Ο Σύλλογός μας ως ο πλέον αρμόδιος, λόγω της καθημερινής τριβής των Μελών του με τα οξυμένα προβλήματα των μικρομεσαίων αυτοαπασχολούμενων επαγγελματιών στην τρέχουσα οικονομική συγκυρία και στην υφεσιακή στασιμότητα της Ελληνικής Οικονομίας, αν και κατανοεί την ανάγκη ευρέων μεταρρυθμίσεων στο ασφαλιστικό σύστημα με στόχο να γίνει ΠΛΗΡΩΣ ΑΝΤΑΠΟΔΟΤΙΚΟ ως προς τις καταβαλλόμενες εισφορές και τις λαμβανόμενες συντάξεις, πρώτος επεσήμανε ότι θεωρεί απαράδεκτες τις υπερβολικές αυξήσεις ασφαλιστικών εισφορών που τις μετατρέπουν σε «κεφαλικό φόρο» και καταργούν κάθε έννοια δίκαιης ανταποδοτικότητας.
Θα θέλαμε να υποστηρίξουμε και εμείς τα περί «αλληλεγγύης των γενεών» αν κρίναμε ότι γίνεται προσπάθεια κατάργησης της πελατειακής σχέσης και της παρούσας Κυβέρνησης με ειδικές κατηγορίες προνομιούχων συνταξιούχων που έως τώρα απολάμβαναν (και δυστυχώς θα συνεχίσουν) να απολαμβάνουν δυσανάλογες συντάξεις σε σχέση τόσο με την διάρκεια του ασφαλιστικού τους βίου όσο και με τις καταβληθείσες συνολικά εισφορές.
Υποχρέωση εξορθολογισμού ενός συνταξιοδοτικού συστήματος που διατηρεί αδικίες και ισοπεδώνει δικαιώματα στον βωμό του να μην θιγούν επικουρικές αλλά και βασικές συντάξεις που σε πάρα πολλές περιπτώσεις δεν έχουν καμία σύνδεση με τα πραγματικά αποθεματικά των ταμείων που τις υποστηρίζουν αλλά βασίζονταν και δυστυχώς θα συνεχίσουν να βασίζονται στην επιχορήγηση του Δημοσίου που αυτό με την σειρά του βασιζόταν σε δανεικά που τώρα τελείωσαν και τελικά τα πληρώνουμε όλοι οι υπόλοιποι. Η λογική του παραλόγου δηλαδή.
Ο Σύλλογός μας συνεχίζοντας την προσπάθεια του όχι μόνον για ενημέρωση των εμπλεκομένων Φορέων και της Πολιτικής Ηγεσίας αλλά και την δημιουργία παραγωγικού διαλόγου σχετικά με το σχέδιο νόμου για το ασφαλιστικό καταθέτει δημόσια τους κάτωθι προβληματισμούς και απόψεις του :
1.- Η λογική να συνδεθεί το ύψος των εισφορών με τα καθαρά κέρδη θεωρούμε πως είναι λάθος. Δεν είμαστε αντίθετοι στην επί πλέον οικονομική συμβολή των επαγγελματιών του Κλάδου με υψηλά δηλωμένα εισοδήματα εφόσον είναι αναγκαία για την βιωσιμότητα του ασφαλιστικού μας φορέα (του Ο.Α.Ε.Ε.), όμως νομίζουμε ότι έτσι όπως έχει σχεδιαστεί θα δημιουργήσει ΜΗ βιώσιμες επιχειρήσεις και οι οφειλές στα ασφαλιστικά ταμεία θα αυξηθούν, διότι οι επιχειρήσεις δεν θα μπορέσουν να ανταπεξέλθουν και αυτό με την σειρά του θα δημιουργήσει αύξηση της ανεργίας και μεταφορά αρκετών επιχειρήσεων σε διπλανές χώρες με μεγάλη μείωση των εσόδων των ασφαλιστικών ταμείων αλλά και του Δημοσίου γενικότερα.
