Aναρτήθηκε την Πέμπτη στην ιστοσελίδα της Περιφέρειας ΑΜΘ, προκειμένου να γίνει διαβούλευση, η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) της πρότασης αναθεώρησης του εγκεκριμένου Περιφερειακού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης (ΠΠΧΣΑΑ) της Περιφέρειας ΑΜΘ. Λίγες μέρες νωρίτερα το πολυσέλιδο κείμενο στάλθηκε προς μελέτη στους περιφερειακούς συμβούλους της ΑΜΘ. Κατά πληροφορίες και σε φορείς όλης της ΑΜΘ.
Ουσιαστικά πρόκειται για μια αναπτυξιακού περιεχομένου πρόταση για την ΑΜΘ, η οποία συντάχθηκε με χρήματα του ΕΣΠΑ το Φθινόπωρο του 2014. Έχει την υπογραφή του Υπουργείου Περιβάλλοντος. Για αυτήν εργάστηκαν 4 μελετητικά γραφεία και 23 τουλάχιστον επιστήμονες. Αναφέρεται στα δεδομένα των 5 νομών. Εξετάζει τρία διαφορετικά σενάρια, προτείνοντας ως καλύτερο ένα από αυτά.
Εντύπωση προκαλεί το ότι οι μελετητές ξεχωρίζουν σε διάφορα σημεία της εργασίας τους την Αλεξανδρούπολη, το ρόλο της τα επόμενα χρόνια στην ΑΜΘ. Μεταξύ άλλων αναφέρεται: «Ως πρωτεύοντες εθνικοί πόλοι διαπεριφερειακής ακτινοβολίας και οικιστικά κέντρα 2ου επιπέδου αναγνωρίζονται, και καθορίζονται ως «αναπτυξιακό δίπολο», η Κομοτηνή και η Αλεξανδρούπολη. Η πρώτη αποτελεί έδρα της Περιφέρειας και της ΠΕ Ροδόπης, και η δεύτερη έδρα της ΠΕ Έβρου και «πύλη» διεθνούς και διαπεριφερειακής εμβέλειας της Περιφέρειας. Ως δευτερεύων εθνικός πόλος διαπεριφερειακής εμβέλειας και πύλη διαπεριφερειακής εμβέλειας με διεθνή ρόλο καθορίζεται η Καβάλα, οικιστικό κέντρο 3ου επιπέδου η οποία συγκροτεί «λειτουργικό – αστικό δίπολο» με τη Δράμα».
Σε άλλο σημείο γράφουν πάλι για την Αλεξανδρούπολη: «Η Αλεξανδρούπολη ορίζεται ως πρωτεύων εθνικός πόλος – πύλη διεθνούς και διαπεριφερειακής ακτινοβολίας, διαμετακομιστικό εμπορευματικό κέντρο συνδυασμένων μεταφορών και τουριστικός πόλος. Η Αλεξανδρούπολη βρίσκεται σε ευνοϊκή γεωγραφική θέση, με αυξημένες αναπτυξιακές δυνατότητες, ιδιαίτερα σε τομείς όπως η ενέργεια και οι μεταφορές. Αναγνωρίζεται ως πύλη διεθνούς και διαπεριφερειακής ακτινοβολίας, κυρίως λόγω του ρόλου που μπορεί να διαδραματίσει ως κέντρο διαμετακομιστικού εμπορίου και συνδυασμένων μεταφορών στο πλαίσιο του γενικότερου σχεδίου παράκαμψης των στενών των Δαρδανελίων. Σε διαπεριφερειακό επίπεδο η Αλεξανδρούπολη αποτελεί τη μια από τις δυο θαλάσσιες πύλες σύνδεσης της ΠΑΜΘ με το Βόρειο Αιγαίο και την υπόλοιπη νησιωτική χώρα. Ως κέντρο της περιφερειακής ενότητας και κύριο αστικό κέντρο του Έβρου, αποτελεί αστικό πυκνωτή παραγωγικών δραστηριοτήτων της ενδοχώρας, ενώ παράλληλα καθιερώνεται ως τουριστικός πόλος, με έμφαση στον κλασσικό θερινό και στον αστικό και συνεδριακό τουρισμό. Σε αυτό το επίπεδο δημιουργεί συμπληρωματικές σχέσεις με άλλες τουριστικές ζώνες της Περιφέρειας και με τη Σαμοθράκη, η οποία αποτελεί επίσης εν δυνάμει τουριστικό προορισμό».
Οι μελετητές σε διάφορα σημεία της εργασίας τους θεωρούν δεδομένο, υποστηρίζουν το πλωτό LNG στον κόλπο της Καβάλας. Προτείνουν μεταφορά της Ιχθυόσκαλας στο νέο λιμάνι προκειμένου στη θέση της να γίνει η μαρίνα(!), αναφέρουν σενάριο μεταφορά της ΒΦΛ αλλού. Ζητούν να ολοκληρωθεί η Περιμετρική οδός. Για την ανατολική της πόλης περιοχή γράφουν: «Στην περίπτωση της έντονα οχλούσας συγκέντρωσης που αναπτύσσεται εκατέρωθεν του οικισμού της Νέας Καρβάλης στην περιοχή ανατολικά του νέου εμπορευματικού λιμένα Καβάλας, μείζονα προτεραιότητα αποτελεί η κατάρτιση ΣΑΤΑΜΕ (συγκέντρωση σημαντικού αριθμού μονάδων Seveso) και η περιβαλλοντική εξυγίανση (μέτρα αποκατάστασης που μπορεί να περιλαμβάνουν την απομάκρυνση ρυπασμένων καταλοίπων της βιομηχανίας φωσφορικών λιπασμάτων και μέτρα πρόληψης περαιτέρω υποβάθμισης που μπορεί να περιλαμβάνουν την κατασκευή αγωγού μεταφοράς του εξορυσσόμενου αργού πετρελαίου από τις πλωτές στις χερσαίες εγκαταστάσεις της Kavala Oil)».