Dark Mode Light Mode

Έκλεισαν οι εκκρεμότητες για τις αποκρατικοποιήσεις λιμένων του ΤΑΙΠΕΔ

Θέμα ημερών είναι η προκήρυξη των πρώτων διαγωνισμών για την αποκρατικοποίηση τριών από τους δέκα λιμένες που ελέγχει το ΤΑΙΠΕΔ, καθώς πλέον έχουν καλυφθεί όλες οι εκκρεμότητες από την πλευρά της Πολιτείας.

Μόλις χθες τα υπουργεία Οικονομικών, Υποδομών και Ναυτιλίας, ανακοίνωσαν τη λύση δύο εκ των βασικότερων προβλημάτων του λιμανιού Αλεξανδρούπολης, που περιλαμβάνεται στο πρώτο πακέτο αποκρατικοποιήσεων λιμένων του ΤΑΙΠΕΔ, μαζί με αυτά της Ηγουμενίτσας και της Καβάλας.

Ειδικότερα, αποφασίστηκε η απαλλοτρίωση των 195 στρεμμάτων, εντός της χερσαίας ζώνης του λιμένα, λύνοντας ένας θέμα που εκκρεμούσε εδώ και 30 χρόνια. Ήδη από τις 19 Ιουνίου το υπουργείο Ναυτιλίας προσκάλεσε τους ενδιαφερόμενους ιδιοκτήτες για ελεύθερη εξαγορά των ακινήτων τους, ενώ το επόμενο διάστημα θα εκδοθεί η προβλεπόμενη Κοινή Υπουργική Απόφαση για την κήρυξη της Αναγκαστικής Απαλλοτρίωσης.

Παράλληλα, με τροπολογία του υπουργείου Οικονομικών, στο νομοσχέδιο για την εταιρική διακυβέρνηση, καθορίστηκε ότι η διαχείριση των ακινήτων του ΟΣΕ, που βρίσκονται στις χερσαίες λιμενικές ζώνες και δεν εξυπηρετούν τη σιδηροδρομική λειτουργία, περνούν στη διαχείριση των Οργανισμών Λιμένων. Τα ακίνητα παραμένουν στην ιδιοκτησία του ΟΣΕ με τους Οργανισμούς Λιμένα να καταβάλλουν οικονομικό αντάλλαγμα, το οποίο καθορίζεται με Υπουργική Απόφαση και αφαιρείται από το αντάλλαγμα που καταβάλλει ο Οργανισμός Λιμένα στο Δημόσιο.

Έτσι το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης “προικίζεται” με μια σημαντική ακίνητη περιουσία που θα μπορεί να αξιοποιήσει ο νέος επενδυτής. Παράλληλα η τροπολογία αφορά και το λιμάνι του Βόλου, η αποκρατικοποίηση του οποίου προορίζεται για το πρώτο εξάμηνο του 2021, μαζί με το λιμάνι του Ηρακλείου.

Ισχυρό το ενδιαφέρον

Κυβερνητικές πηγές αναφέρουν στο Capital.gr πως με αυτό τον τρόπο ενισχύεται ακόμη περισσότερο το ήδη έντονο ενδιαφέρον που υπάρχει για την Αλεξανδρούπολη και το οποίο σχετίζεται με την γεωστρατηγική θέση του λιμανιού, τόσο για την εμπορευματική δραστηριότητα όσο και για τον ενεργειακό τομέα.

Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης συνδέεται με την Εγνατία Οδό, δίνοντας εύκολη δίοδο στα εμπορεύματα Ανατολής και Δύσης και αντίστροφα. Επιπλέον, η Αλεξανδρούπολη αποτελεί επίκεντρο των σχεδίων για τις εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Βαλκανική, μέσω της προωθούμενης κατασκευής πλωτού σταθμού αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) από αμερικανικά και ελληνικά επιχειρηματικά συμφέροντα.Εξάλλου, ο Aμερικανός πρέσβης Τζέφρι Πάιατ έχει προαναγγείλει τη συμμετοχή στην αποκρατικοποίηση του κυβερνητικού οργανισμού αναπτυξιακής χρηματοδότησης DFC με αμερικανικά επενδυτικά σχήματα.

Πρόσβαση στην Εγνατία Οδό προσφέρει και το δεύτερο λιμάνι που θα αποκρατικοποιηθεί με τη μέθοδο της πώλησης μετοχών. Ο λόγος για το νέο λιμάνι της Ηγουμενίτσας, το οποίο θεωρείται λειτουργεί ως θαλάσσια πύλη προς την Ιταλία και τις χώρες της Αδριατικής. Ετησίως διακινούνται από το λιμάνι της Ηγουμενίτσας 2,5 εκατομμύρια επιβάτες και περίπου 250.000 φορτηγά. Κύριες συνδέσεις του λιμένα είναι οι ιταλικοί λιμένες Μπάρι, Μπρίντιζι, Ανκόνα, Βενετία, Τεργέστη και Ραβένα, καθώς και η νήσος της Κέρκυρας. Εκτείνεται σε χερσαία ζώνη 210 στρεμμάτων (130 στρ. χερσαία λιμενική ζώνη και 80 στρ. χώροι στάθμευσης και λοιποί βοηθητικοί χώροι).

Τέλος, το λιμάνι της Καβάλας αναμένεται να είναι το πρώτο που θα αξιοποιηθεί με τη μορφή της υπο-παραχώρησης και μπορεί να αναδειχθεί σε κύρια εμπορευματική πύλη προς τα ανατολικά Βαλκάνια. Πρόκειται για τις υποδομές του λιμένα “Φίλιππος Β’” στη Νέα Καρβάλη σε απόσταση 8 χλμ. ανατολικά της πόλης, το οποίο με άμεση σύνδεση στην Εγνατία Οδό. Με τις υφιστάμενες υποδομές του μπορούν να εξυπηρετηθούν ταυτόχρονα δύο πλοία μήκους 190 μ. και ένα πλοίο Ro-Ro.

kostaskets@capital.gr

Προηγούμενο άρθρο

μικρά πρωινά από τον Νίκο Γενικόπουλο

Επόμενο άρθρο

Προβληματισμοί του Στέλιου Χατσούκη για το Ερασιτεχνικό Ποδόσφαιρο