1.- Για την ελαχιστοποίηση, τον περιορισμό και επανακαθορισμό λατομικής ζώνης ή μαρμαροφόρων περιοχών.
Ο προτεινόμενος ΠΠΔ- 1 σαν χώρος ζώνης περιοχής λατομικών δραστηριοτήτων αφενός θα πρέπει να μειωθεί στο ελάχιστον δυνατόν και αφετέρου να προσδιορισθούν διάσπαρτα τμήματα μαρμαροφόρων περιοχών αφού ληφθεί υπόψη η οριοθέτηση του 1984 από Υπουργείο Γεωργίας, Δ/νση Δασών και Δασαρχείο Θάσου μαζί με τις υπόλοιπες συναρμόδιες Υπηρεσίες οριοθέτησης 12 λατομικών περιοχών – ζωνών, καθώς και η προσπάθεια του 1993 της τότε Νομαρχίας με τις συναρμόδιες Υπηρεσίες για την οριοθέτηση αντιστοίχων λατομικών ζωνών σύμφωνα με απόφαση του τότε Νομαρχιακού Συμβουλίου και του ΣΧΟΠ.
Εν όψει της έντονης διαφωνίας μας στην προτεινόμενη λατομική ζώνη θα ήταν χρήσιμο και θα έπρεπε να ληφθεί υπ’ όψιν ότι στο παρελθόν είχαν προηγηθεί προσπάθειες για την οριοθέτηση συγκεκριμένων εκτάσεων στο νησί της Θάσου ως λατομικών περιοχών ζωνών κατόπιν σχετικών προτάσεων γνωμοδοτήσεων και απόψεων συναρμοδίων υπηρεσιών. Η πρώτη προσπάθεια προκύπτει από το με αριθμ. 1637/10-4-1984 έγγραφο του Υπουργείου Ενέργειας και Φυσικών Πόρων για οριοθέτηση δώδεκα μαρμαροφόρων περιοχών στην Θάσο με την σύνταξη έκθεσης της ομάδας εργασίας που είχε οριστεί για τον λόγο αυτό που αποτυπώθηκαν σε σχετικό χάρτη με υπόμνημα νόμιμα λατομεία Θάσου, λατομεία για τα οποία δεν έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες νομιμοποιήσεώς τους, ζώνες διυπουργικής ομάδας εργασίες, ζώνες Υπουργείου Πολιτισμού, προτεινόμενες ζώνες, σε σχέση και με το με αριθ. πρωτ. 150361/20-10-1984 έγγραφο των Διευθύνσεων Προστασίας Δασών και ΔΠ (τμήμα 4ο), Ιδιωτικής Δασοπονίας (τμήμα 3ο) του Υπουργείου Γεωργίας.
Μεταγενέστερα το ΣΧΟΠ διατύπωσε την θέση του για μαρμαροφόρες περιοχές στο νησί της Θάσου στην με αριθμ. 8 /45 /8-2-1993 γνωμοδοτική πράξη του σύμφωνα και το από 8-2-1993 σχετικό έγγραφο του τμήματος Πολεοδομίας και Πολεοδομικών εφαρμογών Ν. Καβάλας. Παρά τις ανωτέρω προσπάθειες όμως τελικά δεν ολοκληρώθηκε η διαδικασία όσον αφορά την έγκριση και τον χαρακτηρισμό σύμφωνα με το νομοθετικό πλαίσιο του άρθρου 24 του νόμου 1650/1985 λατομικών ζωνών εξόρυξης μαρμάρων για το νησί της Θάσου για το οποίο συντάχθηκε γεωλογικός μεταλλογενετικός χάρτης αυτού το 1989 από Ε. Δημάδη, Ν. Επιτρόπου, Π. Τσόμπο, με αναθεώρηση από Ν. Επιτρόπου 1991 -2006 (που περιλαμβάνεται στο έργο ανάδειξη γεωτόπων – γεωπάρκων – συμβολή στην αειφόρο ανάπτυξη του ΙΓΜΕ με χρηματοδότηση από το Γ΄Κ.Π.Σ.
Με σεβασμό λοιπόν το φυσικό περιβάλλον και την τουριστική ανάπτυξη του νησιού σε σχέση με τις περιοχές ζώνης ‘’Natura 2000’’ τις περιοχές που κηρύχθηκαν με υουργικές αποφ΄σεις ιδιαίτερου φυσικού κάλους, τους αρχαιολογοικούς χώρους και τα πολιτιστικά μνημεία καθώς και τους θεσμοθετημένους παραδοσιακούς ποιδιμσούς του νησιού τα ανωτέρω στοιχεία οπωσδήποτε θα ήταν χρήσιμο να ληφθούν υπόψη πριν την οριστικοποίηση της πρότασης γνωμοδότησης της ομάδας των μελετητών με δυνατότητα επιλογής από προτεινόμενες οριοθετημένες περιοχές με προοπτική αξιοποίησης υποπροϊόντων μαρμάρου με τους προβλεπόμενους περιορισμούς και το θεσμικό πλαίσιο του Υπουργείου Ανάπτυξης.
2.- Στην οριστική πρόταση της μελέτης θα πρέπει να συμπεριληφθούν και να αναφερθούν σ’ αυτή α) οι υπουργικές αποφάσεις με τις οποίες κηρύσσονται περιοχές του νησιού ιδιαιτέρου φυσικού κάλλους καθώς και του δικτύου ‘’Νatura 2000’’, β) το θεσμικό νομοθετικό πλαίσιο χαρακτηρισμού ορεινών παραδοσιακών οικισμών του νησιού.
3.- Σε σχέση με την προτεινόμενη υποβάθμιση του τμήματος της Εθνικής Οδού Καλλιράχη – Λιμενάρια από εθνικό οδικό δίκτυο Γ΄ κατηγορίας σε επαρχιακό.
Η διατήρηση και βελτίωση της Εθνικής Οδού 69 από Σκάλα Καλλιράχης έως Καλύβια Λιμεναρίων Θάσου, ένα μεγάλο αναπτυξιακό έργο υποδομής του νησιού, δεν θα πρέπει να αποτελέσει παρελθόν γιατί είναι μεγάλες οι κυκλοφοριακές ανάγκες κυρίως για τις τουριστικές περιόδους του νησιού.
