Από τον Διπλ. Μηχανολόγο-Ηλεκτρολόγο ΕΜΠ Χρυσόστομο Κοσμίδη πήραμε και δημοσιεύουμε την παρακάτω επιστολή:
Οι κάτοικοι της οδού Πιπίνου, είχαμε ζητήσει από τον πρώην Δήμαρχο κ. Σιμιτσή, να κατεδαφίσει το ακαλαίσθητο ομοίωμα της Καμάρας και τα ημιστρογγυλά πέτρινα παγκάκια, τα οποία ήταν συνεχώς βρωμερά διότι τα χρησιμοποιούσαν ως υπαίθριες τουαλέτες οι πάσης φύσεως «πολίτες». Πέραν τούτου ζητήσαμε να ανακαινισθεί η Παιδική Χαρά με νέο υλικό δαπέδου , άμμο ή χλοοτάπητα. Και βέβαια την αυστηρή εφαρμογή στάθμευσης ΙΧ μόνο για τους μόνιμους κατοίκους – οποίοι είχαν πληρώσει στο Δήμο και έλαβαν αυτοκόλλητο μικροτσίπ- , ώστε να αποσυμφορηθεί η περιοχή. Σύμφωνα με μέτρηση που έκανε ο Σύλλογος ΚΑΣΤΡΟ, 20 θέσεις περίπου από την Καμάρα μέχρι την καπναποθήκη, είναι εντελώς απαραίτητες για να εξυπηρετούν τις 82 αυτόνομες κατοικίες που υπάρχουν μέχρι το τέρμα της στενότατης οδού Πιπίνου η οποία τερματίζει σε αδιέξοδο. Άλλωστε όσοι έκτισαν σπίτια μετά το 78, έχουν πληρώσει. με την έκδοση της οικοδομικής άδειας, στον Δήμο εισφορά για δημιουργία χώρων στάθμευσης επειδή δεν επέτρεπε η Αρχαιολογική Υπηρεσία πιλοτή.
Αν και το κόστος μια τέτοιας βελτίωσης ήταν μηδαμινό, ανερχόμενο σε μερικές χιλιάδες ευρώ, και θα μπορούσε να καλυφθεί άνετα από τον Δήμο, η τότε Δημοτική Αρχή επέλεξε να το εντάξει στο ΕΣΠΑ , στην ίδια εργολαβία με τον Μεντρεσέ. Πολύ αργότερα πληροφορηθήκαμε ότι έγινε μελέτη, (πάνω σε ομολογηθέν από τις δημοτικές αρχές λάθος πολεοδομικό σχέδιο!) , η οποία δρομολογήθηκε και εγκρίθηκε «εν κρυπτώ και παραβύστω» και χωρίς καμιά προηγούμενη διαβούλευση ή ενημέρωσή μας. Τούτο είναι εντελώς απαράδεκτο και επισύρει διώξεις για τους εμπλεκομένους υπευθύνους, διότι όπως αποδείχθηκε μετέπειτα, και μετά την διεξαγωγή της δημοπρασίας,, στραγγαλίζει την καθημερινή μας ζωή σε βαθμό απαράδεκτο. Η Πιπίνου μετατρέπεται σε πεζόδρομο, με αλλαγή και των υλικών επιστρώσεως του δρόμου από παραδοσιακούς κυβόλιθους σε ελαφριά υλικά, και δημιουργούνται μόνο τρεις θέσεις στάθμευσης! Η κυκλοφορία των πάσης φύσεως οχημάτων ΙΧ, Βυτιοφόρα, Απορριμματοφόρα, Νοσοκομειακά, Πυροσβεστικά, Μπετονιέρες για κατασκευή οικιών, Φορτηγά μεταφοράς οικοσκευής κλπ, προβλεπόταν από την μελέτη να γίνεται από τον στενό κάθετο και απότομο – με κλίση 30ο – δρόμο που εφάπτεται στην Καπναποθήκη και βγάζει στην Λάμπρου Κατσώνη. Πράγμα παντελώς αδύνατο και άκρως επικίνδυνο. Αναρωτιέμαι ποιος επικίνδυνος ανεγκέφαλος σκέφθηκε να επιβάλει να γίνει πεζόδρομος το πρώτο τμήμα ενός δρόμου που καταλήγει σε αδιέξοδο! Τόση ήταν η μανία και το ζοριλίκι των αρμοδίων να «απορροφήσουν» τα λεφτά του ΕΣΠΑ;
Ο πρώην Αντιδήμαρχος Θ. Μουριάδης, όσο και ο κ. Σιμιτσής, κατάλαβαν τα λάθη της μελέτης, και ο κ. Μουριάδης μας διαβεβαίωσε ότι έστειλε σχέδια για τροποποίησή της που να ικανοποιούν τα ελάχιστα αιτήματά μας, τα οποία ήταν όχι πεζόδρομος, αμφίδρομη κυκλοφορία των πάσης φύσεως οχημάτων στην Πιπίνου όπως μέχρι τώρα, και 20 θέσεις πάρκινγκ. Εν τω μεταξύ όμως έγιναν οι δημοτικές εκλογές και τα έργα σταμάτησαν.
