Dark Mode Light Mode

65ο Φεστιβάλ Φιλίππων – Έξι γαλάζια μολύβια για τη Σμύρνη: Το αναλυτικό πρόγραμμα όλων των εκδηλώσεων

65ο Φεστιβάλ Φιλίππων

2/7 – 30/8/2022

6 γαλάζια μολύβια για τη Σμύρνη

Φέτος το Φεστιβάλ Φιλίππων είναι αφιερωμένο στα εκατό χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή. Διαλέγει για τίτλο του τα έξι γαλάζια μολύβια του Κοσμά Πολίτη, αυτά που «χάλασε» γράφοντας σε συνέχειες στο περιοδικό «Ταχυδρόμος» την περίοδο 1962-63 (στα σαραντάχρονα της χαμένης πολιτείας) το σημαντικότερο ίσως έργο του, «Στου Χατζηφράγκου».

Μ’ αυτά τα έξι μολύβια – όσα και τα γράμματα της απαρηγόρητης Σμύρνης – με το χρώμα και το κάρβουνό τους θα προσπαθήσουμε να σχεδιάσουμε μέσα από θεατρικές παραστάσεις, αναλόγια, μουσικές, κείμενα, αναγνώσεις και προβολές τα πορτρέτα εμβληματικών προσωπικοτήτων  με επίκεντρο το τραγικό αυτό γεγονός.  Οι συγγραφείς Στρατής Δούκας,  Ηλίας Βενέζης,  Στράτης Μυριβήλης,  Φώτης Κόντογλου,  Διδώ Σωτηρίου,  Κοσμάς Πολίτης αλλά και  πολιτικοί πρωταγωνιστές της ταραγμένης αυτής εποχής  όπως ο Ελευθέριος Βενιζέλος, ο Νικόλαος Πλαστήρας και ο Παναγιώτης Κονδύλης, συνθέτουν την «πινακοθήκη» της φετινής θεματικής.

Τα πορτρέτα των μεγάλων προσωπικοτήτων εκείνης της περιόδου, έχουν αναλάβει να «σκιαγραφήσουν» μετά από παραγγελία του Φεστιβάλ σημαντικοί καλλιτέχνες, συγγραφείς, ηθοποιοί, σκηνοθέτες μεταξύ των οποίων ο Ακύλλας Καραζήσης, ο Έκτορας Λυγίζος, ο Θωμάς Κοροβίνης, η Αγγέλα Καστρινάκη, ο Κώστας Καναβούρης, ο Κυριάκος Συφιλτζόγλου, ο Γιάννης Μπασκόζος μαζί  με τους Κώστα Ακρίβο, Καρολίνα Μέρμηγκα, Σωτηρία Μαραγκοζάκη, Δημοσθένη Παπαμάρκο και τον Αντώνη Νικολόπουλο αλλά και νεότεροι δημιουργοί, όπως ο Ανδρέας Ανδρέου και ο Άρης Νινίκας.

Οι φετινές εκδηλώσεις θα απλωθούν μέσα στην πόλη της Καβάλας, σε μέρη γνώριμα, που αναδείχθηκαν και αγαπήθηκαν τα τελευταία δεκατέσσερα χρόνια μέσα από το Φεστιβάλ Φιλίππων, στο προαύλιο του 7ου Δημοτικού Σχολείου, την Παλιά Μουσική, την παραλία τελωνείου, το θεατράκι του Μεχμέτ Αλή, το Φρούριο, το Καρνάγιο, την Πλατεία Πιπίνου, τους Κήπους της Οικίας Μοχάμεντ Άλι.

Φυσικά, κεντρικό ρόλο και στο φετινό πρόγραμμα θα παίξει το αρχαίο θέατρο Φιλίππων, ως χώρος φιλοξενίας όλων των μεγάλων παραστάσεων αρχαίου δράματος, σημαντικών παραγωγών των κρατικών μας σκηνών αλλά και του ελεύθερου θεάτρου, με εναρκτήρια παράσταση τα «Ματωμένα χώματα» βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα της Διδώς Σωτηρίου. Αποκορύφωμα των εκδηλώσεων στο αρχαίο θέατρο θα αποτελέσει, και πάλι, το 6ο Εργαστήριο Αρχαίου Δράματος. Το πρωτότυπο αυτό camp στην περιοχή των Κρηνίδων, που ξεκίνησε με αφορμή τη συμπλήρωση των 60 χρόνων του Φεστιβάλ το 2017, επιστρέφει αυτή τη φορά με την παρουσίαση μιας ολοκληρωμένης παράστασης αρχαίου δράματος, για πρώτη φορά πάνω σε αριστοφανικό κείμενο. Η Γεωργία Μαυραγάνη, μια από τις σημαντικότερες σκηνοθέτες της νεότερης γενιάς, και η ομάδα της θα βρεθούν για δύο βδομάδες στην περιοχή των Φιλίππων όπου θα παρουσιάσουν το αποτέλεσμα της εργασίας τους πάνω τους «Βατράχους» του σπουδαίου κωμικού ποιητή, σε νέα μετάφραση του Δημοσθένη Παπαμάρκου, ξεκινώντας με ένα διήμερο σεμινάριο με εισηγητή τον μεταφραστή του έργου και καταλήγοντας στην παρουσίαση της παράστασης με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.

 

Θοδωρής Γκόνης

Καλλιτεχνικός Διευθυντής

Φεστιβάλ Φιλίππων

 

 

 

ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΦΙΛΙΠΠΩΝ

 

Σάββατο 2 Ιουλίου

Gr Entertainment World Ltd

 

Διδώς Σωτηρίου

Ματωμένα χώματα

 

Το Φεστιβάλ Φιλίππων ξεκινά στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων με το εμβληματικό έργο της νεοελληνικής λογοτεχνίας, όπου εξιστορούνται οι δοκιμασίες του Μικρασιάτη Μανώλη Αξιώτη, από την ήρεμη αγροτική ζωή στο χωριό Κιρκιντζέ, στα απάνθρωπα τάγματα εργασίας Αμελέ Ταμπουρού, το σκληρό μέτωπο του Αφιόν Καραχισάρ και το προσφυγικό ταξίδι στην Ελλάδα. Μια ιδιαίτερη θεατρική παράσταση σε σκηνοθεσία Γιώργου Παλούμπη, με έναν θίασο εξαιρετικών ηθοποιών, μεταξύ των οποίων οι Νικήτας Τσακίρογλου, Μιχάλης Σαράντης και Αντίνοος Αλμπάνης.

[ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ]

 

 

Παρασκευή 8 & Σάββατο 9 Ιουλίου

Θεατρικές Επιχειρήσεις Τάγαρη

 

Ευριπίδη

Ηλέκτρα

 

Η  Ηλέκτρα του Ευριπίδη, είναι ένα από τα λιγότερο παρουσιασμένα τραγικά κείμενα εξαιτίας, ίσως, του εξαιρετικά ανατρεπτικού και αντισυμβατικού κώδικα της. Η σκοτεινή προσμονή της εκδίκησης και το χρέος που οδηγεί στη μητροκτονία θα γεννήσουν τη φρίκη και όχι τη λύτρωση. Για πρώτη φορά στον Ευριπίδη, ο φόνος διερευνάται σε σχέση με τις ψυχολογικές του συνέπειες. Το έργο ανεβαίνει σε μετάφραση Στρατή Πασχάλη και σκηνοθεσία Γιώργου Λύρα, με τη Μαρία Κίτσου και τον  Δημήτρη Γκοτσόπουλο στους ρόλους της Ηλέκτρας και του Ορέστη αντίστοιχα.

[ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ]

 

Σάββατο 16 Ιουλίου

Εθνικό Θέατρο

 

Μποστ

Μήδεια

 

Το Εθνικό Θέατρο παρουσιάζει για πρώτη φορά το φετινό καλοκαίρι την εκρηκτική κωμωδία του Μποστ Μήδεια, ένα έργο-σταθμό της νεοελληνικής δραματουργίας, σε σκηνοθεσία Γιάννη Καλαβριανού, με ένα καστ εξαίρετων ηθοποιών, μεταξύ των οποίων ο Θανάσης Δήμου, ο Γιώργος Γλάστρας, η Σύρμω Κεκέ και η Γαλήνη Χατζηπασχάλη.

Οι ήρωες του έργου ανησυχούν για τον πληθωρισμό και την ανεργία, τη λιτότητα και τη δημόσια διαφθορά, τα δάνεια και τα επιδόματα, καθυστερούν στα ραντεβού τους γιατί πέφτουν πάνω σε πορείες, και λατρεύουν τα αρχαία ελληνικά –αρκεί, βέβαια, να μη χρειαστεί να τα διαβάσουν. Στον κόσμο του Μποστ συνυπάρχουν αναπάντεχα και αρμονικά η Μήδεια, η Αντιγόνη, ένας Ψαράς, ο Ιάσονας, μια Καλόγρια, ο Οιδίποδας, ο Ευριπίδης και ένας αλλόκοτος Χορός, κατορθώνοντας να διαλύσουν κάθε μας βεβαιότητα, «να επικρίνουν τους επικριτάς, να προβληματίσουν τους κριτάς και να ελευθερώσουν τους θεατάς».

[ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ]

 

 

Τετάρτη 20 Ιουλίου

Πολιτιστικός Οργανισμός «Λυκόφως»

 

Σοφοκλή

Αντιγόνη

 

Ο σκηνοθέτης Τσέζαρις Γκραουζίνις καταπιάνεται με το αριστούργημα του Σοφοκλή, με σκοπό να αναστοχαστεί και να εξερευνήσει τις έννοιες του Αρχαίου Δράματος. Tην επόμενη του Εμφυλίου στη Θήβα, οι χθεσινοί προστάτες της πόλης γιορτάζουν τη νίκη τους, προσπαθώντας να σβήσουν από τη μνήμη τους τις μέρες της ανασφάλειας και της δυστυχίας. Ο νέος ηγεμόνας, ο Κρέοντας, συμμετέχει στη γιορτή με στόχο να εδραιώσει την εξουσία του, εκφοβίζοντας τους συμπολίτες του με απειλές. «Γιορτάζει» και η νεαρή Αντιγόνη· μια γιορτή ανυπακοής, που την φωτίζει ο ενθουσιασμός της αντίστασης στον πολιτικό πραγματισμό της τυραννίας. Στον ομώνυμο ρόλο η Έλλη Τρίγγου. Συμπρωταγωνιστούν Βασίλης Μπισμπίκης, Δανάη Μιχαλάκη και Ιεροκλής Μιχαηλίδης.

 

 

Σάββατο 23 Ιουλίου

Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος

 

Άκη Δήμου

ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗΣ – ΗΡΩΝΔΑΣ, Contra tempo

 

Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος έρχεται φέτος το καλοκαίρι στους Φιλίππους με ένα νέο έργο του Άκη Δήμου, που μέσω της σύνδεσης του γνωστού Αριστοφανικού έργου με τους «μίμους» του ποιητή των ελληνιστικών χρόνων, Ηρώνδα, θα επιδιώξει να φέρει στη σκηνή με σύγχρονο τρόπο ζητήματα της έμφυλης ταυτότητας αλλά και την αντιπολεμική κραυγή της εποχής μας. Μια πραγματική σκηνική «μάχη» και ταυτόχρονα ένας «πόλεμος» ανάμεσα στα δύο φύλα θα δοθούν μπροστά τα μάτια των θεατών με μοναδικά όπλα την τολμηρή και ανελέητη σάτιρα. Ο Γιάννης Ρήγας σκηνοθετεί τον Δημήτρη Πιατά, Τάσο Χαλκιά, Ταξιάρχη Χάνο και Σταμάτη Γαρδέλη στους κεντρικούς ρόλους.

 

 

 

Κυριακή 24 Ιουλίου

Θεατρικές Επιχειρήσεις Τάγαρη

 

Αριστοφάνη

Θεσμοφοριάζουσες

 

Ο Γιάννης Μπέζος σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί μαζί με τους Βλαδίμηρο Κυριακίδη, Φωτεινή Μπαξεβάνη και Λαέρτη Μαλκότση, σε ένα από τα τρία έργα του μεγάλου κωμικού ποιητή για τις γυναίκες. Μία προσπάθεια του Αριστοφάνη να παρωδήσει τον μεγάλο Ευριπίδη, με βάση την συμπεριφορά των Αθηναίων γυναικών στην διάρκεια μιας μεγάλης μυστικιστικής γιορτής αποκλειστικά γυναικείας, τα Θεσμοφόρια. Κατάθεση πολιτική και άκρως κωμική ταυτόχρονα. Ο Αριστοφανικός λόγος, πάντα επίκαιρος και ηθογραφικός, μας θυμίζει ότι, ενώ έχουμε προοδεύσει σε διάφορους τομείς της επιστήμης και της τεχνολογίας, ως κοινωνικά και πολιτικά όντα υστερούμε ακόμα και σήμερα και αναγνωρίζουμε τους εαυτούς μας στο σημαντικό κείμενο του. Η παράσταση ανεβαίνει σε πρωτότυπη μουσική του Φοίβου Δεληβοριά.

[ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ]

 

 

 

Τετάρτη 27 Ιουλίου

Θέατρο Πορεία – ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης

 

Αισχύλου

Προμηθέας Δεσμώτης

 

Μετά από μία συναρπαστική περιοδεία με τριάντα τρεις παραστάσεις που είδαν περισσότεροι από 50.000 θεατές σε όλη την Ελλάδα το Θέατρο Πορεία σε συνεργασία με το ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης παρουσιάζουν για δεύτερη συνεχή καλοκαιρινή περίοδο τον Προμηθέα Δεσμώτη, του Αισχύλου, σε μετάφραση Γιώργου Μπλάνα και σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη.

