Dark Mode Light Mode

Χορηγός επικοινωνίας ο λόγος του Σεφέρη

Μετά από καιρό δόθηκε χθες συνέντευξη τύπου, στην αίθουσα συνεδριάσεων του Δημαρχείου, για πολιτιστικό γεγονός που εντάσσεται στο 59ο Φεστιβάλ Φιλίππων, το οποίο είναι σε εξέλιξη. Φέτος ενώ οι εκδηλώσεις του φεστιβάλ σημειώνουν επιτυχία, οι συνεντεύξεις τύπου πριν από τις εκδηλώσεις είναι πολύ λιγότερες γεγονός που δεν έχει σχέση με τους διοργανωτές, δηλαδή το ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας, αλλά με τους συμμετέχοντες σε κάθε εκδήλωση, όπως φαίνεται έρχονται στην Καβάλα, την τελευταία στιγμή και όχι κάποιες μέρες πριν. Έτσι στο πρόγραμμά τους δεν υπάρχει χρόνος για συνάντηση με τους δημοσιογράφους.

Η χθεσινή συνέντευξη τύπου αφορούσε την παράσταση της προσεχής Δευτέρας, φονικό στην εκκλησιά, παράσταση που θα δοθεί στις φυλακές του Φρουρίου. Ήταν μια ευκαιρία να γίνει ένας πρώτος μίνι απολογισμός των εκδηλώσεων του φεστιβάλ τον Ιούλιο κι από τον Πέτρο Πετρόπουλο κι από τον Θοδωρή Γκόνη. Ο μέχρι τώρα απολογισμός είναι πέρα για πέρα ικανοποιητικός, είπε ο Πρόεδρος του ΔΗΠΕΘΕ, που όπως τόνισε οι παραστάσεις είναι ποιοτικές, πλήθος κόσμου είπε δείχνει την αγάπη του στο θεσμό, θυμίζοντας ταυτόχρονα ότι οι εκδηλώσεις του Αυγούστου σημαίνουν αφιέρωμα στο Σεφέρη, με αρχή την παράσταση τη Δευτέρα το βράδυ στις φυλακές του Φρουρίου.

Ο Θοδωρής Γκόνης είπε μεταξύ των άλλων: «Ο Αύγουστος που αρχίζει τη Δευτέρα είναι ο δεύτερος μήνας του φεστιβάλ και σημαντικότερος. Πλέον με τις εκδηλώσεις του Αυγούστου, καταλαβαίνουμε ότι το φεστιβάλ Φιλίππων, είναι ένα φεστιβάλ που παράγει δικά του πράγματα. Σημαντικός χορηγός για μας ο λόγος του Σεφέρη. Για τον Αύγουστο επιλέξαμε σημαντικούς ανθρώπους να είναι εδώ στην Καβάλα. Πρόκειται για νέους ανθρώπους, όπως στην προκειμένη περίπτωση αυτή που συμμετέχουν στην παράσταση της Δευτέρας, που ήδη έβαλαν το στίγμα τους στο θέατρο».

Ευχαριστώ τον Π. Πετρόπουλο, τους τεχνικούς κι όλους τους εργαζόμενους του ΔΗΠΕΘΕ που είναι δίπλα μας στα προβλήματα που ανακύπτουν συνεχώς. Είμαστε λίγοι στην διοργάνωση του φεστιβάλ, αλλά αποφασισμένοι».

Η παράσταση «Φονικό στην εκκλησιά» είναι μια παράσταση της Ιόλης Ανδρεάδη, βασισμένη σε έργο του Έλιοτ, μεταφρασμένο από το Γιώργο Σεφέρη.

Όπως τονίσθηκε χθες επιλέχθηκε συνειδητά ο χώρος των φυλακών του Φρουρίου από την κα Ιόλη Ανδρεάδη, που είπε μεταξύ των άλλων στην χθεσινή συνέντευξη τύπου: «Ευχαριστούμε θερμά για την πρόσκληση να συμμετέχουμε στο φεστιβάλ. Νιώθουμε ότι φτιάξαμε κάτι για την Καβάλα. Αναπροσαρμόσαμε το κείμενο με μεγάλη προσπάθεια, σχεδιάστηκε η παράσταση για να γίνει εδώ στην Καβάλα, στις φυλακές του Φρουρίου. Είναι τιμή μας που συμμετέχουμε στις εκδηλώσεις. Είναι ένα σπουδαίο φεστιβάλ με σπουδαία ιστορία. Ευχαριστούμε θερμά για τη φιλοξενία».

