Dark Mode Light Mode

Δραστηριότητα του 2ου Γυμνασίου Καβάλας

Το 2ο Γυμνάσιο Καβάλας υλοποιεί για το σχολικό έτος 2016-2017 σχέδιο ευρωπαϊκής
ανάπτυξης με τίτλο «Benchmarking our school», στα πλαίσια του Erasmus+, του νέου
προγράμματος της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την εκπαίδευση, την κατάρτιση, τη νεολαία και
τον αθλητισμό για την περίοδο 2014-2020.
Αφετηριακή δραστηριότητα του σχεδίου υπήρξε η επιμόρφωση τριών εκπαιδευτικών
του σχολείου μας, της Χαραλαμπίδου Ευρυδίκης ΠΕ11, Περικλέους Παρασκευής ΠΕ02,
Λιατσοπούλου Ανδριανής ΠΕ02, σε θέματα εκπαιδευτικής καινοτομίας και
μαθητοκεντρικών παιδαγωγικών πρακτικών σε σεμινάριο με τίτλο
«Benchmarking Best Practices» στο Ελσίνκι της Φινλανδίας. Κατά τη διάρκεια της
επιμόρφωσης επισκεφθήκαν φινλανδικά σχολεία για να παρατηρήσουν εκ του σύνεγγυς τον
τρόπο οργάνωσής τους και τις διδακτικές πρακτικές που εφαρμόζονται κατά τη διάρκεια των
μαθημάτων. Ήρθαν σε επαφή με εκπαιδευτικούς από την Ισπανία, Πορτογαλία, Τουρκία,
Πολωνία και Λετονία και είχαν την ευκαιρία να θέσουν τις βάσεις για μελλοντικές
συνεργασίες. Οι καθηγήτριες του σχολείου επιμορφώθηκαν σε θέματα καινοτομίας και στη
μέθοδο project και εξοικειώθηκαν με τη βασική φιλοσοφία του φινλανδικού εκπαιδευτικού
συστήματος καθώς και με τις αρχές και τους στόχους του αναμορφωμένου αναλυτικού
προγράμματος που εφαρμόζεται από φέτος.
Η Φινλανδία έχει αναπτύξει το δικό της όραμα εκπαιδευτικής και κοινωνικής αλλαγής
που συνδέεται με τη συμπερίληψη και τη δημιουργικότητα και εντάσσεται στο πλαίσιο μιας
κουλτούρας συνεργασίας και εμπιστοσύνης. Διαθέτει μια ολοκληρωμένη στρατηγική για την
ειδική εκπαίδευση, στα πλαίσια της οποίας οι μισοί από τους μαθητές της χώρας θα έχουν
λάβει ειδική εκπαιδευτική στήριξη κάποια στιγμή πριν από τη συμπλήρωση της εννεαετούς
βασικής εκπαίδευσης. Με τον τρόπο αυτό, όπως προκύπτει και από διεθνείς αξιολογήσεις, οι
διαφορές επιδόσεων ανάμεσα σε μαθητές, λόγω του κοινωνικού και οικονομικού
υπόβαθρου, είναι μικρότερες σε όλο τον κόσμο, τη στιγμή που οι Φιλανδοί μαθητές τα πάνε
πολύ καλά στα μαθηματικά, την ανάγνωση και τις φυσικές επιστήμες.
Στη Φινλανδία το αναλυτικό πρόγραμμα αναμορφώνεται κάθε δεκαετία, και η
ανανέωση δεν περιορίζεται μόνο στο περιεχόμενο των μαθημάτων αλλά επεκτείνεται στις
παιδαγωγικές αρχές και τις διδακτικές μεθόδους. Η ανανέωση κρίνεται απαραίτητη εφόσον
ο κόσμος μεταβάλλεται, και απαιτούνται νέες δεξιότητες για να ανταποκριθεί η νέα γενιά σε
ένα παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον όπου κυριαρχούν οι νέες τεχνολογίες και νέες
οικονομικές συνθήκες. Το νέο αναλυτικό πρόγραμμα που εφαρμόζεται από τον Σεπτέμβρη
του 2016, εισάγοντας καινοτόμα στοιχεία, εστιάζεται στον ενεργητικό ρόλο των μαθητών
στη μαθησιακή διαδικασία, τον πολυγραμματισμό, την αυτορρύθμιση και την υπευθυνότητα