Στην τραγωδία, ο Αισχύλος πραγματεύεται την αντίσταση του αλυσοδεμένου στον Καύκασο Προμηθέα, να υποκύψει στο θέλημα του «ανελέητου» Διός. Πρόκειται για μία σπαρακτική επίκληση του πάσχοντος Θεού για τον άνθρωπο. Μία επίκληση ενιαία, με συνεχή κλιμάκωση από την αρχή ως το τέλος, για τον άνθρωπο. Ένας ασταμάτητος αγώνα κατά της δύναμης της εξουσίας… Στον ρόλο του Προμηθέα ο Γιάννης Στάνκογλου.

 

 

 

Παρασκευή 29 & Σάββατο 30 Ιουλίου

5η Εποχή Τέχνης – Εταιρεία Τέχνης Ars Aeterna – Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου – ΔΗΠΕΘΕ Αγρινίου – Φεστιβάλ Αρχαίας Ήλιδας

 

Ευριπίδη

Ιφιγένεια εν Αυλίδι

 

Ο Θέμης Μουμουλίδης μετά από 10 χρόνια καταπιάνεται ξανά με την Ιφιγένεια εν Αυλίδι ένα έργο βαθιά πολιτικό. Η Ιφιγένεια θυσιάζεται για έναν μάταιο και καταστροφικό επεκτατικό πόλεμο. Έπειτα από είκοσι χρόνια Πελοποννησιακού Πολέμου, ο Ευριπίδης μοιάζει να αναρωτιέται: «είναι δυνατή μια αλλαγή παραδείγματος»; Δυόμιση χιλιάδες χρόνια αργότερα, και ενώ βιώνουμε τα πρώτα συμπτώματα ενός δυστοπικού μέλλοντος, που εμείς απεργαστήκαμε, αναρωτιόμαστε ακόμη: «είναι άραγε δυνατή μια αλλαγή παραδείγματος»; Στην παράσταση, η σκηνοθετική ανάγνωση επιχειρεί τη δημιουργία δυο διαφορετικών χρονικών επιπέδων. Υπάρχει ο χρόνος του μέλλοντος, όπου διαδραματίζεται για μια ακόμη φορά η ίδια ιστορία, με τους ήρωες να συγκρούονται ανελέητα, σαν τίποτε να μη διδάχθηκαν, και το σύγχρονο παρόν, όπου μια συντροφιά νέων γυναικών (χορός) συναντιούνται με την ιστορία που γνωρίζουν καλά, και που αυτή τη φορά έρχεται από το μέλλον, σαν εφιάλτης. Όσο προχωρά το έργο, τα δύο επίπεδα συγκλίνουν, καθώς οι νέες γυναίκες του χορού συνειδητοποιούν ότι ίσως παρακολουθούν σκηνές από το δικό τους μέλλον. Η Ιωάννα Παππά αυτή τη φορά στον ρόλο της Κλυταιμνήστρας μαζί με τους  Λάζαρο Γεωργακόπουλο, Άκη Σακελλαρίου, Γιώργο Χρυσοστόμου και Παντελή Δεντάκη. Στον ρόλο της Ιφιγένειας η Μαρία Πετεβή.

[ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ]

 

 

Παρασκευή 5 & Σάββατο 6 Αυγούστου

Θεατρικά δρώμενα «Ίασμος»

 

Σοφοκλή

Φιλοκτήτης

 

Ο Σοφοκλής στον Φιλοκτήτη δραματοποιεί ένα επεισόδιο από τον Τρωικό Κύκλο, σύμφωνα με το οποίο ο Οδυσσέας και ο νεαρός Νεοπτόλεμος στέλνονται από τον Αχαϊκό στρατό στη Λήμνο για να φέρουν τον διάσημο τοξότη Φιλοκτήτη στην Τροία. Ο Φιλοκτήτης είχε εγκαταλειφθεί στο νησί πριν από 10 χρόνια εξαιτίας μιας ειδεχθούς πληγής που προκλήθηκε από δάγκωμα φιδιού. Τώρα όμως οι Αχαιοί μαθαίνουν πως σύμφωνα με μια προφητεία, εκείνος και το θεϊκό του τόξο είναι  απαραίτητοι για την άλωση της Τροίας. Ο Οδυσσέας έχει ένα σχέδιο, αλλά η επιτυχία του εξαρτάται μόνο από τον Νεοπτόλεμο. Γεμάτο συμβολισμούς και μια μεταφυσική φόρτιση, ο Φιλοκτήτης είναι από τα τελευταία και πιο πολυεπίπεδα έργα του Σοφοκλή. Εξερευνά με τρόπο εντυπωσιακό τα ηθικά όρια στην επιδίωξη του οφέλους, της αριστείας και της δόξας. Η παράσταση ανεβαίνει σε μετάφραση Γιώργου Μπλάνα και σκηνοθεσία Μαρλέν Καμίνσκυ με τους Τάσο Νούσια, Μαρία Πρωτόπαππα και Γιώργο Αμούτζα στους ρόλους του Φιλοκτήτη, του Οδυσσέα και του Νεοπτόλεμου.

 

 

 

 

 

 

 

Παρασκευή 12 & Σάββατο 13 Αυγούστου

Θεατροχώρος

 

Ευριπίδη

Μήδεια

 

Η Μήδεια είναι ένα έργο για το παράφορο ερωτικό πάθος, την προδοσία και την εκδίκηση. Η γυναίκα -που για χάρη του Ιάσωνα πρόδωσε την οικογένειά της και εγκατέλειψε την πατρίδα της –  βρίσκεται απομονωμένη στην Κόρινθο ανάμεσα σε ανθρώπους που την θεωρούν ξένη, βάρβαρη. Όταν ο Ιάσωνας της ανακοινώνει ότι θα παντρευτεί την κόρη του βασιλιά της Κορίνθου, η Μήδεια από μια πληγωμένη και περιφρονημένη γυναίκα μεταμορφώνεται σε ένα σκοτεινό και εκδικητικό αγρίμι. Έτσι αποφασίζει να εξοντώσει την νεαρή αντίζηλό της και να κάνει την πιο αδιανόητη πράξη: να σκοτώσει με τα ίδια της τα χέρια τα δυο παιδιά τους. Η Μήδεια σκοτώνει τα παιδιά της όχι απλώς για να εκδικηθεί τον Ιάσονα, αλλά κυρίως για να τα σώσει από τα χέρια των εχθρών της, για να μην τα εξοντώσει η εξουσία. Γι’αυτό ο Ευριπίδης –και παρά την αποτρόπαια πράξη της- στο τέλος αντί να την τιμωρήσει, την αποθεώνει. Το σκηνοθετικό δίδυμο Αιμίλιος Χειλάκης και Μανώλης Δούνιας ανεβάζουν το έργο σε μετάφραση Γιώργου Μπλάνα, με το σχήμα των τριών υποκριτών και την Αθηνά Μαξίμου στον ομώνυμο ρόλο.

[ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ]

 

 

Τετάρτη 17 Αυγούστου

Ομάδα Σημείο Μηδέν

 

Αισχύλου

Πέρσες

 

Ο Αισχύλος μέσα από τους Πέρσες δείχνει τους Αθηναίους, κι έτσι δημιουργεί ένα ποιητικό φίλτρο κριτικής στάσης για να εκφράσει την πολιτική, κοινωνική και υπαρξιακή του αγωνία σε ότι αφορά την ίδια τη δημοκρατία. Η παράσταση της Ομάδας Σημείο Μηδέν είναι το αποτέλεσμα πολύμηνου εργαστηρίου πάνω στην αρχαία τραγωδία. Βάση της ερευνητικής διαδικασίας αποτελεί η μέθοδος ψυχοφυσικής εκπαίδευσης ηθοποιών του Θ.Τερζόπουλου. Στην παράσταση που σκηνοθετεί ο Σάββας Στρούμπος συμμετέχουν έξι ηθοποιοί. Όλοι αποτελούν τον χορό, μέσα από τον οποίο αναδύονται τα πρόσωπα του έργου.

[ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ]

 

Κυριακή 28 Αυγούστου

Παιδική Σκηνή Θεάτρου Αυλαία – ΔΗΠΕΘΕ Βέροιας

 

Δημήτρη Μπασλάμ

Ο Γαργαληστής

 

Ένας ιδιόμορφος ληστής, ικανός να βλέπει με τα μάτια του, το αγνό γάργαρο παιδικό γέλιο αποφασίζει να ταξιδέψει σε όλον τον κόσμο, ψάχνοντας για τα παιδιά που το γέλιο τους περισσεύει. Στόχος του να το «κλέψει» και σαν άλλος Ρομπέν των Δασών να το μοιράσει σε παιδιά που σπάνια χαμογελούν. Τέσσερις ετερόκλητες επιθεωρήτριες αγνοώντας το σχέδιο του γαργαληστή, τον κυνηγούν κατά πόδας με σκοπό να ανακαλύψουν τι ακριβώς σκαρώνει. Εκείνος όμως τις ξεγλιστράει σαν… σκιά… Θα τον πιάσουν… Δεν θα τον πιάσουν…

Το έργο του Δημήτρη Μπασλάμ για παιδιά ανεβαίνει σε δική του σκηνοθεσία και χορογραφία του Δημήτρη Σωτηρίου.

[ΠΑΙΔΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ]

 

 

 

6ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΑΡΧΑΙΟΥ ΔΡΑΜΑΤΟΣ

Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων

 

Παρασκευή 19 & Σάββατο 20 Αυγούστου

ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας

Η γεωγραφία και η μυθολογία του Κάτω Κόσμου

 

Την πρώτη μέρα οι συμμετέχοντες στο σεμινάριο θα παρακολουθήσουν μια εισήγηση από τον ιστορικό και συγγραφέα Δημοσθένη Παπαμάρκο με θέμα την γεωγραφία και μυθολογία του Κάτω Κόσμου καθώς και μια απόπειρα αναπαράστασης σκηνών από το έργο του Αριστοφάνη Βάτραχοι σε σκηνοθετική καθοδήγηση Γεωργίας Μαυραγάνη. Τη δεύτερη μέρα θα γίνει παρακολούθηση της ανοιχτής πρόβας του έργου και θα ακολουθήσει συζήτηση.

[ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ]

 

 

 

Κυριακή 21 Αυγούστου

ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας

 

Αριστοφάνη

Βάτραχοι – Μέρος ‘Α : Ο Διόνυσος στον Άδη

 


Ένας θίασος περιπλανόμενων ηθοποιών θα αφηγηθεί και θα αναπαραστήσει το μύθο του περάσματος  του θεού Διονύσου και του θνητού δούλου του από τον Άδη, προκειμένου να φέρουν πίσω στη Πόλη και στη ζωή ό,τι από το παρελθόν αξίζει ακόμα να ζει.

 

Μετάφραση αρχαίου κειμένου – Δραματολογική ανάλυση: Δημοσθένης Παπαμάρκος

Δραματουργία σκηνικής απόδοσης- Βοηθός Σκηνοθέτης: Ράνια Κελαϊδίτη

Σκηνοθεσία: Μαυραγάνη Γεωργία

Μουσική Επιμέλεια: Χάρης Νείλας

Σκηνογραφική επιμέλεια : Λίλη Κυριλή, Άρτεμις Φλέσσα

Ερμηνευτές: Κορίνα-Άννα Γκουγκουλή, Νίκη Δουλγεράκη, Ράνια Κελαϊδίτη, Μελίνα Κοτσέλου, Θανάσης Λυσανδρόπουλος, Μαρίνα Παπούλια, Γιώργος Σκαρλάτος, Βασίλης Τρυφουλτσάνης

[ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ]

 

 

ΦΡΟΥΡΙΟ ΚΑΒΑΛΑΣ

 

Τετάρτη 6 Ιουλίου

Τεχνηχώρος

 

Φιόντορ Ντοστογιέφσκι

Το όνειρο ενός γελοίου

 

Το Όνειρο ενός Γελοίου, μια ιδιότυπη ιλαροτραγωδία, ένα φανταστικό αφήγημα – αριστούργημα του Ρώσου δασκάλου της ανθρώπινης ψυχολογίας,μας ξεναγεί στην ιστορία της ανθρωπότητας, από την προπτωτική κατάσταση της αθωότητας στον απόλυτο εξευτελισμό της ανθρώπινης φύσης. Ο γελοίος άνθρωπος μας κάνει μετόχους της ιστορίας και πρόσωπα του διηγήματος, γινόμαστε θεατές και χαρακτήρες του έργου ταυτόχρονα.

Ο Άρης Σερβετάλης υπό την καθοδήγηση της Έφης Μπίρμπα μας ξεναγεί στον κόσμο του Γελοίου του Ντοστογέφσκι οδηγώντας μας στα μύχια των σκέψεών του, μεταξύ πραγματικού και φανταστικού, αλήθειας και ψευδαίσθησης, ορατού και αόρατου, κωμικού και τραγικού, γελοιότητας και σαλότητας.

[ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ]

 

 

Δευτέρα 1 Αυγούστου

Θέατρο Στοά

 

Θανάση Παπαγεωργίου

Ακούω ήχον κώδωνος

 

Με μια συρραφή αποσπασμάτων από ένα μεγάλο μέρος της παραγωγής του Μποστ – θεατρικά, πεζά, ποιήματα, λεζάντες, διαφημίσεις, τραγούδια, επιθεωρησιακά νούμερα –  που έκανε ο ίδιος ο Θανάσης Παπαγεωργίου θα γιορτάσει το ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΟΑ την επέτειο των 50 χρόνων από την ίδρυσή του. Η Φαύστα, ο Γιάννης, το Ριτσάκι, η Μήδεια, ο Ιάσων, η Καλόγρια, η Μαρία Πενταγιώτισσα, ο Κολόμβος, ο κ. και η κ. Ιατρού, ο πάτερ Αμβρόσιος, ο Πάρις, η Μαριάνθη, συνολικά 20 ήρωες του Μποστ, συναντιόνται στους γάμους του Ριτσακίου με τον Πάρι, αμφότεροι ανευρεθέντες μέσα στην κοιλιά ψαριών! 15 ηθοποιοί – μεταξύ των οποίων η Λήδα Πρωτοψάλτη και ο Θανάσης Παπαγεωργίου – και μια μικρή λαϊκή ορχήστρα αποτελούμενη από τους ίδιους τους ηθοποιούς του θιάσου με διευθυντή τον Διονύση Τσακνή,  θα παραβρεθούν στον γάμο, ο οποίος όμως θα έχει τραγική κατάληξη από την ξαφνική εμφάνιση του Κολόμβου, «που πήγε κι ανακάλυψε την Αμερική» και καθόρισε το μέλλον ολόκληρης της ανθρωπότητας, αλλά και από τη γνωστή απόφαση της Μήδειας να σφάξει τα παιδιά της, λόγω της ερωτικής διαγωγής του Ιάσονα.

[ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ]

 

 

Παρασκευή 26 Αυγούστου

Θεσσαλικό Θέατρο

 

Γκέοργκ Μπύχνερ

Βόυτσεκ

 

Το Θεσσαλικό θέατρο παρουσιάζει μια καινούρια ανάγνωση του αριστουργήματος του Γκέοργκ Μπύχνερ μέσα σε έναν κόσμο που ενώ αλλάζει με ιλιγγιώδη ταχύτητα συνεχίζει να διαπράττει τα ίδια λάθη με άλλο περιτύλιγμα. Ο στρατιώτης Βόυτσεκ βρίσκεται μέσα στη δίνη πολλαπλών πολέμων –στο μυαλό του, στο σπίτι του, στον στρατώνα του, στην κοινωνία, στην υφήλιο­– που λυγίζουν τους ώμους του και καταστρέφουν την ψυχή του. Σε μία παράσταση που διατρέχεται από τη μουσική και τα τραγούδια του Tom Waits που παίζονται ζωντανά επί σκηνής, ένας θίασος παίρνει κάθε τόσο απόσταση για να σχολιάσει, να αναλύσει, να διασκεδάσει ακόμη και να χλευάσει τα αδιέξοδα του ανθρώπου που αδυνατεί να αντιληφθεί πως κατέχει τη δύναμη να γκρεμίσει τις χάρτινες φυλακές και τα σαθρά τείχη που τον περιβάλλουν. Η παράσταση ανεβαίνει σε μετάφραση Κοραλίας Σωτηριάδου και σκηνοθεσία Θανάση Χαλκιά.

 

 

 

 

 

6 ΓΑΛΑΖΙΑ ΜΟΛΥΒΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΣΜΥΡΝΗ

 

 

Πέμπτη 21 Ιουλίου

Κήποι Οικίας Μοχάμεντ Άλι

 

Φεστιβάλ Φιλίππων

 

Ακύλλας Καραζήσης

Ν. Πλαστήρας/The Black Rider

 

Σκίτσα με κάρβουνο σε σκληρό χαρτί.

Σημειώσεις, σχέδια, νότες, σβησμένα και γραμμένα από πάνω, πατιτούρες, φράσεις στο περιθώριο, υπογραμμίσεις, μουτζούρες, πορτρέτα περασμένα με ακουαρέλα χωρίς ευκρίνεια, κι ό,τι άλλο στοιχειοθετεί μιαν απόπειρα περιγραφής ενός ανθρώπου, που πέρασε στις ιστορίες, που τ’ όνομά του μπλέχτηκε με θρυλικούς ιππότες της Αποκάλυψης, με τους φοβερούς μαύρους βορειογερμανούς ιππείς, με τον μαυροντυμένο καουμπόη Τζων Γουέιν, με τον ίδιο τον μεταμφιεσμένο θάνατο.

Σπαράγματα ιστοριών που μπλέκουν για λίγο, μετά χωρίζουν και χάνονται.

Μια μελαγχολική αθανασία.

 

Σκηνοθεσία: Ακύλλας Καραζήσης

Μουσική: Κώστας Βόμβολος

Παίζουν: Κατερίνα Παπανδρέου, Μάνος Βαβαδάκης, Ακύλλας Καραζήσης

Το κείμενο είναι αποτέλεσμα συλλογικής μελέτης  των τεσσάρων συνεργατών.

[ΑΝΑΛΟΓΙΟ]

 

 

 

 

 

 

 

 

Δευτέρα 25 Ιουλίου

Παλιά Μουσική

 

Φεστιβάλ Φιλίππων – Περιοδικό Αναγνώστης

 

Γιάννης Μπασκόζος

Γραφή, μνήμη, δημιουργία – Οι συγγραφείς και το 1922

 

Έγραφε ο Ηλίας Βενέζης : «Ένα τόσο συγκλονιστικό θέμα της ιστορίας μας, όπως ήταν η μετανάστευση των πληθυσμών της Ανατολής, που θα έπρεπε να είχε γίνει θρύλος, δημοτικό τραγούδι, παραμύθι, θέατρο, μυθιστόρημα , δε βρέθηκε να κινήσει παρά το ενδιαφέρον δυο τριών συγγραφέων μας. Όταν τέτοια θέματα και άλλα ανάλογα της ιστορίας μας ήταν παρθένα, η λογοτεχνία μας , σ΄ένα σημαντικό τμήμα, απασχολήθηκε με χαλασμένα πρόσωπα, τέλος πάντων με περιπτώσεις». Μετά τη γενιά του ΄30 που έγραψε για το μικρασιατικό, όντας πολλοί από τους συγγραφείς μέτοχοι στα γεγονότα, οι επόμενες γενιές ξέχασαν σε ένα βαθμό το τραγικό ΄22 και μόνον αργότερα στο γύρισμα του αιώνα η μικρασιατική καταστροφή ενέπνευσε και πάλι τη λογοτεχνία.