2.- Παράλληλα καταθέτουμε τον προβληματισμό μας για τα κενά που συνοδεύουν την έννοια των «καθαρών μηνιαίων φορολογητέων κερδών του προηγούμενου έτους» καθώς ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ διευκρίνιση εάν:
2.α. Τα φορολογητέα κέρδη θα είναι προ φόρου ή μετά την αφαίρεση του (χωρίς ίσως την προκαταβολή) ;
2.β. Τα φορολογητέα κέρδη θα προσδιορίζονται από τα δηλωθέντα ή και από τα ετήσια τεκμήρια του φορολογουμένου που σε πολλές περιπτώσεις είναι μεγαλύτερα ;
2.γ. Πώς θα προσδιορίζεται το καθαρό φορολογητέο εισόδημα όταν κάποιος είναι μέλος σε πολλές προσωπικές εταιρίες;
2.δ. Τι θα ισχύσει για τα κέρδη από συμμετοχή σε κεφαλαιουχικές εταιρίες, εισόδημα που είναι διαφορετικής πηγής; Θα πληρώνουν ασφάλεια ή όχι και αν ναι επί ποιου ποσού και ποιοι;
2.ε. Στο επίμαχο σχέδιο νόμου και στο άρθρο 53 προβλέπεται να καταβάλλουμε ποσοστό 20% του καθαρού φορολογητέου εισοδήματος για εισφορές σύναξης και στο άρθρο 57 6,95% για ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, δηλαδή σύνολο 26,95%. Το ποσοστό αυτό σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να αυξήσει τις ασφαλιστικές εισφορές έως και 3,5 φορές χωρίς ΚΑΜΙΑ ανάλογη αύξηση της σύνταξης. Είναι αυτό ανταποδοτικό και δίκαιο;
2.στ. Τι θα γίνει όταν ο ελεύθερος επαγγελματίας έχει και εισοδήματα από μισθωτές υπηρεσίες; Θα υπολογίζονται αφαιρετικά εκείνες οι εισφορές ή θα αθροίζεται το εισόδημα.
2.ζ. Οι ασφαλιστικές εισφορές θα εκπίπτουν από το εισόδημα της χρήσης για να υπολογισθεί το φορολογητέο κέρδος ή από την επόμενη χρονιά;
2.η. Αν σε μελλοντικούς φορολογικούς ελέγχους προσδιορισθεί διαφορετικό φορολογητέο εισόδημα αυτό θα έχει ασφαλιστικές εισφορές ή όχι ;
2.θ. Σήμερα η ανώτερη υποχρεωτική ασφαλιστική κλάση του ΟΑΕΕ αντιστοιχεί (βάσει του νομοσχεδίου) σε ετήσιο φορολογητέο εισόδημα 20.000,00€ περίπου. Έχει μπει στον κόπο να υπολογίσει κάποιος στο αρμόδιο Υπουργείο ποιο είναι το διαθέσιμο εισόδημα αυτού του αυτοαπασχολούμενου επιχειρηματία μετά από φόρο, φορολογικές επιβαρύνσεις, προκαταβολές φόρου και ασφάλιστρα καταλήγει μικρότερο από εισόδημα ανειδίκευτου εργάτη ;
2.ι. Και ποιον προβλημάτισε το όριο (κατώφλι) της φτώχιας που σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ (ανακοίνωση 7ο 2015) διαμορφώθηκε σε ετήσιο εισόδημα 8.879 ευρώ για άγαμο και σε 17.270 ευρώ για τετραμελή οικογένεια, σύμφωνα με την έρευνα του 2014 ;
2.ια. Ακόμη και η ρύθμιση για τα κόκκινα δάνεια λαμβάνει υπ’ όψιν το αναγκαίο διαθέσιμο εισόδημα για να ΕΠΙ – ΖΗΣΕΙ ένα άτομο ή μια οικογένεια σήμερα (ένας ενήλικας 537€ και οι δύο 906€) και όχι φυσικά για να πληρώνει ΕΝΦΙΑ ή φόρο σε τεκμαρτό εισόδημα γιατί έχει την ατυχία να μένει σε σπίτι (δικό της ή με ενοίκιο είναι άνευ σημασίας) ότι άλλο σκεφτεί η εκάστοτε Κυβέρνηση.
