Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι προσπάθειες του ΟΛΚ και ιδιωτικής εταιρίας προκειμένου έξω από το κεντρικό λιμάνι να δημιουργηθεί και να αδειοδοτηθεί υδατοδρόμιο. Εφόσον η άδεια εξασφαλιστεί πριν το τέλος του έτους, τότε τα δρομολόγια των υδροπλάνων είναι πιθανό να αρχίσουν το επόμενο καλοκαίρι. Τη Δευτέρα ο ΟΛΚ εξέδωσε σχετική ανακοίνωση, γνωστοποιώντας τη συνεργασία του με την εταιρία «Ελληνικά Υδατοδρόμια». Ο πρώτος σχεδιασμός προβλέπει υποδομές στην αίθουσα επιβατών και δρομολόγια προς Λήμνο- Θεσσαλονίκη- Άγιο Όρος.
Ο πρόεδρος του ΟΛΚ Χρήστος Ηλιάδης μας εξήγησε ότι υπάρχει νομοθετικό πλαίσιο από το 2013 που επί του πρακτέου αποδείχθηκε μη λειτουργικό, διότι σημειώθηκαν απίστευτες γραφειοκρατικές διαδικασίες, παρατηρήθηκε εμπλοκή πολλών υπουργείων με διαφορετικές ερμηνείες από καθένα, τα οποία σε συνδυασμό με την υποστελέχωση των δημόσιων υπηρεσιών οδήγησαν σε στασιμότητα. Ωστόσο, ένα καινούργιο νομοσχέδιο που διανύει τη φάση διαβούλευσης ουσιαστικά θα διευκολύνει την αδειοδότηση δημιουργίας υδατοδρομίων.
Στόχος της κυβέρνησης και του ΤΑΙΠΕΔ είναι το επόμενο καλοκαίρι να λειτουργήσει ένα αδειοδοτημένο δίκτυο 30 – 40 υδατοδρομίων ώστε να αρχίσουν τα δρομολόγια των υδροπλάνων στη χώρα. Κατά την άποψη του κ. Ηλιάδη είναι εφικτή η παρουσία υδροπλάνων στο καβαλιώτικο λιμάνι το καλοκαίρι του 2017, αφού στόχος όλων είναι η επιτάχυνση των διαδικασιών.
Ο ΟΛΚ έχει ήδη προχωρήσει τις διαδικασίες κι έχει συνάψει σύμβαση με την εταιρεία «Ελληνικά Υδατοδρόμια», γνωρίζει το ακριβές σημείο όπου θα προσθαλασσώνονται τα υδροπλάνα και ειδικότερα στο χώρο έξω από τον προσήνεμο μόλο. Στη συνέχεια και ως πλεούμενο θα εισέρχεται εντός του λιμανιού και θα προσεγγίζει το κρηπίδωμα, όπως ακριβώς κάνουν και τα καράβια. Εντός της αίθουσα επιβατών θα διεξάγονται διαδικασίες όπως ο έλεγχος των επιβατών οι οποίοι θα οδηγούνται με λεωφορείο από την έξοδο της αίθουσας επιβατών έως το υδροπλάνο.
Ο κ. Ηλιάδης ξεκαθάρισε ότι η δημόσια άδεια λειτουργίας θα εκδοθεί στο όνομα του Οργανισμού Λιμένος αλλά στη συνέχεια θα δρομολογηθεί διαγωνισμός για την παραχώρηση χρήσης και λειτουργίας του υδατοδρομίου σε ιδιωτική εταιρεία. Υπάρχουν ενδιαφερόμενες εταιρείες που ήδη έχουν παραγγείλει υδροπλάνα, τα οποία όμως για να λειτουργήσουν απαιτείται η δημιουργία ολόκληρου δικτύου υδατοδρομίων στη χώρα.