Εκατό χρόνια μετά τι είναι το 1922: πεδίο εθνικού αναστοχασμού, πρόβλημα διαχείρισης του τραύματος ή μια εκ νέου διερεύνηση της σχέσης με τους γείτονες.  To μεγάλο ερώτημα είναι αν η ιστορία αλλοτριώνει τον άνθρωπο, τον κάνει να συμμετέχει εθελούσια ή μη σε πράξεις που δεν τις έχει επιλέξει ή δεν συμβαδίζουν με τις αξίες του και τελικά μήπως ακυρώνεται έτσι ο ρόλος της ύπαρξης του; Πώς διαχειρίζονται το ιστορικό υλικό οι συγγραφείς με τέτοιο τρόπο ώστε να περνούν από την ιστορία στη λογοτεχνία;

Τι φρονούν γι΄ αυτά και για άλλα ερωτήματα οι συγγραφείς που  παίρνουν μέρος στη συζήτηση:

 

Κώστας Ακρίβος (Καιρός για θαύματα, 2005, Η ιστορία ενός οδοιπόρου: Στρατής Δούκας, 2006, 2020)

Σωτηρία Μαραγκοζάκη (Ο ύπατος της Σμύρνης, 2012, εύφημος μνεία περ. Ο Αναγνώστης)

Καρολίνα Μέρμηγκα ( Ο Έλληνας γιατρός, 2016, Βραβείο Νίκου Θέμελη- περ. Διαβάζω)

Αντώνης Νικολόπουλος (soloup) (Αϊβαλί, 2014)

Δημοσθένης Παπαμάρκος  (Γκιάκ, 2014, Βραβείο περ. Ο Αναγνώστης, Βραβείο Ακαδημίας Αθηνών)

 

Συντονίζει ο Γιάννης Μπασκόζος (περιοδικό Ο Αναγνώστης)

[ΟΜΙΛΙΑ]

 

Κυριακή 7 Αυγούστου

7ο Δημοτικό Σχολείο Καβάλας

 

Φεστιβάλ Φιλίππων

 

Άρης Νινίκας

Γείτονες*

ή

She did not talk about it

(Σμύρνη 1922 – Κάντον, Οχάιο 1981)

 

Όλη η ιστορία της ανθρωπότητας, μέσα σε ένα βλέμμα και μια βόλτα. Η προσωπική μας μυθολογία που επιβεβαιώνει ότι κάποτε υπήρξαμε. Η προσωπική μας ιστορία που χάνεται στην Ιστορία. Θραύσματα μνήμης ενός έρωτα που έπεσε στα βράχια πριν προλάβει να γίνει τραγούδι νεανικών συντροφιών.

“Όπου δυο βλέμματα συναντήθηκαν, εκεί το χνάρι της μνήμης έμεινε ανεξίτηλο παρά τη βροχή και τη φωτιά και όλοι μας, άθελά μας, πατάμε στα χνάρια αυτά. Ας είμαστε προσεκτικοί και ευγενικοί”.

*βασισμένο στο διήγημα “Οι γειτόνοι” του Θ. Καστανάκη

 

Σκηνοθετική επιμέλεια: Άρης Νινίκας

Μουσική σύνθεση: Αλέξανδρος Γκόνης

Μουσικοί επί σκηνής: Στέφανος Παρασκευάς, Αλέξανδρος Γκόνης

Αφήγηση: Δημήτρης Μανδρινός, Μαρίνα Πανηγυράκη, Άρης Νινίκας

[ΜΟΥΣΙΚΟ ΑΝΑΛΟΓΙΟ]

 

 

 

 

 

Τετάρτη 10 Αυγούστου

Παραλία Τελωνείου Καβάλας

 

Φεστιβάλ Φιλίππων

 

Θωμάς Κοροβίνης

Η Διδώ μέσα στον κόσμο της ανατολής και της προσφυγιάς

 

Η Διδώ Σωτηρίου, μια άξια, προικισμένη, δοξασμένη και πολυφίλητη θυγατέρα της Ανατολής και της προσφυγιάς, θα επαινείται και θα αναγνωρίζεται πάντοτε για την κορυφαία πνευματική και γενικότερα πολιτιστική συμβολή της στη μικρασιατική πεζογραφία, στην ουσιαστική βελτίωση των σχέσεων των συμπατριωτών μας με τους Τούρκους και στον μοναδικό της αγώνα για την ποιοτική ανέλιξη του δοκιμαζόμενου ανθρώπου της εποχής μας. Η Διδώ είναι η δεύτερη μάνα, όχι μόνο του μικρού Μπελογιάννη, που τον ανάστησε,  αλλά και η μάνα και η σύντροφος της ψυχής όσων από μας εννόησαν το όραμά της και γεύτηκαν την μέθεξη του προσφυγικού καημού της ανατολίτικης ρωμιοσύνης και όσων οσμίστηκαν και διαποτίστηκαν από εκείνο το αιθέριο μεθυστικό απόσταγμα της παιδεμένης αλλά περήφανης ζωής που η ίδια βάφτισε «άρωμα των πραγμάτων».

Η εκδήλωση, διάρκειας μιάμιση ώρας, περιλαμβάνει εισήγηση στην εργοβιογραφία και την σύνολη προσωπικότητα της Σωτηρίου, ανάγνωση σύντομων αποσπασμάτων ανθολογημένων από τα πεζά της σε ανταπόκριση με επιλεγμένα μικρασιατικά τραγούδια, από εκείνα που η ίδια λάτρευε. Στο τελευταίο μέρος δίνεται μικρή συναυλία.

Η γενική επιμέλεια είναι του Θωμά Κοροβίνη, συγγραφέα, ερευνητή και τραγουδοποιού, προσωπικού φίλου και μαθητή της Διδώς.

 

Παίρνουν μέρος οι καλλιτέχνες:

Θωμάς Κοροβίνης, εισήγηση-απαγγελία-τραγούδι

Ανδρέας Καρακότας, απαγγελία-τραγούδι

Μαρία Φωτίου, τραγούδι

Λάζαρος Χαριτίδης, μπουζούκι

Σταύρος Κρομμύδας, κιθάρα

Ηλίας Κρομμύδας, ακορντεόν

[ΜΟΥΣΙΚΟ ΑΝΑΛΟΓΙΟ]

 

 

Πέμπτη 11 Αυγούστου

Καρνάγιο

 

Φεστιβάλ Φιλίππων

 

Κώστας Καναβούρης

Μια ιστορία αποχαιρετισμών

 

Ο άνθρωπος είναι καμωμένος για να επιστρέφει. Να επιστρέφει εκεί που πρωτομίλησε, εκεί που για πρώτη φορά αντίκρισε την ήλιο, εκεί που ένιωσε το πρώτο χάδι, εκεί που ονειρεύτηκε το πρώτο του όνειρο. Κι αυτό που λέμε πατρίδα και μητρίδα στην ουσία δεν είναι τόπος. Είναι το ζείδωρο αεράκι από λέξεις, μυρωδιές, χειρονομίες, ήχους, εικόνες που, ποτέ μα ποτέ, δεν θα ξανασυναντηθείς μαζί τους πάρα μονάχα εκεί: στον τόπο των παιδικών σου ηλικιών, στον τόπο όπου η γλώσσα δεν απέχει και πολύ από την γλώσσα των πουλιών, της θάλασσας, από τον ήχο της πεδιάδας πάνω από τα στάχια, από τον ήχο του βουνού που κάνει το δέντρο, δάσος και το φύλλωμα, χρώμα. Πατρίδα είναι ο τόπος της υπομονής. Ένας τόπος που σε περιμένει για πάντα.

