Την ερχόμενη Τρίτη 28 Ιουνίου ανακοινώνονται, σύμφωνα με σχετική εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας, οι βαθμοί των φετινών Πανελλαδικών και, όπως είναι φυσικό, η αγωνία των υποψηφίων φτάνει στην κορύφωσή της.
Επειδή, στην πλειοψηφία των περιπτώσεων, οι αντιδράσεις των υποψηφίων και των οικογενειών τους, μετά την υποδοχή των βαθμολογιών, ορίζονται περισσότερο από το συναίσθημα και λιγότερο από τη λογική, θα θέλαμε να καταθέσουμε κάποιες σκέψεις, που ευελπιστούμε να βοηθήσουν αμφότερους να διαχειριστούν τα δεδομένα που θα προκύψουν αποτελεσματικά και δίχως περιττές εντάσεις.
Σε γενικές γραμμές, θα υπάρξουν (όπως κάθε χρονιά)τέσσερεις κατηγορίες υποψηφίων:
- αυτοί που θα δουν τους κόπους τους να δικαιώνονται πανηγυρικά, εξασφαλίζοντας με άνεση την εισαγωγή τους στη σχολής της επιθυμίας τους,
- αυτοί που θα είναι μερικώς ικανοποιημένοι, μιας και η βαθμολογική τους επίδοση, θα είναι τέτοια που δεν θα τους επιτρέπει να συμπεράνουν με βεβαιότητα αν εισάγονται στις σχολές των πρώτων τους προτιμήσεων.
- αυτοί που θα αντιληφθούν ότι η επίδοσή τους δεν τους επιτρέπει να εισαχθούν στις σχολές της πρώτης τους προτίμησης, αλλά δεν τους αποκλείει από άλλες επιλογές και
- τέλος, όσοι θα αντιληφθούν ότι δεν μπορούν να δηλώσουν καμία σχολή καθώς δεν έχουν «πιάσει» την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (Ε.Β.Ε).
Για την πρώτη κατηγορία υποψηφίων η ερχόμενη Τρίτη θα είναι μια από τις πιο όμορφες ημέρες της ζωής τους και τους ευχόμαστε ολόψυχα να ακολουθήσουν πολλές παρόμοιες. Τους αξίζουν πολλά συγχαρητήρια.
Για τη δεύτερη, τα συναισθήματα θα είναι ανάμεικτα και η αγωνία τους θα παραταθεί μέχρι την τελική ανακοίνωση των βάσεων, τον Αύγουστο. Όπως και να έχει, όμως, θα πρέπει να λάβουν υπόψη τους ότι στην πλειοψηφία των περιπτώσεων, υπάρχουν σχολές με αντικείμενα συγγενή προς αυτά των σχολών της πρώτης τους προτίμησης, που μπορούν να τους οδηγήσουν σε παραπλήσιες επαγγελματικές διαδρομές.
Θα πρέπει, στο σημείο αυτό, να επισημάνουμε ότι η εποχή μας, προσφέρει, περισσότερο από κάθε προηγούμενη, τη δυνατότητα μεγάλης επιστημονικής κινητικότητας, μέσω μεταπτυχιακών εξειδικεύσεων, και οι δυνατότητες είναι σχεδόν ανεξάντλητες με ένα τεράστιο πλήθος μεταπτυχιακών προγραμμάτων να προσφέρονται σε διεθνές επίπεδο. Συνεπώς, με τις κατάλληλες επιλογές, οι υποψήφιοι αυτής της κατηγορίας, μπορούν να προσεγγίσουν τον αρχικό τους στόχο και γι’ αυτό χρειάζεται μια προσεκτική σύνταξη του μηχανογραφικού τους.
Τα ίδια, κατά το μάλλον ή ήττον, ισχύουν και για την τρίτη κατηγορία υποψηφίων στους οποίους συνιστούμε ενδελεχή αναζήτηση όλων των εναλλακτικών επιλογών.
Τέλος, στην τέταρτη κατηγορία υποψηφίων, σε εκείνους δηλαδή που δεν θα έχουν κατορθώσει να ξεπεράσουν την Ε.Β.Ε του επιστημονικού τους πεδίου, συνιστούμε έναν ψύχραιμο απολογισμό της προσπάθειάς τους και την αναζήτηση των αιτίων της αστοχίας τους.
Κατόπιν, απαιτείται άμεσος επαναπροσδιορισμός των στόχων με λογική και ρεαλισμό. Πολλές ιστορίες επιτυχίας έχουν την αφετηρία τους σε μια πρόσκαιρη αποτυχία, αρκεί αυτή να αξιοποιήθηκε παραγωγικά, ώστε να εξαχθούν τα σωστά συμπεράσματα και να καθοριστεί ένα ρεαλιστικό πλάνο δράσης.
Ο Ουίνστον Τσώρτσιλ είχε πει ότι: «η επιτυχία δεν είναι οριστική, η αποτυχία δεν είναι μοιραία. Αυτό που μετράει είναι το κουράγιο να συνεχίζεις» και αυτό, κατά τη γνώμη μας, είναι το σημαντικότερο μήνυμα προς όλους τους νέους και νέες που ξεκινούν την πορεία τους στη ζωή: το κουράγιο να συνεχίζεις, να μάχεσαι και να αγωνίζεσαι για την εξέλιξή σου, αναγνωρίζοντας τις ανθρώπινες αδυναμίες σου, αλλά και τη δυνατότητά σου να τις υπερβείς.
Το ευχάριστο είναι ότι η εποχή μας προσφέρει πολλές εναλλακτικές διαδρομές (περισσότερες από κάθε άλλη) προκειμένου ένας νέος άνθρωπος να κυνηγήσει και να κατακτήσει τα όνειρά του.
Για τη διαδικασία της συμπλήρωσης του μηχανογραφικού, που ακολουθεί την ανακοίνωση των βαθμολογιών, θα παρουσιάσουμε κάποιες ορθές πρακτικές στο επόμενό μας άρθρο.
Αργύρης Μυστακίδης
Εκπαιδευτικός Φροντιστής
Φροντιστήριο Πυρήνας