Στη συνεδρίαση της προηγούμενης εβδομάδας στην Κομοτηνή το περιφερειακό συμβούλιο ΑΜΘ ενέκρινε κατά πλειοψηφία το σχέδιο τουριστικής προβολής της περιφέρειας, μετά από εισήγηση του αρμόδιου αντιπεριφερειάρχη Μιχάλη Αμοιρίδη.
Πρόκειται για ένα σχέδιο που στηρίζεται σε απόψεις γνωστές του αντιπεριφερειάρχη, καθώς όλα όσα περιλαμβάνει η πρότασή του, έχουν γίνει γνωστά στην Καβάλα, αρχές του μήνα, όταν επισκέφθηκε την πόλη μας και έδωσε συνέντευξη τύπου.
«Παντού μπορούμε καλύτερα», είναι το βασικό σκεπτικό του κ. Αμοιρίδη, που συγκρίνει τις πτήσεις τσάρτερ ανάμεσα στο αεροδρόμιο της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης, όπου στην πρωτεύουσα του Έβρου το προηγούμενο καλοκαίρι είχαμε μόνο δύο πτήσεις τσάρτερ.
Θεωρεί ότι δεν είναι ικανοποιητικά τα αριθμητικά δεδομένα για τον τουρισμό κρουαζιέρας στο λιμάνι της Καβάλας. Φέρνει πρώτο στόχο τον ενδοπεριφερειακό τουρισμό, δεύτερο στόχο την προβολή της περιοχής στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, τρίτο στόχο τα Βαλκάνια, τέταρτο στόχο τον σχολικό τουρισμό, πέμπτο τη βίζα των 72 ωρών και έκτο στόχο τα πιο φτηνά αεροπορικά εισιτήρια σε πτήσεις από και προς τα αεροδρόμια της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης.
Στον τομέα των εκθέσεων προτείνονται 31 εκθέσεις. Αυτές εντός της περιφέρειας, εκθέσεις του εσωτερικού. Υπάρχει στην πρόταση ειδική αναφορά για εκθέσεις μαρμάρων και κρασιού, τροφίμων και ποτών. Βαλκανικές εκθέσεις, ακόμη και έκθεση στο Ντουμπάι.
Προτείνονται επίσης και στοχευμένες εκδηλώσεις στις πρωτεύουσες των βαλκανικών χωρών.
Την πρόταση του κ. Αμοιρίδη καταψήφισαν περιφερειακοί σύμβουλοι, όπως ο Παντελής Λασκαρίδης, ο Κώστας Μορφίδης κι ο Βασίλης Τραϊφόρος. Οι μεγάλοι πλειοψηφία όμως των περιφερειακών συμβούλων την ενέκρινε. Τα βασικά τμήματα της πρότασής του και του σκεπτικού επί του οποίου αυτή στηρίζεται, έχουν ως εξής:
Η Περιφέρεια ΑΜ-Θ εντάσσει στην καρδιά του αναπτυξιακού μοντέλου της, τον Τουρισμό. Βασικοί στόχοι αυτής της προτεραιότητας είναι: 1. Η ΠΑΜ-Θ να αποτελέσει τουριστικό προορισμό αριστείας. 2. Να γίνουμε 12μηνος τουριστικός προορισμός. 3. Να ενισχυθεί η διασύνδεση τουρισμού και τοπικών προϊόντων. 4. Η δημιουργία ‘’προϊόντων-πακέτων’’ και κατά συνέπεια ανάπτυξης ειδικών μορφών τουρισμού και έμπνευσης απασχόλησης επαγγελματιών του είδους. 5. Η βελτίωση ποσοτικών και ποιοτικών δεδομένων των επισκεπτών μας από την Ελλάδα και από τις γειτονικές χώρες. 6. Η είσοδος σε νέες αγορές με ενδυνάμωση υφιστάμενων. 7. Η ανάπτυξη Περιφερειακής συνείδησης.
