Dark Mode Light Mode

Αδιέξοδο για την όδευση του αγωγού ΤΑΡ

Πλήρες αδιέξοδο στις συζητήσεις με τους κατασκευαστές του ΤΑΡ όσον αφορά το θέμα της όδευσης του αγωγού στην περιοχή αμέσως μετά τον Αμυγδαλεώνα. Η χθεσινή σύσκεψη στο Δημαρχείο ήταν η αφορμή ο εκπρόσωπος της κοινοπραξίας στην Ελλάδα κ. Σκούφιας να δηλώσει ευθέως ότι η όδευση δεν αλλάζει. Μόλις τον άκουσαν αποχώρησαν από τη διαδικασία αγρότες και άλλοι εκπρόσωποι του πρώην Δήμου Φιλίππων. Η σύσκεψη συνεχίστηκε χωρίς ουσιαστική κατάληξη. Δεν υπήρξε ούτε καν η ελάχιστη δυνατή συμφωνία, παραδέχθηκε η κ. Τσανάκα.

Η οποία χθες το απόγευμα προσπάθησε να διορθώσει τα πράγματα (όσο αυτό είναι εφικτό), δίδοντας στη δημοσιότητα δελτίο τύπου που αφήνει ελπίδα ο διάλογος να ξαναρχίσει.

Σύσκεψη χωρίς καμιά συμφωνία

Η σύσκεψη για την όδευση του αγωγού ΤΑΡ, στο τμήμα από τον Αμυγδαλεώνα έως τα όρια του Νομού Καβάλας, με το Νομό Δράμας, άρχισε λίγο πριν τις 12 χθες το μεσημέρι. Έγινε χθες στο δημαρχείο στην κατάμεστη από κόσμο αίθουσα συνεδριάσεων του Δημοτικού συμβουλίου.

Πέραν της πολυκοσμίας, λόγω των αντίστοιχων προσκλήσεων της δημάρχου που διοργάνωσε τη σύσκεψη, οι δημοσιογράφοι ήταν πολλοί, όπως επίσης διακριτική παρουσία είχε και η ελληνική αστυνομία.

Πολυμελής η αντιπροσωπεία του ΤΑΡ, μ΄ επικεφαλής τον κ. Σκούφια. Παρόντες από πλευράς βουλευτών οι κύριοι Μορφίδης – Εμμανουηλίδης. Δύο αντιπεριφερειάρχες, ο Θ. Μαρκόπουλος και ο αντιπεριφερειάρχης Δράμας Αργύρης Πατακάκης. Η Δήμαρχος ήταν στη σύσκεψη με συνεργάτες της αντιδημάρχους. Αλλά επίσης κι εκπρόσωποι όλων σχεδόν των δημοτικών παρατάξεων της αντιπολίτευσης. Ήταν εκεί ο Άρης Βέρρος, ο Μάκης Παπαδόπουλος, ο Τάκης Βελισσάρης, ο Θ. Μουριάδης, ο Χρ. Τσοχαταρίδης κ.α.

Στη σύσκεψη έλαβε μέρος η Αλεξάνδρα Τσανάκα, κατά πάσα πιθανότητα ως εκπρόσωπος της Λαϊκής Ενότητας Καβάλας. Οι περιφερειακοί σύμβουλοι Κατερίνα Γεροστεργίου, Βασίλης Τραϊφόρος κι άλλοι.

Η σύσκεψη άρχισε μόλις η Δήμαρχος ενημέρωσε τους δημοσιογράφους ν΄ αποχωρήσουν. Εκείνη τη στιγμή κανείς δεν ζήτησε η σύσκεψη να είναι ανοιχτή στα μέσα ενημέρωσης. Διατυπώθηκαν τέτοιες απόψεις, όταν οι δημοσιογράφοι ήταν ήδη έξω από την αίθουσα.

Η διαδικασία ολοκληρώθηκε στις 2.00 το μεσημέρι, όμως πολύ νωρίτερα είχαν αποχωρήσει από τη σύσκεψη, ο Θέμης Καλπακίδης, ως εκπρόσωπος των αγροτών του Δήμου Καβάλας και η αντιπροσωπεία των κατοίκων του πρώην Δήμου Φιλίππων.

Σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες αποφάσισαν ν΄ αποχωρήσουν από τη σύσκεψη, όταν άκουσαν από του ΤΑΡ, κ. Σκούφια, να δηλώνει ευθέως στα πρώτα λεπτά της συζήτησης, ότι η υφιστάμενη όδευση δεν αλλάζει. Μαζί με αυτούς αποχώρησαν από τη σύσκεψη ο Άρης Βέρρος αλλά κι ο εκπρόσωπος της Λαϊκής Ενότητας Παναγιώτης Βελισσάρης.

Ο κ. Καλπακίδης χαρακτήρισε τη διαδικασία θέατρο του παραλόγου κι επανέλαβε το γνωστό ραντεβού στα χωράφια. Σταδιακά αποχώρησαν από τη σύσκεψη, λίγη ώρα αργότερα, η Αλεξάνδρα Τσανάκα, η Κατερίνα Γεροστεργίου, που έκαναν παρόμοιες με τον κ. Καλπακίδη δηλώσεις.

Κι ενώ όλοι περίμεναν η σύσκεψη να ολοκληρωθεί πρόωρα, τελικά η συζήτηση συνεχίστηκε μέχρι τις 2.00 το μεσημέρι, προκειμένου να βρεθεί μία  αφετηρία, για μία καινούρια διαπραγμάτευση για το θέμα της όδευσης.

Στη διάρκεια της σύσκεψης μεταξύ άλλων διατυπώθηκαν οι ακόλουθες απόψεις:

Δήμαρχος Δ. Τσανάκα: «Ας γίνει η σύσκεψη αφετηρία για κάτι καινούριο. Αυτή η συζήτηση που κάνουμε σήμερα, έπρεπε να είχε γίνει, ίσως και πριν από δύο χρόνια».

Βασίλης Τραϊφόρος: «Περιμένουμε από την εταιρία να μας πείσει με τα επιχειρήματά της».

Γιώργος Γραμμένος: «Θα χυθεί αίμα στον κάμπο των Φιλίππων. Οι αγρότες είναι έτοιμοι. Όπως το πάτε το έργο θ΄ αργήσει. Μιλήστε με τους εκπροσώπους του έργου στο Αζερμπαϊτζάν.

Όταν ο πρέσβης του Αζερμπαϊτζάν επισκέφθηκε το δημαρχείο και του εξηγήσαμε το πρόβλημα της όδευσης, ο άνθρωπος γελούσε».

Εκπρόσωπος του υπουργείου που παρενέβη στη συζήτηση, είπε μεταξύ των άλλων, ότι αφού ανάμεσα στις δύο πλευρές, κατοίκους κι αγρότες των Φιλίππων και την εταιρία, δεν υπάρχει επικοινωνία, καλό είναι ο διάλογος να συνεχιστεί με τη μεσολάβηση του Δήμου.

Ο Θ. Μαρκόπουλος ρώτησε στη διάρκεια της συζήτησης τον κ. Σκούφια: «Και τι θα κάνετε εάν οι αγρότες επιμένουν στις διαμαρτυρίες τους και την αντίδρασή τους;»

Ο κ. Σκούφιας φέρεται να του απάντησε ολιγόλογα: «Θα μάθετε τι θα κάνουμε» λέγεται ότι απάντησε στον αντιπεριφερειάρχη.

Ο Θ. Μουριάδης υποστήριξε μεταξύ των άλλων, ότι όλη η Καβάλα θα είναι ενάντια στη χάραξη εάν δεν γίνει διάλογος. Ο Μάκης Παπαδόπουλος, όπως και ο Θ. Μουριάδης, συμφώνησαν με την πραγματοποίηση της σύσκεψης. Ο Μ. Παπαδόπουλος πρότεινε να ανατεθεί σε επιστημονικό προσωπικό να κάνει σωστή διαπραγμάτευση, με τους εκπροσώπους του έργου για ν΄ αποφύγουμε το αδιέξοδο.

Ο Ζαφείρης Μυστακίδης Πρόεδρος του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου Ανατολικής Μακεδονίας είπε, ότι ενάμισης χρόνος πέρασε από την προηγούμενη συζήτηση του θέματος. Θύμισε ότι τότε η συζήτηση παρουσία του υπουργού Μανιάτη, ολοκληρώθηκε με τη συμφωνία να υπάρξει αντιπρόταση, από την πλευρά του ΤΑΡ, που δεν υπήρξε ποτέ.