Με την υπ’ αριθ. Κ 171/31-1-2007 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης, η οποία δημοσιεύθηκε στο υπ’ αριθ. 84/6-3-2007 ΦΕΚ τ. Δ΄, κηρύχθηκε αναγκαστική απαλλοτρίωση για λόγους δημόσιας ωφέλειας και ειδικότερα για την κατασκευή έργου «βελτίωση της Εθνικής οδού 69 από Σκάλα Καλλιράχης έως Καλύβια Λιμεναρίων Θάσου» ακινήτων συνολικού εμβαδού 91.672,43 τ.μ., που βρίσκονται στην περιοχή του Δήμου Θάσου και φαίνονται στα κτηματολογικά διαγράμματα και στους αντίστοιχους κτηματολογικούς πίνακες που συντάχθηκαν από τους μελετητές και εγκρίθηκαν από τη Διεύθυνση Δημοσίων Έργων. Η απαλλοτρίωση κηρύχθηκε υπέρ και με δαπάνη του Δημοσίου και θα αντιμετωπιζόταν από τις πιστώσεις του προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (αριθμός έργου 2006 ΕΠ03100003 της ΣΑΕΠ031), σε συνδυασμό με τις διατάξεις του άρθρου 1 του Ν. 653/1977 και του ΠΔ 929/1979, όπως ισχύουν, ενώ με την υπ’ αριθ. πρωτ. κ 3497/29-9-2008 απόφαση του Γενικού Διευθυντή Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης διορθώθηκαν τα κτηματολογικά στοιχεία της απαλλοτρίωσης. Κατόπιν των από 27-10-2008 και 30-10-2008 αιτήσεων περί προσδιορισμού αποζημίωσης συντάχθηκε η υπ’ αριθ. πρωτ. 2402/19-12-2008 έκθεση της επιτροπής προεκτίμησης του άρθρου 15 του Ν. 2882/2001 ως προς το ύψος της τυχόν οφειλόμενης κατά το άρθρο 13 παρ.4 Ν. 2882/2001 ιδιαίτερης αποζημίωσης. Οι απαλλοτριούμενες εκτάσεις αποτελούνται κυρίως από ελαιοκτήματα και γενικά τα ακίνητα με αγροτική χρήση και πολυετείς καλλιέργειες μη αρδευόμενες, καθώς και από ορισμένα χέρσα αγροτεμάχια, βρίσκονται εκτός σχεδίου πόλης ή οικισμών και δεν έχουν ειδικούς όρους δόμησης, εμπίπτουν στο κατά τις ισχύουσες διατάξεις σύστημα αντικειμενικού προσδιορισμού της αξίας ακινήτων εκτός σχεδίου πόλης και οικισμών, σύμφωνα με την αριθ. 1020571/489/00ΤΥ/Δ΄/27-2-2007 Πολ 1036 απόφαση του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών. Η ευρύτερη περιοχή όπου βρίσκονται τα απαλλοτριούμενα ακίνητα βρίσκεται στη δυτική και νοτιοδυτική πλευρά της νήσου Θάσου, εκτείνεται από τη Σκάλα Καλλιράχης έως τα Καλύβια Λιμεναρίων του Δήμου Θάσου και τα τελευταία χρόνια παρουσιάζει τουριστική ανάπτυξη, όπως οι περισσότερες περιοχές της Θάσου. Από το Μον.Πρωτ.Καβάλας εκδόθηκε η με αριθ. 11/2010 απόφαση επί της με αριθμό κατάθεσης 53/30-8-2007 αίτησης περί προσδιορισμού προσωρινής τιμής μονάδας αποζημίωσης των αναφερομένων σ’ αυτή ρυμοτομούμενων ακινήτων, της με αριθμό 27/31-3-2009 αιτήσεως, των απαιτήσεων των κυρίως παρεμβάσεων και των αιτήσεων αναγνώρισης δικαιούχων αποζημίωσης, κατόπιν της έκδοσης προηγούμενα της με αριθμό 64/2008 μη οριστικής απόφασης του εν λόγω δικαστηρίου με την οποία είχε κηρυχθεί απαραίτητη η συζήτηση της, με την οποία καθορίσθηκε προσωρινή τιμή μονάδας αποζημίωσης των απαλλοτριούμενων ακινήτων και επικειμένων, ενώ εκκρεμεί στο Εφετείο Κομοτηνής αίτηση για καθορισμό οριστικής τιμής μονάδος αυτών.
Στο περιφερειακό συμβούλιο της Περιφέρειας Α.Μ.Θράκης της Δευτέρας 2-7-2012 στην Κομοτηνή ένα από τα θέματα της ημερήσιας διάταξης αφορούσε και την λήψη απόφασης για ‘’αυτοδίκαια άρση της αναγκαστικής απαλλοτρίωσης που όπως παραπάνω είχε κηρυχθεί για την βελτίωση του περιφερειακού δρόμου από Καλλιράχη μέχρι τα Λιμενάρια’’ και από αυτό λήφθηκε η με αριθ. 243/2012 ομόφωνη απόφασή του (αρ. πρακτικού 11/2012) με την οποία ομόφωνα εγκρίθηκε η αυτοδίκαια άρση της αναγκαστικής απαλλοτρίωσης που είχε κηρυχθεί με την Κ-171 /31-1-2007 (ΦΕΚ 84/6-3-2007 τ. ΑΑΠ) απόφαση του Γεν. Γραμ. Περιφέρειας ΑΜΘ για την κατασκευή του έργου ‘’Βελτίωση ΕΟ 69 από Σκάλα Καλλιράχης έως Καλύβια Λιμεναρίων Θάσου’’.