των μαθητών, τα πολλαπλά εκπαιδευτικά περιβάλλοντα, τον προγραμματισμό, την διάδραση
και τη βασισμένη σε φαινόμενα μάθηση. Οι δάσκαλοι πλέον καλούνται να λειτουργούν ως
σύμβουλοι και να υποβοηθούν την καλλιέργεια ικανοτήτων. Για την επιχειρούμενη
μεταρρύθμιση απαιτείται ομαδικό όραμα, εμπνευσμένη ηγεσία, ενεργοί εκπαιδευτικοί,
διαμοιρασμός των πληροφοριών, συμμετοχή μαθητών και γονέων και κυρίως διάθεση για
πειραματισμό. Σε κάθε περίπτωση οι ειδικοί τονίζουν ότι οι αλλαγές απαιτούν χρόνο, ενώ η
αντίσταση μαθητών και καθηγητών σε αυτές είναι αναμενόμενες.
Το νέο αναλυτικό πρόγραμμα προϋποθέτει μια κουλτούρα εμπιστοσύνης, πολιτισμικής
συνείδησης και αυτονομίας, θέτει ως στόχο τη δημιουργία πολιτών που θα ενδιαφέρονται
για την κοινότητα και θεωρεί τους μαθητές υπεύθυνα άτομα. Στοχεύει σε μια ολιστική
ανάπτυξη των παιδιών, τόσο δηλαδή στην ευημερία όσο και στην ακαδημαϊκή τους εξέλιξη,
επιτρέποντας στους μαθητές να κάνουν επιλογές σε μια χαλαρή ατμόσφαιρα. Βασική αρχή
του νέου αναλυτικού προγράμματος είναι ότι στο χώρο του σχολείου τα παιδιά δικαιούνται
να αισθάνονται ικανά, αυτόνομα, αγαπητά και χρήσιμα.
Προκειμένου να ενημερωθεί η σχολική κοινότητα του 2ου Γυμνασίου Καβάλας για το
περιεχόμενο της επιμόρφωσης, οργανώθηκαν κατά τη διάρκεια του Οκτωβρίου εκδηλώσεις
διάχυσης. Στις 17 Οκτωβρίου 2016 στην αίθουσα εκδηλώσεων του 2ου Γυμνασίου Καβάλας
πραγματοποιήθηκε ενημέρωση των γονέων και κηδεμόνων των μαθητών τους σχολείου μας
σχετικά με το Σχέδιο Ευρωπαϊκής Ανάπτυξης του σχολείου για το σχολικό έτος 2016-2017.
Οι γονείς ενημερώθηκαν αφενός για το πρόγραμμα Erasmus+ στα πλαίσια του οποίου
πραγματοποιείται το σχέδιο και αφετέρου για τις στοχεύσεις και τα στάδια ανάπτυξης του
σχεδίου. Ενημερώθηκαν επίσης για το περιεχόμενο του σεμιναρίου στη Φινλανδία και τις
συγκεκριμένες ιδέες που θα υλοποιηθούν στη καθημερινή διδακτική πρακτική του σχολείου
μας. Ακολούθησε συζήτηση και ανταλλαγή ιδεών.
Στις 27 Οκτωβρίου 2016 στη Βιβλιοθήκη του 2ου Γυμνασίου Καβάλας
πραγματοποιήθηκε ενημέρωση των εκπαιδευτικών του. Παρουσιάστηκαν οι βασικοί άξονες
του φινλανδικού εκπαιδευτικού συστήματος καθώς και της αναμόρφωσης του αναλυτικού
προγράμματος που υλοποιείται από φέτος στα φινλανδικά σχολεία. Ακολούθησε συζήτηση
και αναπτύχθηκαν συγκεκριμένες δράσεις που θα εφαρμοστούν με βάση την επιμόρφωση
στο φινλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα.
Για να ενημερωθείτε εκτενέστερα για τις αρχές και τις πρακτικές του φινλανικού
εκπαιδευτικού συστήματος, καθώς και για την εξέλιξη του σχεδίου ανάπτυξης του σχολείου
μας μπορεί να επισκεφθείτε την ιστοσελίδα του 2ου Γυμνασίου Καβάλας και ειδικότερα το
ιστολόγιο που δημιουργήθηκε για το σκοπό αυτό.
Φωτογραφικό

Προηγούμενο άρθρο

Γιορτάζει ο μητροπολίτης Ελευθερουπόλεως

Επόμενο άρθρο

Πλήθος επισκεπτών στην ΄΄Ημέρα Τσίπουρου 2016