Σύντομες ήταν οι δηλώσεις του κ. Άρη Ασπρούλη, που συμμετείχε στην εγγραφή του κειμένου, ευχαρίστησε τους διοργανωτές του Φεστιβάλ και είπε: «Ο Θοδωρής Γκόνης μας έκανε δώρο τη διαδικασία να μιλήσουμε αυτή τη γλώσσα που είναι γραμμένη μέσα μας».

Ο ηθοποιός Νεκτάριος Σμυρνάκης ευχαρίστησε όλους όσους προσκάλεσαν την παράσταση στην Καβάλα. Χαρακτήρισε απίστευτη τη φιλοξενία, που το σχήμα γνωρίζει στην πόλη μας και το κείμενο υπέροχο και δύσκολο.

Τέλος η ηθοποιός Μαρίνα Κανελλοπούλου είπε: «Ευχαριστούμε όλους όσους μας προσκάλεσαν στην Καβάλα, όλους όσους μας εμπιστεύτηκαν, ώστε να επικοινωνήσουμε στον κόσμο ένα σπουδαίο κι επίκαιρο κείμενο».

 

Το δελτίο τύπου του ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας, για την παράσταση αναφέρει τα εξής:

«Φονικό στην εκκλησιά» μια παράσταση της Ιόλης Ανδρεάδη βασισμένη στο «Murder in the Cathedral» του T. S. Eliot σε μετάφραση Γιώργου Σεφέρη, παρουσιάζεται τη Δευτέρα 1 Αυγούστου στις 21.00, στις Φυλακές Φρουρίου Καβάλας, στο πλαίσιο του 59ου Φεστιβάλ Φιλίππων.

[Η ζωή τ’ ανθρώπου είναι απάτη κι απογοήτευση. Τα πάντα είναι χωρίς υπόσταση. Χωρίς υπόσταση και απογοητευτικά. Στρόβιλοι πυροτεχνημάτων, παντομίμες. Το βραβείο που δίνουν στην παιδική γιορτή. Το βραβείο που απονέμουν για την έκθεση ιδεών. Ο τίτλος του φιλόλογου, το παράσημο του πολιτικού. Τα πάντα χάνουν την υπόστασή τους. Ο άνθρωπος περνά από ανυπόστατο σε ανυπόστατο. Τούτος ο άνθρωπος είναι πεισματάρης, τυφλός, παραδομένος στην καταστροφή. Περνώντας από φρεναπάτη σε φρεναπάτη, από μεγαλείο σε μεγαλείο, μέχρι την τελική φαντασίωση. Χαμένος στο θάμπος της ίδιας του της μεγαλοσύνης. Εχθρός της κοινωνίας, εχθρός του εαυτού του.]

Murder in the Cathedral. Το φονικό στην εκκλησιά. Δύο κορυφαίοι ποιητές του 20ου αιώνα, δυο νομπελίστες, παραδίδουν στην ελληνική γλώσσα ένα σπουδαίο έργο. Το πρώτο ολοκληρωμένο κείμενο του Τόμας Έλιοτ για το θέατρο, ένα ποιητικό όραμα που γράφτηκε για τις γιορτές του Καντέρμπουρι το 1935 και που μεταφράστηκε το 1963 από τον Γιώργο Σεφέρη, λίγους μήνες πριν την απονομή του από τη Σουηδική Ακαδημία.