Κρίθηκε απαραίτητη η παράκαμψη του παλιού παραλιακού οδικού δικτύου περιοχής ακρωτηρίου Κεφαλάς με εσωτερικό δίκτυο από την περιοχή κοιμητηρίων Σκάλας Μαριών προς τον οικισμό Άγιος Γεώργιος Καλύβια (Λιμεναρίων). Το τμήμα της οδού στην περιοχή του ακρωτηρίου ‘’Κεφαλάς’’ αποφασίσθηκε να αντικατασταθεί με άλλο ασφαλέστερο βορειότερα, εξ αιτίας του κινδύνου δημιουργίας προβλημάτων ομαλούς κυκλοφορίας στον παραλιακό δρόμο από κατακρημνίσεις, αποκολλήσεις, κατολισθήσεις και άλλα προβλήματα σπηλαιώσεων ή αντοχής πετρωμάτων στον βραχώδη όγκο στον οποίο υπάρχει μεγάλη δυσκολία βελτίωσης, αναβάθμισης και διαπλάτυνσης της οδού με διατήρηση ερεισμάτων που σε ορισμένα σημεία ήδη δεν υπάρχουν. Άλλωστε σε ενδεχόμενη περίπτωση αποκλεισμού της κυκλοφορίας από την εν λόγω οδό και κατά τους χειμερινούς μήνες σε περιόδους εντόνων βροχοπτώσεων υπάρχει μεγάλο πρόβλημα επίσης για την οδική κυκλοφορία από το άλλο τμήμα της οδού γιατί πριν τον οικισμό Άγιος Γεώργιος Καλύβια Λιμεναρίων στην διάβαση διαμέσου του χειμάρρου Μαριών, όπου δεν υπάρχει γέφυρα και πολλές φορές τα ορμητικά νερά του καθιστούν την διέλευση απροσπέλαστη και με οχήματα. Από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων θα μπορούσε να καλυφθεί μόνο η δαπάνη της κήρυξης της παραπάνω απαλλοτρίωσης από το 2007 μέχρι και πρόσφατα, γιατί η κατασκευή του οδικού αυτού έργου θα χρηματοδοτούταν μετά την ένταξή του από το ΕΣΠΑ. Παρά την ένταξη του εν λόγω οδικού έργου στον κρατικό σχεδιασμό για κάποιους λόγους οικονομικούς ή άλλες προτεραιότητες καθυστέρησε η καταβολή αποζημιώσεων για συντέλεση των απαλλοτριώσεων κατά το Σύνταγμα και η χρηματοδότηση του έργου, ενώ υπήρχε πληρότητα και ετοιμότητά του από πλευράς μελετών, χαρτογραφήσεων και αποτυπώσεως με συνέπεια να υπαναχωρεί η πολιτεία σε σχέση με τις αρχικές επιλογές και αποφάσεις της. Σταθμίζοντας τις μεγάλες ανάγκες από τον μεγάλο αριθμό διακινουμένων οχημάτων, τους κινδύνους ατυχημάτων, την αύξηση του όγκου αλλά και του αριθμού μεγάλων φορτηγών αυτοκινήτων, λεωφορείων κλπ από την μια πλευρά και την δυνατότητα άντλησης πόρων και από ευρωπαϊκά προγράμματα όπως ΕΣΠΑ (Δ Προγραμματική Σύμβαση Δ Κ.Π.Σ.) θα έπρεπε με τέτοιες υποδομές να ενισχυθεί η αναβάθμιση περιοχών και να διευκολυνθούν οι οδικές μετακινήσεις με ασφάλεια, να μειωθεί ο χρόνος της μετακίνησης, να εξυπηρετηθεί η επισκεψιμότητα και να αναπτυχθούν και να αναδειχθούν περιοχές, φαίνεται ότι δεν προχωράει το εν λόγω έργο και αναιρούνται οι μέχρι σήμερα προσπάθειες.
Το μεγαλύτερο μέρος του εν λόγω τμήματος αυτού του οδικού δικτύου του νησιού είχε χαραχθεί, αποτυπωθεί και κατασκευασθεί κατά τα έτη 1967 έως το 1971 δηλαδή πριν 40 έτη όταν κυκλοφορούσε το 1/10 των αυτοκινήτων που χρησιμοποιούνται σήμερα ίσως και λιγότερο, χωρίς καμμία ιδιαίτερη βελτίωση, επέκταση, διαπλάτυνση ή αλλαγή του στο οδόστρωμα μέχρι σήμερα. Στον σχεδιασμό του εν λόγω δρόμου για τα τμήματα Πρίνου, Σωτήρα, Μαριές, Καλλιράχη υπήρξαν δυσκολίες, αλλά εδαφολογικά ή μορφολογικά ήταν λιγότερες από αυτές του οδικού δικτύου από Πρίνο μέχρι Λιμένα Θάσου.
Μετά τις απαραίτητες παρεμβάσεις, παραστάσεις και επιχειρήματα θα πρέπει να προχωρήσει αυτό το απαραίτητο για το νησί έργο, έστω και στην επόμενη προγραμματική σύμβαση 2014-2020, εφόσον έχει αποκλεισθεί από την τρέχουσα και να επανέλθει για να μην μείνουν όλες οι μέχρι τώρα προσπάθειες διατήρησης, βελτίωσης, αναβάθμισης και διαπλάτυνσης του οδικού αυτού σχεδιασμού για την καλύτερη και ασφαλέστερη οδική κυκλοφορία για διακίνηση των πολιτών που είναι επιβεβλημένη. Άλλωστε ελάχιστα εθνικά οδικά δίκτυα έχουν παραμείνει τα ίδια για περισσότερο από 40 χρόνια χωρίς να έχουν αναβαθμιστεί, ενώ εξ αιτίας της τουριστικής ανάπτυξης και των εξελίξεων έχουν μεταβληθεί τα δεδομένα εξυπηρέτησης οδικών αναγκών που υπήρχαν τότε, ενώ έχουν αυξηθεί εκρηκτικά κυρίως κατά τις καλοκαιρινές περιόδους. Οπωσδήποτε η βελτίωση των ποιοτικών χαρακτηριστικών για το τμήμα της εν λόγω οδού που θα πρέπει να παραμείνει ως εθνική έστω και Γ΄ κατηγορίας οπωσδήποτε βελτιώνει την κυκλοφορία και την οδική ασφάλεια, ανταποκρίνεται στις διαρκώς αυξανόμενες κυκλοφορικές ανάγκες ΙΧ οχημάτων, φορτηγών και λεωφορείων κυρίως κατά την τουριστική περίοδο και οπωσδήποτε συμβάλλει στην αποφυγή και μείωση τροχαίων ατυχημάτων. Όπως προκύπτει από τα παραπάνω η υποβάθμιση τμήματος της περιφερειακής οδού του νησιού δεν προκύπτει να αποδίδει όφελος σ’ αυτό και θα πρέπει να διαφυλαχθεί και να συνεχίσει ως υφιστάμενο εθνικό δίκτυο, εφόσον δεν υπάρχει δυνατότητα αναβάθμισης καθ του υπόλοιπου περιφερειακού δικτύου ως εθνικού.