Τα αριθμητικά δεδομένα για την Περιφέρειά μας δείχνουν συνοπτικά τα παρακάτω: Με δεδομένη την αρκετά καλή οδική πρόσβαση στην Περιφέρεια μας, τόσο από την υπόλοιπη Ελλάδα όσο και από τις όμορες χώρες, το μεγαλύτερο μέρος του τουριστικού κύματος προέρχεται από την Ελλάδα και τις Βαλκανικές χώρες. Εντούτοις το ποσοστό διερχόμενων επισκεπτών που παραμένει στην Περιφέρεια μας από χώρες όπως η Ρουμανία, είναι λιγότερο από το 10% επί του συνόλου. Η έντονη εποχικότητα προσέλευσης αυτών των τουριστών δημιουργεί ζητήματα βιωσιμότητας στις τουριστικές επιχειρήσεις αλλά και ανορθόδοξη κατανομή των εσόδων και κατά συνέπεια των επενδύσεων. Επίσης παρατηρείται έλλειψη επαγγελματιών που ασχολούνται με την δημιουργία και πώληση οργανωμένων εκδρομικών πακέτων και περιηγήσεων προς την περιοχή μας. Σήμερα η οδική σύνδεση είναι το είδος πρόσβασης το οποίο μπορεί να προσφέρει άμεσα αποτελέσματα βελτίωσης της επισκεψιμότητας. Η Αεροπορική πρόσβαση μέσω των δύο αεροδρομίων είναι μέχρι σήμερα περιορισμένης δυναμικής με ακόμη πιο έντονη εποχικότητα αλλά και συγκέντρωση προορισμών. Οι μισθωμένες και εποχικές πτήσεις, που εκτελούνται τους θερινούς κυρίως μήνες, φέρνουν στο αεροδρόμιο Μέγας Αλέξανδρος (Χρυσούπολη), περίπου 32.200 Γερμανούς, 15.800 Άγγλους, 5.900 Αυστριακούς, 5.300 Πολωνούς, 5.050 Τσέχους, 3.200 Σουηδούς, 2.000 Σλοβάκους, 1.600 Ολλανδούς και 1.350 Ρώσους. Οι αφίξεις από το εσωτερικό εκτιμώνται σε 37.000 περίπου. Στο αεροδρόμιο Δημόκριτος (Αλεξανδρούπολη), οι αφίξεις από το εξωτερικό, ήταν πολύ περιορισμένες με μόλις δύο πτήσεις από τη Γαλλία με λιγότερους από 500 επισκέπτες και ελάχιστες από Ρωσία με περιορισμένο αριθμό επισκεπτών. Επίσης δημιουργεί προβλήματα η τιμολογιακή πολιτική που εφαρμόζουν οι εταιρείες που εκτελούν τακτικές πτήσεις από τα δύο αεροδρόμια. Τα κοστολόγια των πτήσεων προς την περιοχή μας είναι ιδιαίτερα ακριβά και συνεπώς με τη σημερινή μορφή τους ελάχιστα συνεισφέρουν. Η κρουαζιέρα είναι παρούσα με αφίξεις στο λιμάνι της Καβάλας, με αριθμητικά δεδομένα όμως, όχι ικανοποιητικά.
Τα παραπάνω στοιχεία δείχνουν ότι βρισκόμαστε ιδιαίτερα χαμηλά στην επισκεψιμότητα, σε μία περίοδο που η υπόλοιπη Ελλάδα παρουσιάζει έντονη αύξηση και βελτίωση σ΄ αυτόν τον τομέα. Δείχνουν όμως και το στόχο για το που και πως πρέπει να κινηθούμε. Οι κάτοικοι της περιφέρειας είναι περίπου 660.000, οι περισσότεροι των οποίων αγνοούν το φυσικό πλούτο, την ιστορία και το πολιτιστικό απόθεμα της Περιφέρειάς μας και σε μεγάλο βαθμό δεν είναι στις προτεραιότητές τους ο ενδοπεριφερειακός τουρισμός.
