«Να προκηρυχτεί το Υπομέτρο 4.2.3 για τους επαγγελματίες αγρότες »
Κοινοβουλευτική ερώτηση προς τους Υπουργούς Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων, κ. Μ. Βορίδη και τον Υπουργό Οικονομικών, κ. Χ. Σταϊκούρα κατέθεσε, χθες 8 Αυγούστου 2019, ο Βουλευτής Π.Ε. Καβάλας της Νέας Δημοκρτατίας, κ. Μακάριος Λαζαρίδης με θέμα «Πρόβλημα με τη συμμετοχή αγροτών στο Υπομέτρο του ΠΑΑ 4.2.3».
Αφορμή για την κατάθεση της ερώτησης δόθηκε όταν παραγωγοί που επιθυμούν να ενταχτούν στο πρόγραμμα CLLD/LEADER προκειμένου να προχωρήσουν σε επενδύσεις αξιοποίησης και καθετοποίησης της παραγωγής τους, ενημέρωσαν τον κ. Λαζαρίδη ότι καλούνται να ασφαλιστούν ως επαγγελματίες της συγκεκριμένης δραστηριότητα και όχι ως αγρότες.
Τέτοια αλλαγή θα είχε αρνητικό αντίκτυπο στην ιδιότητα του επαγγελματία αγρότη με ορατές συνέπειες στην οικονομική τους δραστηριότητα αναφορικά με τις αποζημιώσεις, τις ενισχύσεις τη συμμετοχή τους σε προγράμματα, αλλά και το φορολογικό τους καθεστώς. Κατά συνέπεια ο Κ. Λαζαρίδης ρωτά τους συναρμόδιους Υπουργούς Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και Οικονομικών κατά πόσο είναι εφικτό να προκηρυχθεί το μέτρο 4.2.3 για τους επαγγελματίες αγρότες και πότε προβλέπεται χρονικά η ένταξη αυτή έως την ολοκλήρωση του ΠΑΑ 2013-2020.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης του κ. Λαζαρίδη:
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς: Tον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, κ. Μ. Βορίδη
Tον Υπουργό Οικονομικών, κ. Χ. Σταϊκούρα
Θέμα: Πρόβλημα με τη συμμετοχή αγροτών στο Υπομέτρο του ΠΑΑ 4.2.3
Σύμφωνα με την τελευταία προκήρυξη του προγράμματος CLLD/LEADER δίνεται η δυνατότητα σε επαγγελματίες γενικότερα – αλλά και αγρότες – να προχωρήσουν σε επενδύσεις αξιοποίησης και καθετοποίησης της πρωτογενούς παραγωγής τους μέσα από τη δημιουργία μικρών οικοτεχνικών και αγροβιοτεχνικών μονάδων.
Ωστόσο, όταν οι παραγωγοί που επιθυμούν να ενταχθούν στο εν λόγω πρόγραμμα δηλώνουν τους αντίστοιχους ΚΑΔ στην εφορία και στον ΕΦΚΑ, λαμβάνουν πολλές φορές την απάντηση ότι επειδή οι συγκεκριμένοι ΚΑΔ αφορούν σε δραστηριότητες του δευτερογενούς τομέα τους ζητούν να ασφαλιστούν ως επαγγελματίας της συγκεκριμένης δραστηριότητας και όχι ως αγρότες.
Κάτι τέτοιο θα είχε ως αποτέλεσμα να χαθεί η ιδιότητα του επαγγελματία αγρότη με σοβαρές συνέπειες στην κύρια οικονομική δραστηριότητα των εν λόγω ανθρώπων, όπως για παράδειγμα:
1) Μη δυνατότητα συμμετοχής τους σε αγροτικά προγράμματα.
2) Διαδικαστικές επιπλοκές στη συμμετοχή τους σε εν εξελίξει προγράμματα από τα οποία απορρέουν μακροχρόνιες δεσμεύσεις και υποχρεώσεις.
3) Φορολογικά ζητήματα με την απώλεια του αφορολογήτου.