Για πρέπει να διατηρηθεί ο χαρακτήρας εθνικής οδού Γ΄ κατηγορίας του περιφερειακού δρόμου Καλλιράχη – Λιμενάρια για το λόγο ότι α) υπάρχουν ολοκληρωμένες μελέτες, β) έχει προηγηθεί δικαστική διαδικασία απαλλοτριώσεων και προβλεπομένων αποζημιώσεων, γ) τα ποιοτικά χαρακτηριστικά εθνικής οδού είναι περισσότερο βελτιωμένα του επαρχιακού περιφερειακού δρόμου, δ) οι αποζημιώσεις για την βελτίωση του τμήματος αυτό του δρόμου θα είναι πολύ δυσκολότερο να καταβληθούν από την Περιφέρεια η οποία δεν έχει ιδίους πόρους, δεδομένου ότι οι βελτιώσεις τέτοιων οδών δεν μπορούν να χρηματοδοτηθούν από πρόγραμμα.
4.- Η δημιουργία αεροδιαδρόμου για την μελλοντική εξέλιξη του νησιού μόνο θετικό πρόσημο θα μπορούσε να έχει.
Χρήσιμο θα ήταν να συμπεριληφθεί στην πρόταση και η προοπτική δημιουργίας ενός αεροδιαδρόμου για το νησί, λαμβανομένου μάλιστα υπόψη ότι πολλές πυρκαγιές στο νησί μας κατέκαψαν το φυσικό του περιβάλλον και με ανθρώπινα θύματα ακόμη, καταστρέφοντας περιουσίες δημιουργώντας ιδιαίτερους κινδύνους και μεγάλα προβλήματα, προκαλώντας αναστατώσεις σε παρά πολύ κόσμο ιδιαίτερα καλοκαίρια και κυρίως κατά τον μήνα Αύγουστο.
Οι ανεπανόρθωτες ζημίες και δυσανάλογες απώλειες, θα μπορούσαν να αποφευχθούν, εάν είχε δημιουργηθεί ένας αεροδιάδρομος για το νησί στον οποίο θα μπορούσαν να προσγειωθούν ελικοφόρα πυροσβεστικά αεροσκάφη Petsetel, Canader αλλά και ελικόπτερα για αυτό το σκοπό.
Παράλληλα στον αεροδιάδρομο θα μπορούσαν να προσγειωθούν ελικοφόρα αεροσκάφη της αερολέσχης Θεσ/νικης ή Αθηνών στα πλαίσια εκπαιδευτικών, αναγνωριστικών ή πτήσεων αναψυχής.
Ο αεροδιάδρομος θα μπορούσε να προσελκύσει αεροπτεριστές, ανεμοπτεριστές, αθλητές του αλεξιπτώτου πλαγιάς στο νησί κ.α., δίνοντας και την ευκαιρία εναλλακτικών μορφών τουρισμού για όλο τον χρόνο στο νησί, πέρα από την πραγματική δυνατότητα άμεσων και έκτακτων μεταφορών.
Τέτοιες περιοχές θα πρέπει να αναζητηθούν και μετά από έρευνα και έλεγχο να υποδειχθούν από τους αρμόδιους της Υπηρεσίας Πολιτικής Προστασίας και κυρίως από ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας μετά από επιτόπιες επισκέψεις τους ώστε να αποτυπωθούν σε χάρτες που θα υποβληθούν στην παραπάνω Υπηρεσία τους.
Η αρχική προσέγγιση τέτοιων χώρων αφορά αναζήτηση τέτοιων περιοχών, όπως στην Σκάλα Πρίνου Θάσου της ομώνυμης Δημοτικής Κοινότητας, αλλά και σε αλλά μέρη λ.χ. στην περιοχή πίσω από τον λόφο ‘’Μπαρούτ Χασα’’ κοντά στα όρια των δημοτικών κοινοτήτων Λιμεναρίων και Θεολόγου με εύκολη κοντινή πρόσβαση στο περιφερειακό οδικό δίκτυο σε μικρή απόσταση, όπως στην περιοχή ‘’Κάμπος’’ βορειοανατολικά του παλιού οικισμού Κάστρου Λιμεναρίων, ο οποίος θα συνδεθεί με το οδικό δίκτυο του νησιού με δρόμο που ήδη έχει ανατεθεί σε εταιρεία με δημοπρασία και εργάζεται σ’ αυτή την κατεύθυνση με άμεση συνδρομή της Περιφέρειας η οποία αξιολόγησε την χρησιμότητα και λειτουργικότητα του έργου αυτού για το νησί και την περιοχή. Ακόμη θα μπορούσε να γίνει αναζήτηση τέτοιου χώρου που θα συγκεντρώνει τα προαπαιτούμενα χαρακτηριστικά και σε οποιαδήποτε άλλη κατάλληλη περιοχή του νησιού, για την οποία όμως αφενός δεν θα υπάρχει επιβάρυνση με οχλήσεις σε τουριστικές δραστηριότητες αφετέρου θα τηρούνται ασφαλείς αποστάσεις από δομημένες αξιοποιημένες αστικές πολυσύχναστες περιοχές ή έστω αυξημένης κυκλοφορίας, με εξασφάλιση άμεσης οδικής σύνδεσης και επικοινωνίας με το περιφερειακό δίκτυο του νησιού.
