Τα «ρέστα» τους με μεγάλες μειώσεις τιμών στις χειμερινές εκπτώσεις αναμένεται να παίξουν οι έμποροι, σε μια προσπάθεια να διασώσουν τις επιχειρήσεις τους από την πτώση του τζίρου της εορταστικής περιόδου.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις στελεχών του λιανικού εμπορίου οι εκπτώσεις θα αγγίζουν και το 70% από την πρώτη εβδομάδα κιόλας, προκειμένου αφενός να μπορέσουν οι επιχειρήσεις να ανταποκριθούν στις οικονομικές τους υποχρεώσεις και αφετέρου να ξεσκαρτάρουν ότι εμπόρευμα υπάρχει. Η περίοδος των εκπτώσεων αρχίζει στις 15 Ιανουαρίου και θα διαρκέσει μέχρι και το τέλος του Φεβρουαρίου. Πάντως οι εκτιμήσεις θέλουν την κίνηση να μην είναι και πάλι αυξημένη καθώς τα νοικοκυριά έχουν χάσει μεγάλο μέρος του εισοδήματός τους.
Αναφορικά με την εορταστική περίοδο, σύμφωνα με έρευνα που έκανε η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου στους συλλόγους – μέλη της, η μέση μείωση κινήθηκε στο 21% με 30%, όταν ήδη τα περσινά επίπεδα της ζήτησης είχαν αγγίξει ιστορικά χαμηλά ρεκόρ, σημειώνοντας μειώσεις που σε πολλές περιπτώσεις είχαν υπερβεί και το 30% (ένδυση-υπόδηση).
Υπάρχουν επίσης περιοχές της χώρας όπου η πτώση του τζίρου άγγιξε και το 60%, π.χ. στο Άργος. Κατά 40% έπεσαν οι πωλήσεις επίσης στην Άρτα, τον Βόλο, στα Γρεβενά, τη Δράμα, την Έδεσσα, το Κιλκίς, την Κόρινθο, τη Λευκάδα, το Ναύπλιο, την Ξάνθη, τη Σάμο, τη Φλώρινα και το Γαλάτσι. Κατά 20% ήταν η μείωση του τζίρου στην Αθήνα, 30% ήταν πεσμένη η κίνηση στη Θεσσαλονίκη, 15% στο Ηράκλειο και 30% στο Χαλάνδρι.
Οι περισσότεροι ιδιοκτήτες εμπορικών επιχειρήσεων τόνισαν ότι, ενώ υπήρχε αρκετός κόσμος στο δρόμο, οι περισσότεροι εξ αυτών είχαν διάθεση μόνο για βόλτα και όχι για αγορές, καταδεικνύοντας για ακόμη μία φορά πως μείζον θέμα αποτελεί η έλλειψη ρευστότητας που ταλανίζει το καταναλωτικό κοινό και όχι η έλλειψη χρόνου.
Στην έρευνα της ΕΣΕΕ, οι εκπρόσωποι του εμπορίου περιγράφουν τις αλλαγές που έχουν υποστεί οι καταναλωτικές συμπεριφορές, τονίζοντας πως πλέον το καταναλωτικό κοινό αναζητά κυρίως τα πιο οικονομικά προϊόντα από κάθε είδος, ώστε ακόμα και όσοι ψώνισαν στις γιορτές να διέθεσαν σημαντικά μικρότερα ποσά σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές.
Τα στοιχεία που συγκεντρώθηκαν στην καταγραφή απόψεων των εμπορικών συλλόγων για κάποιες βασικές κατηγορίες προϊόντων, υποδεικνύουν ότι μεγάλος χαμένος των Χριστουγέννων είναι η κατηγορία της ένδυσης και υπόδησης, αφού η συντριπτική πλειονότητα των εμπορικών συλλόγων, δήλωσαν ότι διαπιστώθηκε μείωση της ζήτησης σε ενδύματα και υποδήματα. Επιβεβαιώνεται και φέτος, η στροφή των καταναλωτών σε μικροδωράκια, συμβολικού περισσότερο χαρακτήρα με δυναμική είσοδο των ηλεκτρονικών «μικροδώρων».
Ωστόσο, αυτή η στροφή δεν απέτρεψε τη μείωση στη ζήτηση βιβλίων και ειδών δώρου σύμφωνα με τους επτά στους 10 εμπορικούς συλλόγους. Όπως ήταν αναμενόμενο, καλύτερη εικόνα παρουσίασε η ζήτηση σε τρόφιμα και παιδικά – παιχνίδια, δηλαδή στους δύο κλάδους που έχουν αποδειχτεί οι πιο ανθεκτικοί στις περικοπές των εορταστικών δαπανών, καθώς τόσο τα τρόφιμα που αφορούν στο γιορτινό τραπέζι, όσο και τα προϊόντα που σχετίζονται με το παιδί, είναι άμεσα συνυφασμένα με τη χριστουγεννιάτικη ατμόσφαιρα. Περίπου τρεις στους δέκα εκπροσώπους των εμπορικών συλλόγων θεωρούν ότι σε αυτούς τους κλάδους η ζήτηση αυξήθηκε συγκριτικά με πέρσι.