Την περασμένη Κυριακή, ένα από τα πιο όμορφα σημεία της πόλης, το θεατράκι του Μεχμέτ Αλί, πλημμύρισε από θεατές όλων των ηλικιών που ήταν εκεί για να παρακολουθήσουν την τελευταία παράσταση του 16ου Φεστιβάλ Παπαϊωάννου. Τα έργα που ακούστηκαν, η «πολύχρωμη» ερμηνεία της ορχήστρας δωματίου Contra Tempo και του ηθοποιού Μανώλη Μαυροματάκη γέμισαν τα πρόσωπα όλων με χαμόγελα, μέσα στη γλυκιά φθινοπωρινή μελαγχολία της βραδιάς.
Το κλείσιμο ήταν ενδεικτικό της επιτυχίας που είχε φέτος συνολικά η διοργάνωση, σε διαφορετικά επίπεδα. Έτσι, από την άποψη των μετρήσιμων μεγεθών, το κοινό διευρύνθηκε εντυπωσιακά σε σχέση με τα περασμένα έτη, καθώς περίπου 2.500 θεατές παρακολούθησαν τις παραστάσεις. Παράλληλα τα τρία εργαστήρια συγκέντρωσαν συνολικά 150 συμμετέχοντες όλων των ηλικιών, οι οποίοι έγιναν κοινωνοί της ολιστικότητας των τεχνών και της δύναμης της συνεργασίας.
Εξίσου σημαντικό όμως με τους αριθμούς, ή μάλλον συνυφασμένο με αυτούς, είναι το γεγονός ότι η δομή και η λογική του προγράμματος προκάλεσε το ενδιαφέρον του κοινού, επιτυγχάνοντας το συγκερασμό του κατανοητού, του προσβάσιμου και του υψηλού επιπέδου. Αποδεικνύεται έτσι ότι υπάρχουν τρόποι να προσελκύσει κανείς ανθρώπους που δεν συνηθίζουν να παρακολουθούν εκδηλώσεις οι οποίες δεν εντάσσονται στα λεγόμενα δημοφιλή θεάματα.
Η εισαγωγή του forum Παπαϊωάννου και το άνοιγμα στους νέους καλλιτέχνες είναι ένα από τα στοιχεία που κρατούμε και πρόκειται να ενισχύσουμε, καθώς πιστεύουμε ότι οι νέοι δημιουργοί πρέπει να έχουν βήμα και ευκαιρίες να παρουσιάζουν τη δουλειά τους. Το φεστιβάλ Παπαϊωάννου μπορεί να αποτελεί έναν φορέα ο οποίος συνεισφέρει στην πανελλήνια και διεθνή καλλιτεχνική παραγωγή.
Χαρακτηριστικό στοιχείο ήταν ακόμα η συνεργασία με καλλιτέχνες και φορείς του εξωτερικού (δήμος Νυρεμβέργης), καθώς και της Ελλάδας (Υπουργείο Πολιτισμού). Το κρατούμε ως παρακαταθήκη.
Να σημειώσουμε τέλος ότι η διοργάνωση συγκέντρωσε επαίνους από καλλιτέχνες εντός και εκτός της χώρας, οι οποίοι σχολίασαν το υψηλό επίπεδο των προσκεκλημένων, καθώς και την ευρηματικότητα και το συνδυασμό των δράσεων.
Σε μια εποχή όμως όπου όλα και κυρίως ο πολιτισμός αποτιμούνται και με βάση την οικονομική διάσταση, πόσο μάλλον όταν πρόκειται για δημόσιους πόρους. Θα πρέπει να αναφερθεί ότι η σωστή διαχείριση του προϋπολογισμού ήταν απαραίτητη ώστε μέσα στα όριά του να ‘χωρέσουν’ 60 προσκεκλημένοι από την Ελλάδα και το εξωτερικό και εννέα σύνθετες παραστάσεις, σε διαφορετικούς χώρους, ο καθένας εκ των οποίων είχε διαφορετικές τεχνικές απαιτήσεις. Σημειώνεται ότι τα έσοδα από την παράσταση της Καμεράτα ενίσχυσαν το ταμείο των μουσικών υποτροφιών που θα δίνει ο Δήμος Καβάλας, ενώ τα εργαστήρια παρά το συμβολικό ποσό των διδάκτρων (10 ευρώ για το νεανικό και το παιδικό, με ελεύθερη είσοδο για το εργαστήρι που απευθυνόταν στο ευρύτερο κοινό – έναντι 30 που ήταν πέρισυ) απέφεραν ένα υπολογίσιμο έσοδο. Βεβαίως εαν υπάρχει πρόθεση για μελλοντική ενίσχυση του θεσμού με περισσότερες δράσεις, η ενίσχυση του προϋπολογισμού θα πρέπει να είναι ανάλογη.
Κλείνοντας νιώθουμε την ανάγκη να ευχαριστήσουμε από καρδιάς όλους όσους βοήθησαν στην πραγματοποίηση του φεστιβάλ: τους συνεργάτες και τους υπαλλήλους του δήμου, τους εθελοντές, τους χορηγούς επικοινωνίας και βέβαια όλους τους συμπολίτες μας που μας συμπαραστάθηκαν με την παρουσία τους αλλά και την καλόπιστη κριτική τους.
Dr. Χάρης Τριανταφυλλίδης, πρόεδρος Δημοτικού Ωδείου Καβάλας
Κορίνα Βουγιούκα, Καλλιτεχνική Διευθύντρια 16ου Φεστιβάλ Παπαϊωάννου