Η Λιμενική Επιτροπή Καβάλας ιδρύθηκε το 1920, δύο χρόνια μετά τη Β΄ Βουλγαρική κατοχή, με κύριο στόχο τη δημιουργία λιμανιού και σύγχρονων λιμενικών εγκαταστάσεων. Η Καβάλα την εποχή αυτή ζούσε τη χρυσή της περίοδο ως κέντρο καπνεργασίας των Βαλκανίων, παρά την έλλειψη λιμανιού και χερσαίων εγκαταστάσεων υποστήριξης του.
Πρώτη ενέργεια ήταν η διαπλάτυνση του χώρου γύρω από το Λιμεναρχείο η κατασκευή σκάλας για τους επιβάτες, προκυμαίας από το τελωνείο μέχρι την παλιά προβλήτα, νέας προβλήτας μπροστά από το ξενοδοχείο Κωνσταντινούπολη και η οικοδόμηση στα 1926-27 κτιρίου με είκοσι τέσσερα ισόγεια καταστήματα ιχθυοπωλείων και στον όροφο τα Γραφεία της.
Το 1928 κατακυρώνεται στην Εταιρεία θαλασσίων και υδραυλικών έργων ΕΡ.ΘΑ. το γιγαντιαίο για την εποχή του έργο κατασκευής λιμανιού που προέβλεπε την κατασκευή δύο μόλων του προσήνεμου και του υπήνεμου, προκυμαίας μετά από επιχώσεις έκτασης 160 στρεμμάτων από τα οποία τα 90 θα είναι οικοδομήσιμα, κρηπιδωμάτων 1.800 μέτρων (κατά μήκος της χερσονήσου, του εσωτερικού λιμενίσκου και μέχρι το ακρωτήριο του Φαλήρου) και εκβανθύσεων. Η θεμελίωση του έγινε την Κυριακή 3 Νοεμβρίου 1929 από τον πρωθυπουργό της χώρας Ελευθέριο Βενιζέλο που ήλθε στην Καβάλα με το αντιτορπιλικό ΕΛΛΗ.
Το έργο έγινε τμηματικά. Τη δεκαετία του 1930 κατασκευάστηκε ο προσήνεμος μόλος και μέχρι το Β΄ παγκόσμιο πόλεμο έγινε το μπάζωμα στη θέση του σημερινού τελωνείου και τα κρηπιδώματα για το μπάζωμα μέχρι τον υπήνεμο μόλο. Το 1939 η Λιμενική Επιτροπή ως Λιμενικό Ταμείο Καβάλας πλέον συνεχίζει το έργο ως την έναρξη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου.
Και μετά τα άγονα για το λιμάνι χρόνια της σκληρής βουλγαρικής κατοχής, το 1945 ανασυστήνεται το ΛΤΚ υπό τη διοίκηση του εμβληματικού δημοσιογράφου Γιάννη Πριμικίδη (1901-1989) διευθυντή του ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΥ. Την περίοδο 1954-1963 τα έργα συνεχίζονται. Ο Κ. Καραμανλής θεμελιώνει τον κρηπιδότοιχο Φαλήρου και ξεκινά η επίχωση δυτικά του υπήνεμου μόλου. Είναι η επέμβαση που άλλαξε τη μορφή του θαλάσσιου μετώπου της πόλης, καθώς οι παραθαλάσσιες καπναποθήκες της Βενιζέλου έγιναν πλέον μεσόγειες.
Τα χρόνια περνούν η καπνεργασία σταματά οριστικά και οι καιροί αλλάζουν. Το Λιμενικό Ταμείο βάζει νέους στόχους: Την κατασκευή του νέου μείζονος λιμανιού ΦΙΛΙΠΠΟΣ Β΄ στη Νέα Καρβάλη που ξεκινά το 1990 με στόχο το παλιό λιμάνι να εξυπηρετεί την ακτοπλοϊκή και τουριστική κίνηση, καθώς η στροφή της πόλης προς τον τουρισμό είναι η μόνη λύση. Το 2001 ο Οργανισμός Λιμένα Καβάλας πλέον φορτσάρει και τον Οκτώβριο του 2002 μεταφέρει όλο το μηχανολογικό εξοπλισμό στο νέο λιμάνι της Ν. Καρβάλης και η εμπορική κίνηση εξυπηρετείται πλέον από αυτό.
Και τον Οκτώβριο του 2008, δένει για πρώτη φορά στην πόλη μας το κρουαζιερόπλοιο ΚΑΛΥΨΩ με 400 επιβάτες, επιβραβεύοντας το έργο του ΟΛΚ και εγκαινιάζοντας την εποχή της κρουαζιέρας για την Καβάλα. Τον Ιανουάριο του 2009 ο ΟΛΚ θέτει νέους στόχους: Την αναβάθμιση του επιβατικού λιμανιού της Καβάλας με τη θωράκιση και επέκταση του προσήνεμου μόλου, το μήκος του οποίου αποδείχθηκε ανεπαρκές και την κατασκευή πλωτών προβλητών για τουριστικά σκάφη.
Και τώρα ο καθένας μας βλέπει ολοκληρωμένο το ευφάνταστο αυτό έργο που θα διαθέτει 170 θέσεις πρόσδεσης σκαφών από τις οποίες ήδη διατέθηκαν οι 123! Φανταστείτε την εικόνα, το λιμάνι με τόσα πολλά κατάρτια, κρουαζιερόπλοια, σκάφη των γραμμών Θάσου-Καβάλας, Καβάλας νησιών Βορείου Αιγαίου. Μαγεία. Αείμνηστε Γιάννη Πριμικίδη που ποτέ η πόλη δεν σε τίμησε ως όφειλε, αναπαύσου εν ειρήνη. Οι συνεχιστές σου σε συναγωνίστηκαν επάξια!
ΤΑ ΕΥΣΗΜΑ ΣΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΔΙΟΙΚΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΟΛΚ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΜΕΛΕΤΗΤΗ ΤΩΝ ΠΛΩΤΩΝ ΠΡΟΒΛΗΤΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΜΗΧΑΝΙΚΟ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΒΕΛΙΣΣΑΡΗ!
Σαπφώ Αγγελούδη-Ζαρκάδα