Θα πρέπει να υποβληθεί για το λόγο αυτό σχετικό αίτημα και φάκελος για κάθε μία περιοχή ώστε να κληθούν αρμόδιοι για να πραγματοποιήσουν αυτοψίες στα πλαίσια αναζήτησης του κατάλληλου χώρου, ο οποίος τελικά θα υποδειχθεί με χαρτογράφηση, εφόσον συγκεντρώνει τις κατάλληλες προϋποθέσεις.
Είναι μία πρόκληση η δημιουργία αεροδιαδρόμου, η οποία αξίζει να μας προβληματίσει για τα θετικά και μόνο αποτελέσματα που θα έχει στο νησί, ώστε μετά τον εντοπισμό του ενδεικνυόμενου χώρου να γίνει ο σχεδιασμός και οι μελέτες με εξασφάλιση χρηματοδότησης για την κατασκευή αεροδιαδρόμου με άμεση συνδρομή αλλά και πρωτοβουλία του Δήμου, δεδομένου ότι δεν θα είναι τόσο υψηλό το κόστος ενώ αντίστοιχα τα ανταποδοτικά οφέλη και οι προοπτικές από αυτόν θα είναι πολλές.
Η τελευταία μεγάλη πυρκαγιά πριν τρία χρόνια στον ορεινό όγκο της Δημοτικής Κοινότητας Καλλιράχης και της Τοπικής Κοινότητας Μαριών και οι κίνδυνοι με μεγάλες ζημίες από αυτή καθώς και τα πλημμυρικά φαινόμενα με φερτά υλικά σε τέσσερα μέρη του περιφερειακού δρόμου στην περιοχή ‘’Κλίσμα’’ της Σκάλας Καλλιράχης κατά την νεροποντή του Σεπτεμβρίου εξ αιτίας των οποίων είχε διακοπεί και η κυκλοφορία στο οδικό δίκτυο, δεν θα είχε αυτή την έκταση τόσο δυσάρεστα αποτελέσματα, εάν υπήρχε άμεση δυνατότητα κινητοποίησης εναερίων μέσων για την κατάσβεση από έναν αεροδιάδρομο στο νησί.
5.- Οι συνθήκες και οι προοπτικές ύδρευσης και άρδευσης θα μπορούσαν να βελτιωθούν αφενός στην νότια πλευρά του νησιού με την προώθηση του έργου της κατασκευής του φράγματος Μαριών για το οποίο υπάρχουν έτοιμες μελέτες της Περιφέρειας σε θέση βορειότερα της υφιστάμενης δημιουργηθείσας λεκάνης στην περιοχή και αφετέρου με την δημιουργία μικρών φραγμάτων κατά μήκος χειμάρρων, εφόσον συμπεριληφθούν στον σχεδιασμό. Αναλυτικότερα α) σύμφωνα και με τις μελέτες του έργου ‘’φράγμα Μαριών Θάσου’’, αρχικά προβλεπομένου προϋπολογισμού 16.400.000,00 €, που αφορά την κατασκευή αρδευτικού φράγματος στην περιοχή Μαριών Θάσου, θα έχει ύψος 44 μέτρα, θα συγκεντρώνει περίπου 1.293.000 κυβ. μέτρα νερού για την κάλυψη των αρδευτικών αναγκών 4.000 στρεμμάτων της περιοχής και αναμφισβήτητα από αυτό θα προκύψουν μεγάλες ωφέλειες. Αυτές θα αφορούν κυρίως την βελτίωση συνθηκών άρδευσης 4.000 στρ. και άρδευση νέων εκτάσεων 800 στρ., τον εμπλουτισμό υπόγειων υδροφορέων, την ενίσχυση άρδευσης, την ενίσχυση δασοπυρόσβεσης, την τουριστική αξιοποίηση της περιοχής, την ιδιαίτερη αισθητική, αύξηση γεωργικού εισοδήματος ετησίως, τον αριθμό εξυπηρετουμένων παραγωγών περίπου 500 αγροτών, την αξιοποίηση επιφανειακών απορροών χειμάρρου Μαριών, τον εμπλουτισμό του υδροφόρου ορίζοντα της περιοχής, την συμβολή και αποτροπή αντίστοιχα φαινομένων υφαλμύρωσης των υπογείων υδάτων που σταδιακά λαμβάνει μεγάλες διαστάσεις στην περιοχή και την αποτροπή πλημμυρικών φαινομένων. Για το έργο αυτό συντάχθηκαν απαιτούμενες, εξειδικευμένες μελέτες όπως Οριστική Τεχνική Μελέτη, Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων κλπ, για τις οποίες απαιτείται και συμπληρωματική χρηματοδότηση, ενώ θα πρέπει να εκπονηθούν και μερικές τελευταίες πρόσθετες για την ολοκλήρωση και πληρότητά τους, ώστε να υπάρξει ωριμότητα και ετοιμότητα του εν λόγω έργου για να ενταχθεί σε πρόγραμμα, να χρηματοδοτηθεί και να δημοπρατηθεί. Είναι καθοριστικό, πιλοτικό και απαραίτητο για το νησί και την νότια πλευρά του γιατί θα επιλύσει πολλαπλά προβλήματα, θα αποδώσει μεγάλες ωφέλειες με στόχο την καλύτερη προοπτική και για τις καλλιέργειες της περιοχής, με νέες καλύτερες ευκαιρίες για την εξέλιξή του νησιού, στο οποίο δεν υπάρχει άλλο φράγμα βελτιώνοντας και τις συνθήκες ζωής του αγροτικού πληθυσμού με αντίστοιχη ενίσχυση του εισοδήματός του και με την μεγαλύτερη αποδοτικότητα των ελαιοκομικών καλλιεργειών. Ένα τέτοιο μεγάλο έργο αγροτικής ανάπτυξης από το αρμόδιο Υπουργείο και με την συνδρομή της Περιφέρειας, θα πρέπει να το υποστηρίξουμε συντονισμένα και δυναμικά κατά προτεραιότητα, γιατί το δικαιούται το νησί μας. β) Σ’ αυτήν την κατεύθυνση πέρα και από την λήψη άλλων απαραίτητων