Πρώτος στόχος είναι ο ενδοπεριφερειακός τουρισμός και η δημιουργία καταναλωτικήςσυνείδησης, με αγάπη για τον τόπο μας και τα προϊόντα του. Δεύτερος στόχος είναι η προβολή μας στην υπόλοιπη Ελλάδα με άξονες τα κέντρα Θεσ/νίκης και Αθήνας, ώστε να μπούμε ξανά στις επιλογές τους. Με βάση την καλή οδική πρόσβαση προς την περιοχή μας Βουλγάρων, Ρουμάνων, Σέρβων, Τούρκων, Ούγγρων, Τσέχων, Σλοβάκων και ίσως λίγο αργότερα Ουκρανών, ενδιαφερόμαστε να επικεντρώσουμε σε πρώτη φάση την προβολή μας στις όμορες Βαλκανικές Χώρες. Η προβολή της εγγύτητας του Αιγαίου, αλλά και των ειδικών μορφών τουρισμού και παροχών που προσφέρουμε 12 μήνες το χρόνο σε συνδυασμό με τον πολιτισμό και τη γαστρονομία μας, είναι ο βασικός άξονας. Είναι επίσης στόχος να αυξηθεί ο σχολικός τουρισμός από αυτές τις χώρες προς την περιοχή μας. Με δεδομένο ότι αρκετά σχολεία της περιοχής μας, στα πλαίσια των σχολικών τους εκδρομών, επισκέπτονται τις χώρες αυτές πρέπει να δραστηριοποιηθούμε ώστε να συμβεί και το αντίστροφο. Σημαντικότατα μέτρα που μπορούν να δώσουν άμεσα οφέλη, είναι η πρόταση του κ. Περιφερειάρχη για χορήγηση βίζας 72ώρων στα Ελληνοτουρκικά σύνορα (κάτι που έχει γίνει για νησιά του Ν. Αιγαίου) και η άρση της απαγόρευσης διέλευσης τουριστικών λεωφορείων από την Ελληνο-βουλγαρική συνοριακή διάβαση της Νυμφαίας, η οποία εξυπηρετεί πέραν της Βουλγαρίας και τη Ρουμανία, την Ουγγαρία, τη Σλοβακία και την Τσεχία. Με τα μέτρα αυτά αγορές συνολικού πληθυσμού άνω των 100.000.000 κατοίκων, θα διευκολυνθούν να μας επιλέξουν ως τουριστικό προορισμό. Όσον αφορά την αεροπορική σύνδεση, καταρχήν στόχος πρέπει να είναι η μείωση της τιμής των εισιτηρίων, η έλευση και άλλων αεροπορικών συνδέσεων και εταιρειών με πτήσεις καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Χώρες – στόχοι με προοπτικές βελτίωσης φαίνεται να είναι η Γερμανία , η Αγγλία , οι Σκανδιναβικές χώρες , η Ολλανδία, η Πολωνία , η Τσεχία , η Σλοβακία και η Ρωσία.
Τα λιμάνια μας έχουν σύνδεση με τη Θάσο και τη Σαμοθράκη και στην Καβάλα υπάρχουν αφίξεις κρουαζιερόπλοιων. Οι μαρίνες με εξοπλισμό και διαμόρφωση για τον ελλιμενισμό σκαφών αναψυχής είναι λίγες αλλά βρίσκονται υπό σχεδιασμό-κατασκευή ακόμη τρεις στην περιοχή της Καβάλας και μία στην Αλεξανδρούπολη. Είναι όμως απαραίτητο να ενισχυθεί η σύνδεση της Σαμοθράκης με Αλεξανδρούπολη, Λήμνο και Λαύριο και της Θάσου με την Καβάλα.