Με τα συλλυπητήρια του σώματος για τον πρόσφατο αδόκητο χαμό του περιφερειάρχη Γιώργου Παυλίδη άρχισε η συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Καβάλας το βράδυ της Δευτέρας. Παρόντας στη συνεδρίαση ήταν και ο αντιπεριφερειάρχης Θόδωρος Μαρκόπουλος και ο προκάτοχός του Αρχέλαος Γρανάς, ο Δημήτρης Κυριαζίδης εκ μέρους του ΤΕΕ ΑΜ και ο Γιάννης Ιωακειμίδης εκ μέρους της Εγνατίας οδού ΑΕ. Ο Δημήτρης Πουρσαϊτίδης, πρόεδρος της τοπικής κοινότητας Αμυγδαλεώνα συμμετείχε χθες στη συνεδρίαση με δικαίωμα ψήφου λόγω σοβαρότητας του θέματος για την υπόθεση του οδικού άξονα Ε61.
Ο πρόεδρος του σώματος Γιώργος Γραμμένος ενημέρωσε τους συμβούλους ότι θα εκδοθεί ψήφισμα διαμαρτυρίας για την ενδεχόμενη λειτουργία σταθμού διοδίων στον Άγιο Σίλα. Αποζημίωση από ΟΛΚ εισέπραξε η ΔΗΜΩΦΕΛΕΙΑ και δήμαρχος ζήτησε από Ιωσηφίδου να αξιοποιήσει το ποσό προς όφελος του δήμου. Η κ. Τσανάκα ενημέρωσε επίσης τους συμβούλους ότι το χρυσό βραβείο Best City Awards χρυσό βραβείο παραλάμβανε την ώρα της συνεδριάσεως η αντιδήμαρχος πολιτιστικών και κοινωνικών θεμάτων Κορίνα Χιώτη Πρασσά.
Για τέταρτη φορά επανήλθε τη Δευτέρα το θέμα περί συναίνεσης για επέμβαση σε ιδιοκτησία του δήμου. Ένταση επικράτησε κατά την έναρξη κιόλας της συζητήσεως, αφού ο Άρης Βέρρος και κάτοικοι της περιοχής διαμαρτυρήθηκαν αναφορικά με το αν συστήθηκε η τεχνική επιτροπή που είχε αποφασιστεί και εάν πραγματοποιήθηκε η επιτόπια συνάντηση και ο έλεγχος.
Πέντε περίπου ώρες δαπανήθηκαν με μακροσκελέστατες τοποθετήσεις, που ενίοτε άγγιζαν και τα όρια της φλυαρίας, προκειμένου λίγο πριν τα μεσάνυχτα και κατόπιν ονομαστικής ψηφοφορίας να εγκριθεί κατά πλειοψηφία η εισήγηση της διοικήσεως, με τις θετικές ψήφους των παρατάξεων Τσανάκα και Παπαδόπουλου.
Η ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΜΘ ΥΠΕΡ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ
Καταρχήν, ο λόγος δόθηκε στο Θόδωρο Μαρκόπουλο ο οποίος αναφέρθηκε στη σύσκεψη όπου μετείχαν οι εμπλεκόμενοι φορείς και οι πολίτες κι όπου εξετάσθηκε κάποια εναλλακτική λύση για τη μελέτη του έργου. Οι μηχανικοί που ερεύνησαν το θέμα αποφάνθηκαν ότι τελικά δεν υπάρχει μια πραγματικά ενδεικνυόμενη εναλλακτική λύση. Η νομοθεσία και το δασαρχείο θα εποπτεύσουν την αποκατάσταση των «πληγών» που θα προκληθούν στο δάσος κι οφείλουμε να δείξουμε εμπιστοσύνη, διευκρίνισε ο κ. Μαρκόπουλος, ο οποίος τέθηκε υπέρ της κατασκευής του οδικού άξονα που ως έργο είναι άκρως σημαντικό όχι μόνο για το δήμο Καβάλας. Ο δρόμος έχει αναγκαία οφέλη για την περιοχή μας και πρέπει να κατασκευαστεί, υπογράμμισε ο κ. Μαρκόπουλος, αποφεύγοντας να φανεί ευχάριστος και προτιμώντας να είναι αποτελεσματικός. Μεταφέροντας την άποψη ολόκληρης της περιφέρειας ΑΜΘ, ο κ. Μαρκόπουλος ζήτησε να προχωρήσει το θέμα και να δοθεί η συναίνεση στην Εγνατία Οδό ΑΕ.
