Η συμπολίτισσα ζωγράφος Λία Καραμανλή αυτό το διάστημα βρίσκεται στην Παλιά Μουσική , στην Παναγία. Παρούσα συνεχώς στην έκθεση ζωγραφικής, η οποία ξεκίνησε την προηγούμενη εβδομάδα. Θα ολοκληρωθεί το προσεχές Σάββατο 26 Οκτώβρη. Είναι όντως κάτι διαφορετικό. Κάτι που ο επισκέπτης το αντιλαμβάνεται αμέσως. Τα έργα που παρουσιάζονται λίγα, μεγάλων διαστάσεων με την ώχρα να ξεχωρίζει. Η τεχνική της μοναδική. Δύσκολα το αντιλαμβάνεσαι ότι για να ζωγραφίσει τα συγκεκριμένα έργα κατήργησε τα πινέλα. Χρησιμοποίησε τις γόπες των τσιγάρων. Διάλεξε από αυτές μόνο τα χρησιμοποιημένα φίλτρα, τα οποία τα βούτηξε στα χρώματα που επέλεξε. Κάποια από τα φίλτρα υπάρχουν σε ειδικό μπολ. Για να πιστέψει τη διαδικασία ο κάθε περίεργος ή δύσπιστος…
Η έκθεση της είναι μια τιμή στα αρχαία αγάλματα, μια διαφορετική προσέγγιση που αναδεικνύει γνωστά ίσως έργα προηγούμενων αιώνων. Ο τίτλος της έκθεσης αρκετά μεγάλος: «Ίδιος τόπος, άλλος χρόνος/ 7 στιγμές». Όποιος βρεθεί στο χώρο καλό είναι να πάρει στα χέρια του το έντυπο που συνοδεύει το γεγονός. Είναι ιδιαίτερα προσεγμένο, άριστα σχεδιασμένο. Κάτι σαν ευχάριστη έκπληξη. Πρώτα διαβάζεις, μετά βλέπεις τους πίνακες.
Η συνέντευξη της Λίας Καραμανλή
Ερώτηση: Πρόκειται για ένα εικαστικό γεγονός στην Παλιά Μουσική. Βλέπουμε τα έργα ότι είναι λίγα και συγκεκριμένα.
Απάντηση: Είναι όλα αρχαία ελληνικά αγάλματα. Αυτά χρησιμοποιώ ως έμπνευση. Δουλεύω με έναν περίεργο τρόπο. Καινούργιο. Δεν έχει ξαναγίνει. Χρησιμοποιώ τα φιλτράκια που πετάμε με μεγάλη ευκολία παντού. Στους δρόμους, στις παραλίες κτλ. Στην πραγματικότητα δουλεύω με σκουπίδια. Μία οπτική του γεγονότος αυτού, του δημιουργήματος αυτού, έχει να κάνει με την ανακύκλωση. Με τον τρόπο με τον οποίο μπορούμε να πάρουμε κάτι το οποίο θεωρητικά είναι σκουπίδι. Είναι σκουπίδι, να το χρησιμοποιήσουμε και να φτιάξουμε ένα έργο τέχνης.
Ερώτηση: Αυτά λοιπόν τα φίλτρα των τσιγάρων (από τις γόπες που πετάμε) γίνονται εργαλείο για να μπει η μπογιά. Να γίνει ο πίνακας.
Απάντηση: Ακριβώς. Δεν χρησιμοποιώ πινέλα. Δεν υπήρχε λόγος. Δεν το ήξερα ότι μπορεί να γίνει. Αλλά έγινε μια χαρά. Ξεκίνησα με ένα έργο, με τον Αλέξανδρο. Ήμουν λίγο εκνευρισμένη από τον τρόπο που συμπεριφερόμαστε σαν έλληνες σε αυτά τα σπουδαία που έχουμε βρει εδώ…
Ερώτηση: Πως γίνεται αυτό; Κάθε φίλτρο τσιγάρου μπορεί να «βγάλει» έναν πίνακα ή χρησιμοποιήσατε περισσότερα;
Απάντηση: Χρησιμοποίησα πάρα πολλά. Εδώ στην έκθεση έχω αρκετά, να τα βλέπει ο κόσμος και να μπορεί να καταλαβαίνει. Σας το ξαναλέω, δεν ήξερα αν γίνεται. Γίνεται μια χαρά. Έχω το αποτέλεσμα που υπήρχε στο μυαλό μου.
Ερώτηση: Ας μιλήσουμε λίγο για τα χρώματα που χρησιμοποιήσατε
Απάντηση: Στα περισσότερα έργα ξεχωρίζουν οι ώχρες. Υπάρχουν και έντονα χρώματα γιατί ήθελα να δώσω έναν καινούργιο, έναν σύγχρονο τρόπο που μπορούμε να βλέπουμε τα αρχαία αγάλματα. Η αρχαία Ελλάδα δεν είναι μόνο τσολιάδες ή διάφορα κακόγουστα πράγματα. Ο τρόπος μου είναι ένας νέος τρόπος να αντιμετωπίζουμε και να βλέπουμε τα αγάλματα. Για ‘μενα ποιο γοητευτικός.
Ερώτηση: Και το θέμα είναι διαφορετικό. Ζωγραφίζεις τα αγάλματα, δίνεις σε αυτά ένα άλλο χρώμα…
Απάντηση: Τα αρχαία αγάλματα ήταν χρωματισμένα. Με το πέρασμα των χρόνων τα χρώματα «έφυγαν». Αλλά αυτό είναι η τέχνη. Ήθελα να υπάρχει και η διάθεση της διαμαρτυρίας για τη συμπεριφορά μας. Η καταγγελία. Η τέχνη μπορεί να καταγγείλει και πρέπει να καταγγέλλει. Πρέπει να λέει πράγματα. Πώς συμπεριφερόμαστε εμείς οι νέοι έλληνες σε όσα κληρονομήσαμε; Σε όσα βρήκαμε; Η αδιαφορία μας, η άγνοια μας. Το ότι δεν εκτιμούμε, δεν σεβόμαστε.
Ερώτηση: Είναι και μια παρέμβαση δηλαδή, όχι μόνο μια έκθεση ζωγραφικής.
Απάντηση: Φυσικά είναι μια παρέμβαση. Για αυτό υπάρχουν 7 πίνακες. Ήθελα αυτό το πρότζεκτ να είναι συγκεκριμένο, λίγα πράγματα για να πω κάτι. Να δηλώσω κάτι.
Ερώτηση: Ποιοι σας βοήθησαν;
Απάντηση: Η Δημωφέλεια μου έδωσε το χώρο. Δε θα έλεγα ότι άλλοι με βοήθησαν… Ο μόνος άνθρωπος που στάθηκε μαζί μου από την αρχή- φίλος και συμπαραστάτης σε κάθε στιγμή- είναι ο Κυριάκος Αντωνιάδης. Έχει το διαφημιστικό γραφείο Panta. Είναι ωραίο να έχεις ανθρώπους που πιστεύουν σε ‘σενα.
Ερώτηση: Από την έως τώρα προσέλευση κι ανταπόκριση «αποζημιώθηκε» ο καλλιτέχνης;
Απάντηση: Ήθελα οπωσδήποτε να εκθέσω σε αυτόν τον χώρο. Δεν πίστευα ότι τα έργα μου θα ταίριαζαν σε κάποιον άλλον χώρο. Ξέρω ότι δεν είναι ένας χώρος στο κέντρο της πόλης. Είναι ο πιο όμορφος. Αυτό είναι επιλογή μου. Ας πούμε ότι τα έργα μου εδώ τα ονειρεύτηκα.