Ο Οργανισμός Λιμένα Καβάλας ανήρτησε στην ιστοσελίδα του το κείμενο που συνέταξε κι έστειλε προς κάθε αρμόδιο με παρατηρήσεις για τις αλλαγές στο χωροταξικό της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.
Το έγγραφο του Οργανισμού Λιμένα Καβάλας είναι ιδιαίτερα προσεγμένο, περιλαμβάνει σχολιασμό των προτεινόμενων αλλαγών, προτάσεις γενικότερες αλλά και ειδικότερες, που παραπέμπουν σε συγκεκριμένα σημεία του αρχικού κειμένου.
Εντύπωση προκαλεί το ότι ο Οργανισμός Λιμένα διαφωνεί με την προτεινόμενη από τη ΔΕΠΑ μονάδα πλωτού LNG στον κόλπο της Καβάλας και δηλώνει αυτή τη διαφωνία του.
Η κριτική στο αρχικό κείμενο είναι εμπεριστατωμένη. Δημοσιεύουμε τις δέκα σημαντικότερες από τις παρατηρήσεις που υπάρχουν στο κείμενο του οργανισμού λιμένα Καβάλας:
1)Κρίνεται απαραίτητη η απλούστευση της δομής του κειμένου, με σκοπό τη μείωση του όγκου και την αποφυγή επανάληψης των δεδομένων. Σε πολλά σημεία της μελέτης υπάρχουν αντικρουόμενες τοποθετήσεις και αντιφάσεις. Προτείνεται η διόρθωσή τους.
2)Προτείνεται να διορθωθεί, σε όλα τα σημεία όπου αναφέρεται, ο οδικός άξονας Καβάλα-Σέρρες σε Καβάλα-Δράμα-Σέρρες (Ε61). Ο εν λόγω άξονας συμπεριλαμβάνεται στον Κανονισμό 1315/2013 της ΕΕ και δημιουργεί σημαντικές αναπτυξιακές προοπτικές για την ευρύτερη περιοχή αλλά και για το λιμένα Φίλιππος Β’ ειδικότερα διότι ενώνεται με τα Διευρωπαϊκά
Μεταφορικά Δίκτυα (κύριο Διευρωπαϊκό Διάδρομο: Orient /East Med).
3) Η σιδηροδρομική σύνδεση του εμπορευματικού λιμένα Φίλιππος Β’ με τους Τοξότες αποτελεί έργο Α’ Προτεραιότητας σε επίπεδο υλοποίησης έργων και θα πρέπει να υπογραμμιστεί σε όλα τα αντίστοιχα σημεία τόσο της μελέτης όσο και της ΚΥΑ.
4)Προτείνεται να τονιστεί περισσότερο η προοπτική του τουρισμού κρουαζιέρας και η αναγκαιότητα εκπόνησης των απαιτούμενων μελετών για την ενίσχυσή της και για την ένταξη της περιοχής στα Διεθνή Δίκτυα Κρουαζιέρας.