ΒΡΟΧΗ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΕΓΝΑΤΙΑ
Νέος γύρος εξηγήσεως ζητήθηκε από τον κ. Ιωακειμίδη και μάλιστα βάσει χαρτών. Το στέλεχος της εταιρείας χρησιμοποίησε προτζέκτορα προκειμένου να προβάλει την απεικόνιση της χάραξης του άξονα. 17 μέτρα πλάτος και δύο λωρίδες κυκλοφορίας θα έχει ο κλειστός αυτοκινητόδρομος Ε61, εξήγησε ο κ. Ιωακειμίδης, συμπληρώνοντας ότι έξι συνολικά γεωτρήσεις θα απαιτηθούν προκειμένου να ληφθούν δείγματα, εκ των οποίων οι τρεις γεωτρήσεις θα περνούν από την περιοχή του αισθητικού δάσους. Μετά την ολοκλήρωση των ελέγχων η εταιρεία θα πρέπει να αποκαταστήσει τις οδούς πρόσβασης. Η εναλλακτική λύση που είχε προταθεί σε παρελθόντα χρόνο απορρίφθηκε λόγω προβλημάτων στις κλίσεις του δρόμου.
Πλήθος ερωτήσεων δέχθηκε ο εκπρόσωπος της εταιρείας από τους κατοίκους και από τους δημοτικούς συμβούλους σχετικές με το σύνολο των δέντρων που θα πρέπει να κοπούν, σχετικές με τις κλίσεις του δρόμου και τη ταχύτητα κίνησης των οχημάτων. Ο κ. Σιμιτσής ζήτησε διευκρινίσεις αναφορικά με την προτεινόμενη χάραξη του 2012 η οποία ωστόσο είχε απορριφθεί και αντιπρότεινε τη μετάθεση του κόμβου σε δυτικότερο σημείο, που ωστόσο θα απαιτήσει νέες απαλλοτριώσεις και θα ανεβάσει το κόστος κατασκευής. Ο κ. Ιωακειμίδης εξήγησε ότι η κατασκευή σήραγγας θα ανεβάσει το κόστος κατά 60 – 80 εκατομμύρια ευρώ στο πλαίσιο ενός έργου με προϋπολογισμό 120 εκατομμυρίων.
Ο Μάκης Παπαδόπουλος αναρωτήθηκε εάν υπάρχει χρονικό περιθώριο για νέες μελέτες κι έλαβε την απάντηση ότι το Φεβρουάριο του 2017 λήγει το περιθώριο για τη χρηματοδότηση της εκπόνησης μελετών, οι οποίες θα πρέπει να ολοκληρωθούν έως το τέλος του 2016. Ο Άρης Βέρρος επανέφερε προηγούμενη ερώτησή του για το τι θα συμβεί στην περίπτωση που μετά από τους ελέγχους κριθεί ως ακατάλληλο το έδαφος κι άρα θα απαιτηθεί μια εναλλακτική πρόταση. Ο κ. Βέρρος πρότεινε να γίνουν παρεμβάσεις στον υφιστάμενο δρόμο ώστε να μην προκληθούν περιβαλλοντικά προβλήματα και να μη σβήσει ο οικισμός του Σταυρού.
