Με την ιδιότητα του πρώην προέδρου του Εμπορικού Συλλόγου Καβάλας και σύμφωνα με την εμπειρία του που είναι μεγάλη, ο Βασίλης Λεμονίδης κλήθηκε να απαντήσει στο απλό και βασικό ερώτημα.
Για την κίνηση στην αγορά το Πάσχα. Απάντησε με λεπτομέρειες, εξηγώντας αναλυτικά τι έχει αλλάξει, που οφείλεται η αλλαγή και πόσο επηρεάζει και τους καταναλωτές και τους μικρομεσαίους εμπόρους.
Η δήλωση Λεμονίδη
«Δυστυχώς η κίνηση στα καταστήματα μας δεν κυμάνθηκε σε Πασχαλινά επίπεδα. Σε τίποτα δεν θύμιζε η φετινή Μ. Εβδομάδα άλλες παλαιοτέρων ετών. Είχε κόσμο στην αγορά ειδικά μετά τη Μ. Τετάρτη, η πόλη μας είχε επισκεψιμότητα και αυτό το μαρτυρούν τα ποσοστά σε ότι έχει να κάνει με την πληρότητα των ξενοδοχείων και των καταλυμάτων.
Κυρίως από Βαλκάνιους τουρίστες. Αυτό δεν «ήρθε», δεν φάνηκε στα καταστήματα μας. Δεν μετουσιώθηκε και σε τζίρους και σε επισκεψιμότητα στα καταστήματα μας. Μιλάμε πάντα για τα εμπορικά καταστήματα.
Τα ξεχωρίζω από τα καταστήματα εστίασης. Διότι είναι ξεκάθαρες οι αλλαγές προτεραιοτήτων των καταναλωτών. Στα λίγα χρήματα που τους απομένουν αφού καλύψουν κάποιες ανάγκες βασικές λόγω του ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι η ακρίβεια.
Το νοικοκυριό δεν έχει τη δύναμη να ξοδέψει κάποια χρήματα και να αγοράσει κάποια πράγματα, τα οποία είναι ένδυση και υπόδηση. Γι’ αυτό η μεγαλύτερη κίνηση πραγματοποιείται κυρίως όταν έχουμε εκπτώσεις.
Αν δούμε τη χειμερινή περίοδο των εκπτώσεων, η οποία τελείωσε περίπου στα μέσα του Μάρτη, μετά υπήρξε μια απόλυτη καθίζηση 6 εβδομάδων. Είχαμε εναποθέσει τις ελπίδες μας στη Πασχαλινή περίοδο.
Είχαμε ετοιμάσει τα καταστήματα μας. Ήμασταν έτοιμοι με τα προϊόντα μας και τις πολύ καλές τιμές. Είδαμε λοιπόν ότι ο καταναλωτής πρώτα ξόδεψε για το Πασχαλινό τραπέζι και μετά δεν περίσσεψε τίποτα!
Δεν κινήθηκε η αγορά. Αυτή είναι η πραγματικότητα. Αυτό έγινε σε όλες τις πόλεις αφού έχω τη δυνατότητα να μιλάω με πολλούς προέδρους εμπορικών συλλόγων σε όλη την Ελλάδα. Υπήρχαν κάποιες μικρές διακυμάνσεις σε κάποιους τουριστικούς προορισμούς.
Υπάρχει αλλαγή προτεραιοτήτων. Μπορεί π.χ. να παίρνατε τηλέφωνο και να μη βρίσκατε τραπέζι σε ταβέρνα. Ή ένα κρεβάτι για να πάτε σε έναν προορισμό. Η οικογένεια, ο καταναλωτής δεν έχει ως προτεραιότητα -αν του περισσεύουν κάποια χρήματα- δεν έχει πλέον την ανάγκη να αγοράσει ένα υπόδημα, ένα ρούχο, ένα ένδυμα, το οποίο θα το χρησιμοποιήσει κατά τη Πασχαλινή περίοδο.
Δεν υπάρχει η Πασχαλινή περίοδος που περιμέναμε να αγοράσουμε πως και πώς π.χ. ένα υπόδημα. Δεν είναι πλέον αυτό το πρώτιστο. Το πρώτιστο είναι να πάρει τα πρώτης ανάγκης προϊόντα και μετά να ξοδέψει κάποια χρήματα ως προς τη διασκέδαση.
Υπάρχει μια αβεβαιότητα γενικότερα και δεν υπάρχει μια σταθερότητα. Στο εμπόριο η ψυχολογία είναι ένας μεγάλος βασικός παράγοντας. Το οικονομικό, το χρήμα είναι το πρώτιστο αλλά η ψυχολογία παίζει μεγάλο ρόλο.
Δεν υπάρχει ψυχολογία στον καταναλωτή. Δυστυχώς επειδή είχαμε εναποθέσει τις ελπίδες μας στη Πασχαλινή περίοδο, δε ξέρω κατά πόσο η περίοδος, η οποία έρχεται τι μπορεί να προσδώσει ούτως ώστε να πάρουμε τη ανάσα που χρειαζόμαστε».
(φωτογραφία Δήμου Καβάλας)