μέτρων, υπάρχει μεγάλη αναγκαιότητα για τις απαραίτητες ενέργειες δημιουργίας και κατασκευής μικρών φραγμάτων κατά διαστήματα στους χειμάρρους των Δημοτικών Διαμερισμάτων, για να αξιοποιηθούν τα όμβρια ύδατα, να ενισχυθεί το υδάτινο δυναμικό του νησιού μας, να εμπλουτισθεί ο υδροφόρος ορίζοντάς του και να προληφθούν, αποφευχθούν αι αποτραπούν δυσάρεστες εξελίξεις που έχουν αρνητικές επιπτώσεις στον τουρισμό, τους κατοίκους και τις καλλιέργειές τους σε περιπτώσεις εντόνων βροχοπτώσεων και ακραίων καιρικών φαινομένων. Η κατασκευή μικρών φραγμάτων κατά μήκος των χειμάρρων στα οποία θα δημιουργούνται λεκάνες συγκράτησης ομβρίων υδάτων σε μορφή ταμιευτήρων, οπωσδήποτε θα βοηθήσει ώστε να μην υπάρξουν φαινόμενα λειψυδρίας στο νησί μας, γιατί εξ αιτίας αυτών θα έχουμε εμπλουτισμό του υδροφόρου ορίζοντα των περιοχών, τροφοδοσία των υπογείων υδάτων των πηγών ύδρευσης και άρδευσης, οι οποίες (πηγές) τα τελευταία χρόνια παρουσιάζουν πολλά προβλήματα σε περιπτώσεις υπεράντλησης, ομαλή ροή και συγκράτηση ομβρίων υδάτων γιατί θα ανακόπτουν την ορμή τους και θα περιορίζονται οι κίνδυνοι πρόκλησης ζημιών, απομάκρυνση και αποτροπή φαινομένων υφαλμύρωσης στις παράκτιες περιοχές που σταδιακά άρχισε να λαμβάνει ανησυχητικές διαστάσεις κυρίως στην παραλιακή ζώνη των Δημοτικών Διαμερισμάτων Καλλιράχης, Σωτήρα, Πρίνου και Ραχωνίου, εξασφάλιση καταλλήλων υδάτων για την άρδευση, αειφορία των υδάτινων πόρων και διασφάλιση αυτών για τα επόμενα χρόνια, περιορισμό φαινομένων ανεπάρκειας υδάτων στα δίκτυα ύδρευσης και μείωση πλημμυρικών φαινομένων σε περιόδους εντόνων βροχοπτώσεων.
Με την συνδρομή αρμοδίων Υπηρεσιών της Περιφέρειας Α.Μ.Θ., του ΙΓΜΕ, της Υπηρεσίας Εγγείων Βελτιώσεων Ν.Δ. Καβάλας, σε συνεργασία με την Δημοτική Αρχή θα πρέπει να υποβληθούν και να προωθηθούν τέτοια έργα ώστε μετά από τις απαιτούμενες εγκρίσεις και αδειοδοτήσεις σχετικών μελετών να ενταχθούν σε χρηματοδοτικά προγράμματα για να υλοποιηθούν και πραγματοποιηθούν τα αντίστοιχα έργα, όπως έγινε και σε άλλες νησιώτικες περιοχές και δήμους.
6.- Τα πλαίσια κοινωνικού εξοπλισμού γίνεται διαχωρισμός του νησιού σε δύο ενότητες, δηλαδή την βόρεια και την νότια για τις περιοχές Μαριές, Λιμεναρίων και Θεολόγου. Ο διαχωρισμός αυτός πιστεύουμε ότι είναι άστοχος και οπωσδήποτε χωρίς διακρίσεις θα πρέπει να αντιμετωπίζεται το νησί στα πλαίσια κοινωνικού εξοπλισμού ως μία ενότητα.
7.- Διατήρηση και αναβάθμιση της γραμμής Πρίνου – Καβάλας όσον αφορά τις θαλάσσιες συγκοινωνίες και βελτίωση αυτών με δρομολόγηση υδροπτέρυγου και σε γραμμή ακόμη Καλλιράχης – Καβάλας.
8.- Προσδιορισμός περιοχών ιδιαιτέρου φυσικού κάλους με αποφάσεις υπουργικές καθώς και των παραδοσιακών ορεινών οικισμών.
9.- Δημιουργία στη νότια πλευρά του νησιού χώρου παραγωγικής εγκατάστασης όπως λ.χ. ελαιοτριβείο.
10.- Διαχωρισμός δημοτικών δασικών εκτάσεων και δημοσίων.
11.- Αποτύπωση προβλεπομένου χώρου της μελέτης κατασκευής φράγματος Μαριών.
12.- Πρόβλεψη δημιουργίας κέντρου επεξεργασίας – διαλογής απορριμμάτων.
13.- Πρόβλεψη δημιουργία δύο χώρων για μπάζα, χώματα, πέτρες από εκσκαφές κλπ, ένας στην νότια και ένας στη βόρεια πλευρά του νησιού.
14.- Προσδιορισμός χώρων δημιουργίας καταστημάτων αναψυχής ή ψυχαγωγίας σε Δημοτικές Κοινότητες στη βόρεια και νότια πλευρά του νησιού.
15.- Οριοθέτηση παλιών μεταλλευτικών περιοχών στις Μαριές και τον Σωτήρα πλέον αυτής των Λιμεναρίων με προοπτική ανάπλασης και δημιουργίας γεωμεταλλευτικών πάρκων.
16.- Συμπληρωματική αναφορά και διευκρίνιση στα μνημεία νεωτέρων χρόνων ότι πρόκειται για τα δύο κτίρια Παλάτι και Παλατάκι στα Λιμενάρια και όχι για ένα, τα οποία χρειάζονται ανακαίνιση και αποκατάσταση ως μνημεία νεωτέρων χρόνων.
17.- Να προβλεφθεί η ανέγερση δεύτερου νηπιαγωγείου και δευτέρου παιδικού σταθμού στα Λιμενάρια δεδομένης της αύξησης των παιδιών και των απαιτουμένων χώρων εν όψει και ενοικίασης τέτοιων χώρων για την κάλυψη των αναγκών.
18.- Παραλήφθηκε και δεν καταχωρήθηκε στον χάρτη υφιστάμενη οικιστική περιοχή στην θέση Τρυπητή Λιμεναρίων (ΠΔ απόφαση Νομάρχη για όρους δόμησης).