Βάσει μελετών και λόγω της προηγούμενης νομοθεσίας που άλλαξε τον Απρίλη του 2016, η χάραξη σταματούσε στο σημείο του οικισμού, διευκρίνισε ο κ. Ιωακειμίδης. Ο Νίκος Μαυρίδης δήλωσε μεν υπέρ του έργου, ωστόσο αναρωτήθηκε για ποιο λόγο το θέμα δεν ήλθε για συζήτηση κι έγκριση προ 6μηνου όταν άλλαξε η νομοθεσία, παρά εισάγεται στο παρά πέντε και υπό την πίεση του χρόνου μπαίνει θηλιά στο λαιμό των συμβούλων. Ο κ. Ιωακειμίδης θύμισε ότι το θέμα ήταν γνωστό ήδη από το 2013. Σημείωσε δε ότι η εναλλακτική λύση της σήραγγας των 3,5 χλμ δεν ισχύει πλέον εξαιτίας του υψηλού κόστους, ενώ δεν υπάρχει και χρονικό περιθώριο για την εκπόνηση νέων μελετών.
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση του Λεωνίδα Παππά, ο κ. Ιωακειμίδης ξεκαθάρισε ότι εάν το δημοτικό συμβούλιο δεν εγκρίνει τελικά τη διαδικασία των ελέγχων, τότε ο άξονας θα σταματήσει στον κόμβο του Σταυρού. Η δήμαρχος αποφάνθηκε ότι οι βουλευτές και η κυβέρνηση δεν ενδιαφέρονται για τον τόπο μας γι’ αυτό και αντιμετωπίζουν χλιαρά το θέμα των εναλλακτικών λύσεων.
ΑΝΑΡΜΟΔΙΟ ΓΙΑ ΛΥΣΗ ΤΟ ΤΕΕ ΑΜ
Στη συνέχεια ο λόγος δόθηκε στον κ. Κυριαζίδη ώστε να μεταφέρει την άποψη του ΤΕΕ ΑΜ. Η δήμαρχος αναρωτήθηκε εάν θα συμβεί με το έργο στην περίπτωση που δεν κατασκευαστεί η σύνδεση του Αγίου Σίλα κι έλαβε την απάντηση ότι σαφώς και ο άξονας θα είναι υποβαθμισμένος. Ο πρόεδρος παραδέχθηκε ότι δεν είναι η καλύτερη δυνατή χάραξη για ένα αυτοκινητόδρομο και ότι το ΤΕΕ ΑΜ δεν είναι σε θέση να καταθέσει μια εναλλακτική λύση, αφού περί αυτού υπάρχουν αρμόδιοι. Ο κ. Βέρρος ρώτησε και τον κ. Κυριαζίδη εάν θα μπορούσε να αξιοποιηθεί η υφιστάμενη επαρχιακή οδός Ελευθερουπόλεως – Καβάλας έστω και κατόπιν παρεμβάσεων, έλαβε δε την απάντηση ότι κάτι ανάλογο θα πρέπει να μελετηθεί σε βάθος.
Η μηχανικός Αλεξάνδρα Τσανάκα που παραβρέθηκε στη συνεδρίαση πήρε το λόγο και ξεκαθάρισε ότι ναι μεν το έργο πρέπει να κατασκευαστεί, ωστόσο η μελέτη και η χάραξη είναι πρόχειρα. Θα είναι κρίμα να αδικηθεί εκ νέου η Καβάλα, παρατήρησε η κ. Τσανάκα και ζήτησε από το σώμα να απαιτήσει την κατασκευή ενός οδικού άξονα ευρωπαϊκών όμως προδιαγραφών. Η κ. Τσανάκα θύμισε επίσης ότι σήμερα «παίζεται» απλά η χρηματοδότηση των μελετών και η αμοιβή των μελετητών, ενώ εάν δοθεί η έγκριση από το Δ/Σ τότε το θέμα θα επανέλθει για την έγκριση της ΜΠΕ προφανώς με την ίδια πίεση χρόνου και τότε η θηλιά θα μπει στο λαιμό του σώματος θα αφορά δε στην ουσία, δηλαδή την κατασκευή ή όχι ολόκληρου του έργου.
