Στην αυριανή συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Καβάλας θα συζητηθεί και το θέμα της αναπροσαρμογής των δημοτικών τελών για το 2015. Ουσιαστικά η διοίκηση του Δήμου διατηρεί τα ίδια δημοτικά τέλη που ίσχυαν και το 2014, προβαίνει σε μεγάλη μείωση 50% στα δημοτικά τέλη στις ευπαθείς κοινωνικές ομάδες.
Το εισηγητικό κείμενο που υπογράφει ο αντιδήμαρχος Δημοσθένης Τουλκίδης συμπεριλαμβάνει και μία πραγματική μελέτη για το τι συμβαίνει σήμερα στην υπηρεσία καθαριότητας του Δήμου Καβάλας, όπου διαπιστώνονται τεράστια κενά προσωπικού, σε κάθε τομέα της ίδιας υπηρεσίας. Το κείμενο αναφέρεται στις θέσεις που έπρεπε να υπάρχουν με προσωπικό στην καθαριότητα και σε αυτές που δεν είναι καλυμένες. Αντίθετα από πλευράς εξοπλισμού η υπηρεσία φαίνεται να έχει καλύτερη κατάσταση. Το κείμενο αναφέρει τα ακόλουθα:
Η μεγάλη μείωση του κόστους προσωπικού συνοδεύτηκε και από αντίστοιχη μείωση του αριθμού των μόνιμων υπαλλήλων της υπηρεσίας. Σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία της υπηρεσίας καθαριότητας (18/11/2014), όσον αφορά στην υπηρεσία Οικιακών & Νοσοκομειακών απορριμμάτων, οι τομείς αποκομιδής είναι 14 και αντιστοιχούν σε 27 υπαλλήλους. Οι διαθέσιμοι υπάλληλοι αυτή τη στιγμή είναι 23 και σε συνδυασμό με τις ανάγκες σε άδειες, ρεπό, αργίες και απουσίες λόγω ασθενειών το έλλειμμα σε προσωπικό αποκομιδής ανέρχεται στα 12 άτομα. Οι αντίστοιχοι τομείς των οδηγών είναι 26 και καλύπτονται με 20 μόνιμους και 12 εποχικούς οκτάμηνης σύμβασης υπαλλήλους. Με τις αντίστοιχες ανάγκες αδειών, κτλ προκύπτει η ανάγκη να αντικατασταθούν οι συμβασιούχοι οδηγοί με 12 νέες συμβάσεις μετά το πέρας των τρεχουσών συμβάσεων (17/3/2015). Μεγάλη έλλειψη προσωπικού σημειώνεται στην υπηρεσία του οδοκαθαρισμού όπου ο Δήμος Καβάλας διαθέτει 59 τομείς εκ των οποίων μόνο 15 βρίσκονται επανδρωμένοι και 44 είναι κενοί. Υπολογίζοντας τις αντίστοιχες άδειες, κτλ οι συνολικές ελλείψεις στο προσωπικό ανέρχονται στους 56 υπαλλήλους.
Όσον αφορά στο μηχανοκίνητο εξοπλισμό η κατάσταση είναι πιο ικανοποιητική αν και θα πρέπει άμεσα να εκπονηθεί ένα πλάνο σταδιακής αντικατάστασης των παλαιότερων από τα οχήματα βαριάς χρήσεως. Ο Δήμος Καβάλας διαθέτει στόλο 93ών οχημάτων, 80 από τα οποία βρίσκονται σε καλή(61) ή μέτρια(19) κατάσταση. 25 από αυτά είναι απορριμματοφόρα (24 ενεργά) τα περισσότερα σε καλή κατάσταση. 9 από αυτά είναι ηλικίας μικρότερης των 10 χρόνων και τα υπόλοιπα 15 μεγαλύτερα της 10ετίας. Υπολογίζεται ότι ο Δήμος θα πρέπει να προμηθεύεται ένα καινούργιο απορριμματοφόρο τον χρόνο για να διατηρήσει ένα βιώσιμο ρυθμό αντικατάστασης των οχημάτων του. Το μέσο ετήσιο κόστος συντήρησης των απορριμματοφόρων ανέρχεται στα 4.600€, ποσό που κρίνεται ικανοποιητικό. 16/24 έχουν ετήσιο κόστος συντήρησης κάτω από τα 5.000€ ενώ 8/24 πάνω από τα 5.000€.
Συμπερασματικά, ο οικονομικός σχεδιασμός της υπηρεσίας καθαριότητας & ηλεκτροφωτισμού θα πρέπει να στοχεύσει ιεραρχικά σε 4 σημεία:
Την εκπόνηση σχεδίου αντικατάστασης των λαμπτήρων φωτισμού με αντίστοιχους οικονομίας για την εξοικονόμηση πόρων από την κατανάλωση ηλεκτρικού ρεύματος. Με τα χρήματα που θα εξοικονομούνται από κάθε επένδυση θα χρηματοδοτούνται διαδοχικά τα επόμενα στάδια αντικατάστασης.
Την εξασφάλιση πόρων για τη χρηματοδότηση του κόστους προσωπικού ώστε να καλύπτεται το σύνολο των αναγκών αποκομιδής και οδοκαθαρισμού. Επιλέγοντας να κατευθύνουμε πόρους στο κόστος μισθοδοσίας των έκτακτων υπαλλήλων συμβάλλουμε και στη μείωση του υψηλού ποσοστού ανεργίας στο Δήμο μας.
Τη σταδιακή αντικατάσταση των παλαιότερων οχημάτων του στόλου.
Την εκπόνηση ενός επιχειρησιακού σχεδίου βέλτιστης λειτουργίας της υπηρεσίας.
Είναι προφανές πως για την βελτιστοποίηση των παρεχόμενων υπηρεσιών καθαριότητας και φωτισμού οφείλουμε να εκπονήσουμε ένα λεπτομερές επιχειρησιακό σχέδιο για την υπηρεσία που θα περιλαμβάνει μεταξύ άλλων:
Αναλυτική περιγραφή των παρεχόμενων υπηρεσιών και των αναγκών σε προσωπικό με την αντίστοιχη κοστολόγηση.
Αναλυτικό σχέδιο βελτιστοποίησης δρομολογίων μηχανοκίνητου εξοπλισμού με τα αντίστοιχα κόστη.
Αναλυτικό σχέδιο ενσωμάτωσης της υπηρεσίας ανακύκλωσης & κομποστοποίησης με τα αντίστοιχα κόστη.
Αναλυτικό σχέδιο βελτιστοποίησης οδοκαθαρισμού με τα αντίστοιχα κόστη.
Αναλυτικό σχέδιο σταδιακής αντικατάστασης συμβατικών λαμπτήρων με λαμπτήρες οικονομίας και τα κατ’ έτος προσδοκώμενα οφέλη.
Αναλυτική περιγραφή της κατάστασης του εξοπλισμού & του κόστους συντήρησης και ανταλλακτικών ανά όχημα ή μηχάνημα.
Η ενσωμάτωση των υπηρεσιών ανακύκλωσης και κομποστοποίησης εντός του 2015 θα επηρεάσει δραστικά το επιχειρησιακό πλάνο της υπηρεσίας καθαριότητας στο προσεχές μέλλον είτε αυτό αφορά στην αναδιανομή του όγκου των υπηρεσιών ανά τύπο απορρίμματος είτε στις αναγκαίες επενδύσεις από πλευράς του δήμου για την εύρυθμη λειτουργία των νέων υπηρεσιών. Με βάση την εμπειρία που θα αποκομίσουμε εντός του 2015 από τη λειτουργία της υπηρεσίας μετά και την ενσωμάτωση των νέων αυτών παροχών θα είμαστε σε θέση να εκπονήσουμε για το 2016 ένα πιο επικαιροποιημένο, αποτελεσματικό και δίκαιο (σε σχέση με την ορθή αντιστοίχηση του ύψους των τελών ανά ομάδα εξυπηρετούμενων δημοτών) επιχειρησιακό σχέδιο καθαριότητας. Η δικαιοσύνη θα επιτευχθεί από τα στοιχεία που θα αντλήσουμε μέσω της έρευνας καταγραφής των αναγκών των κοινωνικά ευπαθών ομάδων που θα μας προσφέρει τη δυνατότητα να πετύχουμε ακόμη πιο στοχευμένους συντελεστές τελών ανά ομάδα ωφελούμενων. Στόχος μας είναι ένας δήμος καθαρός, προσβάσιμος, φωτεινός και καλαίσθητος, αντάξιος των προσδοκιών μας και των στρατηγικών μας στόχων, στο χαμηλότερο δυνατό κόστος.
—