Αυτό το «για πάντα» και όλα όσα περιέχει χάθηκαν με την προσφυγιά. Και είναι συγκλονιστικό να ζεις και να μεγαλώνεις με ανθρώπους που έχασαν τα πάντα. Πού έχασαν ένα «εκεί»  όπου ποτέ δεν θα επέστρεφαν. Και πέρασαν τη ζωή τους αποχαιρετώντας. Με κάθε τρόπο. Γιατί ο αποχαιρετισμός ήταν ο δικός τους ομφάλιος λώρος που τους συνέδεε με την μήτρα της ζωής. Αυτό υπήρξαν οι πρόσφυγες κι αυτό είναι οι πρόσφυγες όπου γης: οι άνθρωποι ενός ατελεύτητου και γι’ αυτό οδυνηρότατου, αποχαιρετισμού. Και η ιστορία τους μια ιστορία αποχαιρετισμών. Γι’ αυτήν μιλάμε.

[ΟΜΙΛΙΑ]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Παρασκευή 12 Αυγούστου

7ο Δημοτικό Σχολείο Καβάλας

 

Φεστιβάλ Φιλίππων

 

Ανδρέας Ανδρέου

1922: Το τέλος ενός ονείρου του Θανάση Πέτρου

Ένα ραδιοφωνικό αναλόγιο βασισμένο στο ομώνυμο κόμικ

 

Μάιος 1919. Ο ελληνικός στρατός αποβιβάζεται στη Σμύρνη. Σκοπός του η υπεράσπιση των χριστιανικών πληθυσμών που ζουν στα μικρασιατικά παράλια. Ο Γιώργης Αμπατζής, Σμυρνιός στην καταγωγή, κατατάσσεται το καλοκαίρι του 1920 για να λάβει μέρος στην πραγματοποίηση της Μεγάλης Ιδέας. Προελαύνοντας προς τον Σαγγάριο με τη 13η Μεραρχία, η γη της Ανατολίας ανοίγεται μπροστά του γοητευτική όσο και αφιλόξενη. Στην πορεία του συναντά τόπους και πρόσωπα βγαλμένα από το ιστορικό παρόν, αλλά και από το μυθικό παρελθόν, ενώ έρχεται διαρκώς αντιμέτωπος με το αμείλικτο γεγονός: η μοίρα της εκστρατείας μοιάζει προδιαγεγραμμένη. Μια ιστορία δοσμένη μέσα από τα μάτια των στρατιωτών. Εκείνων που κλήθηκαν να υπερασπιστούν και, απότομα, να λησμονήσουν, ένα φευγαλέο όνειρο.

Το ομώνυμο κόμικ του βραβευμένου Θανάση Πέτρου μεταφέρεται στη σκηνή με αφηγητή τον ίδιο. Η μουσική, ο λόγος και τα ζωντανά ηχητικά τοπία συμπλέκονται σε ένα ζωντανό «στουντιακό» γεγονός. Το κοινό προσκαλείται να παρακολουθήσει την ιστορία όπως θα την άκουγε από το ραδιόφωνο. Οι ηθοποιοί γίνονται αναγνώστες, ακροατές, μουσικοί, foley artists και ανασυνθέτουν τον ήχο της Ανατολίας, της Σμύρνης και της Μεγάλης Ιδέας. Της προέλασης, της υποχώρησης και της ματαίωσης.

 

Ραδιοφωνική σκηνοθεσία: Ανδρέας Ανδρέου

Ηχητικός σχεδιασμός: Μανώλης Μανουσάκης

Επί σκηνής: Κορίνα Λεγάκη, Ντίνος Ψυχογιός, Ανδρέας Ανδρέου, Μανώλης Μανουσάκης και ο δημιουργός του κόμικ Θανάσης Πέτρου

[ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΚΟ ΑΝΑΛΟΓΙΟ]

 

 

 

 

 

Πέμπτη 18 Αυγούστου

Παλιά Μουσική

 

Φεστιβάλ Φιλίππων

 

Κυριάκος Συφιλτζόγλου

Αντίστροφη Νέκυια

 

Δραμάιλο <  Δραμάγιλο < Δραμάγιολου : ο δρόμος για τη Δράμα.

Μια μικρή παραμυθία για έναν περίκλειστο τόπο, όπου οι πρόσφυγες πήραν το ‘22 το δρόμο για τη Δράμα και τώρα ως νεκροί επιστρέφουν για να μιλήσουν. Αφηγήσεις χωρίς αρχή και τέλος, γλωσσικά σπαράγματα ποντιακής και μικρασιάτικης διαλέκτου, ονόματα και χρονολογίες –μια συναρμογή με υπόκωφο ρυθμό. Μια μνημονική και γλωσσική ανασυγκρότηση ενός θραυσματικού παρελθόντος. Άνθρωποι αναγκεμένοι, ικανοι για το καλύτερο αλλά και για το χειρότερο.

 

Αφήγηση: Kυριάκος Συφιλτζόγλου

Μουσική – Κανονάκι: Μαρία Τσακαλοφίδου

[ΜΟΥΣΙΚΟ ΑΝΑΛΟΓΙΟ]

 

 

Τετάρτη 24 Αυγούστου

7ο Δημοτικό Σχολείο Καβάλας

 

Φεστιβάλ Φιλίππων

 

Έκτορας Λυγίζος

Το νούμερο 31328 του Ηλία Βενέζη

 

Στα τέλη Αυγούστου του 1922 ο τουρκικός στρατός καταλαμβάνει το Αϊβαλί. Ο Ηλίας Βενέζης, 18 χρονών παιδί τότε, δεν καταφέρνει να διαφύγει με την υπόλοιπη οικογένειά του, κι αφού συλλαμβάνεται, οδηγείται αιχμάλωτος σε στρατόπεδο καταναγκαστικής εργασίας στο εσωτερικό της Μικράς Ασίας. Από τους 3.000 Αϊβαλιώτες που «στρατολογήθηκαν» στα τάγματα εξόντωσης, μόλις 23 επιβίωσαν. Αυτούς τους 14 μαρτυρικούς μήνες καταγράφει ο Βενέζης στο πρώτο του μυθιστόρημα που παίρνει τον τίτλο του από το νούμερο που ήταν κι η ταυτότητα του συγγραφέα ως αιχμαλώτου. Το αποτέλεσμα είναι ένα συνταρακτικό χρονικό που αποτυπώνει με βασανιστική λεπτομέρεια την καθημερινή αναμέτρηση με τον θάνατο. Ο Βενέζης μεταφέρει σε πρώτο πρόσωπο το τραυματικό βίωμα του διαρκώς μελλοθανάτου, παλεύοντας να διατηρήσει ψήγματα λυρισμού μέσα σε μια αποτρόπαιη συνθήκη. Η σκηνική σύνθεση θα επιχειρήσει να διατρέξει αυτό το μυθιστόρημα-ντοκουμέντο και να αποδώσει σε μορφή μονολόγου τη συγκλονιστική αυτοπροσωπογραφία του συγγραφέα, καθώς και την προσπάθειά του να αναζητήσει ίχνη ανθρωπιάς μέσα στη φρίκη.

