Στην απόλυση ένδεκα ναυτεργατών προχώρησε η ναυτιλιακή εταιρεία του Γιάννη Μητσόπουλου, αντίδραση στο γεγονός ότι τα δρομολόγια του φέρι μποτ «Φιλιάγκος» εκτελούνται από πληρώματα που όλη την ημέρα παραμένουν ίδια. Το γεγονός καταγγέλθηκε στο Λιμεναρχείο αλλά τα πρόστιμα που επιβλήθηκαν δεν άλλαξαν την κατάσταση. Η εταιρία Μητσόπουλου δεν αποκλείεται να συνεχίσει τις απολύσεις σταματώντας από τη δουλειά μία ακόμη βάρδια εργαζόμενων. Στο μεταξύ ασκούνται πιέσεις προκειμένου να αντικατασταθεί ο Λιμενάρχης Καβάλας Θωμάς Τσιάλος. Οι αυξημένες αλλά και αδικαιολόγητες πιέσεις αφορούν πολιτικά πρόσωπα εκτός Καβάλας κι επιχειρηματικά συμφέροντα.
Ο νομικός σύμβουλος του σωματείου ναυτεργατών Φάνης Γκερλεκτσής ασχολήθηκε με τη συγκεκριμένη υπόθεση και το πρωί της Πέμπτης από τη ραδιοφωνική συχνότητα της ΠΡΩΙΝΗΣ μας έδωσε περισσότερες λεπτομέρειες σημειώνοντας:
«Οι καβαλιώτες θα πρέπει να κατανοήσουν ότι φέτος το καλοκαίρι επικρατούν ιδιάζουσες συνθήκες στις τοπικές ακτοπλοϊκές γραμμές, που δεν αποκλείεται να οδηγήσουν σε προβλήματα τα οποία επεκτείνονται ακόμη και στην ασφάλεια των πλόων.
Όπως είναι γνωστό, παραδοσιακά τις ακτοπλοϊκές γραμμές Καβάλας – Θάσου εκμεταλλεύονται οι δύο ναυτιλιακές εταιρείες, η ΑΝΕΘ και η ΝΕΚ ιδιοκτησίας Μητσόπουλου. Στη διάρκεια των τελευταίων ετών εκδηλώθηκαν προσπάθειες προκειμένου να υπάρξει και μία τρίτη εταιρεία, στη βάση κάποιου συμβιβασμού, το περιεχόμενο του οποίου δεν το γνωρίζουμε. Πράγματι, η τρίτη εταιρεία ήρθε στην Καβάλα και εκ του αποτελέσματος διαπιστώνεται ότι αν και μπορούσε να αναλάβει περισσότερα δρομολόγια, τελικά εκτελεί λιγότερα. Ο συγκεκριμένος επιχειρηματίας προσπαθεί να ισοσκελίσει τον αριθμό των λιγότερων δρομολογίων με την υπερεκμετάλλευση του προσωπικού του.
Ενώ δηλαδή πρέπει να εξασφαλίζει στους εργαζόμενους ένα ελάχιστο αριθμό ωρών ανάπαυσης ανά ημέρα και ανά εβδομάδα, βάσει προεδρικού διατάγματος του 2002, ωστόσο δεν το εφαρμόζει. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι ναυτεργάτες της εταιρείας του κ. Φιλιάγκου εργάζονται περισσότερες από τις επιτρεπτές ώρες. Ανά εβδομάδα δηλαδή ο αριθμός των εργάσιμων ωρών είναι αυξημένος περίπου είκοσι επιπλέον ώρες. Αυτό μεταφράζεται σε φοβερή υπέρβαση του επιτρεπτού ορίου ανάπαυσης, με αποτέλεσμα τον όγκο εργασίας που θα πρέπει να εκτελούν δύο ή τρεις βάρδιες να αναγκάζεται να τον διεκπεραιώνει μία και μόνη βάρδια.
Το πρόβλημα που δημιουργήθηκε δεν αφορούσε μόνο στο σωματείο και στους ναυτεργάτες, αλλά έσπευσαν να το “αξιοποιήσουν” και οι ανταγωνιστικές εταιρείες και ειδικότερα η ΝΕΚ του κ. Μητσόπουλου. Προφανώς ο κ. Μητσόπουλος δε συμβιβάστηκε με την ιδέα έλευσης μια ακόμη ναυτιλιακής κι έτσι εκμεταλλεύεται οποιοδήποτε στοιχείο μπορεί, ώστε ο κ. Φιλιάγκος να αποχωρήσει. Είναι αυτονόητος ο ισχυρισμός του σωματείου, ότι εάν η εταιρεία του κ. Φιλιάγκου θελήσει να συνεχίσει στις ακτοπλοϊκές γραμμές θα πρέπει να απασχολήσει επιπλέον βάρδιες, κοντολογίς να εφαρμόσει τη νομοθεσία.
Το σωματείο προχώρησε σε σχετική διαμαρτυρία για τις προαναφερόμενες συνθήκες, με αποτέλεσμα να δρομολογηθεί έρευνα εκ μέρους του Λιμεναρχείου. Τα αρμόδια όργανα δεν μας ενημέρωσαν, ωστόσο μάθαμε από την Αθήνα ότι όντως διαπιστώθηκαν σοβαρές παραβάσεις κι επιβλήθηκαν διοικητικές κυρώσεις. Σύμφωνα με την καθιερωμένη ελληνική νοοτροπία, όταν επιβάλλονται πρωτοβάθμιες κυρώσεις συνήθως ακολουθεί η διαδικασία των ενστάσεων και των προσφυγών. Υποθέτω επομένως ότι ο επιχειρηματίας θα προχώρησε σε υποβολή ενστάσεων επί των επιβαλλόμενων διοικητικών κυρώσεων. Ο χρόνος καθυστέρησης που θα κερδίσει θα είναι βεβαίως πολύτιμος, διότι το καλοκαίρι θα κυλήσει με τις ενστάσεις να εκκρεμούν και την έκδοση της αποφάσεως να τοποθετείται τον ερχόμενο χειμώνα.
Στο πλαίσιο του αντιπερισπασμού, μάθαμε ότι ο κ. Μητσόπουλος απέλυσε ένδεκα ναυτεργάτες, ενώ σκοπεύει να απολύσει άλλους τόσους εργαζόμενους. Εκτός εάν για τους επόμενους ένδεκα δεν επιφυλάσσει απόλυση αλλά μια δραματική αλλαγή του εργασιακού καθεστώτος. Άρα η ΝΕΚ επιχειρεί να αντιγράψει τις συνθήκες υπό τις οποίες λειτουργεί η ανταγωνίστρια εταιρεία. Εάν οι παραβάσεις που διαπίστωσε το Λιμεναρχείο ήταν άκρως σοβαρές, τότε όφειλε να διατάξει την απαγόρευση απόπλου του πλοίου του κ. Φιλιάγκου. Μέχρι στιγμής δε συνέβη κάτι ανάλογο ωστόσο μπορεί το Λιμεναρχείο να το πράξει εάν η εταιρεία παρά τις κυρώσεις επιμένει στο ίδιο καθεστώς.
Έτσι όμως ο καιρός θα κυλάει και τις συνέπειες του σκληρού ανταγωνισμού θα τις πληρώνουν οι ναυτεργάτες. Πίσω από τη συγκεκριμένη εξέλιξη προφανώς υποκρύπτεται η απελευθέρωση της ακτοπλοΐας, ενώ τα θύματα του σκληρού ανταγωνισμού μεταξύ των καπιταλιστικών εταιρειών όπως πάντα θα είναι οι εργαζόμενοι».
=