Την Τετάρτη 4 Δεκεμβρίου 2024 μέλη του Δ.Σ της Περιφερειακής Ομοσπονδίας Α.μεΑ. Α.Μ.Θ. και οι συνεργαζόμενοι φορείς της ο Νομαρχιακός Σύλλογος Α.μεΑ. νομού Καβάλας, ο σύλλογος γονέων, κηδόμενων και φίλων ατόμων με αυτισμό νομού Καβάλας και η Π.Ε. τυφλών ανατολικής Μακεδονίας επισκέφτηκαν το Γενικό Νοσοκομείο Καβάλας προκειμένου να παραδώσουν τα αποτελέσματα της πανελλαδικής έρευνας που διεξήγαγε το παρατηρητήριο θεμάτων αναπηρίας της ΕΣΑμεΑ, με τη συμμετοχή 4.421 ατόμων και αφορούν την πρόσβαση στην υγεία των ατόμων με αναπηρία ή/και χρόνιες ή/και σπάνιες παθήσεις.
Στόχος της έρευνας ήταν να διερευνήσει την πρόσβαση σε υπηρεσίες, υποδομές και αγαθά υγείας και να αποτυπώσει τα εμπόδια και τις διακρίσεις που αντιμετωπίζουν τα άτομα με αναπηρία ή/και χρόνιες ή/και σπάνιες παθήσεις, ως προς την άσκηση του δικαιώματός τους να απολαμβάνουν το υψηλότερο δυνατό επίπεδο υγείας και να έχουν πρόσβαση σε δημόσιες, ποιοτικές, προσιτές και κατάλληλες υπηρεσίες υγείας.
Αρχικά πραγματοποιήθηκε συνάντηση με τον διοικητή του γενικού νοσοκομείου Καβάλας κ. Αχιλλέα Γερόπουλο, τον διευθυντή της νοσηλευτικής υπηρεσίας κ. Τσιγάρα Γεώργιο και τον διευθυντή της τεχνικής υπηρεσίας κ. Βικτωρίου Χαράλαμπο.
Στη συνέχεια τα συμπεράσματα της έρευνας μεταφέρθηκαν και στον πρόεδρο της ένωσης γιατρών Ε.Σ.Υ. Καβάλας κ. Τεπελόπουλο Γεώργιο και την αντιπρόεδρο του σωματείου εργαζομένων του γενικού νοσοκομείου Καβάλας κα Γιασκουλίδου Όλγα.
Τέλος, είχαμε την ευκαιρία να συναντήσουμε τον πρόεδρο της γραμματείας των εξωτερικών ιατρείων των επειγόντων περιστατικών και του ΚΕΦΙΑΠ κ. Κούτρα Κωνσταντίνο. Στις συναντήσεις παρουσιάστηκαν τα βασικά συμπεράσματα της έρευνας ενώ μεταφέρθηκαν και οι ανησυχίες των μελών της περιφερειακής ομοσπονδίας.
Η συζήτηση διεξήχθη σε πολύ ικανοποιητικό κλίμα και δόθηκε η υπόσχεση της προώθησης των αποτελεσμάτων στην 4η ΥΠΕ για την εξεύρεση λύσεων βελτίωσης των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας στις δημόσιες δομές.
Παραθέτουμε κάποια από τα βασικά συμπεράσματα της έρευνας:
- Το 78% των ερωτηθέντων ατόμων με αναπηρία, χρόνια/ σπάνια πάθηση έχει μειώσει δαπάνες για την κάλυψη των βασικών αναγκών διαβίωσης, όπως δαπάνες για τρόφιμα ή ρούχα, ώστε να καλύψει τις ανελαστικές ανάγκες υγείας του. Το ποσοστό ατόμων με σοβαρή οικονομική επιβάρυνση από το κόστος της υγείας σε βάρος βασικών αναγκών διαβίωσης σχετίζεται αντιστρόφως ανάλογα με το επίπεδο του εισοδήματος και είναι αυξημένο στις μεγαλύτερες ηλικιακές ομάδες.
- Το 31% των ατόμων με αναπηρία/χρόνια/σπάνια πάθηση αντιμετώπισαν μεγάλη δυσκολία να λάβουν τις υπηρεσίες υγείας που χρειάστηκαν τα τελευταία δύο χρόνια.