 

Δραματουργική επεξεργασία, σκηνοθετική επιμέλεια, ερμηνεία: Έκτορας Λυγίζος

[ΜΟΝΟΛΟΓΟΣ]

 

 

 

Σάββατο 27 & Κυριακή 28 Αυγούστου

Κήποι Οικίας Μοχάμεντ Άλι

 

Φεστιβάλ Φιλίππων

 

Αγγέλα Καστρινάκη

6 γαλάζια μολύβια για τη Σμύρνη

 

Το 6 γαλάζια μολύβια για τη Σμύρνη διερευνά τη ζωή του πιο χαρισματικού Μικρασιάτη συγγραφέα, του Κοσμά Πολίτη, που έγραψε το καλλιτεχνικότερο έργο για τη Σμύρνη, το μυθιστόρημα Στου Χατζηφράγκου. Βλέπουμε τον συγγραφέα την ώρα που συλλαμβάνει το έργο και το σχεδιάζει, φέρνοντας στην επιφάνεια παλιά τραύματα και απωθημένα γεγονότα της ζωής του. Μια ερευνήτρια, που έχει αφιερώσει πολλά χρόνια της καριέρας της σε εκείνον, που τον βλέπει σαν μικρό θεό, σχολιάζει τα λεγόμενά του και του θέτει ερωτήματα που κάποτε πονάνε. Αλλά και ένας ήρωας του μυθιστορήματος εμφανίζεται με σάρκα και οστά επί σκηνής, δίνοντας έναν πιο ανάλαφρο τόνο, καθώς μεταφέρει την αισιοδοξία από το έπος της ενσωμάτωσης των προσφύγων.

 

Σκηνοθεσία: Θοδωρής Γκόνης

Σκηνικά-κοστούμια: Ελένη Στρούλια

Ερμηνεύουν: Γιώργος Κέντρος, Ασπασία Αλεξίου

 

[ΑΝΑΛΟΓΙΟ]

ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

 

Παρασκευή 22 Ιουλίου

Πλατεία Πιπίνου

 

Σύλλογος Μικρασιατών Καβάλας «Μνήμη Μικράς Ασίας» – Σύλλογος «ΑΜΦΙΩΝ»

 

Εκατό χρόνια Μνήμης και νοσταλγίας

 

Η ιστορία μας είναι συνυφασμένη με τη μουσική. Η λαϊκή μούσα των προσφύγων περιέγραψε τα ανάκατα συναισθήματα τους με τρόπο μοναδικό, τον ξεριζωμό, την απόγνωση, την πίκρα της φυγής  αλλά και την αγιάτρευτη νοσταλγία για τις στιγμές χαράς  που έζησαν στις Πατρίδες της καρδιάς τους.

Μετά τα δραματικά γεγονότα του 1922, η μουσική της Μικράς Ασίας λειτούργησε ως «κιβωτός» για τη συλλογική μνήμη κι ως πολύτιμο σημείο αναφοράς για την καταγωγή και την ταυτότητα των προσφύγων που αναζήτησαν την τύχη τους στις «νέες» πατρίδες.

Μια μουσική που πατάει στέρεα πάνω στη μελωδική και ποιητική δομή του ελληνικού παραδοσιακού τραγουδιού και προεκτείνεται στο ρεμπέτικο ενώ παράλληλα δε διστάζει να χρησιμοποιήσει με τόλμη και φαντασία από το ένα μέρος την αρμονική γλώσσα της Δύσης κι από το άλλο τα τεχνάσματα και τη γοητεία της Ανατολής.

Μέσα από τον πόνο γεννήθηκαν τραγούδια, τραγούδια με βαθειά νοσταλγία για τον τόπο καταγωγής τους, οδύνη για τις χαμένες πατρίδες τον διωγμό τον εξαναγκαστικό εκπατρισμό, αλλά και τραγούδια γεμάτα ελπίδα και χαρά για τις καλύτερες ημέρες που σιγά σιγά άνθισαν στη ζωή τους.

Με σεβασμό και περηφάνια για την ακριβή κληρονομιά που μας χαρίστηκε,  η Χορωδία του Συλλόγου Μικρασιατών Καβάλας «Μνήμη Μικράς Ασίας» με τη συνοδεία της Ορχήστρας του Πολιτιστικού Μουσικού Συλλόγου «Αμφίων» θα παρουσιάσουν τη μουσική παράσταση:  «Εκατό χρόνια  Μνήμης και νοσταλγίας»
Η παράσταση προσδοκά να μας «ταξιδέψει», αφενός μεν μελωδικά, με τραγούδια από τις Αλησμόνητες Πατρίδες της Μικράς Ασίας και αφετέρου δε νοερά με κείμενα για τον πολιτισμό, την ιστορία, την καθημερινότητα των προγόνων μας, ούτως ώστε να αποτίσουμε τον ελάχιστο φόρο τιμής σε αυτούς, εκατό χρόνια μετά…

[ΜΟΥΣΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ]

 

 

 

 

 

Δευτέρα 22 Αυγούστου

Θεατράκι Μεχμέτ Αλή

 

Σύλλογος Φίλων Μουσικής Καβάλας

 

Τα  φώτα απέναντι …

 

Με αφορμή τη συμπλήρωση των 100 χρόνων από τη Μικρασιατική Καταστροφή, ο Σύλλογος Φίλων Μουσικής Καβάλας, παρουσιάζει μετά από πρόσκληση του Φεστιβάλ Φιλίππων, συναυλία μνήμης με την πολυμελή, τετράφωνη, μικτή χορωδία του, με συνοδεία πιάνου. Ερμηνεύονται τραγούδια παραδοσιακά, λαϊκά, έντεχνα, με παρεμβολή σχετικών κειμένων.

Διεύθυνση χορωδίας: Μαρία Σγουρίδου

Πιάνο: Θεόδωρος Κατάκαλος

Κείμενα: Δημήτρης Λυμπεράκης

[ΣΥΝΑΥΛΙΑ]

Την εικαστική ταυτότητα του 65ου Φεστιβάλ Φιλίππων ζωγράφισε ψηφιακά ο Δημήτρης Χαντζόπουλος.

(ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ)

Προηγούμενο άρθρο

Τ. Ελευθεριάδου: Να πάρουν ξεκάθαρη θέση οι κυβερνητικοί βουλευτές για το κλείσιμο των ΕΛΤΑ Ν. Περάμου

Επόμενο άρθρο

Αναβίωσε το έθιμο του Κλήδονα στο λιμανάκι των Σφαγείων (φωτογραφίες)