ΔΙΑΚΟΠΗ ΤΗΣ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗΣ ΛΟΓΩ ΕΝΤΑΣΕΩΝ
Ο Θόδωρος Μαρκόπουλος αποφάνθηκε ότι το έργο θα πρέπει να κατασκευαστεί, οι δε κάτοικοι του Σταυρού και του Αμυγδαλεώνα θα πρέπει να απαιτήσουν λεπτομέρειες για την περιβαλλοντική προστασία σε επίπεδο μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Για την περιφέρεια ΑΜΘ το έργο αποτελεί υψηλό προτεραιότητα που δεν μπορεί να αντιμετωπισθεί με ερασιτεχνισμούς. Αν ο άξονας σταματήσει στο ύψος του ιδιωτικού ΚΤΕΟ τότε θα έχουμε βάλει αυτογκόλ στην Καβάλα, υπογράμμισε ο αντιπεριφερειάρχης.
Αυτό πάντως δε θα είναι κάθετος άξονας, επεσήμανε ο Βαγγέλης Παππάς, θα είναι μια φτηνή λύση με ζιγκ ζαγκ. Με το μαχαίρι στο λαιμό θα πρέπει απόψε να αποφασίσουμε για το μέλλον των παιδιών μας, παρατήρησε η δήμαρχος στις 21:30 όταν ολοκληρώθηκε η διαδικασία των ερωτήσεων κι άρχισε η διαδικασία των τοποθετήσεων. Οι αντιδράσεις του ακροατηρίου ωστόσο ανάγκασαν τον πρόεδρο να διακόψει τη συνεδρίαση ώστε να ηρεμήσουν τα πνεύματα.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΑ ΥΠΕΡ ΤΟΥ «ΝΑΙ» ΚΑΙ ΤΟΥ «ΟΧΙ»
Η κ. Τσανάκα επανήλθε χρεώνοντας ολιγωρία στην εταιρεία για την έλλειψη διαβουλεύσεως, σημείωσε ότι η κυβέρνηση και η Εγνατία Οδός ΑΕ δεν ενδιαφέρονται για την κατασκευή του άξονα αλλά οι μόνοι που ενδιαφέρονται πραγματικά είναι οι καβαλιώτες. Αν θέλουμε προκοπή για το μέλλον του τόπου μας πρέπει να κατασκευαστεί ο δρόμος, συμπλήρωσε η δήμαρχος αναφερόμενη και στα κουσούρια. Απόψε να δώσουμε την έγκριση για τα καρότα και να διεκδικήσουμε μια καλύτερη όδευση, εισηγήθηκε η Δήμητρα Τσανάκα ζητώντας από το σώμα να ψηφίσει για το μέλλον του τόπου.
Ο Κωστής Σιμιτσής αναρωτήθηκε εάν ο συγκεκριμένος κακοσχεδιασμένος δρόμος που θίγει το περιβάλλον και τα ανθρώπινα δημιουργήματα είναι τελικά ο περιβόητος δρόμος στρατηγικής σημασίας που θα συνδέσει την κεντρική και βόρεια Ευρώπη με το βόρειο Αιγαίο. Η εταιρεία σε άλλα σημεία έχει να επιδείξει πραγματικά επιτεύγματα κι άρα δεν είναι πιστευτό ότι δεν μπορεί να μελετήσει μια διαφορετική λύση που δε θα φαίνεται πρόχειρη. Δεν μπορούμε να υποχωρήσουμε σε μία πρόταση που θίγει τη ζωή των συμπολιτών μας, παρατήρησε ο κ. Σιμιτσής, απλά και μόνο για να μειωθεί το κόστος που σε τελική ανάλυση δεν παρουσιάστηκε καν. Ζητώντας ονομαστική ψηφοφορία, ο κ. Σιμιτσής εξέφρασε την πρόθεσή του να καταψηφίσει τη συναίνεση για επέμβαση σε ιδιοκτησία του δήμου.