Τα δρομολόγια θα καθοριστούν βάσει της ζήτησης εκ μέρους των επιβατών, φαίνεται όμως ότι ζήτηση ως προορισμός είναι η Λήμνος διότι η διαδρομή θα διαρκεί μόλις 35 λεπτά. Μια ειδική περιηγητική πτήση αφορά στο Άγιο Όρος που μάλιστα υπολογίζεται ότι θα είναι βιώσιμη και κερδοφόρα. Πάντως, τα υδροπλάνα θα λειτουργούν και για χρήσεις όπως υγείας κι εμπορίου. Η εταιρεία θεωρεί το λιμάνι της Καβάλας ως κομβικό για όλη τη Βόρεια Ελλάδα.
Ο δήμος Θάσου μέσω του δημοτικού λιμενικού ταμείου προχώρησε σε συμφωνία με άλλη εταιρεία προκειμένου να δημιουργηθεί ένα δεύτερο υδατοδρόμιο. Ζήτημα όμως δεν αποκλείεται να ανακύψει διότι η συγκεκριμένη εταιρεία επιχειρεί να εκδώσει άδεια στο όνομά της, κάτι όμως που δε συνάδει με το πνεύμα του νέου νομοσχεδίου. Ο Χρήστος Ηλιάδης δεν απέκλεισε τελικά η περιφερειακή ενότητα Καβάλας να διαθέτει δύο υδατοδρόμια, προϋπόθεση όμως για να λειτουργήσουν ομαλά είναι να δημιουργηθεί ολοκληρωμένο δίκτυο σε όλη τη χώρα.
Ο ΟΛΚ επιθυμεί ένα φάρο – σημείο αναφοράς για το λιμάνι
Το θέμα μεταφοράς του φάρου στην επέκταση του προσήνεμου μόλου αντιμετωπίζει ο Οργανισμός Λιμένος Καβάλας και σύμφωνα με τα λεγόμενα του προέδρου Χρήστου Ηλιάδη η συνεννόηση με την υπηρεσία φάρων είναι μια δύσκολη υπόθεση. Η συγκεκριμένη υπηρεσία εγκρίνει σχέδια και υποδομές πάνω στις οποίες πρέπει να είναι τοποθετημένος ένας φάρος.
Στόχος όμως του ΟΛΚ είναι η δημιουργία μιας ιδιαίτερης συνθήκης που θα στέκεται ως σημείο αναφοράς για το λιμάνι και την πόλη. Ο πρόεδρος δεν απέκλεισε την προκήρυξη αρχιτεκτονικού διαγωνισμού, ενώ σημείωσε ότι θα αναζητηθεί ο ορθός τρόπος προκειμένου να εξασφαλισθεί η έγκριση της υπηρεσίας φάρων. Τελική απόφαση δεν έχει ληφθεί ακόμη και το θέμα θα εξετασθεί προσεκτικότερα μετά την παρέλευση του Δεκαπενταύγουστου.
Στην ακτή της Ραψάνης παραμένει ακόμη βυθισμένος ο πλωτός γερανός. Ο κ. Ηλιάδης σημείωσε ότι για πρώτη φορά θα εφαρμοστεί στην Καβάλα ο νόμος 2881 περί ανέλκυσης ναυαγίων και επιβλαβών πλοίων. Στην υπόθεση λόγω του σημείου βύθισης εμπλέκεται ο ΟΛΚ, η κτηματική υπηρεσία με αρμοδιότητα στη στεριά, καθώς και το λιμεναρχείο που καλείται να ερμηνεύσει το νόμο.
Αγώνας εξελίσσεται ώστε ο ανάδοχος να εξασφαλίσει την περίφημη άδεια. Σύμφωνα με την εκτίμηση του Χρήστου Ηλιάδη έως το τέλος του μήνα δεν αποκλείεται να εξασφαλισθεί πλέον η άδεια ώστε ο ανάδοχος να προχωρήσει στην ανέλκυση του βυθισμένου γερανού.