Συγγενικό και σύγχρονο με το πρώτο από τα «Τέσσερα Κουαρτέτα», το «Φονικό στην Εκκλησιά» του Τόμας Έλιοτ αποτελεί μια απόπειρα του ποιητή για τη δημιουργία ενός νέου είδους ποίησης που διατηρεί το ύφος της κοινής καθημερινής ομιλίας των απλών ανθρώπων, ενώ ταυτόχρονα μέσα από έναν υπόκωφο λυρισμό και με ελλειπτικούς διαλόγους και παρεμβολές ξένων κειμένων, επινοείται ένας νέος πνευματικός λόγος, βαθιά θεατρικός, σύγχρονος και διαχρονικός, σημερινός και αιώνιος.

Η υπόθεση του έργου στηρίζεται σε μια πραγματική ιστορία της Αγγλίας τους 12ου αιώνα. Ο Τόμας Μπέκετ, πρώην καγκελάριος, συγκυβερνήτης και αδελφικός φίλος του βασιλιά Ερρίκου Β’, γίνεται αρχιεπίσκοπος της Καντερβουρίας και, σαν από θείο φώς, απαρνιέται μονομιάς τα εγκόσμια αξιώματα και αφιερώνει τη ζωή του στη μάχη με κάθε μέσο για την κατάλυση της κοσμικής εξουσίας. Ανεπιθύμητος πια, αυτοεξορίζεται στη Γαλλία. Ύστερα από μια επιφανειακή συμφιλίωση επιστρέφει, γνωρίζοντας ωστόσο τον κίνδυνο. Δυο μήνες μετά δολοφονείται από τέσσερις ιππότες μέσα στην ίδια του την εκκλησία, παραμονές της πρωτοχρονιάς του 1170. Λένε πως τα σπαθιά τους ξιφούλκησαν συντονισμένα και βυθίστηκαν στο σώμα του. Τα συναξάρια έγραψαν πως τους καλωσόρισε στον ναό και δέχτηκε τα χτυπήματα χωρίς αντίσταση την ώρα που προσευχόταν. Το έργο του Έλιοτ ξεκινάει την στιγμή που αναγγέλλεται η επιστροφή του.

Παρότι στο έργο παρουσιάζονται περισσότεροι από δέκα χαρακτήρες, στον πρόλογό του ο Σεφέρης γράφει: «τα πρόσωπα του έργου δεν είναι πολλά – είναι ένας, ο Θωμάς. Η μάχη του με το αξεχώριστο κακό. Ο αγώνας ενός ανθρώπου με την περηφάνια του, η προσπάθειά του να καθαριστεί από την ίδια του την περηφάνια. Να μην επιθυμεί τίποτα πια, ούτε καν την δόξα του μάρτυρα. Κάτι που σήμερα δεν το χωράει ο νους μας».

Την 1η Αυγούστου 2016, η Ιόλη Ανδρεάδη θα παρουσιάσει στο 59ο Φεστιβάλ Φιλίππων μια εκδοχή για δύο πρόσωπα.

Απαγορεύεται η είσοδος στο θέατρο μετά την έναρξη των παραστάσεων.

Μετάφραση: Γιώργος Σεφέρης

Σύλληψη – Σκηνοθεσία – Κίνηση: Ιόλη Ανδρεάδη

Μετεγγραφή Κειμένου: Ιόλη Ανδρεάδη & Άρης Ασπρούλης

Φωτογραφίες: Πάνος Μιχαήλ

Ερμηνεύουν: Μαρίνα Κανελλοπούλου & Νεκτάριος Σμυρνάκης

Γενική Είσοδος: 5 €

Προπώληση:

Καβάλα: Κέντρο πληροφόρησης επισκεπτών Δήμου Καβάλας (πρώην ΕΟΤ) Κεντρική Πλατεία, τηλ: 2510-620566, καθημερινά από τις 10:00 μέχρι τις 14:00 και από τις 18:00 μέχρι τις 21:00, ενώ την ημέρα της παράστασης θα γίνεται προπώληση στο ταμείο του Φρουρίου Καβάλας από τις 19:00 το απόγευμα.

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να καλείτε στα τηλέφωνα του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καβάλας 2510. 220876 – 7 ώρες γραφείου.

Προηγούμενο άρθρο

Αντί στο μπάνιο στην Α. Άμμο στο Νοσοκομείο !

Επόμενο άρθρο

Η Περιφέρεια στηρίζει οικονομικά