Ο Μάκης Παπαδόπουλος θύμισε ότι το 2012 το περιφερειακό συμβούλιο ενέκρινε χρηματοδότηση για την εκπόνηση μελετών της τάξεως των τριακοσίων και πλέον χιλιάδων ευρώ. Το 2012 επίσης πραγματοποιήθηκε στη Δράμα εκδήλωση για την παρουσίαση του έργου και ειδικότερα για το κομμάτι που θα περνούσε από τη γειτονική περιφερειακή ενότητα. Το 2013 η Εγνατία προκήρυξε διαγωνισμούς για τέσσερις σχετικές μελέτες κι άρα η προηγούμενη δημοτική αρχή όφειλε να γνωρίζει από τότε και να μεριμνήσει εγκαίρως, διότι το έργο ήταν σε εξέλιξη.
Οι τελικές αναθέσεις των διαγωνισμών εγκρίθηκαν από την εταιρεία το 2014. 19/1/2015 ο κ. Μαρκόπουλος συγκάλεσε σύσκεψη για την πρόοδο των έργων όπου η Εγνατία παρουσίασε τη χάραξη. 17/5/2016 ο εκλιπών περιφερειάρχης Γιώργος Παυλίδης μίλησε σχετικά κι έθεσε θέμα κόμβου Σταυρού. Βάσει λοιπόν των γεγονότων ο σχεδιασμός του έργου είχε αρχίσει από την εταιρεία το 2013. Ο κ. Παπαδόπουλος χρέωσε αδιαφορία, ανεπάρκεια, ατολμία και ανικανότητα σε Σιμιτσή και Τσανάκα και συμπέρανε ότι σήμερα δεν υπάρχει άλλη επιλογή λόγω λαθών των προαναφερόμενων. Επειδή οι μελέτες πρέπει να ολοκληρωθούν ώστε να δρομολογηθεί η κατασκευή του έργου που καθυστέρησε ήδη 15 χρόνια, ο κ. Παπαδόπουλος υπερψήφισε την εισήγηση της δημάρχου.
Ο Βαγγέλης Παππάς τόνισε ότι η σθεναρή αντίσταση των κατοίκων στάθηκε η αιτία για τις τέσσερις διαδοχικές συζητήσεις στο δημοτικό συμβούλιο. Καμία πρόοδος δεν σημειώθηκε από την προηγούμενη συνεδρίαση του σώματος. Όλοι θέλουμε την κατασκευή ενός δρόμου, όπως γίνεται όμως σε κάθε πολιτισμένη χώρα, ή όπως έγινε στη Δυτική Μακεδονία όπου κατασκευάστηκαν κοστοβόρα έργα για να σωθεί η αρκούδα. Δηλαδή, οι κάτοικοι του Σταυρού δεν αξίζουν ούτε όσο μια αρκούδα, αναρωτήθηκε ο κ. Παππάς. Το ζιγκ ζαγκ που μας προτείνουν είναι ένα έκτρωμα γιατί προφανώς μόνο τόσα μπορούμε να διεκδικήσουμε, συμπλήρωσε ο κ. Παππάς ξεκαθαρίζοντας ότι είναι αρνητικός στη φτηνιάρικη όδευση που προτείνει η Εγνατία αλλά υπέρ της χάραξης που προτείνουν οι κάτοικοι.
Ο Άρης Βέρρος δήλωσε πως κατανοεί την εμμονή της Εγνατίας, κατανοεί τη στάση των γειτόνων της Δράμας, αλλά δεν κατανοεί την εμμονή της δημοτικής αρχής και ορισμένων συμβούλων της αντιπολίτευσης και τη βιασύνη τους. Ας μη γελιόμαστε, σήμερα δε ψηφίζουμε μόνο τους ελέγχους για τις μελέτες αλλά ουσιαστικά και την ίδια τη χάραξη, ξεκαθάρισε ο κ. Βέρρος και συνέχισε διαπιστώνοντας ότι εκ της διαδικασίας προέκυψε πως υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις. Αφού η Εγνατία δε φρόντισε να εξασφαλίσει εναλλακτική πρόταση αυτό όφειλε να το κάνει η διοίκηση, παρατήρησε ο κ. Βέρρος που ζήτησε επίσης ονομαστική ψηφοφορία ώστε καθένας να αναλάβει τις ευθύνες του και ορισμένοι να πάψουν επιτέλους να κρύβονται.