4) Προβλήματα απώλειας κρατικών αποζημιώσεων όπως τα ΠΣΕΑ.
5) Μη καταβολή πρόσθετων ενισχύσεων για επαγγελματίες αγρότες όπως η επιδότηση για το πετρέλαιο που χρησιμοποιεί στα γεωργικά του μηχανήματα.
Συνεπώς, το CLLD/LEADER δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί από επαγγελματίες αγρότες, οι οποίοι εξαιτίας του γεγονότος αυτό χάνουν την ευκαιρία να προβούν σε επενδύσεις καθετοποίησης της παραγωγής τους.
Τούτων δεδομένων ερωτώνται οι Υπουργοί:
- Είναι στις προθέσεις σας να προβείτε στην προκήρυξη του μέτρου 4.2.3. που αφορά στην μεταποίηση, εμπορία και ανάπτυξη γεωργικών προϊόντων για επαγγελματίες αγρότες.
- Εάν ναι, πότε προβλέπεται η επανένταξη της εν λόγω κατηγορία στο Υπομέτρο 4.2.3 να γίνουν επενδύσεις από τους επαγγελματίες αγρότες στο μικρό διάστημα που απομένει έως την ολοκλήρωση του ΠΑΑ 2013 – 2020.
«Να αποκατασταθεί η στρεβλότητα στα εισοδήματα των αιγοπροβατοτρόφων»
Κοινοβουλευτική ερώτηση προς τους Υπουργούς Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων, κ. Μ. Βορίδη και Οικονομικών, κ. Χ. Σταϊκούρα κατέθεσε, χθες 7 Αυγούστου 2019, ο Βουλευτής Π.Ε. Καβάλας της Νέας Δημοκρατίας, κ. Μακάριος Λαζαρίδης με θέμα «Ένταξη των κτηνοτρόφων του ειδικού καθεστώτος Φ.Π.Α., στο κανονικό καθεστώς, λόγω de minimis».
Αφορμή για την κατάθεση της ερώτησης στάθηκε η ενημέρωση προς τον Βουλευτήαπό τους Κτηνοτροφικούς Συλλόγους της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης για το θέμα της έκτακτη ενίσχυση μέσω deminimis των αιγοπροβατοτρόφων της χώρας. Σύμφωνα με το Σύλλογο, τα πρόβλημα που ανέκυψε είναι ότι λόγω της ενίσχυσης deminimis, η οποία δόθηκε ως αποζημίωση, πολλοί από τους αιγοπροβατοτρόφους ξεπέρασαν το όριο των 5.000 ευρώ με αποτέλεσμα να έχουν την υποχρέωση να ενταχθούν σε κανονικό καθεστώς Φ.Π.Α., να τηρούν βιβλία εσόδων εξόδων, με το ανάλογο κόστος λογιστικής παρακολούθησης, ενώ ταυτόχρονα πρέπει να καταθέσουν ετεροχρονισμένα και με πρόστιμα τις τριμηνιαίες δηλώσεις Φ.Π.Α., ενώ ταυτόχρονα είναι υπόχρεοι του τέλους επιτηδεύματος.
Για να αποκατασταθεί η στρεβλότητα στα εισοδήματα των αιγοπροβατοτρόφωνο κ. Λαζαρίδης ρωτά τους αρμόδιους Υπουργούς κατά πόσο είναι εφικτό η συγκεκριμένη ενίσχυση να μην υπολογίζεται στο άθροισμα των επιδοτήσεων, αλλά να προσμετράτε ως αποζημίωση, καθώς και εφόσον αυτό πραγματοποιηθεί, με ποιο τρόπο μπορούν οι λογιστές των ενδιαφερομένων να προχωρήσουν σε διορθώσεις των ήδη κατατεθημένων φορολογικών δηλώσεων, προκειμένου να αποφευχθούν πρόστιμα τα οποία επιβαρύνουν την οικονομική κατάσταση των εν λόγων παραγωγών.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης του κ. Λαζαρίδη:
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς: Tον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, κ. Μ. Βορίδη
Tον Υπουργό Οικονομικών, κ. Χ. Σταϊκούρα
Θέμα: Ένταξη των κτηνοτρόφων του ειδικού καθεστώτος Φ.Π.Α., στο κανονικό καθεστώς, λόγω de minimis.