Θέλετε να δούμε για τα 20.000€ που αντιστοιχούν σε μηνιαίο 1.667 € προ φόρου και ασφαλιστικών εισφορών, καθώς υπολογίζουμε ότι με δουλειά – εάν υπάρχει – σίγουρα πάνω από το 8ωρο αυτό είναι ένα πολύ ικανοποιητικό για την σημερινή συγκυρία εισόδημα (που σίγουρα δεν θα βρει σαν μισθωτός στην Ελλάδα) ;
(α) 1.667€ – 26,95% εισφορές (449,26€) = 1.217,74 €
(β) 1.217,74 € – 26% φόρο (= 317,13€ ή μήπως 29%) = 901,13 €
(γ) 901,13 € – το 1/12 του τέλους επιτηδεύματος (650/12=54,17) = 846,96€
(δ) 1.217,74 € – 0,7% εισφορά αλληλεγγύης (8,52€) => διαθέσιμο 838,44€
(ε) να υπολογίσουμε και μια προκαταβολή 75% (που θα γίνει 100%) = 237,85 => διαθέσιμο 600,59 € λίγο περισσότερο από έναν ανειδίκευτο εργάτη χωρίς όμως προϋπηρεσία ή επίδομα γάμου ή ακόμη χειρότερα και πτυχίου
Δηλαδή το διαθέσιμο εισόδημα είναι το 36,03% του φορολογητέου (προ ασφαλίστρων και φόρων)
Αν δουλεύει μόνον ο ένας μπορεί να μας απαντήσει ο οποιοσδήποτε νομοθέτης εάν αυτός ο επαγγελματίας θα πληρώνει ή όχι της εισφορές του ;
Η λογική απάντηση είναι πως «όχι», όπως κάνει σήμερα το 45% των επαγγελματιών γιατί πολύ απλά δεν του περισσεύουν. Και αν έχει και ένα παιδί τότε δεν θα πληρώνει ούτε τον φόρο του.
Αυτά και πολλά άλλα είναι τα θέματα που μας απασχολούν επί του συγκεκριμένου σχεδίου νόμου και τολμούμε να συμπεράνουμε ότι:
– Εάν πρόθεση του συντάκτη του νομοσχεδίου ή και της Κυβέρνησης είναι η εξόντωση των μικροεπαγγελματιών αυτοαπασχολούμενων και η «άλωση» της πίττας από ξένα ή ημεδαπά επιχειρηματικά συμφέροντα αυτή θα επιτευχθεί χωρίς καμία άλλη προσπάθεια
– Αν στόχος είναι η συντήρηση του ασφαλιστικού με γνώμονα «το μη χείρον βέλτιστο» τότε η Κυβέρνηση θα αποτύχει και στα δύο καθώς αυξάνοντας την ανεργία (ναι ανεργία έχουμε και όταν κλείνουν οι μικροί αυτοαπασχολούμενοι επιχειρηματίες) δεν αυξάνονται ούτε τα έσοδα από φόρους , ούτε από ασφαλιστικές εισφορές
– Παράλληλα θα αυξηθούν οι ανείσπρακτες οφειλές προς τα ασφαλιστικά ταμεία καθώς εάν μπει ο προβληματισμός «πληρωμή υπέρμετρων υποχρεώσεων ή επιβίωση» θα υπερισχύει αυτονόητα το δεύτερο.
– Είναι παράλογο να υποστηρίζουν κάποια μέλη της Κυβέρνησης ότι «στοχεύουμε σε ανάπτυξη» και άλλα να νομοθετούν «κτυπώντας την επιχειρηματικότητα και την απασχόληση» και αυξάνοντας τον αριθμό αυτών που σκέπτονται να μετακομίσουν σε άλλες χώρες εκτός ή εντός Ε.Ε. είτε επιχειρηματικά είτε για εύρεση εργασίας.
Το Δ.Σ.