Τόσο ο πόλεμος στην Ουκρανία, όσο γενικότερα η τρέχουσα και μεγάλη ενεργειακή κρίση οδηγεί ελληνικές και μη εταιρείες του κλάδου στο σχεδιασμό νέων επενδυτικών πρωτοβουλιών.
Στις οποίες κυρίαρχος είναι ο ρόλος των πλωτών LNG. Να μην ξεχνάμε ότι πριν από 20 περίπου ημέρες τέτοιο θέμα ετέθη και για τη θαλάσσια περιοχή μπροστά από τη Νέα Καρβάλη (κόλπος Καβάλας). Μέσω της γνωστής και πολυσυζητημένης συνέντευξης του κ. Χαραλαμπάκη σε εφημερίδα της ομογένειας στις ΗΠΑ.
Ο κ. Χαραλαμπάκης εμφανίζεται ως εκπρόσωπος μιας εκ των εταιρειών που έφτασαν στην τελική φάση της διαδικασίας υπό παραχώρησης για το νέο λιμάνι «Φίλιππος Β’». Το συγκεκριμένο θέμα δεν είχε καμία συνέχεια.
Πέραν της συζήτησης που έγινε στο Περιφερειακό Συμβούλιο (με πρωτοβουλία του κ. Αλέξανδρου Ιωσηφίδη) και της ετοιμότητας στην οποία βρίσκονται οι φορείς της Νέας Καρβάλης. Το τοπικό συμβούλιο της οποίας δεν συνεδρίασε ακόμη για το θέμα. Η συνεδρίαση του επίκειται και σύμφωνα με πληροφορίες σε αυτήν θα συζητηθεί και το πρόσφατο περιστατικό φωτιάς στις εγκαταστάσεις των πετρελαίων.
Ταυτόχρονα η χώρα μας επανέρχεται στα πλωτά LNG. Παρουσιάζονται νέες τέτοιες προτάσεις. Παρά το ότι ένα πλωτό LNG δρομολογήθηκε ήδη και ετοιμάζεται στην Αλεξανδρούπολη κι ένα ακόμη θα γίνει στην ίδια ακριβώς περιοχή. Για το δεύτερο υπάρχει σχετική ανακοίνωση του ίδιου του πρωθυπουργού σε συζήτηση πρόσφατα στη Βουλή.
Πριν από λίγες ημέρες η εταιρεία Elpedison ανακοίνωσε την απόφασή της για να δημιουργήσει ένα πλωτό LNG στο Θερμαϊκό κόλπο. Σε περιοχή που περιγράφεται ότι θα είναι κοντά στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
Χθες παρουσιάζοντας τα πρόσφατα οικονομικά της στοιχεία η γνωστή εταιρεία Motoroil αναφέρθηκε και πάλι πρωτοβουλία για το δικό της πλωτό LNG με την ονομασία «Διώρυγα»: «Εντός του διμήνου Μαΐου-Ιουνίου προβλέπεται να ξεκινήσει το market test για το έργο του FSRU Διώρυγα που αναπτύσσει η Motor Oil Hellas. Όπως ανέφερε χθες η διοίκηση του ομίλου στους αναλυτές, αμέσως μετά τα αποτελέσματα του market test, στις αρχές του 4ου τριμήνου θα ληφθεί η επενδυτική απόφαση για την κατασκευή της νέας αυτής υποδομής.
Προς την ίδια κατεύθυνση δεν αποκλείεται να κινηθεί και η εταιρεία ΤΕΡΝΑ. Να μην ξεχνάμε ότι η συγκεκριμένη εταιρεία εμπλέκεται επίσης στην υπό παραχώρηση του νέου λιμανιού. Το χθεσινό δελτίο τύπου της με τα οικονομικά της στοιχεία την προηγούμενη περίοδο δίνει έμφαση σε επενδύσεις σε τομείς των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (ΑΠΕ).
Όλα αυτά δείχνουν πόσο προτιμούν οι μεγάλες εταιρείες τα πλωτά LNG. Από την άλλη πλευρά φαίνεται πολύ δύσκολο η περιοχή της Βόρειας Ελλάδας να υποστηρίξει ένα ακόμη τέτοιο έργο. Κι εννοούμε αυτό για το οποίο μίλησε ο κ. Χαραλαμπάκης. Θεωρούνται σίγουρα τα δύο στην περιοχή της Αλεξανδρούπολης ενώ εξίσου σίγουρο μοιάζει να είναι το πλωτό LNG στο Θερμαϊκό κόλπο.
Είναι δυνατόν ανάμεσα σε αυτά τα τρία να προχωρήσει και να υλοποιηθεί -ανεξάρτητα από τις αντιδράσεις των τοπικών κοινωνιών- ένα ακόμη στην περιοχή πλησίον της Νέας Καρβάλης; Φαίνεται πραγματικά δύσκολο. Ο κίνδυνος αυτός υπάρχει πάντα. Πολύ περισσότερο όταν τα σχέδια για τη φυσική αποθήκη φυσικού αερίου στη «Νότια Καβάλα» έχουν και πάλι μπει στο … «ψυγείο» καθώς όπως αναφέρεται εξετάζονται από μηδενικής σχεδόν βάσης από την κυβέρνηση.