Σύμφωνα με Κτηνοτροφικούς Συλλόγους της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης, για το έτος 2018 αποφασίστηκε από την προηγούμενη ηγεσία του ΥΠΑΑΤ, η έκτακτη ενίσχυση μέσω deminimis των αιγοπροβατοτρόφων της χώρας. Η ενίσχυση αυτή αποτελούσε, στην ουσία, αποζημίωση για μέρος της οικονομικής ζημιάς που υπέστησαν οι αιγοπροβατοτρόφοι, λόγω των χαμηλών τιμών στο αιγοπρόβειο γάλα.
Η εν λόγω ενίσχυση δόθηκε τοπικά για διάφορα είδη καλλιεργειών, όπως και για αιγοπροβατοτρόφους συγκεκριμένων περιοχών της χώρας, για να αντιμετωπίσουν τις δυσκολίες που προέκυψαν, κυρίως λόγω ακραίων καιρικών φαινομένων, που είχαν ως αποτέλεσμα τη μείωση της παραγωγής τους.
Οι ίδιοι θεωρούν το deminimis αποζημίωση και ως τέτοια δεν θα έπρεπε να προσμετράτε στο άθροισμα των επιδοτήσεων, καθώς το γεγονός αυτό δημιουργεί αλυσιδωτά οικονομικά βάρη στον κτηνοτρόφο.Σε μια από τις πολλές περιπτώσεις, κτηνοτρόφος που εισέπραξε deminimis 900 ευρώ, τα οικονομικά βάρη που προκύπτουν για αυτόν, ξεπερνώντας τα 5.000 ευρώ επιδοτήσεων, είναι δυσανάλογα περισσότερα του ποσού που εισέπραξε σαν αποζημίωση, για την οικονομική ζημιά που υπέστη το 2018, από την πτώση της τιμής στο αιγοπρόβειο γάλα.
Ωστόσο, στη διαδικασία κατάθεσης των φορολογικών δηλώσεων των κτηνοτρόφων, πολλοί από αυτούς που λαμβάνουν επιδοτήσεις κάτω των 5.000 ευρώ φαίνεται να ξεπερνούν το όριο αυτό, λόγω του ενίσχυσης deminimis. Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι σε αυτές τις περιπτώσεις που ξεπερνούν τις 5.000 ευρώ, οι κτηνοτρόφοι έχουν την υποχρέωση να ενταχθούν σε κανονικό καθεστώς Φ.Π.Α., να τηρούν βιβλία εσόδων εξόδων, με το ανάλογο κόστος λογιστικής παρακολούθησης, ενώ ταυτόχρονα πρέπει να καταθέσουν ετεροχρονισμένα και με πρόστιμα τις τριμηνιαίες δηλώσεις Φ.Π.Α., ενώ ταυτόχρονα είναι υπόχρεοι του τέλους επιτηδεύματος.
Με δεδομένο ότι το συγκεκριμένο θέμα αφορά μεγάλο αριθμό γεωργών και κτηνοτρόφων του ειδικού καθεστώτος Φ.Π.Α., ερωτώνται οι Υπουργοί:
- Κατά πόσο είναι εφικτό η συγκεκριμένη ενίσχυση να μην υπολογίζεται στο άθροισμα των επιδοτήσεων, αλλά να προσμετράτε ως αποζημίωση.
- Εάν αυτό καθίσταται εφικτό, με ποιο τρόπο μπορούν οι λογιστές των ενδιαφερομένων να προχωρήσουν σε διορθώσεις των ήδη κατατεθημένων φορολογικών δηλώσεων, προκειμένου να αποφευχθούν πρόστιμα τα οποία επιβαρύνουν την οικονομική κατάσταση των εν λόγων παραγωγών.
( ΔΕΛΤΙΑ ΤΥΠΟΥ )