Η έρευνα διενεργήθηκε για λογαριασμό του Επιμελητηρίου Καβάλας στο διάστημα Σεπτεμβρίου – Οκτωβρίου 2015, με στόχο την καταγραφή της ικανοποίησης των επισκεπτών των κρουαζιερόπλοιων στο λιμάνι της Καβάλας. Το μεγέθους του δείγματος ανήλθε στα 201 άτομα και έγινε με την μέθοδο των προσωπικών συνεντεύξεων στην αγγλική γλώσσα.
Σύμφωνα με το δείγμα, οι επισκέπτες προέρχονται από δεκαέξι διαφορετικές χώρες με τον μεγαλύτερο αριθμό από αυτούς να έχουν προέλευση από τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής. Ακολουθούν η Αυστραλία, η Γαλλία, η Γερμανία, ο Καναδάς και άλλες.
Το δείγμα έχει περίπου ισοκατανομή μεταξύ ανδρών και γυναικών που μπορεί να ερμηνευτεί ως ταξίδι που κάνουν ζευγάρια για να γιορτάσουν πολυετή συμβίωση τους. Κάπως έτσι εξηγείται και το γεγονός ότι οι περισσότεροι επισκέπτες είναι άνω των55 ετών. Πρόκειται προφανώς για εύπορους συνταξιούχους που έχουν ως όνειρο ζωής ένα ταξίδι στην Μεσόγειο.
Το 90% από αυτούς επισκέπτονται για πρώτη φορά την Καβάλα. Το 10% που την έχει επισκεφτεί και στο παρελθόν , έχει βασικά ευρωπαϊκή προέλευση (Γερμανία, Γαλλία κλπ). Το 26% δεν είχε καμία ενημέρωση για το τι θα δει ή που θα πάει στην περιοχή. Αυτό κυρίως βασίζεται στην προετοιμασία που κάνει το πρακτορείο που «πουλάει» την κρουαζιέρα αλλά και με το προσωπικό ενδιαφέρον που δείχνει ο κάθε επισκέπτης. Σε κάθε περίπτωση και η πόλη θα πρέπει κατά την άφιξη των τουριστών να φροντίζει με διάφορους τρόπους να αναδεικνύει τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της ( αξιοθέατα, ιστορικά μνημεία, τοπικά προϊόντα).
Η γενική ικανοποίηση από την επίσκεψη στην Καβάλα φτάνει το 88% που μπορεί να θεωρηθεί ικανοποιητικό ποσοστό. Ενδιαφέρον θα είχε αν υπήρχανε στοιχεία από άλλες πόλεις της χώρας που επισκέπτονται τα συγκεκριμένα κρουαζιερόπλοια (Θεσσαλονίκη, Βόλο κλπ) ώστε να είναι δυνατές οι συγκρίσεις. Πάντως το 18% θεωρεί την Καβάλα την πιο ενδιαφέρουσα πόλη που έχει επισκεφτεί στην μέχρι τώρα πορεία της κρουαζιέρας, με το 70% να ισχυρίζεται πως την βρίσκει το ίδιο ενδιαφέρουσα.
Ο ολιγόωρη παραμονή του πλοίου στο λιμάνι, δεν επιτρέπει και πολλές δραστηριότητες. Έτσι οι τουρίστες κυρίως επισκέπτονται ιστορικά μνημεία (Φιλίππους) και ξεναγούνται στην πόλη όπου και πάλι οι ξεναγοί τους οδηγούν κυρίως στα αξιοθέατα. Η επίσκεψη περιλαμβάνει γεύμα σε παραλιακή ταβέρνα, όπου είναι και η μόνη ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με τον ντόπιο πληθυσμό. Ένα 22% προλαβαίνει να επισκεφτεί και την αγορά της πόλης.
Ως συνέπεια της σύντομης παραμονής τους, έρχεται η χαμηλή κατά κεφαλή δαπάνη που είναι περίπου τα 35 ευρώ. Και πάλι όμως πρόκειται για «φρέσκο» χρήμα που δεν θα έπεφτε στην αγορά αν δεν υπήρχαν τα συγκεκριμένα πλοία. Η χαμηλή κατανάλωση οφείλεται επίσης στο γεγονός ότι οι τουρίστες δεν γνωρίζουν εκ των προτέρων όπως θα έπρεπε, τι αξίζει κάποιος να ψωνίσει, τι είναι αυτό που μπορείς να βρεις στην Καβάλα είναι μοναδικό και δεν θα το βρεις πουθενά αλλού κατά την διάρκεια του ταξιδιού.
Υψηλή είναι επίσης η ικανοποίηση από την ευγένεια των ανθρώπων με τους οποίους ήρθαν σε επαφή. Τιμητικό επίσης είναι για την πόλη το γεγονός ότι το 87% των επισκεπτών την βρήκε καθαρή και περιποιημένη.
Αυτό που θα θυμούνται πάντως όταν φύγουν και θα πάρουν μαζί τους ως ανάμνηση, είναι η γραφικότητα της πόλης και τα ιστορικά της μνημεία. Έμφαση θα πρέπει να δοθεί στις επιλογές εστίασης που προσφέρει η περιοχή καθώς επίσης και στα μοναδικά τοπικά παραδοσιακά προϊόντα.
Το 72% δηλώνει πρόθυμο να επισκεφτεί την πόλη εκ νέου.