Η «Πρωινή» συμπληρώνει φέτος, το 2017, 65 χρόνια συνεχούς παρουσίας στα τοπικά πράγματα. Είναι η μακροβιότερη εν ζωή εφημερίδα της Καβάλας, παρακολούθησε από κοντά και έχει να διηγηθεί πολλές και ενδιαφέρουσες ιστορίες από την ζωή της πόλης τις εξίμιση αυτές δεκαετίες.
Από τότε που πρωτοκυκλοφόρησε, στις 23 Απριλίου του 1952, μέχρι σήμερα πολλά πράγματα άλλαξαν στην Καβάλα, άνθρωποι ήρθαν και έφυγαν, γράφοντας ο καθένας την δική του ιστορία ενώ συγκλονιστικά γεγονότα σημάδεψαν την ζωή της αλλά και την ζωή και εξέλιξη της ίδιας της Ελλάδας.
Η «Πρωϊνή» τα κατέγραφε και εξακολουθεί να τα καταγράφει όλα αυτά και στο πλούσιο και πολύτιμο πλέον αρχείο της μπορεί κανείς να ανακαλύψει θησαυρούς από την μεταπολεμική ιστορία της Καβάλας και όχι μόνον.
Στα 65 αυτά χρόνια, η «Πρωϊνή» παρακολουθώντας τις εξελίξεις, άλλαξε και η ίδια. Προσαρμόστηκε στις νέες τεχνολογίες, ίδρυσε και λειτούργησε ραδιοφωνικό και τηλεοπτικό σταθμό ενώ τα τελευταία χρόνια έχει ισχυρή και δημοφιλή διαδικτυακή παρουσία με τον ιστότοπο proininews.gr
Στην διάρκεια όλης της χρονιάς του 2017, θα δημοσιεύουμε στιγμές από την 65χρονη διαδρομή της «Πρωινής» που στην ουσία θα είναι στιγμές από την ιστορία της Καβάλας μας για να θυμηθούν οι παλιότεροι και κυρίως να γνωρίσουν οι νέοι τόσο την εφημερίδα μας και την πορεία της στο χρόνο όσο και πολύ περισσότερο την σύγχρονη ιστορία της πόλης μας.
Μέσα στο 2017 επίσης θα εκδώσουμε και ένα τεύχος – αφιέρωμα στα 65χρονα της «Πρωϊνής» με σπάνιες φωτογραφίες και κείμενα ανθρώπων που με κάποιο τρόπο συνδέθηκαν με την εφημερίδα μας.
Για σήμερα ανατρέχουμε 50 χρόνια πίσω (μισό αιώνα!), στον Ιανουάριο του 1967 και μέσα από τις σελίδες της «Πρωϊνής» εκείνων των ημερών μαθαίνουμε για τη ζωή της πόλης και τα θέματα που απασχολούσαν τότε την τοπική κοινωνία.
Εκείνες λοιπόν τις μέρες του 1967 τα αστικά λεωφορεία της Καβάλας απεργούσαν και με δεδομένο ότι ΙΧ αυτοκίνητα είχαν ελάχιστες οικογένειες, ο κόσμος είχε για αρκετές μέρες ταλαιπωρηθεί αφάνταστα. Οι στάσεις των λεωφορείων ήταν γεμάτες κόσμο που μάταια περίμεναν να πάνε σπίτι τους ενώ στην υπηρεσία του επιβατικού κοινού ο Στρατός είχε διαθέσει και μερικά ΡΕΟ για να εξυπηρετείται ο κόσμος. Σχετικό είναι και το δημοσίευμα από τη στήλη «Καβαλιώτικα εικοσιτετράωρα» που έγραφε ο Μανώλης Γενικόπουλος και που έλεγε τα εξής:.
«ΑΠΕΡΓΙΑΣ λεωφορείων συνέπειες. Μάταια περιμένουν στη στάση οι Καβαλιώτες το μέσο που θα τους μεταφέρει στην ζεστή τους γωνιά. Παρ΄ όλα αυτά περιμένουν (όλες οι αφετηρίες ήταν γεμάτες χθες) ίσως κι από συνήθεια. Δυο όμως λεωφορεία του αστικού ΚΤΕΛ σύμφωνα με την απόφαση του Νομάρχου εκτελούσαν δρομολόγια κατ΄ αποκοπήν στις διάφορες γραμμές. Και κάτι ολίγο παράξενο, οι οδηγοί των δύο αυτών λεωφορείων ζητούσαν το αντίτιμο του εισιτηρίου από τους επιβάτες… χωρίς να κόβουν εισιτήριο. Αλλά και στρατιωτικά αυτοκίνητα REO διετέθησαν από την Μεραρχία για την εξυπηρέτηση του κοινού. Στη φωτογραφία μας ένα από τα στρατιωτικά αυτοκίνητα που προσωρινά εκτελούσε το δρομολόγιο της γραμμής Βύρωνος».
Το δημοσίευμα συνόδευε και μια φωτογραφία με ένα στρατιωτικό όχημα να επιβιβάζει με την βοήθεια στρατιωτών ανθρώπους όλων των ηλικιών για να τους πάει σπίτι τους.