- Σημαντικό τμήμα των ατόμων με αναπηρία/χρόνια/σπάνια πάθηση αναφέρουν ότι στερήθηκαν τουλάχιστον μία φορά φάρμακα ή άλλα φαρμακευτικά σκευάσματα (34%), υπηρεσίες αποκατάστασης (33%) και υπηρεσίες ψυχικής υγείας (30%).
- Το 43% των ατόμων με αναπηρία/χρόνια/σπάνια πάθηση βρέθηκε να στερείται αναγκαίας οδοντιατρικής φροντίδας, το 40% χρειάστηκε διαγνωστικές εξετάσεις που δεν μπόρεσε να πραγματοποιήσει και το 39,5% δεν είχε πρόσβαση τουλάχιστον μία φορά σε αναγκαία ιατρική εξέταση ή θεραπεία κατά τα τελευταία δύο χρόνια.
- Δημόσιες δομές υγείας: Μόλις 3 στους 10 ερωτηθέντες χαρακτηρίζουν ως καλό ή πολύ καλό το επίπεδο προσβασιμότητας, ενώ τα μεγαλύτερα ποσοστά αρνητικών κρίσεων για το επίπεδο προσβασιμότητας των δημόσιων νοσοκομείων καταγράφηκαν από τα άτομα με εγκεφαλική παράλυση, σπάνιες παθήσεις, νευρολογικά νοσήματα, ρευματικά νοσήματα, τύφλωση, νευρομυϊκές παθήσεις και κινητική αναπηρία.
- Η γενική εικόνα που προκύπτει από τις αξιολογήσεις των διαφόρων κατηγοριών παροχών και υπηρεσιών του ΕΟΠΥΥ καταδεικνύει χαμηλά ποσοστά ικανοποίησης στην πλειονότητα των παραμέτρων που αξιολογήθηκαν. Ο γενικός μέσος όρος αξιολόγησης των παροχών και υπηρεσιών του ΕΟΠΥΥ βρίσκεται στο 5,2/10.
- Νοσοκομειακή περίθαλψη: Η μέση τιμή αξιολόγησης για το σύνολο των παραμέτρων της νοσοκομειακής περίθαλψης που αξιολογήθηκαν που είναι το 4,7/10. Ο θετικότερος βαθμός ικανοποίησης εκφράστηκε για την παράμετρο που αφορά την αντιμετώπιση από το προσωπικό, με τρόπο που να σέβεται την αξιοπρέπεια, την ατομικότητα και την ιδιωτικότητα των νοσηλευόμενων, με μέση βαθμολογία 6,34/10.
Καθόλου ή ελάχιστα ικανοποιημένοι βρέθηκαν να είναι οι συμμετέχοντες ιδιαίτερα από:
- Τον χρόνο αναμονής στα τμήματα επειγόντων περιστατικών (ΤΕΠ), με το 56,5% να εκφράζει ικανοποίηση από 1 έως 3.
- Την επάρκεια ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού, με το 55% να εκφράζει ικανοποίηση από 1 έως 3.
- Την επάρκεια υλικού φροντίδας νοσηλευομένων ασθενών (κλινοσκεπάσματα κ.λπ.) (48,4% βαθμός ικανοποίησης από 1 έως 3).
- Αναφορικά με τη διαθεσιμότητα εξειδικευμένων και οργανωμένων κέντρων διάγνωσης, παρακολούθησης, διαχείρισης και θεραπείας, που να καλύπτουν τις εξειδικευμένες ανάγκες της πάθησης, το γενικό ποσοστό των αρκετά και πολύ ικανοποιημένων υπολογίστηκε σε 38%.
- Προσωπικός Γιατρός: Σε περίπτωση που χρειάστηκαν να απευθυνθούν σε κάποιον πάροχο υπηρεσιών υγείας για να εξεταστούν ή/και να λάβουν ιατρική συμβουλή για κάποιο όχι οξύ ή επείγον πρόβλημα υγείας που αντιμετώπισαν, μόνο οι μισοί από τους υπαχθέντες στο θεσμό του προσωπικού γιατρού, απευθύνθηκαν σε αυτόν/ην.
(ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ)