Με ένα κύμα κακοκαιρίας να πλήττει την περιοχή μας παραμονές της Πρωτοχρονιάς ρωτήσαμε τον πρόεδρο των πρατηριούχων υγρών καυσίμων της Καβάλας Φώτη Πούλο εάν η διεθνής πτώση της τιμής του πετρελαίου βοηθά τους καταναλωτές να ωφεληθούν και να προμηθευτούν πετρέλαιο θέρμανσης. Ο κ. Πούλος μας αποκάλυψε ότι το υπουργείο σχεδιάζει νέα αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης ως αντιστάθμισμα στη μείωση των τελών κυκλοφορίας. Ο κ. Πούλος επεσήμανε επίσης ότι το ίδιο το κράτος διαχειρίζεται τις τιμές των Ελληνικών Πετρελαίων κατέχοντας ποσοστό 75% της αγοράς.
Σαφώς και η πτώση των τιμών είναι αρκετά σημαντική σε σύγκριση με τα ισχύοντα των προηγούμενων μηνών που πέρασε και στην κατανάλωση. Κατά την άποψη του κ. Πούλου όμως θα μπορούσαν να είχαν προηγηθεί κινήσεις εκ μέρους της πολιτείας ώστε να βελτιωθεί το πρόβλημα του ειδικού φόρου κατανάλωσης, ο οποίος κατέστρεψε την αγορά του πετρελαίου και έπληξε οικονομικά επαγγελματίες και καταναλωτές.
Ο πρόεδρος των πρατηριούχων διευκρίνισε ότι ο ειδικός φόρος κατανάλωσης δεν επιβάλλεται ποσοστιαία επί της διεθνής τιμής έτσι ώστε η παγκόσμια μείωση να επιφέρει και την υποχώρηση του φόρου. Ειδικότερα, 0,90 λεπτά είναι η επιβάρυνση του φόρου και του ΦΠΑ επί της τιμής ανά λίτρο και το υπόλοιπο αφορά στο κόστος του προϊόντος. Το πρωί της Τετάρτης η μέση τιμής αγοράς του πετρελαίου θέρμανσης για την περιφερειακή ενότητα Καβάλας έφτανε σε 0,75 λεπτά ανά λίτρο. Το επίπεδο της τιμής είναι το φθηνότερο της τελευταίας 5ετιας. Εάν ο καταναλωτής δικαιούται και την επιστροφή του φόρου που έχει διαμορφωθεί σε 0,25 λεπτά τότε η τιμή μειώνεται σε 0,50 λεπτά ανά λίτρο. Η επιστροφή πάντως για τους καταναλωτές που θα προμηθευτούν πετρέλαιο θέρμανσης έως την 31η Δεκεμβρίου 2015 θα πιστωθεί στους λογαριασμούς τους το πρώτο 10μερου του Φεβρουαρίου 2016.
Τις αμφιβολίες του για τη λειτουργία του συστήματος επιστροφής εξέφρασε επίσης ο Φώτης Πούλος, σημειώνοντας ότι οι λογαριασμοί θα έπρεπε να πιστώνονται άμεσα αφού πρόκειται για χρήματα τα οποία το κράτος έχει ήδη εισπράξει. Και μάλιστα από ένα προϊόν όπως είναι το πετρέλαιο θέρμανσης που είναι είδος πρώτης ανάγκης για τους καταναλωτές κατά τη διάρκεια του χειμώνα. Πλήθος είναι τα τεχνικά προβλήματα που δεν έχουν ξεπεραστεί κι επιπλέον, πολιτική με την επιβολή ειδικών φόρων δε νοείται.
Η μέση τιμή του πετρελαίου κίνησης στα καβαλιώτικα πρατήρια κυμαίνεται σε ένα ευρώ ανά λίτρο και η αντίστοιχη μέση τιμής της αμόλυβδης βενζίνης είναι ελαφρώς φθηνότερη από 1,40 ευρώ. Αν και οι τιμές βρίσκονται σε επίπεδα προ πέντε ετών ωστόσο το κράτος επιβάλλει εξοντωτικούς φόρους επιδιώκοντας την είσπραξη εσόδων. Εκείνο όμως που δε φαίνεται να κατανοούν οι κυβερνώντες είναι ότι παρά την υποχώρηση των τιμών δεν επανήρθε η κατανάλωση των καυσίμων.
Οι πρατηριούχοι έχουν απολέσει περίπου το 40% της κατανάλωσης στη διάρκεια της οικονομικής κρίσης. Εξάλλου, κάθε χρόνο χιλιάδες είναι οι πολίτες που αναγκάζονται να καταθέτουν τις πινακίδες των οχημάτων τους διότι δεν μπορούν να πληρώσουν τα τέλη κυκλοφορίας και να τα συντηρήσουν. Όταν επομένως οι φόροι συνεχίζουν να αυξάνονται τα αρνητικά αποτελέσματα παραμένουν. Ενώ η πτώση στην αγορά του πετρελαίου θέρμανσης κατά τον πρώτο χρόνο επιβολής του ειδικού φόρου άγγιξε το 70%.
=