Όταν ανέλαβε η νέα δημοτική αρχή, αν και ενημερώθηκε για τις αλλαγές από τον κ. Μουριάδη, ξεκίνησε την αρχική εργολαβία. Με προσωπικές μου παρεμβάσεις, σε μία επί τόπου επίσκεψη παρόντων και λίγων κατοίκων, η Δήμαρχος με την αρμόδια επιβλέπουσα, βρήκε τις αντιδράσεις και τα αιτήματά μας δίκαια.. Και σε μία μικρή σύσκεψη στο γραφείο της μπήκαν συναινετικές υπογραφές πάνω στα σχέδια για την τροποποίησή τους.. Σε πρόσκληση της δημάρχου, παρόντων και αρκετών κατοίκων στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου, αποφασίστηκε ότι ο κ. Μουριάδης, ο οποίος αυτοβούλως σχεδίασε και επέδειξε τις τροποποιήσεις, θα συνοδεύσει τον εν ενεργεία Αντιδήμαρχο στην Κομοτηνή για την υποστήριξη των θέσεών μας. διότι οι τροποποιήσεις οπωσδήποτε θα μπορούσαν να γίνουν αποδεκτές. Αυτά όλα αναγράφηκαν στον Καβαλιώτικο Τύπο. Αλλά ο Αντιδήμαρχος ουδέποτε κάλεσε τον κ. Μουριάδη για να πάνε μαζί στην Κομοτηνή!!
Και φθάσαμε πλέον στην τελευταία πρόσκληση-πρόκληση της κ. Δημάρχου. Ενώπιον είκοσι από τους υπέρ εκατό κατοίκους της γειτονιάς, μας είπε ότι τελικά ένα εγκεκριμένο σχέδιο ΕΣΠΑ δεν δέχεται καμία αλλαγή, και θα πρέπει να αποφασίσουμε (!) ότι το έργο ή θα εκτελεσθεί σύμφωνα με την αρχική μελέτη (!!!) ή δεν θα εκτελεσθεί καθόλου, παρατώντας μας μέσα στην λασπουριά από την καθαίρεση της Παιδικής Χαράς και του αποξηλωμένου λίθινου δαπέδου στην αρχή της Καμάρας! Δηλαδή μας ζητάνε ή να περάσουμε μόνοι μας την θηλιά στον λαιμό μας ή να πνιγούμε στις λάσπες που θα αφήσει πίσω της η εργολαβία! Τα απανωτά εγκληματικά λάθη της προηγούμενης Δημοτικής Αρχής (από το πολεοδομικό σχέδιο, την σχεδίαση και την ανάθεση), και το στρίμωγμα της νυν Δημοτικής Αρχής θα τα πληρώσει η γειτονιά μας!! Από ποιον κανόνα Δικαίου, κυρία Τσανάκα, προβλέπεται ότι μερικοί κάτοικοι, που δεν κατάλαβαν περί τίνος πρόκειται, ή δεν έχουν αυτοκίνητο, μπορούν να αποφασίζουν για την ζωή των άλλων; Και από πότε μια περιστασιακή και ανημέρωτη πλειοψηφία μπορεί να καταργήσει τα θεμελιωμένα δικαιώματα μιας μεγάλης ομάδας ανθρώπων; Πιο απαράδεκτη αναξιοπιστία και μεθόδευση και πιο αισχρό εκβιασμό δεν έχω συναντήσει!
Με την εξέλιξη της εργολαβίας, και την ανέγερση θηριωδών τοιχίων και λοιπών κατασκευών, οι κάτοικοι, και οι πιο καλόπιστοι, κατάλαβαν ότι αυτή η εργολαβία έγινε αποκλειστικά για να στηθούν και να επεκταθούν ασφαλή βάθρα από μπετόν για τα τραπεζοκαθίσματα της υπάρχουσας καφετέριας. Για τον λόγο αυτό γκρεμίστηκε η υπάρχουσα παραδοσιακή φαρδιά σκάλα, πάνω στην οποία η καφετέρια είχε εδράσει ξύλινα βάθρα και τραπεζάκια. Παράλληλα σηκώθηκε τερατώδες τοιχίο στο πλάι, για να μην ενοχλεί τους θαμώνες η Παιδική Χαρά. Επίσης οι πονηροί -και ύποπτοι- υποβολείς των προαπαιτουμένων της μελέτης προς τον μελετητή, (υπηρεσιακοί παράγοντες ή δημαρχιακοί), προέβλεψαν και άλλα επίπεδα από την κάτω πλευρά , δίπλα στα έπιπλα Χάϊτα, στα οποία διέκρινα και πλαστικούς σωλήνες φωτισμού, μάλλον για την τοποθέτηση, αργότερα, τραπεζιών της καφετέριας ή την εξυπηρέτηση των εκτός Πιπίνου ταβερνών. Και μάλιστα για να μην ενοχλούν, οι από 100ετίας κάτοικοι με την διέλευση των αυτοκινήτων, τους θαμώνες, αποφάσισαν να κάνουν τον δρόμο πεζόδρομο! Δηλαδή να γεμίσουν σταδιακά και σε όλο τον δρόμο τραπεζοκαθίσματα, όπως στον Άγιο Νικόλαο και στην Μεγάλου Αλεξάνδρου. Και τι θα γίνει σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, πχ πυρκαγιάς , πώς θα κυκλοφορούν μέσα στο γενικό κομφούζιο τα Πυροσβεστικά; Πλέον μέσα από την διαφανή μεμβράνη διακρίθηκε τοτέλειο ερπετό, όπως λέει ο Μπέργκμαν στο «Αυγό του φιδιού».
