.
Η συντέλεση της απαλλοτρίωσης που θα δώσει ένα τέλος σ’ αυτό το σήριαλ και θα απομακρύνει τον κίνδυνο για το έργο σημαίνει πως θα πρέπει να καταβληθεί το ποσό της αποζημίωσης που όρισε το εφετείο και αμετάκλητα τείνει να εγκρίνει και ο Άρειος Πάγος. Υπήρχε όμως και μια εναλλακτική λύση την οποία θα μπορούσε να αποδεχθεί ο δήμος ώστε να απεμπλακεί το έργο. Εάν δηλαδή ο ΟΛΚ επικαλεστεί οικονομική αδυναμία καταβολής του ποσού της απαλλοτρίωσης σε ρευστό, ο δήμος θα δεχόταν να λάβει ως «αντίτιμο» τις αποθήκες του τελωνείου. Σ’ αυτή την πρόταση που διατύπωσε η κ. Ιωσηφίδου προς το νομικό συμβούλιο, της αντιπρότειναν την παραχώρηση της χρήσης του ακινήτου. Μια πρόταση όμως που δε γίνεται δεκτή διότι η χρήση ενός ακινήτου δεν «ισοφαρίζει» το οφειλόμενο προς τη ΔΗΜΩΦΕΛΕΙΑ ποσό.
Έτσι, η συζήτηση εξελίσσεται πλέον επί της κυριότητας του κτηρίου. Η κυριότητα του κτηρίου όμως ανήκει στο ελληνικό δημόσιο και όχι στον ΟΛΚ που υποχρεούται να καταβάλλει την αποζημίωση. Αν δεν εξευρεθεί κατάλληλος τρόπος ικανοποίησης της ΔΗΜΩΦΕΛΕΙΑ, τότε δίνεται και μια έτερη λύση. Να παραχωρηθεί στο δήμο η μακροχρόνια χρήση ολόκληρης της χερσαίας ζώνης του επιβατικού λιμανιού, εντός της οποίας φυσικά συμπεριλαμβάνεται και το τελωνείο, με τη συναίνεση του ΤΑΙΠΕΔ και του ΟΛΚ. Εκτός φυσικά εάν ο ΟΛΚ εξασφαλίσει και πληρώσει το ποσό της αποζημίωσης που λόγω των τόκων ξεπερνά πλέον το 1.700.000 ευρώ.
Ενόψει λοιπόν της αναμενόμενης από τον Άρειο Πάγο αμετάκλητης αποφάσεως υπέρ του δήμου Καβάλας προετοιμάζονται εναλλακτικές προτάσεις που θα κατατεθούν. Τοποθετώντας σε χρονολογική σειρά τα γεγονότα που θα πρέπει να αναμένουμε το επόμενο διάστημα, η Αναστασία Ιωσηφίδου αναφέρθηκε στην αναίρεση που είχε κατατεθεί και από το ελληνικό δημόσιο για την οποία όμως δεν είχε ενημερωθεί η ΔΗΜΩΦΕΛΕΙΑ και η εκδίκαση είχε προσδιορισθεί για τον Απρίλιο του 2016. Ωστόσο, η κ. Ιωσηφίδου επέδειξε στην πρόεδρο του Αρείου Πάγου έγγραφο σχετικό με τον κίνδυνο απένταξης του έργου και άρα ζημίας ύψους 20 εκατομμυρίων του ελληνικού δημοσίου. Η πίεση απέδωσε πλησιέστερη ημερομηνία εκδίκασης της αναίρεσης από τον Άρειο Πάγο στις 18 Δεκεμβρίου.
Εάν δεν υπάρξουν παραιτήσεις των δικογράφων δεν αποκλείεται σε διάστημα λιγότερο του ενός μηνός μετά την εκδίκαση να υπάρξει η επίσημη δικαστική απόφαση. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς της κ. Ιωσηφίδου, εντός του πρώτου εξαμήνου του 2016 θα πρέπει επιτέλους να ολοκληρωθεί το έργο στο εμπορικό λιμάνι. Κι από την άλλη, ο δήμος Καβάλας είτε να λάβει το ποσό της αποζημιώσεως από τον ΟΛΚ, είτε να εξασφαλίσει την κυριότητα του κτηρίου στο επιβατικό λιμάνι, ή τη χρήση της χερσαίας ζώνης.