Στις 27 Σεπτεμβρίου 2018 το δημοτικό συμβούλιο Σαμοθράκης συζήτησε όλα τα επίκαιρα θέματα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης του νησιού. Ο δήμαρχος του νησιού έλαβε την πρωτοβουλία να προτείνει την ακτοπλοϊκή σύνδεση της Σαμοθράκης και με τις γραμμές, που εξυπηρετούνται από το λιμάνι της Καβάλας.
Τα προηγούμενα χρόνια, η Σαμοθράκη και ο δήμος Αλεξανδρούπολης επιδίωξαν με πενιχρά όμως αποτελέσματα την αύξηση δρομολογίων μεταξύ του χερσαίου και νησιωτικού τμήματος, ή την επέκταση των δρομολογίων προς τα νησιά του Βορείου Αιγαίου. Ήταν φανερό πως ο στόχος ήταν η Σαμοθράκη και η Αλεξανδρούπολη να αντικαταστήσουν, όσο αυτό γίνεται, τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες που παραδοσιακά εξυπηρετούνται από το λιμάνι της Καβάλας.
Η επίτευξη του συγκεκριμένου στόχου απέτυχε, παρά τη βοήθεια που είχε από τους τοπικούς βουλευτές της αντιπολίτευσης, με πρώτο τον κ. Δημοσχάκη, καθώς και προηγούμενους υπουργούς εμπορικής ναυτιλίας. Οι ακτοπλοϊκές γραμμές έμειναν στην Καβάλα, ουδέποτε μειώθηκαν τα δρομολόγια καθ’ όλο το έτος.
Ο λόγος είναι συγκεκριμένος. Είναι εκείνος που ευνοεί την Καβάλα ώστε να κυριαρχεί στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες της Βόρειας Ελλάδας. Υπενθυμίζεται ότι το 2014 σταμάτησε η σύνδεση της Θεσσαλονίκης με τη Λήμνο κι έτσι το νησί της Λήμνου εξυπηρετείται αποκλειστικά από το λιμάνι της Καβάλας. Η επιτυχία του καβαλιώτικου λιμανιού αναφέρεται σε δύο παράγοντες, αφενός στη γεωγραφική θέση της Καβάλας κι αφετέρου στην επιθυμία των πλοιοκτητών ώστε να συνδέσουν τα νησιά με το κοντινότερο λιμάνι της ηπειρωτικής περιοχής. Και το συγκεκριμένο λιμάνι ήταν και παραμένει η Καβάλα.
Μπορεί η Σαμοθράκη να εισέλθει στα δρομολόγια τα οποία εξυπηρετούνται από το λιμάνι της Καβάλας; Μπορεί το πλοίο που αποπλέει από την Καβάλα και καταλήγει στο Λαύριο να συμπεριλάβει στους σταθμούς του και το νησί της Σαμοθράκης; Αυτό φαίνεται αδύνατο να συμβεί παρά το γεγονός ότι το δημοτικό συμβούλιο του νησιού έλαβε κατά πλειοψηφία σχετική απόφαση.
Η απόφαση ελήφθη στη συνεδρίαση της 27ης Σεπτεμβρίου. Το σώμα αποφάσισε να αιτηθεί προς το υπουργείο εμπορικής ναυτιλίας δύο δρομολόγια εβδομαδιαίως για Καβάλα και δύο δρομολόγια για Λήμνο με τετράμηνη επιδότηση κι ένα δρομολόγιο εβδομαδιαίως για Λαύριο επίσης με τετράμηνη επιδότηση. Το σχέδιο παραείναι φιλόδοξο. Ανάλογο προηγούμενο δεν υπάρχει. Τα δεδομένα της εποχής ευνοούν το καβαλιώτικο λιμάνι. Το μόνο που μπορεί να συνεχίσει να κάνει η Σαμοθράκη είναι να διεκδικεί συχνότερη συγκοινωνία με την Αλεξανδρούπολη, αν και ανταγωνισμός δεν υπάρχει, αλλά ούτε και πολλά διαθέσιμα πλοία.
Η σύνδεση της Σαμοθράκης με την Αλεξανδρούπολη ομοιάζει με τη σύνδεση της Καβάλας με τον Πρίνο Θάσου. Είναι κάτι διαφορετικό σε σχέση με τα δρομολόγια που ξεκινούν από την Καβάλα κι έχουν ως προορισμό τα νησιά του Βορείου Αιγαίου. Γενικά, είναι θέμα κόστους σε μια περίοδο που τα καύσιμα σημειώνουν τιμές ρεκόρ.
Ενώ η Σαμοθράκη ψάχνει το μέλλον της ακτοπλοϊκής της σύνδεσης και προς την Καβάλα, το καβαλιώτικο λιμάνι πηγαίνει από το καλό στο καλύτερο. Δύο είναι τα δεδομένα που πρέπει να υπολογιστούν. Πρώτο, η άριστη επίδοση της Καβάλας στη διάρκεια του προηγούμενο καλοκαιριού, ειδικά αναφορικά με τους επιβάτες και τα αυτοκίνητα από το λιμάνι μας προς το νησί της Λήμνου. Δεύτερο, η διατήρηση και κατά τη διάρκεια του χειμώνα των δρομολογίων των χειμερινών περιόδων του 2017 και 2016.
Από την 1η Νοεμβρίου, όταν θα αρχίσει η ισχύ των χειμερινών δρομολογίων, το λιμάνι της Καβάλας θα έχει τον ίδιο ακριβώς αριθμό δρομολογίων προς τη Λήμνο και τα υπόλοιπα νησιά του Βορείου Αιγαίου, όπως και πέρσι το χειμώνα. Η μοναδική διαφαινόμενη αλλαγή θα είναι η αντικατάσταση του ΕΞΠΡΕΣ ΠΗΓΑΣΟΣ από το πλοίο AQUA BLUE (πρώην «Ιεράπετρα»). Στο διαγωνισμό της συγκεκριμένης επιδοτούμενης γραμμής επικράτησε η πρόταση του AQUA BLUE, επειδή διαθέτει περισσότερες καμπίνες.
Χαρακτηριστική ήταν η εισήγηση του δημάρχου Σαμοθράκης στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου της 27ης Σεπτεμβρίου. Τότε αναμένονταν η επίσκεψη στη Σαμοθράκη δύο κυβερνητικών εκπροσώπων. Έτσι ο δήμαρχος επιδίωκε να εξασφαλίσει νέα απόφαση του δημοτικού συμβουλίου προκειμένου να θέσει υπόψη των δύο υπουργών το αίτημα του δήμου Σαμοθράκης. Μεταξύ των άλλων, στη συγκεκριμένη συνεδρίαση ο δήμαρχος του νησιού είχε τονίσει:
Η σύνδεση της Σαμοθράκης με Λαύριο και Καβάλα είναι κάτι που θα τονώσει την τουριστική κίνηση του νησιού περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη κατά την γνώμη μου αφού έχουν δοκιμαστεί και στο παρελθόν με αξιοσημείωτη επιτυχία, χωρίς αυτό
να σημαίνει ότι και η άλλες προτεινόμενες γραμμές δεν είναι σημαντικές. Στο σημείο αυτό όμως θέλω να σημειώσω ότι η γραμμή που πρωτίστως πρέπει να διατηρηθεί, να διασφαλισθεί και να ενισχυθεί είναι η βασική ακτοπλοϊκή σύνδεση του νησιού με την Αλεξανδρούπολη και ότι επιτευχθεί από άλλες γραμμές να μην είναι εις βάρος αυτής της γραμμής.