Ο πρώην πρόεδρος και πρώην δ. σύμβουλος του ΟΛΚ Χρήστος Ηλιάδης κλήθηκε να σχολιάσει τις πρόσφατες εξελίξεις ως προς το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης.
Από τις δηλώσεις του προέκυψε η απογοήτευση του που η υπό παραχώρηση στο «Φίλιππος Β’» εξελίσσεται μεν αλλά πολύ αργά. Αυτό το θεωρεί πρόβλημα καθώς εκτιμά ότι ταυτόχρονα καθυστερεί και η ανάπτυξη που θα φέρει ο ιδιώτης. Τόσο στο «Φίλιππος Β’» όσο και στην περιοχή γενικότερα.
Η συνέντευξη
Ερ: Θέλουμε ένα σχόλιο σας για την αλλαγή που υπήρξε, για τη μη ιδιωτικοποίησης του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης και αν αυτή η αλλαγή ευνοεί την Καβάλα, τα λιμάνια της, τον ΟΛΚ.
Απ: Να πούμε αρχικά ότι από το 2012 όλα τα λιμάνια είναι υπό ιδιωτικοποίηση με μοντέλο ή την παραχώρηση μετοχής των Οργανισμών ή παραχώρηση δραστηριοτήτων. Για την Αλεξανδρούπολη επιλέχθηκε παραχώρηση μετοχών. Αυτό σημαίνει παραχώρηση του λιμένα, όλων των δραστηριοτήτων. Η πρόσφατη εξέλιξη σύμφωνα με την οποία σταματάει η διαδικασία διαγωνισμού και η παραχώρηση ιδιώτη, νομίζω ότι πάει πολύ πίσω όλες τις διαδικασίες. Οι διοικήσεις του λιμένα της Αλεξανδρούπολης είχανε δεμένα τα χέρια τους από άποψη επενδύσεων, προγραμματισμού και όλα αυτά. Όλοι περιμένανε τον ιδιώτη. Με αποτέλεσμα να έχουν περάσει 10 χρόνια και να μην έχει γίνει καμία σοβαρή επένδυση και τώρα άντε πάλι από την αρχή. Η άποψη μου είναι ότι θα περάσουν άλλα 10 χρόνια και δεν θα έχει γίνει τίποτα στην Αλεξανδρούπολη. Σε σχέση με την Καβάλα, πάντα τα λιμάνια τα γειτονικά είναι ανταγωνιστικά και εμείς φυσικά ανταγωνιζόμαστε σαν Καβάλα και την Αλεξανδρούπολη και τη Θεσσαλονίκη. Το αν ευνοεί την Καβάλα η εξέλιξη με την Αλεξανδρούπολη; Υπάρχουν δυο απόψεις. Εγώ νομίζω ότι με τους ρυθμούς που προχωρεί η παραχώρηση του «Φίλιππος Β`», δε νομίζω ότι κερδίζουμε κάτι σαν λιμάνι και σαν πόλη, με την εξέλιξη της Αλεξανδρούπολης. Το λέω αυτό γιατί έχω τρία χρόνια που έχω αποχωρήσει από τη διοίκηση του Οργανισμού Λιμένος. Όταν έφυγα η διαδικασία ήταν σε εξέλιξη. Έχουν περάσει 3 χρόνια, παρότι έγινε ο διαγωνισμός υπήρξε ο ιδιώτης, ακόμη δεν είχε πάει η σύμβαση στη Βουλή για να εγκριθεί! Όπως προβλέπεται από το νόμο. Άρα καταλαβαίνεται ότι ακόμη δεν έχει προχωρήσει τίποτα. Μέχρι να εγκατασταθεί ο ιδιώτης, μέχρι να δούμε τις επενδύσεις που πρέπει για να αναπτυχθεί το λιμάνι και όλη η περιοχή, δεν ξέρω πόσα χρόνια ακόμη θα περιμένουμε.
Ερ: Εσείς λέτε ότι είναι κακό νέο για την Αλεξανδρούπολη που δε θα ιδιωτικοποιηθεί και για την Καβάλα είναι κακό ότι η υπό παραχώρηση στο νέο λιμάνι πάει τόσο αργά. Αυτό είναι το συμπέρασμα σας.
Απ: Πάει τόσο αργά… Έπρεπε ήδη να έχει εγκατασταθεί ιδιώτης. Έπρεπε ήδη να έχει προχωρήσει τις διαδικασίες, να κάνει τις τροποποιήσεις ότι χρειάζεται για να ξεκινήσουν οι επενδύσεις του. Αυτά τα βλέπω πάρα πολύ αργά ως βήματα και στεναχωριέμαι ειλικρινά. Ήμουν 10 χρόνια στο ΔΣ του ΟΛΚ, 3 χρόνια σα μέλος του διοικητικού συμβουλίου και άλλα 6,5 χρόνια ως πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος. Καταλαβαίνεται ότι με λυπεί αυτή η κατάσταση. Η διαδικασία και η εξέλιξη της Καβάλας όσον αφορά τις ιδιωτικοποιήσεις, εγώ είχα πει την άποψη μαζί με το διοικητικό συμβούλιο. Την οποία εμπεριστατωμένα είχαμε αναφέρει και στο ΤΑΙΠΕΔ και στην τότε κυβέρνηση. Έτσι επιλέχθηκε το μοντέλο των υπό παραχωρήσεων. Για αρχή η υπό παραχώρηση του εμπορικού λιμένα και το δεύτερο βήμα ήταν η παραχώρηση του λιμένα της Νέας Περάμου. Μαζί με την παραχώρηση και χερσαίων εγκαταστάσεων για τη δημιουργία τουριστικού λιμένα στην Καβάλα. Είτε δυτικά μπροστά από το ανοιχτό κολυμβητήριο, είτε στο λιμένα της Νέας Περάμου. Δημιουργία τουριστικού λιμένα με προδιαγραφές Μαρίνας. Είχα αφήσει προμελέτες. Είναι μια διαδικασία, η οποία και αυτή δεν έχει προχωρήσει. Εδώ δεν έχει προχωρήσει η υπό παραχώρηση του «Φίλιππος Β`» και αυτό είναι το στενάχωρο απ’ αυτό που περιμένουμε. Λίγοι μπορούν να καταλάβουν την αξία της λειτουργίας ενός σύγχρονου εμπορικού λιμένα και το πόσο αυτή η λειτουργία θα στηρίξει την τοπική οικονομία.
Ερ: Ποτέ δεν μπήκε στο τραπέζι η ιδιωτικοποίηση ή υπό παραχώρηση του κεντρικού λιμανιού. Αυτό δεν υπάρχει σαν σενάριο πουθενά.
Απ: Δεν υπάρχει γιατί εμείς σα ΔΣ είχαμε «προλάβει» τις εξελίξεις. Κάναμε ότι έπρεπε να κάνουμε. Συζητήσαμε και με το ΤΑΙΠΕΔ και με την τότε κυβέρνηση και αποδέχτηκαν την πρόταση της διοίκησης του ΟΛΚ ως σωστή. Και το ίδιο έπραξε η κυβέρνηση της ΝΔ που ανέλαβε το 2019 για τον κεντρικό λιμένα της Καβάλας. Ωστόσο τα πράγματα έχουν μείνει πολύ πίσω και αυτό είναι που με στενοχωρεί ιδιαίτερα.