Αλλάξατε την όδευση του 2013, που περνούσε από τα τενάγη, ζητώντας να χαμηλώσουν οι τόνοι. Σας το λέω φιλικά, μην προκαλείτε, είπε επίσης ο Ζ. Μυστακίδης.

Η Δήμαρχος επανήλθε στη συζήτηση και ζήτησε αυτή τη φορά να γίνει μία ύστατη προσπάθεια με καλή θέληση, για το επίμαχο μέρος του αγωγού, που όπως είναι 15 χλμ. Χρειάζεται, είπε η Δήμαρχος καλή πρόθεση και θα τα βρούμε μεταξύ μας, ευχόμενη να γίνουν υποχωρήσεις κι από τις δύο πλευρές.

Για το έργο μίλησαν οι επιστήμονες του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, Συλαίος και Γκαϊτατζής. Ασκήθηκαν πιέσεις στους εκπροσώπους του αγωγού να ξαναγίνει συζήτηση για την όδευση στο επίμαχο σημείο, αλλά αυτοί επέμεναν ως το τέλος.

Είναι χαρακτηριστική η δήλωση της Κατερίνας Μουζουράκη, εκπρόσωπος επικοινωνίας της κοινοπραξίας που εκτελεί το έργο. Είπε για το θέμα της όδευσης: «Από την πλευρά μας δεν τίθεται θέμα αλλαγής της όδευσης κι αυτό που απαντήσαμε και στην αίθουσα, ότι προκειμένου να γίνει μια συζήτηση αλλαγής της όδευσης, θα πρέπει να τεθούνε τα συγκεκριμένα επιχειρήματα που ορίζουν την ανάγκη αυτής της αλλαγής. Αυτό που είναι σημαντικό να γνωρίζετε είναι ότι η εταιρία έχει ήδη κάνει αλλαγή της όδευσης, το 2013 κι αυτή τη στιγμή η ένδειξη που έχει επιλεγεί κι έχει εγκριθεί τόσο από το υπουργείο ενέργειας όσο κι από το υπουργείο πολιτισμού, είναι η πλέον ασφαλής και λαμβάνει υπόψη της και τα θέματα ασφαλείας και τα περιβαλλοντικά θέματα και τ΄ αγροτικά θέματα και κυρίως πολύ σημαντικό είναι, η ένδειξη που έχει εγκρίνει το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο της χώρας, προκειμένου να προστατεύεται ο αρχαιολογικός χώρος των Φιλίππων».

Στις δηλώσεις που έκαναν μετά τη σύσκεψη, ο Κώστας Μορφίδης, συμφωνώντας κατ΄ ουσία και με τον Τάκη Εμμανουηλίδη, που είχε προηγηθεί, ζήτησε αλλαγή της όδευσης. Είπε: «Θα πρέπει η εταιρία να σταθμίσει τα πράγματα. Πιστεύω ότι όποια πλευρά κι αν το δει σήμερα, έτσι όπως έχει διαμορφωθεί η κατάσταση, είναι και προς το συμφέρον το δικό της και προς το συμφέρον του έργου, να εξετάσει την αλλαγή όδευσης. Όχι μόνο γιατί οι κοινωνίες πρέπει να έχουν τον πρώτο και τον τελευταίο λόγο για τον τόπο τους, αλλά γιατί και το περιβάλλον και ο πολιτισμός κι όλοι εμείς, που ξέρουμε την περιοχή, πιστεύουμε ότι αυτό είναι το καλύτερο για τη δικιά μας περιοχή. Και πρέπει αυτό να μετρήσει … και καλέσαμε και την εταιρία και το υπουργείο να καταβάλουν αυτή την προσπάθεια, έστω κι αυτήν τη στιγμή που το έργο είναι σε εξέλιξη, γιατί πιστεύουμε ότι αυτό είναι για το καλό όλων».

 

 

 

Προηγούμενο άρθρο

Το πρόγραμμα της επίσκεψης Ε. Κουντουρά

Επόμενο άρθρο

Περιμένοντας την Υπουργό Τουρισμού