Όπως και στις μέρες μας έτσι και τότε ο Ιανουάριος ήταν ο μήνας που φορείς, Σύλλογοι, Σωματεία και διάφοροι άλλοι έκοβαν τις βασιλόπιτές τους. Έτσι στην «Πρωϊνή» της 24ης Ιανουαρίου του 1967 διαβάζουμε για την εκδήλωση κοπής της πίτας του Σωματείου των καπνεργατών που εξακολουθούσε να υπάρχει και να δρα αν και η καπνεργασία είχε παρακμάσει και βρισκόταν πια στα τελευταία της. Γράφει σχετικά η «Πρωϊνή:
«Μία ωραιότατη γιορτή προχθές κοπής της βασιλόπιτας των καπνεργατών
Παρέστησαν ο κ. Δήμαρχος, βουλευταί κ.λ.π.
Την 11ην πρωϊνήν της προχθές Κυριακής εις την αίθουσαν συνελεύσεως του Εργατικού Κέντρου εγένετο η από διετίας καθιερωθείσα κοπή της βασιλόπιτας των καπνεργατών.
Εις αυτήν παρέστησαν ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ.κ. Αλέξανδρος, ο Δήμαρχος κ. Κ. Τσολάκης, ο βουλευτής κ. Π. Δούκας, ο πρόεδρος του Δημ. Συμβουλίου κ. Γρ. Μπαχάρης, ο γενικός γραμματεύς του Εργατικού Κέντρου κ. Μιχ. Καραβολάνης, εκπρόσωποι όλων σχεδόν των εργατικών οργανώσεων και το σύνολον των καπνεργατών και καπνεργατριών.
Εν αρχή ωμίλησαν αναφερθέντες εις την δράσιν και τα προβλήματα του καπνεργατικού κλάδου, η πρόεδρος του Σωματείου κ. Μαρία Διπλού και ο γενικός γραμματεύς αυτού κ. Ευαγ. Καραλούκος, οι οποίοι και λεπτομερώς ανέλυσαν την κατάστασιν των καπνεργατών μετά τας προσφάτους εξελίξεις, την μείωσιν της καπνεργασίας, την μη γενικήν παροχήν επιδομάτων, την εκκρεμότητα του θέματος της συνταξιοδοτήσεως των καπνεργατών και επέκριναν την απόφασιν της Διοικήσεως του Εργατικού Κέντρου να διαγράψει από τη δύναμίν του το Σωματείον.
Εν συνεχεία τους συγκεντρωθέντες εχαιρέτησαν δια συγκινητικών λόγων ο κ. Δήμαρχος, ο κ. Δούκας και ο Σεβασμιώτατος καταχειροκροτηθέντες. Μετά την κοπήν της βασιλόπιτας υπό τας ευλογίας του Ιεράρχου μας, απηύθυναν χαιρετισμούς ο κ. Μ. Καραβολάνης και λοιποί εκπρόσωποι των οργανώσεων.
Οι δύο βουλευταί της Ε.Κ. του Νομού μας, απέστειλαν τηλεγραφήματα δια των οποίων δικαιολογούν την μη προσέλευσίν των, υποχρεωθέντες να μεταβούν εις Χρυσούπολιν».
Τέλος ο ΑΟΚ που είχε μόλις προ δύο χρόνων ιδρυθεί πρωταγωνιστούσε στο πρωτάθλημα της Β’ Εθνικής επιτυγχάνοντας την Κυριακή 22 Ιανουαρίου 1967 στο δημοτικό γήπεδο μια σημαντική νίκη επί της Λάρισας με 3-1 και παρά το γεγονός ότι η Θεσσαλική ομάδα είχε προηγηθεί στο 11’ με σκόρερ τον Κακογιάννη. Σκόρερ για τον ΑΟΚ ήταν οι Παρίδης στο 17’, Μπλέκος στο 36’ και Ασλανίδης στο 54’
Ο ΑΟΚ έπαιξε με τους Χ’Ιωάννου, Ασλανίδη, Καραμπετάκη, Κούντουρα, Σεϊτανίδη, Χ’’Ιωαννίδη, Πάτσα, Παρίδη, Μπλέκο, Μοδούρα, Μπαρμπαλέξη.
Διαιτητής μάλιστα ήταν ξένος. Ο Ιταλός Πιερόνι με επόπτες τους Έλληνες Αρσένη και Βαμβακίδη.
Πρέπει να σημειώσουμε ότι ο ΑΟΚ προηγείτο στη βαθμολογία με 38 βαθμούς, δεύτερος ήταν ο Απόλλων Καλαμαριάς με 33 ενώ η Λάρισα ήταν στην 5η θέση με 31 βαθμούς.
Η «Πρωινή» δημοσιεύει στο φύλλο της Τρίτης 24 Ιανουαρίου 1967 εκτενέστατο και λεπτομερέστατο ρεπορτάζ συνοδευόμενο μάλιστα και από πολλές φωτογραφίες.
Θ.Θ.