Με την με αριθ. 11388/30-5-1969 απόφαση του Νομάρχη Καβάλας είχε εγκριθεί το ρυμοτομικό σχέδιο του οικοδομικού συνεταιρισμού εφέδρων αξιωματικών βορείου Ελλάδος στην θέση Τρυπητή (Κεφαλά) Λιμεναρίων Θάσου Ν. Καβάλας με τους χάρτες της περιοχής και των οικοπέδων που την συνοδεύουν και είχαν καθορισθεί οι όροι και περιορισμοί δόμησης οικοπέδων αυτού (ΦΕΚ τεύχος Δ αριθ. φυλ. 122/20-6-1969), ενώ είχε εκπονηθεί και κανονισμός δόμησης του οικισμού ο οποίος αναγράφεται με τον τίτλο «Όροι δομήσεως κατοικιών οικισμού εφ. Αξ/κων Β. Ελλαδός εις θέσιν “Τρυπητή” Λιμεναρίων Θάσου». Με κοινή υπουργική απόφαση των Υπουργών Κοινωνικών Υπηρεσιών και Δημοσίων Έργων (αριθ. φ. Δ4δ/25062/11/αριθ.σχεδ.320/19-1-1970) είχε εγκριθεί η κτίση εδαφικής εκτάσεως εμβαδού 10 στρεμμάτων από τον οικοδομικό συνεταιρισμό «Βόρειος Ελλάς» στην Τρυπητή Λιμεναρίων Θάσου για ίδρυση παραθεριστικού οικισμού σε χώρο για τον οποίον προηγούμενα με την με αριθ. 74/1967 απόφαση του τότε Κοινοτικού Συμβουλίου Λιμεναρίων Θάσου εγκρίθηκε το υποβληθέν ρυμοτομικό διάγραμμα για την δημιουργία νέου οικισμού στην θέση Τρυπητή και επικυρώθηκε αυτό για την γεωργική – αγροτική έκταση 20 περίπου στρεμμάτων η οποία με το με αριθ. 2453 /16-4-1970 συμβόλαιο πωλήθηκε από τους Ιορδάνη και Νικόλαο Ιορδάνου στον οικοδομικό συνεταιρισμό «Βόρειος Ελλάς», χωρίς ποτέ να αξιωθούν δικαιώματα κυριότητας στην πρώην κοινότητα Λιμεναρίων Θάσου. Σύμφωνα με τις διατάξεις του με αριθ. 93/87 ΠΔ (ΦΕΚ 52 Α΄ /16-4-1987) προσαρμόσθηκε με τις διατάξεις του εν λόγω νόμου το καταστατικό του εν λόγω συνεταιρισμού το οποίο εγκρίθηκε την 12-7-1988 και δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης (ΦΕΚ 538/Β/1-8-1988) με την επωνυμία που διαμορφώθηκε σε «Παραθεριστικός Οικοδομικός Συνεταιρισμός η “Βόρειος Ελλάς” Συν. ΠΕ».
Στη συνέχεια τα οικόπεδα (με τίτλους ιδιοκτησίας, συμβολαιογραφικές πράξεις μεταβίβασης, καταβολή φόρων μεταβίβασης, τοπογραφικά) από την εν λόγω έκταση είχαν οριοθετηθεί και περιφραχθεί κατόπιν οριοδειξίας, οριοθέτησης σύμφωνα με τοπογραφικά αποτύπωσης ήδη προ του 1970 με μεταλλικούς πασσάλους, σιδηρογωνίες και αγκαθωτό συρματόπλεγμα, ενώ έχουν κατασκευασθεί τεχνικά έργα οδοποιίας, απορροής ομβρίων υδάτων κλπ όπως επίσης και χωματουργικά διαμόρφωσης δρόμων εντός της παραπάνω έκτασης του οικοδομικού συνεταιρισμού. Η περιοχή έχει αναπτυχθεί τουριστικά με ξενοδοχεία, εγκαταστάσεις και οικίες. Να παρασχεθεί η δυνατότητα στην αξιοποίηση των οικοπέδων – ιδιοκτησιών του οικοδομικού συνεταιρισμού εφέδρων αξιωματικών «Βόρειος Ελλάς» στην θέση Τρυπητή από τους ενδιαφερομένους ιδιοκτήτες τους και να βοηθηθεί ακόμη περισσότερο όπως έχει ανάγκη η περιοχή για την καλύτερη τουριστική ανάπτυξή της και για όφελος της τοπικής κοινωνίας.
19.- Θα πρέπει να προβλεφθεί και να αποτυπωθεί και στον προτεινόμενο χάρτη σύνδεση – επέκταση με νέα οικιστική περιοχή μεταξύ της υφιστάμενης οικιστικής περιοχής Λιμεναρίων και αυτής της Τρυπητής δεδομένου ότι τα περισσότερα ακίνητα της παραλιακής ζώνης είναι δομημένα, δεν υπάρχουν αγροτικές καλλιέργειες, υπάρχουν επαγγελματικές επιχειρήσεις (πρατήριο υγρών καυσίμων, ταβέρνες, ενοικιαζόμενα δωμάτια, ξενοδοχεία και πολλές κατοικίες).
Η περιοχή μεταξύ του υφισταμένου ορίου του ρυμοτομικού σχεδίου Λιμεναρίων και του οικισμού εφέδρων αξιωματικών ‘’Βόρειας Ελλάς’’ στην Τρυπητή είναι 500 μέτρα περίπου, διέρχεται παραλιακά ο περιφερειακός δρόμος, είναι τουριστική περιοχή ήδη με αντίστοιχες χρήσεις για τον τουρισμό.
20.- Πρόβλεψη επέκτασης του οικισμού ‘’Κάστρο’’ της Δημοτικής Κοινότητας Λιμεναρίων.