5) Με ποιο κριτήριο προγραμματίζεται και προωθείται η δημιουργία πλωτού τερματικού σταθμού εκφόρτωσης, αποθήκευσης και αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου στον κόλπο της Καβάλας; Η εν λόγω δραστηριότητα εμπίπτει στην Οδηγία Seveso II και θα αποτελεί την τέταρτη μονάδα στην περιοχή που εμπίπτει στην προαναφερόμενη Οδηγία, δημιουργώντας σημαντικές περιβαλλοντικές πιέσεις και επιπτώσεις στην περιοχή. Τίθεται λοιπόν το ερώτημα τι χαρακτήρα θα έχει η περιοχή της Καβάλας και ποια θα είναι η αναπτυξιακή της φυσιογνωμία, καθώς προτείνονται δραστηριότητες που συγκρούονται μεταξύ τους και που είναι δύσκολο να συνυπάρξουν. Εν τέλει, θα αποτελεί διαμετακομιστικό κέντρο, ενεργειακό κέντρο, πύλη τουρισμού, κέντρο έρευνας και καινοτομίας; Επίσης, πρέπει να υπογραμμιστεί ότι η δημιουργία πλωτού σταθμού αποθήκευσης στον κόλπο της Καβάλας υποβαθμίζει περιβαλλοντικά και αισθητικά την περιοχή και αποδυναμώνει την προοπτική δημιουργίας διαμετακομιστικού-εμπορευματικού κέντρου στο λιμάνι Φίλιππος Β’ της Καβάλας. Στην κατεύθυνση αυτή προτείνεται να τονιστεί η δυνατότητα αξιοποίησης των αποθηκευτικών δυνατοτήτων των παλαιών κοιτασμάτων στη Νότια Καβάλα. Η συγκεκριμένη πρόταση μάλιστα προτείνεται να τονιστεί περισσότερο διότι η υπόγεια αποθήκευση φυσικού αερίου αποτελεί την επιλογή με τις λιγότερες περιβαλλοντικές επιπτώσεις στην περιοχή.
6)Προτείνεται να τονιστεί περισσότερο ο ρόλος και των άλλων δύο λιμένων του ΟΛΚ καθώς ο μεν Λιμένας Κεραμωτής αποτελεί τον κύριο λιμένα μετάβασης στο νησί της Θάσου ο δε Λιμένας Ελευθερών παρουσιάζει σημαντικές προοπτικές σε περιφερειακό επίπεδο, λόγω τεχνικών χαρακτηριστικών και θέσης.
7) Να τονιστεί η αναγκαιότητα δημιουργίας νέας σιδηροδρομικής γραμμής (διπλή και ηλεκτροκίνητη υψηλών ταχυτήτων) που να συνδέει τη Θεσσαλονίκη με τα ελληνοτουρκικά σύνορα (Σιδηροδρομική Εγνατία). Στο δίκτυο αυτό θα ενώνεται η σιδηροδρομική γραμμή Ν. Καρβάλη – Τοξότες που εξυπηρετεί τον εμπορευματικό λιμένα Φίλιππος Β’.
8) Προτείνεται ο χαρακτηρισμός των κάθετων αναπτυξιακών αξόνων (Καβάλα-Δράμα-Σέρρες (Προμαχώνας) και (Κομοτηνή-Νυμφαία) ως πρωτεύοντες αναπτυξιακοί άξονες, που δρουν συμπληρωματικά με τον αναπτυξιακό άξονα Ανατολή-Δύση. Μάλιστα, οι συγκεκριμένοι άξονες είναι ενταγμένοι και στο εκτεταμένο δίκτυο.
Η ιεράρχηση των προτεινόμενων παρεμβάσεων προτείνεται να γίνει για το σύνολο της Περιφέρειας και όχι να δημιουργούνται περιοχές δύο ταχυτήτων με χωρικές και αναπτυξιακές ασυνέχειες στο εσωτερικό της. Προτείνεται λοιπόν η αναδιατύπωση των δύο προτεραιοτήτων με αποφυγή χωρικών ομαδοποιήσεων .
9)Δεν αναφέρεται ότι η Καβάλα αποτελεί την Έδρα της 2ης Περιφερειακής Διοίκησης Λιμενικού Σώματος-Ελληνικής Ακτοφυλακής, με περιοχή δικαιοδοσίας αυτήν των Λιμενικών Αρχών που λειτουργούν στις Περιφερειακές Ενότητες Έβρου, Ροδόπης, Ξάνθης, Σερρών, Καβάλας, Θάσου, Θεσσαλονίκης, Χαλκιδικής, Ημαθίας και Πιερίας.
10)Το προτεινόμενο Σχέδιο Υπουργικής Απόφασης δεν καταλήγει σε ειδικό άρθρο με το Πρόγραμμα Δράσης, όπως προβλέπεται.