Ο Χρήστος Ποτόλιας αναφέρθηκε στην προωθούμενη από την κυβέρνηση ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας Οδού ΑΕ, η οποία από την πλευρά της είδε τον άξονα Ε61 ως ένα καινούργιο «μαγαζί» στο οποίο θα μπορέσει να επιβάλλει και νέα άδικα διόδια. Η ανάπτυξη που προτείνεται θα προκαλέσει προβλήματα στους κατοίκους του Σταυρού και στους αγρότες των Τεναγών σημείωσε ο κ. Ποτόλιας που αποσαφήνισε ότι καταψηφίζει την εισήγηση από τη στιγμή που υπάρχουν και άλλες εναλλακτικές λύσεις.
Ο Παράσχος Αγανικόλας διαφώνησε κάθετα με την εισήγηση της διοικήσεως, επεσήμανε ότι ο δήμος όφειλε να προασπίσει τα συμφέροντα των πολιτών και όχι να τους φτάσει στα «κάγκελα». Η ζημιά θα έπρεπε να είναι μηδενική όπως συμβαίνει σε όλα τα ευρωπαϊκά κράτη, συμπλήρωσε ο κ. Αγανικόλας, γι’ αυτό και εξέφρασε ακόμη και την πρόθεσή του να προσφύγει στα αρμόδια όργανα ώστε να σταματήσει η εξέλιξη του έργου.
ΠΑΡΑΠΟΝΑ ΤΩΝ ΚΑΤΟΙΚΩΝ & ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΓΡΑΜΜΕΝΟΥ
Για ένα μοναχικό αγώνα των κατοίκων που νιώθουν πως δε στηρίχθηκαν από κανένα, ούτε από την αντιπεριφέρεια, ούτε από το δήμο, ούτε από το ΤΕΕ ΑΜ, μίλησε ο Δημήτρης Πουρσαϊτίδης. Αναφέροντας σχετικό δημοσιευμένο άρθρο του Λάζαρου Βασιλειάδη, ο πρόεδρος της τοπικής κοινότητας ζήτησε από το σώμα να ξανασκεφθεί την απόφαση που θα έπρεπε να πάρει.
Στις 23:20 ο πρόεδρος Γιώργος Γραμμένος ζήτησε την άδεια του σώματος για την παράταση της συνεδριάσεως κατά μία τουλάχιστον ώρα. Αλλάζοντας θέση, ο πρόεδρος κατέβηκε από το έδρανό του προκειμένου να τοποθετηθεί και προσωπικά, κάνοντας λόγο για θέατρο του παραλόγου, για κάποιους ευαίσθητους και πιο ευαίσθητους, για το επόμενο στάδιο της διαβούλευσης όπου θα υπάρχει η δυνατότητα ακύρωσης των σχεδιασμών, καταλήγοντας ότι η ψηφοφορία της Δευτέρας δεν ήταν ουσιαστική όπως θα είναι η επόμενη φάση συζήτησης για την κατασκευή του έργου.
ΚΑΤΑ ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑ Η ΟΝΟΜΑΣΤΙΚΗ ΨΗΦΟΦΟΡΙΑ
Τελικά, δέκα λεπτά πριν από τα μεσάνυχτα το σώμα προχώρησε σε ονομαστική ψηφοφορία καταγράφοντας μόνο τους παρόντες, έστω κι αν οι απόντες είχαν ήδη τοποθετηθεί νωρίτερα αρνητικά. Η κατά πλειοψηφία έγκριση του σώματος, με τις θετικές ψήφους της πλειοψηφίας και της παράταξης του Μάκη Παπαδόπουλου, προκάλεσε τις αντιδράσεις των κατοίκων που παρέμειναν στην αίθουσα. Φυσικά, λόγω του προχωρημένου της ώρας, ο πρόεδρος διέκοψε τη συνεδρίαση προκειμένου να συνεχιστεί στις 7:30 το απόγευμα της Τρίτης με τα υπόλοιπα 44 θέματα της ημερήσιας διάταξης.