Από όλη την τελευταία «ενημέρωση», επειδή διαθέτω μεγάλη πείρα διερεύνησης των ανθρώπινων χαρακτήρων και συμπεριφορών, και επειδή γνωρίζω καλά την γλώσσα του σώματος έβγαλα τα εξής συμπεράσματα:
Υπάρχουν λόγοι που οι εμπλεκόμενοι δημοτικοί υπάλληλοι φοβούνται να πουν επακριβώς το τί θα γίνει στην εργολαβία. Δεν μας επιδείχθηκε κανένα κατανοητό σε όλους σχέδιο. Τόσο ο Αντιδήμαρχος , όσο και η υπεύθυνη μηχανικός, μας έλεγαν ότι η μελέτη προβλέπει πεζόδρομο, αλλά το πολεοδομικό σχέδιο κανονικό δρόμο. Τους ρώτησα «τι θα εφαρμοστεί» και απαντούσαν, «δεν καταλαβαίνεις;» Αλλά τους ξέφευγαν και ορισμένες αλήθειες όπως , ο δρόμος θα κατασκευαστεί ως πεζόδρομος με υλικά πεζόδρομου, διότι το ΕΣΠΑ δεν χρηματοδοτεί κανονικό δρόμο!! Δηλαδή θα κατασκευάσετε τον δρόμο με ελαφρά υλικά πεζόδρομου, και θα τον χρησιμοποιούμε ως κανονικό δρόμο; Και αν με την πρώτη διέλευση αυτοκινήτων, ιδιαίτερα βαρέων καταστραφεί το οδόστρωμα όπως όλα τα οδοστρώματα των πεζόδρομων; Μια φορά που η μηχανικός του Δήμου ξεκίνησε να απαντήσει σε ερώτησή μου, ο Αντιδήμαρχος την διέκοψε με την φράση ‘’μη λες πολλά’’. Αυτό λέγεται ενημέρωση!
Αλλά και κάτι άλλο: Αυτό το άρθρο θα πάει με υπεύθυνη καταγγελία, μαζί με την προηγούμενη διαμαρτυρία μας που δημοσιεύτηκε στον τοπικό Τύπο, και φωτογραφικό υλικό από την προηγούμενη και τωρινή κατάσταση, στην αρμόδια Κοινοτική Υπηρεσία Ελλάδος και Βρυξελλών. Αυτές οι Υπηρεσίες είναι υπερευαίσθητες και θα διαβάσουν ότι κατασπαταλούνται τα χρήματα των Ευρωπαίων φορολογουμένων, για την κατασκευή υποδομών για συγκεκριμένους ιδιώτες, ενώ συγχρόνως στραγγαλίζεται η ζωή των κατοίκων. Αυτοί δεν χαύτουν τα ψέματα και τις υποκρισίες Γνωρίζουν οι υπεύθυνοι τί εξοντωτικά πρόστιμα θα επιβληθούν και τι διώξεις θα γίνουν;
Κυρία Δήμαρχε, έχω ασφαλείς πληροφορίες από υψηλότατα κλιμάκια των Αθηνών, ότι αλλαγές με τεκμηριωμένες εισηγήσεις κατά την πορεία έργων ΕΣΠΑ μπορούν να γίνουν. Αν εσείς θέλετε σώνει και καλά να κάνετε την εργολαβία ως έχει, να επαναφέρετε αμέσως την κατάσταση της Παιδικής Χαράς όπως ήταν πριν από την εργολαβία, να καθαρίσετε την υπόλοιπη λασπουριά, να τα μαζέψετε και να φύγετε από την γειτονιά μας . Πεζοδρόμηση και καφετεριοποίηση δεν πρόκειται να αφήσουμε να μας επιβληθεί. Εσείς και ο Αντιδήμαρχός σας θα αποχωρήσετε από αυτές τις θέσεις. Εμείς, τα παιδιά μας, και τα παιδιά των παιδιών μας θα μείνουμε ΕΔΩ.
Και κλείνω με την ερώτηση: η Αρχαιολογική Υπηρεσία Καβάλας που δεν δέχεται μύγα στο σπαθί της, καθώς και το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, πώς ενέκριναν αυτήν την μελέτη με τις εκτρωματικές κατασκευές που τραυματίζουν αποτελεσματικά το παραδοσιακό περιβάλλον πίσω από τις Καμάρες; Πώς και ποιοι τους παρέσυραν στο «Μεγάλο Κόλπο»; Διότι ο Δήμος επικαλείται, ως ένα από τα άλλοθι της εφαρμογής αυτής της μελέτης, αυτή την έγκριση!