Προτεινόμενη οικιστική περιοχή στην περιοχή Κάστρο Λιμεναρίων, εν όψει της αύξησης της επισκεψιμότητας, της αλματώδους οικιστικής ανάπτυξης του οικισμού, το βελτιωμένο πλέον και αναβαθμισμένο οδικό δίκτυο ταχείας και ασφαλούς πρόσβασης σ΄ αυτόν, της ασφυκτικής πλέον κάλυψης του πολεοδομικού ιστού του οικισμού και της ελαχιστοποίησης των κοινοχρήστων χώρων θα πρέπει να γίνει με αυστηρά παραδοσιακά κριτήρια για τους όρους κάλυψης, δόμησης, ύψους, λιθόκτιστων κατασκευών με πλακοσκεπή (γρανιτόπλακα).
Η ολοκλήρωση του δρόμου 9,6 χιλιόμετρα που συνδέει τους οικισμούς Λιμεναρίων και Κάστρου’ θα πρέπει να αξιοποιηθεί με την αλματώδη αύξηση της επισκεψιμότητας καθώς επίσης και την δυνατότητα και ευκαιρία ενίσχυσης του οικισμού και δόμησης με αυστηρά πολεοδομικά κριτήρια σε χώρο που θα προσαρτηθεί σ’ αυτόν. Η ταχεία και η ασφαλής πρόσβαση στον οικισμό θα δώσει νέα ώθηση, ευκαιρίες και βελτίωση των συνθηκών ανάπτυξης ορεινού τουρισμού σε περιοχή φυσικού κάλους και θέας για κατοίκους, τουρίστες, επισκέπτες, περιπατητές, περιηγητές, φυσιολάτρες και ενδιαφερομένους, με νέες ευκαιρίες για δραστηριότητες των κατοίκων.
Η αρχική προηγούμενη έδρα της πρώην Κοινότητας Λιμεναρίων το “Κάστρο” από τον οποίο μετακινήθηκαν οι πρόγονοί μας προς τα Λιμενάρια είναι παλιός βυζαντινός οικισμός σε απόσταση 9,6 περίπου χιλιόμετρα από τον οικισμό (Καλύβια) Άγιος Γεώργιος Λιμεναρίων και η μορφολογία του δρόμου αυτού παρουσιάζει πολλά προβλήματα τα οποία επιδεινώνονται σε περιόδους εντόνων βροχοπτώσεων εξ αιτίας των μεγάλων κλίσεων, επικίνδυνων κλειστών στροφών κ.λ.π., τα οποία θα εκλείψουν και θα περιοριστούν στο ελάχιστο με την ολοκλήρωση μελετών του έργου βελτίωσης, διαπλάτυνσης και της ασφαλτόστρωσής του με την συναίνεση του Δήμου Θάσου και του Δασαρχείου Θάσου. Με τον εν λόγω δρόμο συνδέεται πλέον το περιφερειακό δίκτυο του νησιού με τον ορεινό βυζαντινό οικισμό ‘Κάστρο’ στον οποίο ανακαινίσθηκαν, αναπαλαιώθηκαν και αναστηλώθηκαν παλιές οικίες, με θέα σε περιοχές ιδιαίτερου φυσικού κάλλους, θα βοηθηθεί η ανάπτυξη του ορεινού τουρισμού, θα δοθεί διέξοδος σε περιπατητές, περιηγητές, ενδιαφερόμενους, φυσιολάτρες και θα αυξηθεί η επισκεψιμότητα.
21.- Το λιμάνι Λιμεναρίων οι διαδικασίες του οποίου ολοκληρώνονται είναι μεικτής χρήσης και το νέο τμήμα του θα είναι τουριστικό αγκυροβόλιο, διατηρουμένου του παλιού ως αλιευτικού καταφυγίου.
22.- Θα πρέπει να συμπεριληφθεί η ανάπλαση του παραλιακού μετώπου στο νέο υπό κατασκευή λιμάνι Λιμεναρίων.
23.- Η κατασκευή αμμοκρατών θα προστατεύσει και θα βελτιώσει προβλήματα την ακτή στα Λιμενάρια, σε ένα σύστημα προστασίας ακτών.
Το μεγάλο πρόβλημα της παραλιακής ζώνης στα Λιμενάρια είναι η συνεχής διάβρωση της ακτής από την αλλαγή των ρευμάτων της θάλασσας από τους βραχίονες του υπάρχοντος λιμανιού απομάκρυνση της άμμου από την ακτογραμμή με συνέπεια να αποκαλυφθεί ακτογραμμή με πέτρες στο μεγαλύτερο μέρος της, όχι μόνο μέσα στην θάλασσα αλλά και έξω από αυτή. Η μόνη λύση που υιοθετήθηκε μετά από μελέτες ήταν η κατασκευή αμμοκρατών για τους οποίους είχαν ολοκληρωθεί οι μελέτες. Τελικά όμως αφενός δεν δημοπρατήθηκε η κατασκευή τους ούτε από το Υπουργείο Τουρισμού ούτε από την Περιφέρεια αφετέρου στο έργο του τουριστικού αγκυροβολίου που ολοκληρώνεται και βρίσκεται σε εξέλιξη η κατασκευή του δεν συμπεριλήφθηκαν ούτε με συμπληρωματική σύμβαση ούτε αυτοτελώς. Ανεξάρτητα από τους λόγους που αφορούν τον διαχωρισμό των αμμοκρατών από το κύριο έργο της μαρίνας η αναγκαιότητα της δημιουργίας τους είναι μεγάλη για αποκατάσταση της παραλιακής ζώνης με δημιουργία αμμώδους παραλίας μεγάλου πλάτους και για τους λουομένους, θα πρέπει να βρεθεί τρόπος να χρηματοδοτηθούν και να συμπεριληφθούν σε πρόγραμμα, ώστε να υλοποιηθούν στο άμεσο μέλλον. Στα πλαίσια ενός τέτοιου πιλοτικού έργου για το νησί και την περιοχή που αντιμετωπίζει την σφοδρότητα και το μεγάλο κυματισμό νοτίων ανέμων θα ήταν καλό να συμπεριληφθεί στην μελέτη.
Για την παράταξη ΄΄ΕΝΩΜΕΝΟΙ ΜΠΟΡΟΥΜΕ΄΄
του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Θάσου
Οι Δημοτικοί Σύμβουλοι
Μηνάς Βλαστάρης
Άγγελος Αρχοντίτσης